bi
door billy14 Jul 6, 2014 om 11:19
Voeding & gezondheid

Reiskostenvergoeding

Moet i.v.m.ziekte van mijn vrouw een aantal keren per jaar naar Radboud zkh. in Nijmegen rijden.Ze kan geen gebruik maken van ander vervoer
door haar toestand..Helaas betaald de verzekering slechts in `n enkel geval de kosten hiervan.Recentelijk gehoord, dat de verzekering verplicht is alles te vergoeden.
Wie weet hier meer over?

954 8 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Jul 6, 2014 om 11:52
376 Antwoorden / 8 Vragen

Kan helaas uw vraag niet beantwoorden ( wat zeggen de polisvooorwaarden van uw ziektekostenpolis hierover ?)

Adviseer u wel het aantal autoritten en het aantal kilometers - heen en terug ! -in een agenda goed te noteren en bepaalde zaken van het ziekenhuis te bewaren (afsprakenbriefje) dan kunt u deze kosten aftrekken in uw belastingaangifte 2014

gerbera
door gerbera - Jul 6, 2014 om 11:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Vanuit de basisverzekering wordt in bepaalde omstandigheden een vergoeding van € 0,31 per km verstrekt bij een afstand van max. 200 km enkele rit. Dit is afhankelijk van de reden voor het ziekenhuisbezoek. Wordt gebruik gemaakt van openbaar vervoer is de vergoeding onder die voorwaarde volledig. Wel is er een eigen bijdrage van € 95,- per persoon per jaar.
Een volledige vergoeding van eigen vervoer is afhankelijk van uw aanvullende verzekering. Raadpleeg hiervoor het vergoedingsoverzicht van uw verzekering.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2014 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vervoer op kosten van de verzekeraar is maar bij een aantal ziektebeelden het geval. U kunt in de polisvoorwaarden nalezen of de aandoening van uw vrouw hieronder valt.

Daarnaast is er soms een beroep mogelijk op de hardheidsclausule. En zoals gezegd wordt er dan nog maar een gering bedrag per kilometer vergoed en is er nog die eigen bijdrage van € 95,00.

Maar de kosten die u voor het vervoer maakt, kunt u tegen de werkelijke kilometerprijs, kijk op de site van de ANWB, opvoeren bij uw aangifte

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2014 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u lezen over die hardheidsclausule

Klik hier

boppe1943
door boppe1943 - Jul 6, 2014 om 16:02
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Klik HIER
scroll even door en lees de bepalingen hierover in de voorwaarden van de diverse verzekeraars.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2014 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op zondag 6 jul 2014, 16:02]Klik HIER
scroll even door en lees de bepalingen hierover in de voorwaarden van de diverse verzekeraars.

Maar dat geldt alleen voor de aanvullende verzekeringen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 6, 2014 om 20:20
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 6 jul 2014, 17:02][quote=boppe1943 schreef op zondag 6 jul 2014, 16:02]Klik HIER
scroll even door en lees de bepalingen hierover in de voorwaarden van de diverse verzekeraars.

Maar dat geldt alleen voor de aanvullende verzekeringen.

Klopt.

el
door elze30 - Aug 13, 2014 om 10:10
150 Antwoorden / 3 Vragen

Conclusie: de zorgverzekeraar vergoedt bijna nooit reiskosten. Alleen bij 5 specifieke aandoeningen( ik weet bijv. bij blindheid).
Het is dus wel verstandig om volgend jaar een andere zorgverzekeraar te nemen, die een aanvullende verzekering biedt, die dit wel vergoedt. Uit mijn hoofd is dit de ONVZ, maar dan heeft u wel een dure aanvullende verzekering nodig.