li
door linda_van_beek Jul 25, 2010 om 22:42
Geldzaken & recht

Registratie BKR

Mijn ouders willen een huis kopen en hebben de hypotheek bij ABN bijna rond. De enige kink in de kabel is hun creditkaart van ING die zij echter al in maart hebben opgezegd. ING heeft echter verzaakt om dit bij het BKR te melden, waardoor de hypotheek ernstige vertraging oplevert, of wellicht niet wordt toegekend. De sleuteloverdracht zou aanstaande vrijdag zijn, maar de kans is erg groot dat dat niet meer door gaat.
Nu is mijn vraag wat hun rechten zijn.

Met vriendelijke groet,

Linda van Beek
[edit redactie]

7832 10 Rapporteer

mi
door miraltje - Jul 25, 2010 om 23:29
462 Antwoorden / 0 Vragen

neem eerst contact op de de redactie om je 06 nummer te verwijderen.

waarom zou de creditkaart een probleem zijn voor het verkrijgen van een hypotheek?

bijna iedereen is geregistreerd bij het bkr, deze registratie is niet van invloed op het verkrijgen van een hyptheek indien altijd aan de betalingsverplichting is voldaan.

indien je ouders altijd op tijd hun uitgaven met de creditkaart voldaan hebben of dat er maandelijks het mnimale bedrag is betaald hoeft dit geen probleem te zijn.

echter als er betalingsachterstanden zijn geweest kan dit wel van invloed zijn op het verkrijgen van een hypotheek, lening of een mobiel abbonement.

kiran
door kiran - Jul 25, 2010 om 23:53
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@linda_van_beek

Mochten er problemen zijn: Het BKR wijzigt alleen op verzoek van de deelnemer.
Verzoek tot correctie zouden uw ouders dan bij ING moeten indienen.
Klik hier voor meer info.

Laat uw telefoonnummer door de redactie verwijderen.
Klik hier: contact redactie

nb
door nbw - Jul 26, 2010 om 02:28
521 Antwoorden / 24 Vragen

Het BKR is de instantie waar financieel fatsoenlijk nederland als 1e kijkt de kredietwaardigheid van personen te checken. Rechten heb je niet want elke bank is vrij je een hypotheek/lening of welk product danook te weigeren. Een foute BKR registratie hoe klein ook of door een fout betekend dat je aangewezen bent op de 2ehands kredietverstekkers die tegen hogere tarieven je best willen financieren.

Heb tigjarenlang gewerkt bij rabobank. Ook daar was de standaardprocedure BKR-registratie nakijken alvorens krediet te verstrekken. En natuurlijk prikte je door een A1,2 of 5 score bij BKR. Te laat bij Wehkamp of een creditcard, te laat bij herinnering of deurwaarder en bij 5 helemaal hopeloos. Vaak is er sprake van onkunde en onmacht bij deze zwaar geregistreerde mensen. En als lokale commerciele man help je deze mensen door alsnog een lening te geven incluis oversluiten van alle verzekeringen . Je moet immers scoren voor je salaris bij een bank. Koppelverkoop mag wettelijk niet maar wordt nooit aangepakt.

Wie moet aangifte doen?. Niet die oetlul met een negatieve BKR-score. Niet dezelfde oetlul de ze helpt door verkoop van extra's voor salaris. Niet de systeembanken die onmisbaar zijn voor de economie. Conclusie overal en op elk nivo kijkt men weg teneinde er zelf beter van te worden.

marcel75
door marcel75 - Jul 26, 2010 om 08:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het tekenen van de nodige stukken bij de notaris aanstaande vrijdag kun je inmiddels wel haast vergeten. Ook al zou de notaris vandaag de stukken krijgen van de Abn Amro, dan nog heeft de Abn Amro 5 werkdagen nodig om het geld bij de notaris op de rekening te krijgen.

Een oplossing kan zijn dat je ouders een overzicht laten zien waaruit blijkt dat er niets meer openstaat op de creditcard. Als het goed is hebben ze dit bericht ook gehad toen ze de creditcard opzegden. Met een kopie van die brief is alles opgelost en het dossier bij de Abn Amro compleet.

justin34
door justin34 - Jul 26, 2010 om 09:19
25 Antwoorden / 16 Vragen

Bij de ING een bewijsje ophalen dat de creditcard is opgezegd. Ik begrijp dat het een CC is die in termijnen terug wordt betaald? Die staan alleen BKR genotereed namelijk.

jansje
door jansje - Jul 26, 2010 om 13:29
131 Antwoorden / 14 Vragen

wij hadden eens wat gekocht op afbetaling bij de wehkamp. jaren later gingen wij een rekening openen bij de abn. zegt die mevrouw ineens u heeft een bkr regestratie,
ik schrok me rot. ik denk weet nergens van.

van de wehkamp was alles allang betaald, Wist het niet eens meer.
Maar er stond bij het BKR wel vermeld dat we dat eens hadden gedaan, en ook dat het betaald was. Maar toch raar dat, dat jaren later er nog bij de BKR opstaat

marcel75
door marcel75 - Jul 26, 2010 om 13:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Jansje,
Klinkt raar, is het niet. Als je vandaag je schulden inlost maar een slechte betaler bent, is vaak niet zo dat je morgen ineens wel een goede betaler bent. BKR notering blijft daarom 5 jaar bestaan.

rs
door rsa - Jul 26, 2010 om 14:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Laten ze zsm contact opnemen met de ING afdeling Creditcards. Geef aan dat dat bestedingsruimte van de cc op € 0 moet worden gezet en dat dit is ivm met het passeren van een hypotheek. Geef de datum van passering door en normaal gesproken is dit in 1 tot enkele dagen geregeld. Succes!

NB Opzeggen van een cc is eigenlijk niet nodig bij het aanvragen van een hypotheek. Gewoon de bestedingsruimte door de bank tijdelijk op € 0 laten zetten. Nà aktepassering kun je de bank opdracht geven om de oude bestedingsruimte weer toe te staan.

ma
door maxdamage - Jul 30, 2010 om 10:48
60 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is heeft ING na het beeindigen van de CC een schriftelijke bevestiging hiervan gestuurd. Deze bevestiging zou je ook aan de hypotheekverstrekker kunnen laten zien en aangeven dat ING de BKR nog niet heeft afgemeld.

co
door courier - Aug 9, 2010 om 15:50
226 Antwoorden / 2 Vragen

Het is helemaal niet erg bij het BKR geregistreerd te staan als de deelnemers (o.a. banken) zich secuur aan de spelregels houden en daar ook openlijk met hun klanten over communiceren. Het BKR is immers geen boeman.
Sta je met een afgelost krediet enz. geregistreerd bij het BKR dan wordt dit veel positiever door derden beoordeeld dan wanneer je helemaal niet voorkomt in het BKR. Immers, sta je zo geregistreerd dan weet je wat het betekent om een schuld af te lossen, sta je niet geregistreerd dan.........................is het voor de bank zinvol om nog eens uitvoerig te checken of degene die voor je staat wel degelijk degene is waar hij/zij zich voor uitgeeft: een driedubbele check op id. dus!