bi
door biep Dec 30, 2004 om 11:01
Geldzaken & recht

Registratie BKR

Mag een hypothecair doorlopend krediet door de verstrekker (DSB bank)
gemeld worden bij het BKR? Volgens mijn bank (Rabobank) mag dit enkel
voor consumptieve kredieten. Wie heeft er gelijk???

1869 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me vergissen maar volgens mij wordt elk krediet gemeld bij het BKR. Toen ik een hypotheek ging aanvragen stonden al mijn kredieten gemeld. Zelfs van een winkelkaart waar ik nooit gebruik van maak dus het lijkt me logisch dat een hypothecair doorlopend krediet ook wordt gemeld.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkelpas valt inderdaad onder consumptief krediet. Maar ik neem
aan dat een "normale hypotheek" ook niet bij het BKR gemeld wordt
(tenminste bij mij niet). Aan een hypothecair doorlopend krediet hangt
volgens mij ook een hypotheekakte van de notaris.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

elke geldlening word door een bank, en andere legitieme geldverstrekkers gemeld aan het bkr.

uiteindelijk is een hypotheek ook gewoon een geldlening.

banken en geld verstrekkers willen nm weten  hoeveel risico zij lopen met de betreffende persoon.

als deze te boek staat als noitre wanbetaler of meerder schulden heeft dan kan de geldverstrekker besluiten  om geen lening te verstrekken.

ook om de klant tegen zich zelf te beschermen tegen te hoge vaste lasten.

want uiteindelijk moet al dat geld wel terugbetaald (kunnen) worden.

vergeet de winkelkaart ook niet waarbij ge op afbetaling koopt of pas 2 jaar later hoeft te betalen, dat is gewoon een ordinaire creditcard onder een andere naam.

hier zijn al genoeg mensen de dupe van geworden omdat ze daardoor geen hypotheek door konden krijgen.

de rabobank maakt zijn concurent zwart omdat zij waarschijnlijk niet de hypothecaire doorlopend krediet afgesloten hebben.

dat noemen we afgunst en dat is de rabo niet te prijzen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die persoon bij de Rabobank weet echt niet waar hij/zij het over heeft. Kredietverleners zelfs verplicht
alle kredieten boven een bepaald bedrag (ik dacht € 500 of € 1000) bij
het BKR te melden en dat geldt ook voor creditcards waar nog geen
gebruik van gemaakt is, simpelweg omdat elk moment het krediet kan
worden opgenomen. E.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2004 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even voor de volledigheid: kredieten boven de € 500 moeten bij hey
BKR worden aangemeld. Creditcards worden direkt bij uitgifte beschouwd
als uitgaven. E.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2004 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat elke lening geregistreerd wordt bij het BKR is slechts gedeeltelijk waar. Hypothecaire geldleningen zijn hierop namelijk een uitzondering en worden niet aangemeld bij het BKR. Alleen als je 100 dagen of meer betalingsachterstand hebt bij de hypotheekverstrekker wordt je aangemeld bij het BKR.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2004 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden. Ten eerste
een hypotheek, dus om b.v. een huis te kopen of te bouwen, danwel het
geleende bedrag voor woningverbetering aan te wenden. Dergelijke
leningen hoeven inderdaad pas na 120 dagen wanbetalen (dus niet na 100
dagen) te worden aangemeld. Daarnaast bestaan er ook leningen met
hypothecaire zekerheid waar de DSB groep zo graag me schermt. Dan gaat
het dus in  principe om een comsumptief krediet waarbij onroerend
goed als onderpand dienst doet. Ik zo'n geval is b.v. ook de rente
fiscaal niet aftrekbaar. Een hypotheek wordt welliswaar niet bij het
BKR geregistreerd maar wel centraal via een notaris. Een consumptief
krediet met hypothecaire zekerheid, volgens mij, wel bij het BKR omdat
dat er o.a. geen notaris aan te pas komt. Hier wordt de term
hypothecair doorlopend krediet gebruikt en dat is volgens mij toch iets
anders dan een (echte) hypotheek. Graag de mening van anderen. E.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2005 om 02:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet worden alle hypothecaire kredieten bij BKR geregistreerd bij achterstand van 120 dagen.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2005 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij vergissen maar volgens mij stond dat ook in mijn laatste reactie...... (wanbetalen=achterstand)  E.

Dergelijke
leningen hoeven inderdaad pas na 120 dagen wanbetalen (dus niet na 100
dagen) te worden aangemeld.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2005 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

veel reacties zijn waar, bij deze "hypotheek"zit een addertje onder het gras. Alles lijkt op een normale hypotheek, ook de beschrijving bij de notaris, en de belasting teruggave. Nu is het addertje dat het geld wat je eventueel spaart/extra terug betaald op de lening, je ook weer kunt opnemen, dus zegt de dsb bank, je kunt het zien als consumptief dus registreren maar.

door deze leuke? constructie, moet je vaak bij de bank of andere instanties uitleggen dat het hier niet gaat om een lening, maar om je hypotheek.   niet iedereen wil je dat ec hter geloven, wat tot rot situaties kan leiden

in dit geval heeft de rabobank wel gelijk

het vervelende van deze constructie is dat  bij een consumptief krediet ,bij te laat betalen de dsb bank sneller om zijn geld kan zeuren, dan als bij een hypotheek.

ik hoop dat je hier iets aan hebt     groeten    afiena

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De volgende tekst is afkomstig van de site van het BKR en geeft aan welke kredieten er geregistreerd worden:

"Voorwaarden gegevensverwerking
We informeren over vrijwel alle kredieten of gsm-abonnementen die aan consumenten in Nederland zijn verstrekt. Deze worden bij ons gemeld volgens de BKR regels.

- het krediet heeft een looptijd van tenminste drie maanden,

- het geleende bedrag is minimaal 500 en maximaal 125.000,

- het krediet is verstrekt aan een natuurlijk persoon."

In aanvulling op een aantal voorgaande antwoorden:

een hypothecair krediet is niets anders dan een lening AFGEDEKT DOOR EEN HYPOTHEEKRECHT. Het vestigen van een hypotheek moet wettelijk verplicht via een notaris. Je geeft je huis in onderpand voor de aangegane lening.

Of de rente aftrekbaar is als eigenwoningrente hangt af van het doel van de lening. Gebruik je het geld voor verbetering van de eigen woning (hoofdverblijf) dan is de rente aftrekbaar. Niet voor de eigen woning, dan niet aftrekbaar.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet klopt het dat iedere vorm van krediet wordt aangemeld bij de BKR. Zelf een visa kaart staat aangemeld als een lening. Bovendien staat de DSB niet echt bekent als een betrouwbare geldverstrekker, ze hebben nogal wat kleine lettertjes waar ze niet mee te koop lopen. Veelal ben je aanzienlijk meer geld kwijt dan dat je denkt. DSB is een onderdeel van Frisia van dhr Scheringa uit Wognum

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jalt. Als u gegevens van de site van het BKR kopieert moet u natuurlijk wel alles kopieren en dus ook het onderstaande waaruit blijkt, dat hypotheken in principe NIET geregistreerd worden behalve bij een betalingsachterstand van 120 dagen. Groeten - E.

Kredietgegevens

In CKI staat precies welk krediet of gsm-abonnement iemand op zijn naam heeft of had staan in Nederland. Het gaat alleen om kredieten. Een hypothecair krediet is in principe niet bij ons bekend. Deze wordt pas bij ons aangemeld als u langer dan 120 dagen een termijnbedrag niet hebt betaald

ve
door verwijderd - Jan 9, 2005 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@encarta

sorry encarta, maar op de site van BKR staat uitdrukkelijk dat niet alleen de probleemgevallen worden geregistreerd.

"Wij hebben er bewust voor gekozen alle kredieten te verwerken in plaats van alleen de probleemgevallen. Dit geeft namelijk een volledig beeld van het leen- en aflosgedrag van iemand. Zo helpen wij voorkomen dat iemand financieel gesproken teveel hooi op zijn vork neemt."

ve
door verwijderd - Feb 10, 2005 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt helemaal gelijk alleen consumpt kredietewn worden aangemeld bij bkr

dus alles op afbetaling autos, uitgestelde betalingen.

een eigen huis krediet is wel een doorlopend krediet, maar voor verbetering van je huis ( eventueel maar het hoeft niet je kan er ook een auto van kopen) je rente is ook aftrekbaar, en je krediet is gepasseerd bij de notaris

je bank heeft dus gelijk.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

alle kredieten en limieten moeten worden gemeld bij bkr behalve een 1e hypotheek. en een 2e hypotheek dus ook, een hypothecair doorlopend krediet MAG worden gemeld moet dus niet. dsb bank doet dit wel om de klant te beschermen en niet nog meer kredieten bij andere banken neemt die de klant niet kan betalen en daardoor in de problemen komt.