Reisorganisatie zegt geen verwijsbrief van arts in Portugal te mogen vertalen in het Nederlands
Via een grote bekende NL reisorganisatie gespecialiseerd in Portugal vakanties waren we in Portugal op vakantie. Daar is een arts bij me geweest die een verwijsbrief + declaratie in het Portugees voor een medical center aldaar meegegeven heeft. Mijn ziektekostenverzekering accepteert geen Portugese tekst, wel Spaans. Ik moet zelf voor vertaling zorgen. Reisorganisatie zegt dat niet te kunnen (niemand op kantoor die Portugees spreekt). Men wil absoluut niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor een evt. fout in de vertaling. Ik stelde voor om die verwijsbrief naar hun kantoor te sturen en dat zij dat naar hun hostess in ons hotel (zij is half Nederlandse half Portugese en woont vlakbij ons hotel) te sturen. Als zij dat even in het NL zou willen vertalen (op blanco papier) en dan naar mij terugsturen (portokosten vergoed ik uiteraard) dan heb ik wat de verzekering van me eist.
Als ik het door een vertaalbureau moet laten vertalen ben ik de declaratiekosten van de arts (€ 90,00) daaraan onderhand misschien weer kwijt, geen idee wat dat kost.
Ik vind dit geen service van mijn reisorganisatie.
Wat is jullie tip?
Beste jaripam,
ik ga er vanuit dat u ongeveer wel zult weten wat er in die verwijsbrief staat.
Zou als ik u was denk ik google translate gebruiken (zinnen zien er wel wat raar uit dan soms maar u kunt er dan zelf goed lopende zinnen van maken) en vragen aan uw ziektekostenverzekering of dat akkoord is. Neem aan dat u de originele (Portugese) verwijsbrief dan ook mee moet sturen dus uw ziektekostenverzekeraar heeft de mogelijkheid om het te controleren.
Hoop dat het u zo lukt om er met uw ziektekostenverzekeraar uit te komen.
U vind de service van de reisorganisatie niet goed, maar ik vind het wel begrijpelijk dat men hier zijn vingers niet aan wil branden (hoe klein de moeite voor ze misschien ook is).
Hallo jaripam,
.....Ik vind dit geen service van mijn reisorganisatie......
De reisorganisatie is hier dan ook niet verantwoordelijk voor.
Als je reisverzekering het Portugees niet accepteert zul je zelf een vertaling moeten regelen.
Niemand in je omgeving die Portugees spreekt?
Met vr.gr.
Uw reisbureau staat hier totaal los van en hoeft hier niets mee. Het is uw probleem.
Misschien een taalschool/opleider in uw gemeente? Ik zou ook nog even bij de verzekeraar informeren of het wel of niet een beëdigde verklaring moet zijn. Dan kost het u natuurlijk wel wat geld.
De reisorganisatie doet dit uitstekend. Een medisch verhaal laten vertalen door een leek? Dat kan maar zo tot misverstanden of nog erger leiden.
Terecht dat die reisorganisatie erbuiten blijft, het is geen vertaalbureau en het heeft niets met service te maken.
Volg de tip van @tijger1 en/of gebruik Google Vertalen. Dan een screenprint maken van de oorspronkelijke tekst met de vertaalde tekst ernaast.
Google Translate is geen dokter. Dit is echt iets voor een vakgenoot of beëdigde medische vertalers.
Met Google Translatie moet je ook oppassen, het kan hoogstens als ondersteuning dienen. Het is dan ook de vraag of de verzekeraar dat accepteert. En als je dat gebruikt kan je het beste naar Engels vertalen en niet naar Nederlands. De Engelse vertaling zijn redelijk goed.
Tijgers oplossing is de beste.
Dank voor de diverse goede tips. Vertalen via Google is geen optie want ik kan nauwelijks 2 woorden ontcijferen. Navragen bij de arts zie ik ook niet als optie, hoe weet zij nog wat ze opschreef? Navragen bij het medical center is helemaal geen optie want het was daar net zo'n ruimte en vreemde gang van zaken die je in het binnenland van Afrika zou verwachten.
Ik heb nu besloten alleen de declaratie in te dienen. Dat woord is wel leesbaar en het bedrag ook. Reden: de arts daar had ook die verwijsbrief kunnen innemen. Hoewel ik 'm wel aan de receptie afgegeven heb kreeg ik 'm zo weer terug. Geen arts die er interesse voor had. Ik vertelde mijn klacht aan een loketmedewerkster, er kwam geen stethoscoop noch ander onderzoekje aan te pas, kreeg een ECG en kreeg te horen dat ik goed genoeg was om naar huis te vliegen. Ik wacht nu wel af hoe mijn verzekering reageert op alleen die declaratie.
Dus nogmaals dank voor jullie reacties.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer