ty
door tymenm Aug 22, 2013 om 15:18
Vakantie & reizen

Reis geannuleerd door reisbureau

een paar maanden geleden heb ik een reis naar Egypte geboekt. gezien de huidige situatie heeft het reisbureau ( Arke) besloten onze reis te annuleren.
op zich geen enkel probleem. en ik heb er voor gekozen om mijn reis om te boeken naar een andere reis (die duurder is).

nu is het geval dat ik voor mijn reis naar egypte een annuleringsverzekering had afgesloten. deze heb ik in principe niet gebruikt. maar nu zie ik tot mijn verbazing dat ik bij mijn nieuwe reis opnieuw de kosten moet betalen voor een annuleringsverzekering. (eveneens als boekingskosten en reisverzerking, maar kan ik wel iets van begrijpen). nu vraag ik mij af of dit correct is.

4172 18 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Aug 22, 2013 om 15:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat was het antwoord van Arke toen je hun om opheldering vroeg?

p.s. Wist je dat je bij de Nederlandse taal de zinnen gewoon met een hoofdletter kunt laten beginnen?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 22, 2013 om 16:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dit is volgens mij zal alleen de oude anulerings verzekering die u niet heeft kunnen gebruiken verekent moeten worden. Tenslotte bent u niet de oorzaak van de annulering van de reis.

ekiem
door ekiem - Aug 22, 2013 om 16:42
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik zal u mijn ervaring vertellen.

Vorig jaar kon mijn reis wegens te weinig aanmeldingen niet doorgaan. Ik had echter een doorlopende reis en annulerings verzekering bij de ING. Ik heb hen gebeld met het verhaal en ook erbij gezegd dat ik met een andere reis wel meeging maar dan 3 weken eerder. Deze reis was maanden eerder geboekt.

Dit was geen enkele probleem en ze hebben alles omgezet op de "nieuwe reis". E.e.a is verrekent want de nieuwe reis was voordeliger. Ik heb geen idee wat gebruikelijk is maar deze ING verzekering heb ik zeker al meer dan 10 jaar en noooit wat hoeven te claimen.

Mischien kan Arke coulance tonen want er is hier toch sprake van enige overmacht.

gr. Ekiem

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2013 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier moet Arke toch in de fout zijn gegaan. Zij annuleren wegens de omstandigheden, ik zie niet in waarom u dan weer een nieuwe annulering verzekering af zou moeten sluiten. Die verzekering omvat een bedrag voor als een reis in speciale gevallen niet kan doorgaan. U verzekerd niet speciaal een reis naar een bepaald land. En voor die reisverzekering geldt hetzelfde.

De grootste schande is nog dat zij opnieuw boekingskosten rekenen.

Toen u "omboekte" is toen wel verwezen naar hun annulering?

@ekiem

Als u een doorlopende reis en annuleringsverzekering hebt, hoeft u helemaal niets te melden. Danis elke reis gedekt.

alfatrion
door alfatrion - Aug 22, 2013 om 17:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er is spraken van overmacht. U moet de prijs die u heeft betaald voor de vlucht naar Egypte als mede voor de annuleringsverzekering terug krijgen. Als gevolg van de overmacht heeft geen recht op een schadevergoeding.

edrick3
door edrick3 - Aug 22, 2013 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alfatrion,

OT
Spreek je jezelf nu niet tegen???

edrick3
door edrick3 - Aug 22, 2013 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tymenm,

Ik mag toch aannemen dat de boekingskosten van de 2e reis verrekend zijn met de boekingskosten van die 1e reis?
Arke annuleert, dus moeten ze ook de boekingskosten + de reissom etc terugbetalen.
Daar horen m.i. óók de verzekeringskosten toe.

Ze mogen blij zijn dat je een andere reis bij hen geboekt hebt!

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2013 om 17:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Van consuwijzer

Veelgestelde vragen bij annulering door overmacht

Mijn vlucht is geannuleerd. Ik moet kosten betalen om het geld van mijn ticket terug te krijgen. Mag dat?

Bij annulering van de vlucht moeten de kosten van het ticket zelf worden terugbetaald. Daar mag de luchtvaartmaatschappij geen administratiekosten voor rekenen. Boekingskosten die niet in de ticketprijs waren inbegrepen, of kosten van een annuleringsverzekering vallen buiten de ticketprijs en hoeven niet te worden terugbetaald.

bron

dearagain
door dearagain - Aug 22, 2013 om 17:47
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*Advies: spreek nog even een hartig woordje met ARKE

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2013 om 18:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me afvraag, die omboeking naar een andere plaats, vindt die in precies dezelfde periode plaats als de oorspronkelijke reis naar Egypte?

dearagain
door dearagain - Aug 22, 2013 om 18:42
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tymenm schreef op donderdag 22 aug 2013, 15:18]Een paar maanden geleden heb ik een reis naar Egypte geboekt. Gezien de huidige situatie heeft het reisbureau ( Arke) besloten onze reis te annuleren.
Op zich geen enkel probleem en ik heb er voor gekozen om mijn reis om te boeken naar een andere reis (die duurder is).

Nu is het geval, dat ik voor mijn reis naar Egypte een annuleringsverzekering had afgesloten. Deze heb ik in principe niet gebruikt, maar nu zie ik tot mijn verbazing dat ik bij mijn nieuwe reis opnieuw de kosten moet betalen voor een annuleringsverzekering (evenals boekingskosten en de reisverzekering). . Nu vraag ik mij af of dit correct is.

*blijkbaar is dit dus (onder deze omstandigheden)100% korrekt!

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2013 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts op dezelfde data op reis gaat is die annuleringsverzekering en de reisverzekering gewoon van kracht.

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2013 om 19:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 22 aug 2013, 19:45]Als de Ts op dezelfde data op reis gaat is die annuleringsverzekering en de reisverzekering gewoon van kracht.
Een kortlopende annuleringsverzekering houdt toch rekening met binnen en buiten Europa en met de reissom?

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2013 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Uiteraard, maar Egypte ligt buiten Europa is dus al duurder en ik neem niet aan dat Ts nu naar Amerika gaat of zo.

Ts zegt dat de nieuwe reis wat duurder was, maar dat hoef je niet per se bij te verzekeren. Wat belangrijk is, zijn de data.

dearagain
door dearagain - Aug 22, 2013 om 20:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*iets meer info van de TS zou nu wel van pas komen!

alfatrion
door alfatrion - Aug 22, 2013 om 23:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote="Artikel 6:74 lid 1 BW"]Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.[quote="Artikel 6:75 BW"]Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
In het geval van overmacht, zoals omschreven in art. 6:75 BW, heeft de schuldenaar geen recht op schadevergoeding.

[quote="Artikel 6:265 lid 1 BW"]Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.[quote="Artikel 6:271 BW"]Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
In het geval van overmacht kan de schuldenaar de overeenkomst wel ontbinden en heeft als gevolg daarvan recht op de aankoopsom.

Wanneer er tussen twee overeenkomsten voldoende samenhang bestaat dan delen deze het zelfde lot en leid de ontbinding van de ene overeenkomst tot de ontbinding van de andere overeenkomst. Zie: HR Jans/FCN (NJ 1999, 97).

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat boekingskosten en annuleringsverzekering ook vergoed moeten worden.

agios
door agios - Jun 15, 2014 om 13:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit net op een ander forum te lezen en daar waren ze boos omdat de reisorganisatie niet wilde annuleren en hier zijn ze boos omdat ze annuleerden. Gaat het wel ooit goed in de ogen van de consument???