door 0618rang Dec 3, 2014 om 13:31
Auto & vervoer

Reparatie fiets arbeidsloon

Na een val met de fiets, een ouder type Gazelle, bleek in het achterwiel een dermate grote slag te zitten dat verder fietsen onmogelijk was. Ik heb een fietsenwinkel nabij het station bezocht en een medewerker deelde mij uiterst vriendelijke mede dat reparatie niet mogelijk was, wel boden zij aan een nieuw wiel, met overzetten binnen- en buitenband voor 65 euro. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een vervangend wiel, daar het oude vorig jaar van een nieuwe cassette was voorzien, zesblads shimano. Na een dag zoeken heb ik een tweedehands wiel opgesnord, zonder cassette en ben met beide wielen naar dezelfde fietsenwinkel gegaan met de vraag de oude cassette over te zetten op het tweedehandswiel. Daartoe is door de medewerker even overlegd met een van de monteurs waarop deze mededeelde dat dat niet mogelijk zou zijn. Het oude type was een pignon, het tweedehandswiel voorzien van schroefdraad. Wel was een nieuwe cassette beschikbaar voor een niet te hoog bedrag (niet nader genoemd). Thuis had ik vooraf geprobeerd of het tweedehandswiel paste, en dit was 'te breed' gebleken (voorzien van een extra ring). De medewerker heeft ter plekke beide assen gemeten en kwam tot de conclusie dat deze even breed waren: 13 cm. Loshalen ring zou te veel tijd/geld kosten, opzetten cassette geen probleem. Ik ben akkoord gegaan (zonder exacte prijsopgave) en heb het wiel de volgende dag opgehaald. De medewerker deelde mede dat er nu een zevenblads cassette was opgezet 'met een extra blad, mocht het niet passen halen we het er weer af'. Ik heb 14,95 voor de cassette betaald, en 7,50 uurloon geheel binnen budget en op tijd gereed. Thuis bleek het toch nodig de ring te verwijderen (de beide assen waren niet even breed). Helaas bleek nu het zevende blad aan te lopen tegen het frame - niet passend. Ik heb getelefoneerd hierover en mij werd medegedeeld even langs te komen daar dit niet op afstand kon worden overzien. Dat ondernomen was men wel bereid de cassette te verwijderen (dit ging zo snel dat ik dat niet eens heb waargenomen, < 60 seconden), maar vervolgens niet verder te willen gaan dan het uitschrijven van een 'tegoedbon' en slechts voor de prijs van de cassette, het arbeidsloon kreeg ik niet terug. Pas na vragen naar de bedrijfsleider was men bereid het bedrag betaald voor de cassette contant terug te betalen, maar geen arbeidsloon.

Volgens mij is hier sprake van een dwaling. De medewerker had moeten weten dat de nieuwe cassette (‘zesblads bestaat niet meer, slechts zevenblads of groter’, mededeling bedrijfsleider) niet zou gaan passen, en had de opdracht kunnen weigeren. Hoewel de nieuwe cassette perfect gemonteerd was, had ik deze opdracht niet verleend wanneer vooraf duidelijk was geweest dat dit niet zou gaan passen. Is het terecht dat er uurloon in rekening is gebracht?

678 1 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2014 om 16:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij van wel, ze hebben er tijd in gestoken en zijn u aardig terwille geweest. Alleen al het feit dat u zelf met een 2e hands wiel bent gekomen vindt ik het netjes dat ze deze geaccepteerd hebben. Een andere fietsenhersteller was hier niet mee accoord gegaan en had uitsluitend een nieuw wiel geplaatst.