an
door anton043 Jul 25, 2014 om 10:38
Voeding & gezondheid

Rekening

Goedemorgen/middag
Ik heb een vraagje voor mijn zus.mijn zus woont in het buitenland.nou is zij in 2013 naar het ziekenhuis geweest voor een onderzoek.Toen heeft zij contant betaald omdat zij niet in nederland woont.6 maanden later krijg toch een navordering.Kan dat

696 14 Rapporteer

costnix
door costnix - Jul 25, 2014 om 11:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De afdelingen van een ziekenhuis dienen zelf hun eigen declaraties in. De ene doet dat sneller dan de andere. Er kan zelfs een jaar verschil in zijn. En ja, die rekening MOET betaald worden. De contante betaling, gedaan is geeft uw vriendin alleen kwijting voor de dan bekende verschuldigde bedragen.,

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2014 om 13:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt er ook aan welk buitenland zij woont. En dus: waar verzekerd?

an
door anton043 - Jul 25, 2014 om 13:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Cosnix en Tenormin
Ik snap dat per afdeeling een rekening kunnen verstuuren.

Maar mijn zus heeft alleen maar een onderzoekje gehad bij een neurolog
niet langer dat 20 min.En daar heeft zij dan ook 125 euro voor moeten betaalen.
zij is totaal niet op een afdeeling geweest,
Nu komen ze met DBC-KOSTEN EN DBC-HONORARIUM
En mijn zus woont in griekenland en is dus niet verzekerd in nederland en dat is ook de reede
waarom ze contant betaald

costnix
door costnix - Jul 25, 2014 om 15:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt een gemiddelde prijs in rekening gebracht voor de Diagnose en Behandeling. Hierbij maakt het NIET uit of de behandeling heeft plaatsgevonden. En is uw zus op een afdeling geweest, maar niet opgenomen.
Hier is een artikel over de DBC (klik HIER)

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2014 om 16:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@costnix, die verwijzing heeft weinig zin, mevrouw woont in Griekenland en niet in Nederland verzekerd.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw zuster in Griekenland voor ziektekosten verzekerd is, kan zij die nota bij haar verzekering declareren. Of anders had zij wellicht een reisverzekering.

Ja die nota moet betaald worden.

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2014 om 16:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 25 jul 2014, 16:46]Als uw zuster in Griekenland voor ziektekosten verzekerd is, kan zij die nota bij haar verzekering declareren. Of anders had zij wellicht een reisverzekering.

Ja die nota moet betaald worden.

Maar je kan toch op een reisverzekering niet claimen als je gewoon in Griekenland woont? Althans, ik neem aan dat wonen/reizen 2 aparte zaken zijn. Voorbeeld: ik ga niet in Nederland op reis (naar het buitenland, dus heb ik ook geen reisverzekering. Ja, mensen die altijd reizen hebben een doorlopende reisverzekering. Ga me nu eigenlijk afvragen: kwam die rekening nu uit Griekenland of uit Nederland (wat ik me niet kan voorstellen: ze is niet in Nederland verzekerd. Weet 't even niet hoe vork aan steel zit.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zus woont in Griekenland. Was in Nederland, ging hier naar de dokter. Kreeg een nota en moet die gewoon betalen, of claimen in Griekenland als dat kan.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als zij een EHICard gehad zou hebben, had het ziekenhuis de nota rechtstreeks naar de zorgverzekeraar in Griekenland gestuurd.

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2014 om 17:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, was op bezoek in Nederland. Ja, logisch dat er dan over DBC betaald moet worden. Sorry, costnix, dacht dat dit "een gevalletje Griekenland" betrof.

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2014 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 25 jul 2014, 17:25]Oh, was op bezoek in Nederland. Ja, logisch dat er dan over DBC betaald moet worden. Sorry, costnix, dacht dat dit "een gevalletje Griekenland" betrof.

In Griekenland werken ze niet met DBC.

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2014 om 17:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=anton043 schreef op vrijdag 25 jul 2014, 13:39]Hallo Cosnix en Tenormin
Ik snap dat per afdeeling een rekening kunnen verstuuren.

Maar mijn zus heeft alleen maar een onderzoekje gehad bij een neurolog
niet langer dat 20 min.En daar heeft zij dan ook 125 euro voor moeten betaalen.
zij is totaal niet op een afdeeling geweest,
Nu komen ze met DBC-KOSTEN EN DBC-HONORARIUM
En mijn zus woont in griekenland en is dus niet verzekerd in nederland en dat is ook de reede
waarom ze contant betaald

Voor 125,- euro ben je hier in Nederland echt niet klaar bij een bezoekje aan de specialist. Uitleg over DBC KLIK

costnix
door costnix - Jul 25, 2014 om 17:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin
Het maakt niet uit of de patiënt uit het buitenland komt, er wordt ALTIJD volgens de DBC door de behandelaar gedeclareerd! De wijze van verzekering maakt TOTAAL NIETS uit!

el
door elze30 - Aug 13, 2014 om 10:05
150 Antwoorden / 3 Vragen

Conclusie:min NL gelden inderdaad ie belachelijke dbc's, die extreem duur zijn. Maar het lijkt er wel op dat er geen rekening is gehouden met het reeds betaalde bedrag. ( misschien heeft de administratie van het siekenhuis de contante betaling niet goed verwerkt.) Ik hoop dat uw zuster wel een betalingsbewijs heeft.

Uw zuster kan proberen te claimen op de Griekse ziektekostenverzekering of reisverzekering.