rb
door rbeelen1 Jul 16, 2010 om 09:30
Geldzaken & recht

Rechtsgeldigheid Incassobureaus

Een incasso bureau is toch niets meer dan een of andere prive onderneming of te wel bedrijf wat probeert geld te innen? Heeft een incassobureau eigenlijk een rechtsgeldige status?

Als ik met bedrijf x een conflict heb en zij besluiten een incassobureau in te schakelen, is het toch net het zelfde als het overdragen naar een ander bedrijf? Ben ik dan verplicht om met het incassobureau te discussieren terwijl ik een conflict met bedrijf x heb? Moet ik het dan maar accepteren dat plotseling een of andere prive onderneming mij kosten gaat opleggen?

7392 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 16, 2010 om 09:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Iedereen kan een incassobureau beginnen. Schilder een mooi bordje en spijker het op je deur en met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je een incassobureau.

Schrijf het incassobureau een brief dat er verschil van mening is met de leverancier over ....(korte omschrijving) ............ en dat daarom de betaling opgeschort is. Dat dit conflict eerst opgelost moet worden en je verder geen boodschap hebt aan een incassoprocedure en daarom ook niet incassokosten zal betalen. Stuur een kopie van de brief ook aan de leverancier.

Is de klacht schriftelijk aan de leverancier bevestigd?

Vladja

rb
door rbeelen1 - Jul 16, 2010 om 09:50
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 16 jul 2010, 09:39]Iedereen kan een incassobureau beginnen. Schilder een mooi bordje en spijker het op je deur en met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je een incassobureau.

Schrijf het incassobureau een brief dat er verschil van mening is met de leverancier over ....(korte omschrijving) ............ en dat daarom de betaling opgeschort is. Dat dit conflict eerst opgelost moet worden en je verder geen boodschap hebt aan een incassoprocedure en daarom ook niet incassokosten zal betalen. Stuur een kopie van de brief ook aan de leverancier.

Is de klacht schriftelijk aan de leverancier bevestigd?

Vladja

Dus ik kan vorderingen van een incassobureau eigenlijk "niet ontvankelijk" verklaren. Ik ben tenslotte toch niet verplicht om plots zaken te doen met een andere firma?

vladja
door vladja - Jul 16, 2010 om 10:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een leverancier kan het incasseren van een vordering overdragen aan een incassobureau.

In dit geval houd ik rekening met het gegeven dat er een conflict is met de leverancier over de geleverde goederen.

Vladja

rb
door rbeelen1 - Jul 16, 2010 om 10:23
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 16 jul 2010, 10:10]Een leverancier kan het incasseren van een vordering overdragen aan een incassobureau.

In dit geval houd ik rekening met het gegeven dat er een conflict is met de leverancier over de geleverde goederen.

Vladja

Dat ze het gaan overdragen aan een incassobureau zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan..
Maar op basis van wat is een incassobureau dan gerechtigd om als 3e partij kosten in rekening te brengen terwijl ik geen contract heb met het incassobureau. Indien er goederen of diensten zijn geleverd moet er worden betaald, laat dat duidelijk zijn. Het gaat mij hier om de positie van een incassobureau ten opzichte van mij. Welk gerechtelijk instrument kan mij hier dwingen om met het incassobureau zaken te doen terwijl ik een conflict heb met bedrijf x??

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Jul 16, 2010 om 11:32
73 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb zelf een keer een incasso bureau ingeschakeld vanwege een wanbetaler en dat ging in het kort als volgt: Als ik de wanbetaler aan de telefoon had, zei hij elke keer meteen dat hij het binnen een x aantal uur over zou maken, zodra hij thuis zou zijn, en dat ik er gewoon recht op had, dus hij wist verdomd goed dat het betaald moest worden. Of het nu laksheid was of wat anders weet ik niet, maar ik was het wachten beu! Toen dus een incasso bureau ingeschakeld, samen met een ander die ook nog geld moest vangen van dezelfde persoon (een veel groter bedrag zelfs).
ik moest duidelijk aan kunnen geven dat ik al meerdere herinneringen verstuurd had, en dat er een duidelijke afspraak was over het bedrag dat betaald zou worden. Nog een keer een factuur gestuurd met een sticker van hun erop, en toen overgedragen. Van het incasso bureau kreeg ik toen te horen dat vanaf dat moment de zaak bij hun lag en ik dus zelf geen contact meer op mocht nemen van de wanbetaler, ook niet reageren als ik gebeld of gemaild zou worden. In plaats van mij moesten ze dus met hun de boel oplossen. Ze bleven het incasso bureau negeren, met als gevolg dat het pakketje bij de kantonrechter op de tafel kwam en ze alsnog gedwongen werden om te betalen, anders zou beslaglegging volgen.
Maar goed, dit ging om een incassering die terecht was. Uiteindelijk m'n geld netjes ontvangen - al zal het incasso bureau er veel meer aan verdiend hebben omdat er zoveel tijd en de rechter bij was gekomen.

Ik heb zelf ook een keer een incassobureau aan m'n kont geslingerd gekregen door Alice internet. Door foutieve informatie aan hun kant, had ik opgezegt ver voor ik uberhaupt aangesloten was. De week bedenktijd was wel al verlopen aangezien ik er later pas achter kwam dat ik voorgelogen was, maar het zou sowieso nog ruim een maand duren voor ik op de planning stond. Opzegging per telefoon, email en aangetekende brieven werden gewoon genegeerd maar kreeg later dus wel brieven van hun incasso bureau met een torenhoge rekening, waar uiteraard elke maand weer een bedrag bij kwam zonder ik uberhaupt een factuur kreeg (die kon je immers online bekijken maar ik dus niet omdat ik geen inloggegevens had omdat ik geen klant was). Ik ben toen naar bureau rechtshulp gegaan van de gemeente en die hebben elke keer nette brieven naar het incasso bureau gestuurd met alle mails die ik gehad had enzo. Na een maand eindelijk antwoord en weer geen steek verder, maar na een half jaar knokken toch het volle bedrag in mijn gelijk gekregen!
Had tussendoor wel al meer dan 100 euro betaald uit angst voor een deurwaarder maar die heb ik uiteindelijk ook terug gekregen, al duurde dat nog een paar maanden langer.

Bedrijf X schakelt dus het incasso bureau in, en die neemt de factuur dan volledig over. Het enige wat bedrijf X dan nog hoeft te doen, is wachten tot hij het geld ontvangen heeft van het ingehuurde bureau. Betaal je niet, dan stuurt het incasso bureau de deurwaarder, bedrijf X hoeft daar alleen maar toestemming voor te geven.
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je dus naar bureau rechtshulp van je gemeente kunnen gaan; wellicht kunnen die je helpen?

rb
door rbeelen1 - Jul 16, 2010 om 11:44
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=~*natascha*~ schreef op vrijdag 16 jul 2010, 11:32]

Bedrijf X schakelt dus het incasso bureau in, en die neemt de factuur dan volledig over. Het enige wat bedrijf X dan nog hoeft te doen, is wachten tot hij het geld ontvangen heeft van het ingehuurde bureau. Betaal je niet, dan stuurt het incasso bureau de deurwaarder, bedrijf X hoeft daar alleen maar toestemming voor te geven.
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je dus naar bureau rechtshulp van je gemeente kunnen gaan; wellicht kunnen die je helpen?

Daar zit het hem nu net. Het overnemen van een factuur kan volgens mij helemaal niet! Alleen een gerechtsdeurwaarder zou dit kunnen, maar alleen als er sprake is van wederrechtelijkheid. Omdat deze beeidigd is door justitie, zouden hun dus het wel mogen.. Nee, ik ben er nog steeds niet uit. Dat incassobureau's zo werken dat is een, of het juridisch wel mag is een tweede..

rb
door rbeelen1 - Jul 16, 2010 om 11:44
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=~*natascha*~ schreef op vrijdag 16 jul 2010, 11:32]ik heb zelf een keer een incasso bureau ingeschakeld vanwege een wanbetaler en dat ging in het kort als volgt: Als ik de wanbetaler aan de telefoon had, zei hij elke keer meteen dat hij het binnen een x aantal uur over zou maken, zodra hij thuis zou zijn, en dat ik er gewoon recht op had, dus hij wist verdomd goed dat het betaald moest worden. Of het nu laksheid was of wat anders weet ik niet, maar ik was het wachten beu! Toen dus een incasso bureau ingeschakeld, samen met een ander die ook nog geld moest vangen van dezelfde persoon (een veel groter bedrag zelfs).
ik moest duidelijk aan kunnen geven dat ik al meerdere herinneringen verstuurd had, en dat er een duidelijke afspraak was over het bedrag dat betaald zou worden. Nog een keer een factuur gestuurd met een sticker van hun erop, en toen overgedragen. Van het incasso bureau kreeg ik toen te horen dat vanaf dat moment de zaak bij hun lag en ik dus zelf geen contact meer op mocht nemen van de wanbetaler, ook niet reageren als ik gebeld of gemaild zou worden. In plaats van mij moesten ze dus met hun de boel oplossen. Ze bleven het incasso bureau negeren, met als gevolg dat het pakketje bij de kantonrechter op de tafel kwam en ze alsnog gedwongen werden om te betalen, anders zou beslaglegging volgen.
Maar goed, dit ging om een incassering die terecht was. Uiteindelijk m'n geld netjes ontvangen - al zal het incasso bureau er veel meer aan verdiend hebben omdat er zoveel tijd en de rechter bij was gekomen.

Ik heb zelf ook een keer een incassobureau aan m'n kont geslingerd gekregen door Alice internet. Door foutieve informatie aan hun kant, had ik opgezegt ver voor ik uberhaupt aangesloten was. De week bedenktijd was wel al verlopen aangezien ik er later pas achter kwam dat ik voorgelogen was, maar het zou sowieso nog ruim een maand duren voor ik op de planning stond. Opzegging per telefoon, email en aangetekende brieven werden gewoon genegeerd maar kreeg later dus wel brieven van hun incasso bureau met een torenhoge rekening, waar uiteraard elke maand weer een bedrag bij kwam zonder ik uberhaupt een factuur kreeg (die kon je immers online bekijken maar ik dus niet omdat ik geen inloggegevens had omdat ik geen klant was). Ik ben toen naar bureau rechtshulp gegaan van de gemeente en die hebben elke keer nette brieven naar het incasso bureau gestuurd met alle mails die ik gehad had enzo. Na een maand eindelijk antwoord en weer geen steek verder, maar na een half jaar knokken toch het volle bedrag in mijn gelijk gekregen!
Had tussendoor wel al meer dan 100 euro betaald uit angst voor een deurwaarder maar die heb ik uiteindelijk ook terug gekregen, al duurde dat nog een paar maanden langer.

Bedrijf X schakelt dus het incasso bureau in, en die neemt de factuur dan volledig over. Het enige wat bedrijf X dan nog hoeft te doen, is wachten tot hij het geld ontvangen heeft van het ingehuurde bureau. Betaal je niet, dan stuurt het incasso bureau de deurwaarder, bedrijf X hoeft daar alleen maar toestemming voor te geven.
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je dus naar bureau rechtshulp van je gemeente kunnen gaan; wellicht kunnen die je helpen?

vladja
door vladja - Jul 16, 2010 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Verbintenissenrecht

Titel 1. Verbintenissen in het algemeen,

Afdeling 10. Wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding

Artikel 96

1. Vermogensschade omvat zowel geleden verlies als gederfde winst.

2. Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:

a. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;

b. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;

c. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, wat de kosten onder b en c betreft, behoudens voor zover in het gegeven geval krachtens artikel 241 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering de regels betreffende proceskosten van toepassing zijn.

Een niet betaalde rekening = vermogensscghade.

Vladja

rb
door rbeelen1 - Jul 16, 2010 om 14:35
6 Antwoorden / 5 Vragen

@vladja,

Ik begrijp niet wat je duidelijk wil maken. Ik kan hier niet op uitmaken dat er een rechtsgeldigheid is ten aanzien van een incassobureau.

DAT er voor geleverde diensten en goederen betaald moet worden dat is duidelijk...

tdehond
door tdehond - Jul 16, 2010 om 15:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

pdf file over wetsvoorstel t.a.v. normering hoogte van incassokosten: klik

Het is mij niet duidelijk of dit voorstel al in de staatskrant heeft gestaan en dus nu wettelijk vast ligt welke incassokosten gevorderd mogen worden.

Ik vind het vervelend als bedrijven meteen hun betalingen via een incassobureau doen. Zo ontving ik geen rekening van Famed, het incassobureau van de mondhygieniste. Ik heb de mondhygieniste van uitblijven van de rekening op de hoogte gesteld. Mij werd een copie originele nota toegestuurd.

Er zijn geen extra kosten in rekening gebracht.
Had ik zelf niet aan de bel getrokken dan had ik een onterechte aanmaning gekregen omdat TNT in gebreke is gebleven de rekening op het juiste adres te bezorgen.

Ik denk dat als u een conflict met een bedrijf heeft en daarom een betaling uitstelt, dat het verstandig is om schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging een bezwaarschrift in te dienen bij dit bedrijf. Aangeven welk bedrag u niet betaalt + reden + termijn waarin u conflict opgelost wilt zien vermelden.

Copie van brief + verzend- en ontvangstbewijs van brief door bedrijf ( als TNT dit niet zoek maakt) goed bewaren.

U kan dan indien nodig een copie van deze brief naar een incassobureau sturen.

vladja
door vladja - Jul 16, 2010 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat uit dat wetsartikel duidelijk blijkt is, dat de redelijke kosten, die gemaakt moeten worden om de rekening betaald te krijgen zonder tussenkomst van de rechter, voor rekening komen van de schuldenaar.

De keuze is aan de leverancier om te kiezen op welke wijze hij dat wil doen. En om die betaling voor elkaar te krijgen mag de leverancier de daartoe ge-eigende middelen inzetten zoals het inschakelen van een incassobureau. Dat is volstrekt legaal zolang daarvoor legale middelen ingezet worden.

De leverancier kan er ook voor kiezen om gelijk een deurwaarder in te schakelen. Dat is een directe weg, want een gerechtsdeurwaarder kan de zaak voor de rechter brengen (in tegenstelling tot een incassobureau). Als de zaak voor de rechter komt en de leverancier wint. dan zal de rechter behalve de vermogensschade ook een vergoeding voor de gemaakte gerechtelijke kosten en buitengerechtelijke kosten toewijzen.

Voor de buitengerechtelijke kosten hanteren de rechters een soort standaardtarief, die aangeduid wordt met : Rapport Voorwerk II.... Onderaan de pagina staan de tarieven.

Vladja