he
door herzien Mar 25, 2015 om 21:33
Auto & vervoer

Rechtvaardig?

Ik heb een reparatie uit moeten laten voeren, waarbij een onderdeel vervangen moest worden, waarvan de monteur/dealer zegt, dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt en waarvoor de importeur geen onderdeel kan leveren. Het betreft een geperste plug in het oliecarter van een Nissan xtrail 2.5 benzine uit 2006, die "doorgerot" was. De importeur meent hiervoor geen verantwoording te moeten dragen.
Ik ben van mening, dat dit onderdeel een autoleven lang mee zou moeten gaan, gebaseerd op het feit dat Nissan Nederland hiervoor geen onderdeel kan leveren en gezien de reactie van mijn dealer, dus is vergoeding op zijn plaats, lijkt me. De plug is niet aan slijtage onderhevig en bevindt zich altijd in een vettige omgeving. De importeur verbergt zich achter de verlopen garantie.

589 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - Mar 25, 2015 om 22:26
3776 Antwoorden / 0 Vragen

U eist een vergoeding van de dealer. Nu de garantie verlopen is betekent dit dat u bewijs dient aan te leveren om met uw "mening" uw eis te kunnen onderbouwen.
Nu de dealer uw claim kennelijk afwijst zult u moeten gaan procederen. Probeer dus deskundigen te vinden die uw mening delen.

aurora1
door aurora1 - Mar 25, 2015 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek eens op het forum van Problemcar en/of het AMT garageforum of dit probleem bekend is. Of leg het daar eens voor.

hansje klein
door hansje klein - Mar 25, 2015 om 23:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bovag? ANWB? Haal een tweede, gelijkluidende klacht boven water en ze zullen uw voeten kussen om dit verhaal onder de dekmantel des te kunnen houden! Men mag toch in alle redelijkheid aannemen, dat zo'n materiaalfout niet mogelijk is.

me
door mein33 - Mar 26, 2015 om 10:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De "geperste" plug in het carter is doorgerot !!!
De "geperste" plug bevindt zich altijd in een vettige omgeving !!

Twee opmerkingen van uw kant die wijzen naar een vette omgeving waarin de plug zich bevindt.
Doorgerot, of bedoeld u misschien doorgeroest, lijkt (bijna) onmogelijk.
Mocht het mankement aan deze carter plug bij de olieverversing in de garage geconstateerd zijn, dan zou het mij in het geheel niet verbazen als er bij het verwijderen de carterplug iets is fout gegaan.
Van een doorgerotte of doorgeroeste carterplug heb ik nog nooit gehoord en het lijkt er, naar mijn idee, meer op als een excuus om een fout(je) bij het losmaken van de plug te verdoezelen.
Houdt dit mankement nu ook in dat de auto niet gebruikt kan worden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 11:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ook op het Nissan-forum lees ik niets over dit rare probleem. Omdat er speciaal carterpluggereedschap gebruikt moet worden, kan het zijn, dat er geknoeid is. Dan zal de 'niet verkrijgbare plug' van de autoschrootplaats gehaald kunnen worden, tenminste wanneer niet het carterblokschroefdraad vernield is bij de actie. Dan is het onvakkundige reparatie en wordt het heel ander, een juridisch verhaal.