muittenbosch
door muittenbosch Mar 4, 2013 om 22:09
Huishouden & energie

Remeha avanta 28c geeft steeds fout "E 7"

Hallo,

even een vraag: Ik heb een remeha avanta waarop sinds een aantal dagen de storing "E 7 " steeds terugkomt. Dit gebeurd alleen tijdens het tappen van heet water, na ca een aantal minuten slaat de ketel in storing, en stopt ermee. Indien er geen water getapt wordt, gaat het wel goed. (De verwarming staat de hele dag aan). Na resetten van de ketel, start deze weer op en lijkt het weer te doen, totdat er weer een aantal keer heet water wordt getapt. De volgende zaken heb ik gecontroleerd:
- Systeemdruk is rond de 2 bar
- Geen lucht in verwarmingsysteem
- Ontluchter op leidingblok en pomp losgenomen en gereinigd, lijken het te doen.
- Pomp losgenomen, draait soepel rond, maakt nauwelijks geluid tijdens in bedrijf.
-Flowsensor (Hallsensor ledje) gaat branden bij tappen, gaat niet uit tijdens laten stromen van warme kraan. Indien stekkerverbinding losgenomen wordt, geen foutmelding, maar ketel slaat bij tappen ook niet aan. (Lijkt te functioneren?)
- Leidingwaterdruk lijkt in orde, aangezien ook bij uitvallen ketel, er voldoende water uit de kraan stroomt.

Wat opvalt: Soms hoor ik klappen uit de brander komen, lijkt op lucht wat zich verplaatst, direct daarna valt de ketel in storing, maar valt ook in storing als ik deze geluiden niet hoor (heb al een aantal keren met m'n hoofd naast de ketel gestaan.

Heeft iemand een suggestie of tip?

16041 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt erop dat het tapwater te heel wordt. Vooral omdat u behoorlijke klappen, dat lijkt op stoomvorming

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw reactie.

Er is verder geen instelling o.i.d gewijzigd in de ketel, waardoor zou het tapwater te heet kunnen raken (Of stoomvorming kunnen veroorzaken?)

Kan ik zelfstandig de tapwater temperatuur terugregelen?

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.klusidee.nl/Forum/about30486.html

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan natuurlijk even kontakt opnemen met Remeha en het probleem uitleggen.
Remeha Consumentenlijn
Tijdens kantooruren (8:00 - 17:30)

Vaak is het een electronisch probleem.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Remeha ga ik morgen contacten idd, bedankt voor de info.

De verwijzing naar http://www.klusidee.nl/Forum/about30486.html lijkt op mijn probleem, helaas is de uiteindelijke oplossing niet benoemd.

Voor de zekerheid ga ik toch nog een keer de pompwerking controleren. Verder staan alle radiatoren open, is eigenlijk niets veranderd t.o.v de situatie vlak voor het optreden van de problemen.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de storing is gevondn wilt u dan zo vriendelijk om als antwoord op vraag hier neer zetten. Zodat een ander hier misschien er ook wat aan kan hebben.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 01:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees anders ook dit nog even (Reset) : KLIK HIER.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag telefonisch contact gehad met remeha, maar dat heeft weinig opgeleverd. Met alle respect voor de vriendelijke dame aan de telefoon, maar uitleg van het probleem en reeds gecontroleerde punten, kon ze eigenlijk geen antwoord geven. doorschakelen naar een collega met meer technische kennis mocht ze niet doen, aangezien ik gewoon een particulier ben...Jammer!

Ketel heeft het vandaag iets langer volgehouden, de kids en vrouwlief hebben allemaal kunnen douchen. Het enige wat ik heb aangepast, is de stand van de temperatuursensoren op de uitgaande en ingaande leiding thv het branderbed. Deze sensoren zitten gewoon tegen de leiding aangeklemd, en heb ik iets verschoven. Lijkt me sterk dat dit de oplossing is, maar voorlopig geeft de ketel weer tapwater voor langere tijd. Indien dit niet werkt, ga ik het systeem uit elkaar halen en controleren op vervuiling / defecten. (Water traject, ontsteking en gasgedeelte laat ik nu zitten)

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot zover dus de consumentenlijn....heb je dus ook geen fluit aan!
Jammer!

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

muittenbosch schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 19:25: Vandaag telefonisch contact gehad met remeha, maar dat heeft weinig opgeleverd. Met alle respect voor de vriendelijke dame aan de telefoon, maar uitleg van het probleem en reeds gecontroleerde punten, kon ze eigenlijk geen antwoord geven. doorschakelen naar een collega met meer technische kennis mocht ze niet doen, aangezien ik gewoon een particulier ben...Jammer!

Ketel heeft het vandaag iets langer volgehouden, de kids en vrouwlief hebben allemaal kunnen douchen. Het enige wat ik heb aangepast, is de stand van de temperatuursensoren op de uitgaande en ingaande leiding thv het branderbed. Deze sensoren zitten gewoon tegen de leiding aangeklemd, en heb ik iets verschoven. Lijkt me sterk dat dit de oplossing is, maar voorlopig geeft de ketel weer tapwater voor langere tijd. Indien dit niet werkt, ga ik het systeem uit elkaar halen en controleren op vervuiling / defecten. (Water traject, ontsteking en gasgedeelte laat ik nu zitten)

Bedankt voor de terug meldin. Maar u heeft het waarschijnlijk toch gevonden door slecht contact met de sensoren kan inderdaad dit euvel ontstaan

ve
door verwijderd - Mar 6, 2013 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

muittenbosch schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 19:25: Vandaag telefonisch contact gehad met remeha, maar dat heeft weinig opgeleverd. Met alle respect voor de vriendelijke dame aan de telefoon, maar uitleg van het probleem en reeds gecontroleerde punten, kon ze eigenlijk geen antwoord geven. doorschakelen naar een collega met meer technische kennis mocht ze niet doen, aangezien ik gewoon een particulier ben...Jammer!

Ketel heeft het vandaag iets langer volgehouden, de kids en vrouwlief hebben allemaal kunnen douchen. Het enige wat ik heb aangepast, is de stand van de temperatuursensoren op de uitgaande en ingaande leiding thv het branderbed. Deze sensoren zitten gewoon tegen de leiding aangeklemd, en heb ik iets verschoven. Lijkt me sterk dat dit de oplossing is, maar voorlopig geeft de ketel weer tapwater voor langere tijd. Indien dit niet werkt, ga ik het systeem uit elkaar halen en controleren op vervuiling / defecten. (Water traject, ontsteking en gasgedeelte laat ik nu zitten)

Beste muittenbosch,

Jammer dat je ervaart dat mijn collega je telefonisch niet verder heeft kunnen helpen.
Zoals ze telefonisch heeft aangegeven, kan de oorzaak van de E7 storing liggen in een verstopping van de warmtewisselaar of een vervuiling van het filter onder het linkerhydroblok.

Om deze oorzaken uit te sluiten en te verhelpen, raden wij altijd aan om een installateur in te schakelen en dit niet zelf te gaan doen. Mocht je dit toch zelfstandig doen, dan bieden wij daarin inderdaad geen technische ondersteuning.

Wij hopen dat je hiervoor begrip hebt en als je nog vragen hebt, kun je altijd telefonisch contact opnemen.

Groet Desiree
Remeha

ve
door verwijderd - Mar 9, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

even een update, ketel draait nu alweer een aantal dagen, geeft geen storing meer, maar wat wel opvalt, is dat de tapwater temp niet constant blijft. Daarom vanochtend ketel gedeeltelijk uit elkaar gehaald, brander kamer gereinigd, ontluchtingsblok losgenomen en doorgespoeld, blijkt er in het filter thv linker hydroblock toch een vuilophoping te zitten. Deze gereinigd, ketel opnieuw onlucht (Door heel langzaam te vullen, en tijdens ontluchtingsprogramma van de ketel, paar keer opnieuw opstarten, om zo de ontluchtingsfase te verlengen), en bij wijze van proef het bad gevuld met heet water. Temperatuur lijkt nu weer constanter te zijn, ketel is ook minder luidruchtig tijdens bedrijf. Nog maar even aankijken, laat het verloop nog wel horen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2013 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 9, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

muittenbosch schreef op zaterdag 9 mrt 2013, 14:50: Hallo,

even een update, ketel draait nu alweer een aantal dagen, geeft geen storing meer, maar wat wel opvalt, is dat de tapwater temp niet constant blijft. Daarom vanochtend ketel gedeeltelijk uit elkaar gehaald, brander kamer gereinigd, ontluchtingsblok losgenomen en doorgespoeld, blijkt er in het filter thv linker hydroblock toch een vuilophoping te zitten. Deze gereinigd, ketel opnieuw onlucht (Door heel langzaam te vullen, en tijdens ontluchtingsprogramma van de ketel, paar keer opnieuw opstarten, om zo de ontluchtingsfase te verlengen), en bij wijze van proef het bad gevuld met heet water. Temperatuur lijkt nu weer constanter te zijn, ketel is ook minder luidruchtig tijdens bedrijf. Nog maar even aankijken, laat het verloop nog wel horen.

IK hoop voor u dat het goed blijft gaan, maar dit is in elk geval geen klusje voor een leek, men zal daar toch een service contract voor moeten afsluiten.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip Valerius.

De hele familie heeft nu onder de douche gestaan / in bad geweest, temperatuur blijft nu constant, geen foutmeldingen meer, ketel maakt ook geen herrie meer.

Nu maar is een weekje aankijken, blijft het goed gaan, heb ik er weer vertrouwen in!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

E7 geeft aan dat er geen doorstroming is, controleer of de pomp wel begint te draaien bij het opstarten.

Verder kan het zijn dat er te veel lucht in de warmtewisselaar of pomp zit, ontlucht in dit geval beide eens.

De pomp is te ontluchten door de grote schroef aan de voorzijde los te draaien, hier kunt u ook gelijk controleren of de pomp bij het opstarten gaat draaien.

Draai wanneer deze nog dichtstaat de automatische ontluchter eens open zodat de aanwezige lucht van de warmtewisselaar hier kan ontsnappen.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfgang wölfe schreef op zondag 10 mrt 2013, 23:15: E7 geeft aan dat er geen doorstroming is, controleer of de pomp wel begint te draaien bij het opstarten.

Verder kan het zijn dat er te veel lucht in de warmtewisselaar of pomp zit, ontlucht in dit geval beide eens.

De pomp is te ontluchten door de grote schroef aan de voorzijde los te draaien, hier kunt u ook gelijk controleren of de pomp bij het opstarten gaat draaien.

Draai wanneer deze nog dichtstaat de automatische ontluchter eens open zodat de aanwezige lucht van de warmtewisselaar hier kan ontsnappen.

Zoals u ziet heeft TS al de oorzaak achter haalt en is er verder geen aan leiding om advies te geven.