ka
door karinl76 Apr 17, 2014 om 18:06
Geldzaken & recht

Rechten werknemer op info verschaffen aan werkgever.

hallo

Ik vraag me iets af. Ik werk partttime als postbezorger bij postnl. 3 uur per week. Ik heb een wajonguitkering daarnaast. Nu heb ik een brief gehad van postnl waarin mijn verplicht word een formulier in te vullen waarin ze vragen of ik een arbeidsbeperking heb. Ze zeggen dat ze het recht hebben om dit te vragen en dat ik de plicht heb naar waarheid te beantwoorden. Ik vind dit heel raar. ja ik heb een arbeidsbeperking, maar het beinvloed niet mijn werk als postbezorger. Het is ook maar voor 3 uur per week. Het gaat mijn werkgever helemaal niet aan dat ik een wajong heb en dus een arbeidsbeperking, vind ik Ze hebben als argument, dat mocht de werknemer met arbeidsbeperking ziek worden, dat het UWV dan het loon betaald en dat zij dat dus niet hoeven doen. Dus ook als ik bv de griep heb dus, wat natuurlijk niet de reden is dat ik een wajong heb. Zoals ik al zei: mijn beperking beïnvloed niet mijn werk. Ik heb ook maar een contract van 6 maanden. Ik vind het dus heel raar dat ik nu verplicht word dit formulier te beantwoorden.
Wie weet wat mijn rechten en plichten zijn hierin?

17108 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2014 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dient die gegevens inderdaad aan uw werkgever te verstrekken. Heel simpel.

ka
door karinl76 - Apr 17, 2014 om 18:17
11 Antwoorden / 10 Vragen

waarom simpel tijger1?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2014 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat het is zoals uw werkgever stelt. Als u ziek wordt, maakt niet uit waardoor, het UWV het ziekengeld betaalt. Maar hij moet dan wel weten dat u die arbeidsbeperking hebt.

Dus simpel die informatie aan uw werkgever verstrekken.

getty
door getty - Apr 17, 2014 om 18:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het ook niet zo simpel. Op welke wettelijke basis vragen ze dit. Vragen mag natuurlijk, maar de vraag is ben je verplicht tot antwoorden. Ik denk het niet. De werkgever mag zo'n vraag ook niet bij sollicitaties stellen dus waarom nu wel. Wel vraag ik me af of je er over mag liegen. Dus het formulier onjuist invullen. Ik zou de vraag als ik u was eens bij het juridisch loket stellen, telnr 0900 8020.

ka
door karinl76 - Apr 17, 2014 om 18:53
11 Antwoorden / 10 Vragen

bedankt getty voor je antwoord. idd idee om bij juridisch loket te vragen.
Ja welke wettelijke basis? Ik heb dus brief gehad van paar pagina's.Oa staat erin dat ze subsidie kunnen krijgen als ze mensen met een beperking aannemen. Ik lees niet op welke wettelijke basis ze dit mogen vragen. Er staat alleen dat ze het recht hebben om het te vragen en dat ik de plicht heb naar waarheid te antwoorden. Idd mogen ze zoiets ook niet bij sollicitatie vragen, daar dacht ik ook dus aan. Ze mogen ook bv niet aan een vrouw vragen bij sollicitatie of ze een kinderwens heeft. Mijn contract is ook nog maar voor 2 maanden, dus ik denk ook ergens, waarom ik al die moeite zal doen?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2014 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na uw proeftijd bent u verplicht dat te vertellen.

Lees hier
In verband met eventueel recht op ziekengeld.

En hier

dinsdag 20 september 2011 @ 14:13 • 19
uwv_webcare

Je geeft aan dat je weinig last hebt van je klachten tijdens het werken. Als je het zelf prettiger vindt dan ben je tijdens een sollicitatie of proeftijd bij een nieuwe werkgever niet verplicht om te vertellen dat je een Wajong-uitkering ontvangt.
Het is voor jezelf voordelig om je werkgever wel te vertellen dat je een Wajong-uitkering ontvangt.
De werkgever profiteert namelijk van een aantal financiële voordelen. Dit kan een extra reden zijn om je aan te nemen

Is de proeftijd voorbij? Dan moet je vertellen dat je een Wajong-uitkering ontvangt als je werkgever daar naar vraagt.
Als je ervoor kiest om dit niet te doen dan kan dat gevolgen hebben. UWV kan hier geen uitspraak over doen want het
is een zaak tussen jou en je werkgever.

Het klopt dat een nieuwe werkgever een kopie van de brieven over de hoogte van je uitkering ontvangt.
Je werkgever betaalt namelijk sociale verzekeringspremies. Als hij iemand met een Wajong-uitkering in dienst
neemt, dan krijgt hij een korting op de sociale verzekeringspremies.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

ka
door karinl76 - Apr 17, 2014 om 20:25
11 Antwoorden / 10 Vragen

tijger1 bedankt voor je reactie. Ik snap dat het voor mij voordeliger is om te zeggen dat ik een wajong heb, om zo aangenomen te worden. maar ik ben al aangenomen. Dus die klapper gaat niet op. Dit is ook de 2e keer dat ik voor postnl werk. Ik heb tussen 2002 en 2008 ook al voor ze gewerkt. Nu ben ik dus sinds 28 december weer begonnen.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik weet genoeg.

vr1944
door vr1944 - Apr 18, 2014 om 13:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als u informatie voor uw werkgever over uzelf verzwijgt (wajong) die voor haar van belang is ,is dat een reden voor staande voet ontslag

=karinl76 schreef op donderdag 17 apr 2014, 20:25: tijger1 bedankt voor je reactie. Ik snap dat het voor mij voordeliger is om te zeggen dat ik een wajong heb, om zo aangenomen te worden. maar ik ben al aangenomen. Dus die klapper gaat niet op. Dit is ook de 2e keer dat ik voor postnl werk. Ik heb tussen 2002 en 2008 ook al voor ze gewerkt. Nu ben ik dus sinds 28 december weer begonnen.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik weet genoeg.

pi
door pieterwolters - Apr 18, 2014 om 13:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=karinl76 schreef op donderdag 17 apr 2014, 20:25]Dit is ook de 2e keer dat ik voor postnl werk. Ik heb tussen 2002 en 2008 ook al voor ze gewerkt.

Dat is 6 jaar geleden, dus mochten ze uberhaupt nog informatie van je hebben dan is dat niet relevant meer.

er
door erky - Apr 18, 2014 om 16:00
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Karinl76,

Mooi dat het Webcare team van UWV hier zelfs komt adviseren, maar er is meer onder de zon.
Stelk even dat je geen Wajong hebt. Als je dan ziek wordt meld je dit bij je werkgever. Die geeft het door aan hun ARBOdienst. Nu komen de juridische haken en ogen!
Aan de Arbodienst (een arts) zul je moeten doorgeven wat de reden van de ziekte (het verzuim) is. Die arbodienst is er wettelijk aan gehouden jouw gegevens over het verzuim geheim te houden. Wat de plicht is van de arbodienst is een werkadvies te geven aan de werkgever. Zo'n werkadvies is dan bijvoorbeeld: kan gedurende 6 weken de rechter voet niet belasten. Heb je een kantoorbaan, dan kan je dus gewoon doorwerken, want je doet zittend werk. Ze mogen niet rapporteren: heeft een gebroken enkel, dat is medisch geheim.

Ook bij een sollicitatie hoef je niet te antwoorden op een gezondheidsvraag. Waarom je dan ineens wel verplicht bent (volgens het UWV) om jouw Wajong situatie door te geven is mij een raadsel. Dit lijkt in tegenspraak met elkaar.

Een heel ander facet aan jouw situatie is: breng je jouw Wajong niet in gevaar. Als je blijkt te kunnen werken. Als je al met het UWV hebt overlegd hierover dan is dat natuurlijk OK.

Ook is zou je sterk aanraden om naar rechtshulp te gaan. Deze site is hiervoor. Dit soort dingen ligt gevoelig in deze crisistijd. Ben je lid van een Bond, dan hebben zij ook een loket voor je.

Succes,
Erky

ha
door hanneke - Apr 18, 2014 om 21:23
321 Antwoorden / 1 Vragen

Erky,
Karinl hoeft ook niet te zeggen *waarom* hij/zij een Wajong-uitkering krijgt. Alleen dát er recht is op Wajong. In zoverre is het medisch geheim dus net zo gewaarborgd als bij een ziekmelding.
En inderdaad hoef je bij een sollicitatie niet te melden dat je iets mankeert, MITS hetgeen wat je mankeert geen invloed heeft op je functioneren in de beoogde functie.
Het doorgeven van de Wajong-status hoeft ook pas ná de proeftijd. Juist om te voorkomen dat men om die reden je anders gaat behandelen (lees: ontslaan).
Dit alles (inclusief het verplichte doorgeven) geldt overigens voor alle arbeidsongeschiktheidsuitkeringen: Wajong, WAO en WIA. O en voor het geval je twijfelt: de werkgever krijgt vanzelf bericht dat er een ander inkomen is, namelijk omdat de belastingdienst doorgeeft dat er een ander belastingtarief moet worden toegepast. Dus ze komen er toch wel achter...

Overigens neem ik aan dat Karinl de nieuwe baan ook al met het UWV heeft kortgesloten. Maar recht hebben op Wajong betekent niet dat je helemaal niet kan werken. Er werken heel veel Wajongers parttime (omdat ze een volledige baan niet volhouden, maar bijvoorbeeld een paar uur per dag wel).

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 21:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Even resumerend, vraagsteller heeft een wajong uitkering, en werkt parttime bij post.nl. Over de uitkering wordt heffingskorting toegepast maar over dat parttime baantje kan dat dan weer niet. Het lijkt me logisch dat post.nl wel wil weten hoe ze dat belastingtechnisch aan moeten pakken.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2014 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst geeft niet door dat er een ander tarief moet worden gehanteerd. De werkgever krijgt helemaal geen bericht.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Daar gaat het die werkgever helemaal niet om, dat kan hem niets schelen. Het gaat over premies die hij ja dan nee moet betalen, en of hij ziekengeld ja dan nee moet betalen.

Loonhefingskorting is een zaak van de werknemer. Of hij dat juist doorgeeft.

labren
door labren - Apr 19, 2014 om 00:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

als je een arbeidsbeperking hebt ben je verplicht dat door te geven aan je nieuwe werkgever omdat je dan niet volledig inzetbaar ben , doe je dat niet en de werkgever zet je voledig in dan heb je als je ziek wordt een heel erg groot probleem .