06
door 0618rang Dec 3, 2014 om 13:31
Auto & vervoer

Reparatie fiets arbeidsloon

Na een val met de fiets, een ouder type Gazelle, bleek in het achterwiel een dermate grote slag te zitten dat verder fietsen onmogelijk was. Ik heb een fietsenwinkel nabij het station bezocht en een medewerker deelde mij uiterst vriendelijke mede dat reparatie niet mogelijk was, wel boden zij aan een nieuw wiel, met overzetten binnen- en buitenband voor 65 euro. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een vervangend wiel, daar het oude vorig jaar van een nieuwe cassette was voorzien, zesblads shimano. Na een dag zoeken heb ik een tweedehands wiel opgesnord, zonder cassette en ben met beide wielen naar dezelfde fietsenwinkel gegaan met de vraag de oude cassette over te zetten op het tweedehandswiel. Daartoe is door de medewerker even overlegd met een van de monteurs waarop deze mededeelde dat dat niet mogelijk zou zijn. Het oude type was een pignon, het tweedehandswiel voorzien van schroefdraad. Wel was een nieuwe cassette beschikbaar voor een niet te hoog bedrag (niet nader genoemd). Thuis had ik vooraf geprobeerd of het tweedehandswiel paste, en dit was 'te breed' gebleken (voorzien van een extra ring). De medewerker heeft ter plekke beide assen gemeten en kwam tot de conclusie dat deze even breed waren: 13 cm. Loshalen ring zou te veel tijd/geld kosten, opzetten cassette geen probleem. Ik ben akkoord gegaan (zonder exacte prijsopgave) en heb het wiel de volgende dag opgehaald. De medewerker deelde mede dat er nu een zevenblads cassette was opgezet 'met een extra blad, mocht het niet passen halen we het er weer af'. Ik heb 14,95 voor de cassette betaald, en 7,50 uurloon geheel binnen budget en op tijd gereed. Thuis bleek het toch nodig de ring te verwijderen (de beide assen waren niet even breed). Helaas bleek nu het zevende blad aan te lopen tegen het frame - niet passend. Ik heb getelefoneerd hierover en mij werd medegedeeld even langs te komen daar dit niet op afstand kon worden overzien. Dat ondernomen was men wel bereid de cassette te verwijderen (dit ging zo snel dat ik dat niet eens heb waargenomen, < 60 seconden), maar vervolgens niet verder te willen gaan dan het uitschrijven van een 'tegoedbon' en slechts voor de prijs van de cassette, het arbeidsloon kreeg ik niet terug. Pas na vragen naar de bedrijfsleider was men bereid het bedrag betaald voor de cassette contant terug te betalen, maar geen arbeidsloon.

Volgens mij is hier sprake van een dwaling. De medewerker had moeten weten dat de nieuwe cassette (‘zesblads bestaat niet meer, slechts zevenblads of groter’, mededeling bedrijfsleider) niet zou gaan passen, en had de opdracht kunnen weigeren. Hoewel de nieuwe cassette perfect gemonteerd was, had ik deze opdracht niet verleend wanneer vooraf duidelijk was geweest dat dit niet zou gaan passen. Is het terecht dat er uurloon in rekening is gebracht?

678 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2014 om 16:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen
0

Lijkt mij van wel, ze hebben er tijd in gestoken en zijn u aardig terwille geweest. Alleen al het feit dat u zelf met een 2e hands wiel bent gekomen vindt ik het netjes dat ze deze geaccepteerd hebben. Een andere fietsenhersteller was hier niet mee accoord gegaan en had uitsluitend een nieuw wiel geplaatst.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

It
Ita8888 - Apr 17, 2024 om 15:25
Vrije tijd & tuin

Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?

Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

Pi
Pieter Wester - Mar 25, 2024 om 12:03
Computers & telefonie

Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?

Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.

De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee ... Lees meer