ma
door madelieke Feb 22, 2015 om 16:58
Auto & vervoer

Reiskosten declaratie

Ik ben al bijna 13 jaar werkzaam voor dezelfde werkgever, en even zolang vul ik elke maand een reiskosten declaratieformulier in, maar bewaar die tot het eind van het jaar, om ze allemaal tegelijk in te leveren voor een mooi bedrag ineens. Sinds vorig jaar doet manager moeilijk vanwege administratie aldus... Mijn mening is dat iemand niet voor niets op administratie werkt. Goed; mijn vraag is: mag ik dit zo blijven doen doen, of heeft men gelijk en moet ik ze per maand inleveren?

4452 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2015 om 17:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Na dertien jaar is het wel een soort van verworven recht, maar ik kan mij voorstellen dat ze aan het eind van het jaar niet op dat soort klusjes zitten te wachten. In principe zou het moeten blijken uit de regels omtrent het declareren. A/d andere op deze manier loop je ook dat beetje rente mis wat je kan krijgen. Ik zou zeggen declareer het elke maand en zet het geld apart op een spaarrekening. Iedereen blij.

edrick3
door edrick3 - Feb 22, 2015 om 17:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo madelieke,

Als daar niets over op papier staat ....
Denk dat je aan het 'verzoek' van de manager moet voldoen.
Geen moeilijkheden maken over dit soort zaken.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2015 om 17:36
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kan me voorstellen dat de administratie (waarschijnlijk) voor de rest van het personeel per maand werkt en u (misschien) een uitzondering bent.

Ik zou de declaratie per maand inleveren en gewoon dat bedrag na ontvangst op een spaarrekening zetten, per maand, trekt u er ook nog wat (oké weinig, maar toch) rente van.

me
door mein33 - Feb 22, 2015 om 17:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@madelieke,

Er zijn altijd omstandigheden aan te geven waarom er tijdens een dienstverband weleens veranderingen in de arbeidsomstandigheden (moeten) worden doorgevoerd.
In dit geval betreft het bij uw werkgever de reiskostendeclaratie.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er een verandering plaats vindt, zoals een betere controle op de ingediende declaratie of een wijziging in de administratieve verwerking etc.
De nieuwe regel moet dan wel voor alle werknemers gelden.
Op zich heeft uw werkgever gelijk als hij een maandelijks declaratieformulier van u verwacht.
U krijgt dit dan naar alle waarschijnlijkheid de volgende maand bij uw salaris uitbetaald.
Aan de het einde van het jaar geeft onder de streep het toch hetzelfde getal.
En om toch aan het einde van het jaar toch een leuk spaarpotje hebben is enige zelfdiscipline nodig door bv. maandelijks een bedrag (automatisch) apart te zetten en om daar vervolgens ook het hele jaar vanaf te (kunnen) blijven.
Maak van iets onbenulligs als dit geen probleem, het kan u alleen maar schaden.

mebo
door mebo - Feb 22, 2015 om 18:02
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=madelieke schreef op zondag 22 feb 2015, 16:58]. Sinds vorig jaar doet manager moeilijk vanwege administratie aldus... Mijn mening is dat iemand niet voor niets op administratie werkt. Goed; mijn vraag is: mag ik dit zo blijven doen doen, of heeft men gelijk en moet ik ze per maand inleveren?

U geeft zelf al het juiste antwoord door te stellen dat "iemand niet voor niets op de administratie werkt".
De administratief medewerker m/v moet ook maandelijks betaald worden en moet, net als u, aan het werk worden gehouden en daar kan uw maandelijkse declaratieverwerking een onderdeel(tje) van zijn.

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 18:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=madelieke schreef op zondag 22 feb 2015, 16:58]Ik ben al bijna 13 jaar werkzaam voor dezelfde werkgever, en even zolang vul ik elke maand een reiskosten declaratieformulier in, maar bewaar die tot het eind van het jaar, om ze allemaal tegelijk in te leveren voor een mooi bedrag ineens. Sinds vorig jaar doet manager moeilijk vanwege administratie aldus... Mijn mening is dat iemand niet voor niets op administratie werkt. Goed; mijn vraag is: mag ik dit zo blijven doen doen, of heeft men gelijk en moet ik ze per maand inleveren?
Of het wel of niet mag zou ik geen antwoord op kunnen geven.
Wat ik wel weet is dat het onzekere tijden zijn, ook voor bedrijven.
Heb je 11 maanden lang netjes je declaratieformulieren ingevuld en bewaard, gaat net aan het begin van de 12e maand je baas ineens helemaal failliet..., helemaal niets meer van te halen, niemand wist het...
Dat is geen fantasie, het is geregeld gebeurd bij mensen die uren/overuren hadden opgespaard en ineens alles kwijt waren bij een plotseling faillissement waar de buitenwereld geen weet van had.

En daar sta je dan, met je netjes ingevulde declaratieformulieren in je hand bij de deur van het kantoor, waar ineens geen kantoor meer is.

Moraal van het verhaal, hebben is hebben, en krijgen is de kunst.
Ik zou gewoon die dingen maandelijks inleveren en zoals eerder geschreven je geld op een aparte rekening zetten.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 22, 2015 om 18:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat zijn de afspraken hier over, en het totaal bedrag kan u ook zelf doen om het een jaar bewaren.

pi
door pieterwolters - Feb 22, 2015 om 19:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat het al die jaren geen probleem was wil niet zeggen dat het altijd zo kan blijven. Bij mij op het werk zijn strikte regels over wat declarabel is en hoe je dat moet indienen, en eens in de zoveel tijd worden die regels weer een keer wat strikter toegepast. Om het vervolgens weer langzaamaan wat losser te maken.

Ik zou hier geen probleem van maken en gewoon declareren zoals de werkgever het graag wil. Het is niet in jouw nadeel. Als het andersom geweest zou zijn, was het wel nadelig geweest voor een werknemer.

pi
door pieterwolters - Feb 22, 2015 om 19:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zondag 22 feb 2015, 18:55]Als ik in december een nieuwe auto bestel omdat ik geld genoeg heb en dan plotseling meerdere medewerkers plotseling flinke bedragen vragen kom ik als werkgever in problemen....

De werkgever weet ongeveer hoeveel declaraties er nog te verwachten zijn. Tenminste, hij zou dat kunnen weten als hij weet wat de medewerkers uitspoken. Het zou dus geen probleem moeten zijn.

[quote=tot15karakters schreef op zondag 22 feb 2015, 18:55]
Mag ik dan een jaartje wachten met uitbetalen want U heeft hetzelfde gedaan?

Dat lijkt me wel redelijk vanuit de werkgever/administratie gezien. Declaraties van een jaar controleren kost even....

ja
door janf43 - Feb 22, 2015 om 21:36
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 22 feb 2015, 19:17]
De werkgever weet ongeveer hoeveel declaraties er nog te verwachten zijn. Tenminste, hij zou dat kunnen weten als hij weet wat de medewerkers uitspoken. Het zou dus geen probleem moeten zijn.

Dat een werkgever zich de afgelopen maand nog kan herinneren is een redelijke veronderstelling, maar als hij controle moet uitvoeren over de periode van een jaar zal hij daar toch een of andere administratie van moeten bijhouden. Dit kost tijd, dus geld. Een verzoek om maandelijks te declareren is daarom alleszins redelijk.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2015 om 23:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo madelieke, dat het 13 jaar zo is gegaan wil niet zeggen dat zaken/dingen kunnen veranderen. Je bent al een spekkoper geweest dat dit pas nu aan de orde komt. Dus inleveren per maand en verder geen problemen maken hierover; lijkt mij de beste optie. Vooral in deze tijd van werk hebben en houden!

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 23, 2015 om 10:16
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het bedrijf waar mijn vrouw werkt moest je binnen 7 dagen via een intern formulier digitaal je reiskosten opgeven.
Sinds deze maand is dit binnen 5 dagen
Te laat? Formulier is niet meer in te vullen dus geen geld

Elk bedrijf kan zijn eigen declaratieregels maken en die op elk moment veranderen.

ko
door koekie17 - Feb 23, 2015 om 12:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft de belastingdienst ook iets gezegd over het genietingsmoment en is het bedrijf in overtreding als het zo laat je declaraties uitbetaald. Maar misschien kun je nog eens kijken op de belastingsite of vragen aan de administratie waarom zij een veranderde werkwijze hebben.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 13:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

1 maal per jaar vind ik niet zo slim.
Als de tent failliet gaat voor het eind van het jaar kun je naar je centen fluiten.
Of je huis brandt af, en al je bonnetjes eveneens.

labren
door labren - Feb 23, 2015 om 13:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

is niet zo slim om dat 1 keer per jaar te doen

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 13:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ziejenouwel dat ik gelijk heb ?
Labren vindt het ook niet slim.

++++++++++++++++++++++++++=====

=labren schreef op maandag 23 feb 2015, 13:31: is niet zo slim om dat 1 keer per jaar te doen

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 13:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=janf43 schreef op zondag 22 feb 2015, 21:36][quote=pieterwolters schreef op zondag 22 feb 2015, 19:17]
De werkgever weet ongeveer hoeveel declaraties er nog te verwachten zijn. Tenminste, hij zou dat kunnen weten als hij weet wat de medewerkers uitspoken. Het zou dus geen probleem moeten zijn.

Dat een werkgever zich de afgelopen maand nog kan herinneren is een redelijke veronderstelling, maar als hij controle moet uitvoeren over de periode van een jaar zal hij daar toch een of andere administratie van moeten bijhouden. Dit kost tijd, dus geld. Een verzoek om maandelijks te declareren is daarom alleszins redelijk.

Daar hoef je geen administratie voor bij te houden. Je mag toch hopen dat een werkgever weet wat een werknemer kost. Hoe bepaal je anders de kosten voor de bedrijfsvoering? Als je bij een bedrijf werkt waar dit soort dingen als een verrassing komen wordt het tijd om naar een professionelere werkgever uit te kijken.

defries
door defries - Feb 23, 2015 om 15:11
69 Antwoorden / 0 Vragen

Aan alle goede beantwoordingen wil ik er nog eentje aan toevoegen. Ik weet niet hoe spectaculair de onkostenvergoeding jaarlijks is, maar volgens TS een "mooi bedrag". U moet zich wel realiseren dat u dit mooie bedrag wel voorfinanciert, wat neer komt op een half jaar over het hele bedrag (vooropgesteld dat de onkosten maandelijks ongeveer een zelfde bedrag zijn). Gemakshalve ga ik er dan ook maar vanuit dat de vergoeding ook maandelijks wordt uitgekeerd en het niet alleen een administratieve reden heeft.

vr1944
door vr1944 - Feb 24, 2015 om 11:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Degene die je betaalt,bepaalt de regels .Dus als je werkgever bepaalt dat je in vervolg maandelijks je declaraties in moet leveren is dat zijn goed recht.Spaar je het geld zelf toch op , dan zijn wij verlost van dit soort onzin vragen naar de bekende weg.