us
door ussie1973 Nov 4, 2010 om 12:48
Geldzaken & recht

Rente over kindsdeel erfenis

Mijn tant is onlangs overleden, zij heeft geen kinderen, haar in 1989 overleden echtgenoot heeft wel 2 kinderen.
Bij zijn overlijden is een kindsdeel vastgesteld van f. 6.000,00 per kind te voldoen bij overlijden, hertrouwen enz. van mijn tante.
Mijn tante heeft overigens geen testament, er is toendertijd door een notaris een brief opgesteld met bovengenoemde.
Nu eisen de kinderen hun kindsdeel, terrecht, op. Zij hebben een notaris ingeschakeld en deze berekend over de afgelopen 21 jaar een rente percentage van 8% over het kindsdeel. Nu eisen zij dus per kind ongeveer 7.000,00 euro. Mijn vraag is of de 8% rente mag worden doorberekend

37773 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 13:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat mag, maar het ligt er wel even aan wat er in het testament van oom stond of wat er later afgesproken is. Als er destijds afgesproken is dat de wettelijke rente van dat moment zou gelden, dan klopt het sowieso.

Alles staat en valt dus met de toen gemaakte afspraken.

us
door ussie1973 - Nov 4, 2010 om 13:15
10 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Marcel, bedankt voor je reactie, er is geen testament.
In de brief uit 1989 van de notaris wordt niet specifiek een rentepercentage genoemd.

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 13:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je tante heeft geen testament heb je aangegeven. Oom destijds wel? Dat is namelijk van belang?

Het kan ook heel goed zijn dat naar aanleiding van het overlijden van je oom zijn nalatenschap als volgt verdeeld is: Tante kreeg alle spullen, maar moest aan haar stiefkinderen een geldbedrag schuldig blijven dat gelijk was aan hun erfdeel. En daarop is toen een rente gezet. Destijds was een rente van 8% heel normaal omdat dat de wettelijke rente was.

Het gaat er nu dus niet om of tante een testament had, maar juist of oom dat had en wat er toen geregeld is.

Er zal heus wel meer geregeld zijn dan alleen een brief van een notaris. Anders zou de notaris die nu aan de slag is ook niet weten dat de vordering toen fl. 4.000,-- was en de rente 8%.

us
door ussie1973 - Nov 4, 2010 om 13:54
10 Antwoorden / 3 Vragen

Wederom bedankt voor je reactie.
Haar man had inderdaad een testament, daar wordt niet specifiek een rentepercantage genoemd. Er staat alleen de term: wettelijke rente.
Nu heb ik uiteraard verder gezocht en ben er achter gekomen dat in 2003 de wet is aangepast. De langstlevende partner moet een rente betalen over deze schuld aan de kinderen, ....ook deze rente is pas opeisbaar bij overlijden langstlevende partner.
Deze rente is wettelijk bepaald op de wettelijke rente minus 6
Mijn vraag is of bovengenoemde ook geldt voor ons geval, voordat ik hun notaris er op aanspreek wil ik zeker weten wat er wettelijk mogelijk is.

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 14:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ussie,

Je moet de huidige wet niet vergelijken met de toenmalige regelgeving. Dat gaat namelijk niet op. Oom is immers al in 1989 overleden. De toen geldende regels gelden nog steeds voor zijn nalatenschap.

Daarnaast had oom een testament. Die regels gaan ook nog eens voor op de wettelijke regels (ook de huidige).

Daarnaast is de regel waar jij nu naar verwijst ook alleen van belang als er nu iemand overlijdt en er geen testament is maar wel een langstlevende en kinderen. Dat werkt de zogenaamde wettelijke verdeling.

Ik zou een notaris zeker niet op dat punt aanspreken. Als er iemand verstand hoort te hebben van het erfrecht, is het wel de notaris (toch?).

En waarom zou de notaris willen aanspreken? Die heeft juist al uitgezocht hoe het zit met de vordering van de stiefkinderen van je tante en daar een berekening op los gelaten.

Zoals al gezegd: in 1989 was de wettelijke rente 8%. Die rente is op de vordering van de stiefkinderen gezet. Die rente kan en kon je niet later nog even bijstellen.

vladja
door vladja - Nov 4, 2010 om 15:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Overzicht wettelijke rente in de loop der jaren voor niet-handelstransacties (consumenten):

01-04-1987 8%
01-01-1990 10%
01-07-1990 11%
01-01-1992 12%
01-07-1993 10%
01-01-1994 9%
01-01-1995 8%
01-01-1996 7%,
01-07-1996 5%,
01-01-1998 6%,
01-01-2001 8%,
01-01-2002 7%,
01-08-2003 5%,
01-02-2004 4%,
01-01-2007 6%,
01-07-2009 4%,
01-01-2010 3%

Voor berekening: zie hier...

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 15:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
De rente die op een vordering zoals die hier speelt verandert niet op het moment dat de wettelijke rente verandert nadat de vordering is ontstaan. Oftewel: bij de bepaling van de rente moet je kijken naar het moment dat iemand overlijdt. De wettelijke rente die op dat moment geldt, geldt voor hele looptijd.

Ga je daarvan afwijken, dan is dat een schenking.

Ik zie dus even de toegevoegde waarde van deze bijdrage niet in.

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 16:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag me nu wel even af of de notaris die door de stiefkinderen is ingeschakeld dezelfde is als de notaris die TS heeft ingeschakeld?

vladja
door vladja - Nov 4, 2010 om 17:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als ik het omreken op een vaste rente van 8% (enkelvoudig, dus geen rente over rente) kom ik van:
01-01-1989 tot 15-10-2010 (hoofdsom + rente): € 7.468,65
01-06-1989 tot 15-10-2010 (hoofdsom + rente): € 7.360,63
31-12-1989 tot 15-10-2010 (hoofdsom + rente): € 7.251,43

De opgegeven € 7.000,-- is aan de lage kant.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 17:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,

TS geeft aan dat er per kind ongeveer € 7.000,-- wordt gevraagd en dat de vorderingen destijds zijn bepaald op fl. 6.000,--. Of dat laatste bedrag ook zo precies is, betwijfel ik. Is een te mooi rond bedrag. Waarschijnlijk voor het gemak even afgerond.

De vraag of er enkelvoudige rente of samengestelde rente berekend moet worden, is ook afhankelijk van het antwoord op de vraag wat er in het testament van de oom staat. Samengestelde rente pakt namelijk heel anders uit dan enkelvoudige rente. Een samengestelde rente van 8% is namelijk niet gelijk aan een enkelvoudige rente van 8%. Op korte termijn is samengestelde rente vaak lager, maar ergens is er een punt waarbij de samengestelde rente de enkelvoudige rente inhaalt en daarna fors stijgt. Dat punt is ondermeer afhankelijk van de hoogte van de rente, maar ook van de hoogte van de vordering.

vladja
door vladja - Nov 4, 2010 om 18:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Samengestelde rente pakt namelijk heel anders uit dan enkelvoudige rente. Een samengestelde rente van 8% is namelijk niet gelijk aan een enkelvoudige rente van 8%. Op korte termijn is samengestelde rente vaak lager, maar ergens is er een punt waarbij de samengestelde rente de enkelvoudige rente inhaalt en daarna fors stijgt.

Uiteraard is samengestelde rente iets anders dan enkelvoudige rente, anders bestonden die twee begrippen niet. Maar je moet toch even de rekensommetjes over doen. Samengestelde rente is ALTIJD duurder dan enkelvoudige rente na bijschrijving van de eerste rente.

Zodra de eerste rente is bijgeschreven ga ja ook rente over die bijgeschreven rente betalen. En dat is altijd meer rente dan bij enkelvoudige rente, die alleen rente over de hoofdsom blijft berekenen.

Enkelvoudig: € 1000,-- à 8% = € 1000 + € 80,--. Elk volgend jaar komt daar weer € 80,-- bij en niet meer.

Samengesteld ,
1e jaar € 1000,00 à 8% = € 1080,00 (+ € 80,00)
2e jaar € 1080,00 à 8% = € 1166,40 (+ € 86,40)
3e jaar € 1166,40 à 8% = € 1259,71 (+ € 93,31) i.p.v. € 80,--

Naar mate het aantal jaren stijgt loopt dat verschil exponentieel (= flink toenemend) op.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 19:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Mijn excuses, mijn kennis werd even mijn rem. Als er in testamentenland over een samengestelde rente van 8% wordt gesproken, wordt daarmee bedoelt een samengestelde rente die gelijk is aan 8% enkelvoudig (de zogenaamde BNB 1989/260 clausule). Zo staat dat nu ook in de successiewet. En dan gaat mijn verhaal wel op. Ik zat even vast in een gedachtenkronkel en was dus vergeten dat er bij te vermelden.

us
door ussie1973 - Nov 5, 2010 om 10:16
10 Antwoorden / 3 Vragen

Marcel en Vladja,
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn vraag is beantwoord, denk ik.
De rente van 8% leek mij gewoon veel te hoog, maar blijkbaar klopt het toch.
Ik denk dat mijn tante dit 20 jaar geleden niet heeft kunnen voorzien want dit heeft zij tijdens haar ziekbed ook niet verteld aan de familie.
Mijn familie heeft er geen moeite mee het kindsdeel af te staan maar ze zijn gewoon ontzettend geschrokken van het hoge bedrag.

marcel75
door marcel75 - Nov 5, 2010 om 11:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ussie,
Tante had dat destijds ook niet veel anders kunnen regelen omdat de wettelijke rente toen 8% was en waarschijnlijk nooit meer aan gedacht.

Andersom is de kans groot dat iemand over 20 jaar van nu juist vindt dat de rente zo weinig is. De wettelijke rente op dit moment is namelijk "slechts"4%.