Het gaat over de ziektekostenverzekering van MenZis. Er word bij mij een eerste terhandstellingsgesprek in rekening gebracht van 6,50 euro. Mijn vraag is mag dat zomaar, ik heb niet om dat gesprek gevraagd, en moet je daar niet eerst van op de hoogte gebracht worden zodat ik het kan weigeren. Op deze manier snap ik dat de ziektekosten niet meer betaalbaar worden, en zeker als dat bij ieder receptje gebeurd.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
[quote=nijenhuis006 schreef op maandag 17 mrt 2014, 15:57]Dan loop ik misschien achter, maar dat doet niet af van het fijt dat ik het zakken vullen vind.
grt JNN
Ben ik helemaal met je eens. Vroeger viel uitleg onder 'service van de zaak'. Daar doen ze tegenwoordig niet meer aan. Sterker nog: uitleg wordt je gewoon opgedrongen, ook als je het niet nodig vindt.
[quote=nijenhuis006 schreef op maandag 17 mrt 2014, 15:57]Dan loop ik misschien achter, maar dat doet niet af van het fijt dat ik het zakken vullen vind.
grt JNN
Misschien hebt u de uitleg van Edrick niet gelezen. Het bedrag werd altijd al in rekening gebracht, maar staat nu apart vermeld. Komt ook alleen maar voor bij de eerste keer dat u een nieuw medicijn krijgt.
Ja, ja tijger1 ik snap het allemaal, je hoeft niet zo te snauwen. Volgens mij ben je een apothekers assistent of eigenaar. Ik vind het nog steeds zakken vullen en ik vind ook dat je zelf kan bepalen wel of geen info. Als ze dat zouden doen dan zagen veel mensen van de info af.
[quote=nijenhuis006 schreef op maandag 17 mrt 2014, 18:18]Ja, ja tijger1 ik snap het allemaal, je hoeft niet zo te snauwen. Volgens mij ben je een apothekers assistent of eigenaar. Ik vind het nog steeds zakken vullen en ik vind ook dat je zelf kan bepalen wel of geen info. Als ze dat zouden doen dan zagen veel mensen van de info af.
Tuurlijk, en dan klagen als een medicijn niet werkt door een combinatie met een ander medicijn of als je bijwerkingen krijgt waar niet voor gewaarschuwd is. En dan is de apotheek de gebeten hond... Werkt dus niet. Een eerste recept betekent nu eenmaal extra werk voor de apotheek, en ja, anno 2014 moet dat betaald worden.
Wist je nog niet dat de mensen die hier reageren allemaal bij de apotheek werken, én bij Aldi, én bij Mediamarkt, Vodafone etc. etc.....
[quote=nijenhuis006 schreef op maandag 17 mrt 2014, 18:18]Ja, ja tijger1 ik snap het allemaal, je hoeft niet zo te snauwen. Volgens mij ben je een apothekers assistent of eigenaar. Ik vind het nog steeds zakken vullen en ik vind ook dat je zelf kan bepalen wel of geen info. Als ze dat zouden doen dan zagen veel mensen van de info af.
Mijns inziens heb ik niet tegen u gesnauwd. En ja, ik ben ook nog apotheker.
Klik hier ,dan kunt u lezen wat ik allemaal voor die terhandstellingvergoeding moet doen.
Wel, om eerlijk te zijn, vorige maand kocht ik een neusspray want "m'n neus zat verstopt" ;-), wel bij een apotheek. Niet mijn apotheek. Daar kocht ik een verstuiver en kreeg daar 3 A-viertjes bij; de mevrouw had via p.c. ook inzicht in mijn totale medicijngebruik, uiteraard nadat ze mijn gegevens had gevraagd. Best goed, maar eerlijk gezegd, ik weet inmiddels best hoe een neusspray te gebruiken en is €6,50 een boel geld voor een printje. Dus een spray van €3,00 kostte me wel €9,50, wat ik een beetje boel vind.
Maar u had daar toch geen recept voor? Dus dat was gewoon een verkoop, net zoals u daar eventueel pleisters koopt. Dat is dus onterecht in rekening gebracht. Haal het terug,
En u hebt dat wel al uw gegevens verstrekt dat die vreemde apotheek uw gegevens kon inzien. Onbegrijpelijk voor iemand die hier op het forum zit.
- als een huisarts /specialist in het ziekenhuis een bepaald onderzoek laat uitvoeren om te controleren of een behandeling wel of niet goed werkt, brengt hij dat in rekening.
- als een tandarts tandsteen verwijdert, naast de gewone jaarlijkse controle, brengt hij dit ook apart in rekening.
- als je auto wordt gekeurd voor de APK en de remmen werken niet goed, moet je er (naast het bedrag voor de APK keuring) apart voor betalen om de remmen te laten repareren.
- als een apotheek de extra handelingen uitvoert, die komen kijken bij een eerste uitgifte, om te kijken of de voorgeschreven medicatie past bij uw andere medicijnen en aandoeningen en dat apart in rekening brengt, is dat geldklopperij...
Zoals al eerder gezegd; dit principe is al sinds 2009. Vóór die tijd was het gehele tarief hoger en kreeg de apotheek voor elke aflevering een hoger bedrag. Stel; 9 euro per regel. Je haalt een chronisch middel 4x per jaar op. Voor alle keren betaalde je vóór 2009 9 euro (dus 9x4= 36 euro aan tarief (naast de kosten van het middel)). Met de nieuwe regeling: 1x 6 euro Eerste uitgifte tarief + 4x 6 euro (het 'standaard tarief nu) = 30 euro. Dus: met de "nieuwe" regeling (sinds 2009) ben je goedkoper uit al na 1 jaar. Chronische medicatie wordt vaak tientallen jaren gebruikt dus tel uit je winst. Dit is de reden dat zorgverzekeraars en de overheid deze vorm van vergoeding hebben geintroduceerd destijds. Bij een eerste keer is de apotheek meer tijd kwijt en mag er dus meer in rekening gebracht worden. Dat dat bij de ene patient 2 minuten extra werk is en bij de ander 15 minuten (als er bijvoobeeld veel wisselwerkingen zijn waarnaar gekeken moet worden, of overleg met arts over dosering etc), kan onmogelijk per persoon verrekend worden op de minuuut. Daarom is er een gemiddeld bedrag voor genomen van 6 euro.
En sinds dit jaar staat het dus apart op de rekening.
Maar die regeling is dus van toepassing op een door een dokter voorgeschreven medicijn met een recept, maar niet op gewone handverkoop van artikelen uit een apotheek.
Zou het echt wel zo zijn dat de klant het altijd moet betalen? Juist de verplichting om het apart te vermelden geeft mij d indruk, dat het een apart " product" is, dat geweigerd mag worden.
Kan iemand mij een link geven, waar ik kan lezen dat de afname van dit product verplicht is. Ik vind dat de apotheek zich zo uit de markt prijst. Ik koop veel liever iets bij de drogist. Ik vind juist dat de drogist hele goede uitleg geeft. Bij de apotheek wordt alles over de toonbank geschoven. Ik vind o.a. Dat voordat het recept wordt klaargemaakt , uitleg moet gegeven worden over de voorgeschreven medicijnen. Soms overlegt een huisarts niet goed met de patiënt. Hierdoor kan het gebeuren dat de patient deze medicijnen niet wil gebruiken en zeker niet als hij weet hoe duur ze zijn. Via de apotheek kost elk medicijn op recept dus zeker €12. Voor dat geld kun je heel wat andere middeltjes kopen.
Maar u koopt een "middeltje" die neusspray bij een apotheek, terwijl dat ook te koop is bij een drogist. En u betaalt daar in ieder geval € 6,00 meer voor.
[quote=tijger1 schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 16:47]@tenormin
Maar u koopt een "middeltje" die neusspray bij een apotheek, terwijl dat ook te koop is bij een drogist. En u betaalt daar in ieder geval € 6,00 meer voor.
Ik kon niet goed uit de voeten en de lokale drogist is failliet. Dus is het kiezen of delen. Ik heb gekozen.
Toch moet het een vrije keuze zijn, dus als je er geen gebruik van maakt mag het ook niet in rekening gebracht worden. Het is de plicht van een apotheker om te controleren of het medicijn geen last heeft van de reeds in gebruik zijnde medicijnen. En ga nou niet zeggen dat de apothekers het zo slecht hebben.
[quote=nijenhuis006 schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 22:03]Toch moet het een vrije keuze zijn, dus als je er geen gebruik van maakt mag het ook niet in rekening gebracht worden. Het is de plicht van een apotheker om te controleren of het medicijn geen last heeft van de reeds in gebruik zijnde medicijnen. En ga nou niet zeggen dat de apothekers het zo slecht hebben.
Het betreft helemaal niet alleen het gesprek. En het is ook niet door apothekers bepaald, maar door de overheid.
[quote=nijenhuis006 schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 23:56]Tijgertje, tijgertje nog steeds op de barricaden voor de zakken vullertjes. Het word je opgedrongen en dat klopt van geen kant.
U begrijpt dus blijkbaar helemaal niet waar het over gaat.
Tijger1 vertel mij eens waarom ik 6,50 euro moet betalen voor eersteterhandstellingsgesprek terwijl ik dit jaar nog geen medicijnen gehad heb, of mogen ze zonder handelingen ook in rekening brengen?
Als er aan u geen recept voor een medicijn is voorgeschreven, waardoor u uiteraard niet naar de apotheek hoeft, kan dat bedrag niet aan u in rekening worden gebracht.
Wordt dat wel gedaan, dan moet u de apotheek daar op aanspreken, zodat hij dat kan laten herstelken.
Het was een herhaal recept van iets meer dan een jaar (14 dagen). Bij herhaal recepten ouder dan een jaar moet je weer 6,50 euro betalen. Hier ben ik het niet mee eens en na overleg met de eigenaar van de apotheek het geld terug gekregen. Toch een rare regel dat ouder dan een jaar vind ik, ga er dus rekening mee houden.
[quote=nijenhuis006 schreef op donderdag 20 mrt 2014, 21:37]
Bij herhaal recepten ouder dan een jaar moet je weer 6,50 euro betalen. Hier ben ik het niet mee eens en na overleg met de eigenaar van de apotheek het geld terug gekregen. Toch een rare regel dat ouder dan een jaar vind ik, ga er dus rekening mee houden.
Heel coulant van de apotheker/eigenaar; er staat op herhalingsrecepten toch dat ze 'maar' een jaar geldig zijn.
Voor medicijnen die u voor het eerst meekrijgt, of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt, geldt een apart tarief voor de zorg die de apotheker heeft verleend. Dit heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 vindt u dit tarief apart terug op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.
Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.
Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, de zogenoemde ‘eerste uitgifte’, doet uw apotheek het volgende voor u:
een gesprek met u voeren over het gebruik en werking van het medicijn nagaan of u andere medicijnen gebruikt kijken of het medicijn geschikt is voor u, bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor beoordelen of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen zo nodig contact opnemen met uw voorschrijvend arts uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten gebruik, werking en eventuele bijwerkingen aan u uitleggen de schriftelijke uitleg van het medicijn meegeven, meestal is dit de bijsluiter.
Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Twijfelt u over de (bij)werking of het gebruik, of heeft u vragen of problemen, neem dan gerust contact met uw apotheker op. (Bron:apotheek.nl)
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke
...
Lees meer
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone. Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel. Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel
...
Lees meer
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.