an
door annievinkenvleu Jan 13, 2015 om 11:34
Elektronica & tv

Reparatie wasmachine

Mijn rubbere ring van de was machine van een half jaar was stuk er kwam een monteur van Siemens de kosten waren 199,05. 55,58 voor de ring . 42,18 arbeidsloon. 49,17 voorrijkosten. 14,06 voorbeireiding. 3,51 test. Samen 164,50. Btw 34,55. Mag dit allemaal berekend worden voor een half uurtje werk en een nieuwe rubbere ring

9968 56 Rapporteer

door 1953 - Jan 13, 2015 om 11:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom Siemens laten komen? U had zich tot de verkopende partij moeten richten met uw probleem van de wasmachine, kwalificeren als ondeugdelijk product verkocht.

Op een wasmachine van een half jaar oud: twee jaar wettelijke garantie! Verkopende partij heeft herstelplicht!

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2015 om 11:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo annievinkenvleu,

Ja, dat zijn helaas 'normale' kosten.]
Vraag me wel af waarom je niet naar de leverancier gegaan bent.
Viel dit niet onder de garantie?
Je schrijft: ..... de was machine van een half jaar.....

Met vr.gr.

door 1953 - Jan 13, 2015 om 11:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dus die € 164,50 is weggegooid geld! Verkopende had het gratis voor u moeten herstellen. Herstelplicht!

Vermoed dat verkopende partij u van het bekende kastje van de muur u naar Siemens heeft doorverwezen, wat wettelijk niet mag.

an
door annievinkenvleu - Jan 13, 2015 om 11:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik via de levererancier gemeld en die hebben Siemens gestuurd viel niet onder de garantie

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2015 om 11:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Dus die € 164,50 is weggegooid geld! .....
de kosten waren 199,05. Je vergeet de BTW!

Als ik TS was zou ik alsnog naar de leverancier gaan. Wie weet.

an
door annievinkenvleu - Jan 13, 2015 om 11:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat kan ik nu nog doen

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2015 om 11:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

1. Gebreken aan een huishoudelijk apparaat die aantoonbaar op een materiaal¬, ontwerp en/of productiefout terug te voeren zijn, worden door Siemens met inachtneming van onderstaande voorwaarden (lid 1 t/m 5) kosteloos hersteld, indien de gebreken onmiddellijk na constatering ervan en binnen 24 maanden na aflevering aan de eindgebruiker bij Siemens worden gemeld. Indien het gebrek zich binnen 6 maanden na aflevering openbaart, wordt vermoed dat het gebrek reeds bij aflevering aanwezig was. Onder deze garantie valt niet het gebruik van een huishoudelijk apparaat in een niet-huishoudelijke omgeving.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 11:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de rubberen ring buiten uw schuld is kapot gegaan, dan heeft u gewoon recht op kosteloos herstel. Aangezien de verkoper Siemens naar u toe heeft gestuurd, moet de verkoper de reparatie betalen.
Heeft u al betaald? Indien niet, dan dient u de nota gewoon bij de verkoper in. Geef hem een kopie. Een rubberen ring moet veel langer meegaan dan 6 maanden.

Wie is de verkoper?

gompy2
door gompy2 - Jan 13, 2015 om 11:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Deurmanchetten voor wasmachine's vallen in 95% nooit onder de garantiebepalingen.
Staat meestal wel beschreven als "onjuist" gebruik en de monteur moet dan beoordelen of het een terecht "onjuist" gebruik is of een productiefout.
Tjaa, en dan ben je aan de XXX overgeleverd vrees ik..

gompy2
door gompy2 - Jan 13, 2015 om 12:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Genoeg klachten, klik-> Hier

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2015 om 12:27
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als het geen garantie is/blijkt te zijn, zijn dit normale kosten, niemand werkt voor niets, en de auto kost ook geld. Als het geen garantie blijft, probeer een coulance met de winkelier te bereiken, je weet maar nooit.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 12:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 13 jan 2015, 12:27]Als het geen garantie is/blijkt te zijn, zijn dit normale kosten, niemand werkt voor niets, en de auto kost ook geld. Als het geen garantie blijft, probeer een coulance met de winkelier te bereiken, je weet maar nooit.
Niets te coulance, dit valt gewoon onder de wettelijke garantie. Rubbers horen niet na een half jaar kapot te gaan. Als de vraagsteller de wasmachine normaal heeft gebruikt dan is dit een non-conform product.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2015 om 12:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wij zijn er niet bij geweest, is een manchet altijd garantie of zoals gompy schrijft 95% geen garantie, dat is nu de vraag.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 12:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Fabrieksgarantie wordt er kennelijk niet gegeven, dan kun je je altijd nog beroepen op de wettelijke garantie. Die is er nl altijd.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2015 om 12:43
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik niet lees in de vraagstelling is hoe oud de machine is, nieuw of gebruikt, enz. We gaan nu uit van een nieuwe machine, een half jaar oud. Het kan evengoed een gebruikte machine zijn van een half jaar oud, en ook niet wie de verkoper is.

an
door annievinkenvleu - Jan 13, 2015 om 13:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

De wasmachine heb ik in september nieuw gekocht bij coolbleu

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2015 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@annievinkenvleu,

Dan is het euvel dus binnen een half jaar opgetreden.
Stel de verkoper aansprakelijk voor de gemaakte kosten.
Zie mijn eerdere reactie.

Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Lees verdere info hier.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 14:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan zit u ook nog ruim binnen de 6 maanden, waarbij er in de wet vanuit wordt gegaan dat een gebrek aan een product niet aan u ligt maar aan het product.

Niet om het een of ander, maar u wordt belazerd. Ik hoop dat u de rekening nog niet heeft betaald. Coolblue moet hiervoor opdraaien.

Wat u nu moet doen is deze klacht meteen op de klachtenkompas.nl zetten.
klik HIER

En stuur Coolblue ook maar een mail dat u met uw klacht op de site van Kassa staat.

Dit moet u echt niet pikken!

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 14:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En verder klacht.nl klik HIER

trustpilot klik HIER

tweakers klik HIER

Als het dan nog niet werkt, dan weet ik het niet meer.

Ook als u al heeft betaald, dan mag Coolblue dit aan u terugbetalen.

aurora1
door aurora1 - Jan 13, 2015 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of de deurmanchetten van een wasmachine voor 95% niet onder de garantie vallen waag ik te betwijfelen, tenzij het door eigen schuld is, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen binnen een half jaar.
Ik heb zo'n 2 maanden geleden een wasmachine gekocht, mij viel na ca 2 weken op bij een eerste was in de machine stoppen dat er een klein stukje extra rubber haast onzichtbaar op de manchet zat. Terug naar de winkel waar direct al de reparatieopdracht naar de fabrikant in de computer gezet werd. Twee dagen later zat er al een nieuwe manchet in de machine en ik heb geen rekening gezien, alleen een papier waarop de vervanging vermeld stond. De oorzaak was vermoedelijk dat het rubber niet goed uit de mal gekomen was volgens de monteur.

uwjurist
door uwjurist - Jan 13, 2015 om 17:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling: als de machine nog geen half jaar oud was, zou de bewijslast niet bij u liggen en moet dit in principe kosteloos hersteld worden via de winkelier. Dat is alleen anders als de winkelier kan bewijzen dat het uw schuld is en daarom voor uw risico is en niet onder de garantie valt.
Maar u zult voor een goed antwoord meer informatie moeten geven over o.a. leeftijd machine en oorzaak gebrek, zoals hierboven al aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Jan 13, 2015 om 17:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nu dat ik te snel naar beneden ben gescrold en over enkele relevante antwoorden heen heb gekeken. Sorry.
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

gompy2
door gompy2 - Jan 13, 2015 om 18:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 13 jan 2015, 17:20]Nog even ter aanvulling: als de machine nog geen half jaar oud was, zou de bewijslast niet bij u liggen en moet dit in principe kosteloos hersteld worden via de winkelier. Dat is alleen anders als de winkelier kan bewijzen dat het uw schuld is en daarom voor uw risico is en niet onder de garantie valt.
Dat is wat er in veel gevallen ook gebeurd als men dat zo leest op internet.

Net zoals in dit geval van TS wordt er in veel gevallen een monteur van de fabrikant in geschakeld door de verkoper om te beoordelen of het een fabrieksfout is of iets door onjuist gebruik.
In principe gaat zo'n rubberen manchet vele jaren lang mee, maar toch kan het gebeuren zo'n ding scheurt.
Waardoor?
Dat kan door een fabricagefout zijn.
Of doordat er iets in de trommel terecht is gekomen, BH-beugel, iets wat in een broekzak heeft gezeten, door te zwaar beladen waardoor de trommel zulke slingeringen is gaan maken die die manchet misschien niet kon verdragen, zodat er een scheur in de manchet is gekomen.

En als die meneer de monteur zegt dat het er naar uit ziet dat dat gat, of wat dan ook, in die rubberen manchet zeer waarschijnlijk door onjuist gebruik of "grove onachtzaamheid", dat staat ook wel in enkele garantiebepalingen, is gekomen dan kan men duizend en 1 juridische regels er op los laten, maar bewijs het maar eens als consument dat het niet zo is wat die monteur zegt.

In veel gevallen staat het ook bij de uitsluitingen in garantiebepalingen, zoals hier:
Quote:

Uitsluitingen op de garantie

De standaard fabrieksgarantie heeft zijn beperkingen.
De fabrieksgarantie vergoedt alleen constructiefouten die zich in de garantieperiode van 2 jaar voordoen. Een uitzondering hierop zijn de kunststof onderdelen, glas en bij een wasmachines het manchet, hierop wordt een beperkte garantie gegeven omdat daarvan is bewezen dat deze bij normaal gebruik niet stuk gaan. Na de standaard garantieperiode kunt u op cruciale en dure onderdelen nog wel een coulanceregeling verwachten, neem hiervoor altijd eerst contact op met onze klantenservice.
In- en na de garantieperiode worden ongelukjes als omstoten, morsen met water, verstopte pomp en een BH beugel in de machine niet vergoedt.

Bron, klik hier-> Uitsluitingen op de garantie

In het geval van aurora1 was het denk ik duidelijk zichtbaar dat er iets niet klopte, maar als je de vele andere gevallen leest op internet dan hebben ze bijna allemaal kunnen vegen.

Het enige wat misschien zal helpen is wat zoekster al schreef, op zoveel mogelijk klachten site's gaan rammelen dat dit ongehoord is.

De TS heeft trouwens nergens vermeld wat nu de eigenlijke oorzaak was van het kapot gaan van die manchet.
Ze heeft alleen geklaagd dat de kosten zo hoog waren.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 19:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 18:34]

En als die meneer de monteur zegt dat het er naar uit ziet dat dat gat, of wat dan ook, in die rubberen manchet zeer waarschijnlijk door onjuist gebruik of "grove onachtzaamheid", dat staat ook wel in enkele garantiebepalingen, is gekomen dan kan men duizend en 1 juridische regels er op los laten, maar bewijs het maar eens als consument dat het niet zo is wat die monteur zegt.

Daar is nou juist die wet voor, niet de consument moet bewijzen dat wat de monteur zegt niet waar is, de verkoper moet aangeven hoe die manchet kapot is gegaan, met een 'waarschijnlijk verhaal' komt die er niet.
De monteur zal al een bh beugel uit de grote doos moeten toveren om dit te bewijzen.
De bewijslast ligt echt bij de verkoper. Zo simpel is het.

gompy2
door gompy2 - Jan 13, 2015 om 20:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 13 jan 2015, 19:52]
Daar is nou juist die wet voor, niet de consument moet bewijzen dat wat de monteur zegt niet waar is, de verkoper moet aangeven hoe die manchet kapot is gegaan, met een 'waarschijnlijk verhaal' komt die er niet.
De monteur zal al een bh beugel uit de grote doos moeten toveren om dit te bewijzen.
De bewijslast ligt echt bij de verkoper. Zo simpel is het.

Die monteur is daar uit naam van de verkoper zoekster, en helemaal bij internetaankopen.
De verkoper krijgt een klacht binnen, die waarschuwt de fabrikant, die stuurt een monteur op pad, die komt kijken, en die monteur is de expert op dat moment.
En als er geen duidelijke aanwijzing is voor een fabrieksfout, en er is gerede twijfel dat de oorzaak überhaupt een fabrieksfout is, dan is die consument een flinkerd als die kan bewijzen dat het anders is.
En zo simpel is dat ook.
Al zijn er duizend en 1 juridische riedeltjes.

Doe eens een paar belronde's naar witgoed leveranciers en vraag eens naar de uitsluitingen omtrent wasmachines en rubberen deurmanchetten.
Wil ik je die kosten wel betalen

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 13, 2015 om 20:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=annievinkenvleu schreef op dinsdag 13 jan 2015, 13:48]De wasmachine heb ik in september nieuw gekocht bij coolbleu
Wilde ook een wasmachine bij Coolblue kopen, stelde vooraf de vraag wat de verwachten levensduur was, in hun antwoord staat o.a. het volgende; "We zullen in ieder geval onze uiterste best doen om samen met u tot een passende oplossing te komen."

Die rekening dus gewoon never nooit niet betalen.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 22:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 20:12]

Al zijn er duizend en 1 juridische riedeltjes.

Waarom zou ik de wet niet aanhalen in het beantwoorden van een vraag? Ik vind het bovendien nogal flauw. Te pas en te onpas haal je consuwijzer erbij, maar nu het niet in je kraam te pas komt, heb je het ineens denigrerend over 'juridische riedeltjes' om je argumentatie kracht bij te zetten.

Bij een rechter heeft een verkoper geen schijn van kans als hij niet met bewijzen komt dat de consument een gebruikersfout heeft gemaakt. Het gaat er daarbij NIET om dat de monteur geen fabrieksfout kan vinden. Het gaat erom dat de verkoper (desnoods via de monteur) de fout van de klant moet kunnen AANTONEN. Kan hij dat niet, is het over en uit voor de verkoper. De consument hoeft NIETS te bewijzen, want daar ligt de bewijslast niet.

Ik ga verder niet met je in discussie, ik heb je pitbull mentaliteit allang opgemerkt en pitbulls laten toch nooit los. Jij jouw mening, ik de mijne.

door 1953 - Jan 13, 2015 om 22:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=annievinkenvleu schreef op dinsdag 13 jan 2015, 13:48]De wasmachine heb ik in september nieuw gekocht bij coolbleu

Dan valt dit nog binnen de wettelijke garantie van twee jaar.

Een aankoop die binnen het halfjaar defect raakte, 4 maanden, mag beschouwd worden als een ondeugdelijk product en dient de verkopende partij te bewijzen dat het onoordeelkundig gebruik is noch fabricage noch productiefout van het product.

In dit geval had u geen kosten mogen worden aangerekend en heeft Coolblue zijn wettelijke verplichtingen niet nagekomen, herstelplicht!

gompy2
door gompy2 - Jan 13, 2015 om 22:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 13 jan 2015, 22:19][quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 20:12]

Al zijn er duizend en 1 juridische riedeltjes.

Waarom zou ik de wet niet aanhalen in het beantwoorden van een vraag? Ik vind het bovendien nogal flauw. Te pas en te onpas haal je consuwijzer erbij, maar nu het niet in je kraam te pas komt, heb je het ineens denigrerend over 'juridische riedeltjes' om je argumentatie kracht bij te zetten.

Bij een rechter heeft een verkoper geen schijn van kans als hij niet met bewijzen komt dat de consument een gebruikersfout heeft gemaakt. Het gaat er daarbij NIET om dat de monteur geen fabrieksfout kan vinden. Het gaat erom dat de verkoper (desnoods via de monteur) de fout van de klant moet kunnen AANTONEN. Kan hij dat niet, is het over en uit voor de verkoper. De consument hoeft NIETS te bewijzen, want daar ligt de bewijslast niet.

Ik ga verder niet met je in discussie, ik heb je pitbull mentaliteit allang opgemerkt en pitbulls laten toch nooit los. Jij jouw mening, ik de mijne.

Je vergist je enorm zoekster.
Het gaat me er niet om dat ik je onderuit wil halen, of denigrerend wil doen, totaal niet.
Wat je hier doet op dit forum heb ik enorme waardering en bewondering voor, en dat meen ik oprecht, en zo zijn er wel meer waar ik respect voor heb.

Jij verwijst in deze zaak aldoor naar de wet, maar die is in deze buitengesloten omdat in de garantievoorwaarden die ik tot nu toe gezien heb bepaalde onderdelen uitgesloten zijn, en één van die onderdelen zijn rubberen deurmanchetten.

Of dat juridisch juist is kan ik niet direct beoordelen maar ik denk dat als die witgoed leveranciers er hier de fout mee in zouden gaan, dat al lang en breed aan de kaak gesteld zou zijn geworden en die uitsluitingen niet meer in de garantievoorwaarden opgenomen zouden worden, want TS is niet de eerste, want er zijn legio klachten over deze manier van doen als je op internet leest.

De monteur is in deze gewoon de vervanger van de verkoper en die komt controleren of het wel of niet een fabricagefout is geweest.
Is het geen fabricagefout geweest dan houdt het gewoon op voor de consument in dit geval, en de verkopers komen er mee weg.
Dat is de tendens van alle berichten die ik tot niet toe gelezen heb.
Alleen bij het rammelen op klachtensite's wil het wel eens tot een oplossing komen, uit coulance, voor het oog van Neerlands volk.

Neem maar eens contact op met een aantal witgoed leveranciers via mail of zo over deze zaken en vraag ze hoe dit nu eigenlijk zit.
Heb ik ongelijk dan ben ik de eerste om je mijn nederige excuses aan te bieden, na eigen controle uiteraard...

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 23:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 22:55][quote=zoekster schreef op dinsdag 13 jan 2015, 22:19][quote=gompy2 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 20:12]

Al zijn er duizend en 1 juridische riedeltjes.

Waarom zou ik de wet niet aanhalen in het beantwoorden van een vraag? Ik vind het bovendien nogal flauw. Te pas en te onpas haal je consuwijzer erbij, maar nu het niet in je kraam te pas komt, heb je het ineens denigrerend over 'juridische riedeltjes' om je argumentatie kracht bij te zetten.

Bij een rechter heeft een verkoper geen schijn van kans als hij niet met bewijzen komt dat de consument een gebruikersfout heeft gemaakt. Het gaat er daarbij NIET om dat de monteur geen fabrieksfout kan vinden. Het gaat erom dat de verkoper (desnoods via de monteur) de fout van de klant moet kunnen AANTONEN. Kan hij dat niet, is het over en uit voor de verkoper. De consument hoeft NIETS te bewijzen, want daar ligt de bewijslast niet.

Ik ga verder niet met je in discussie, ik heb je pitbull mentaliteit allang opgemerkt en pitbulls laten toch nooit los. Jij jouw mening, ik de mijne.

Je vergist je enorm zoekster.
Het gaat me er niet om dat ik je onderuit wil halen, of denigrerend wil doen, totaal niet.
Wat je hier doet op dit forum heb ik enorme waardering en bewondering voor, en dat meen ik oprecht, en zo zijn er wel meer waar ik respect voor heb.

Jij verwijst in deze zaak aldoor naar de wet, maar die is in deze buitengesloten omdat in de garantievoorwaarden die ik tot nu toe gezien heb bepaalde onderdelen uitgesloten zijn, en één van die onderdelen zijn rubberen deurmanchetten.

Of dat juridisch juist is kan ik niet direct beoordelen maar ik denk dat als die witgoed leveranciers er hier de fout mee in zouden gaan, dat al lang en breed aan de kaak gesteld zou zijn geworden en die uitsluitingen niet meer in de garantievoorwaarden opgenomen zouden worden, want TS is niet de eerste, want er zijn legio klachten over deze manier van doen als je op internet leest.

De monteur is in deze gewoon de vervanger van de verkoper en die komt controleren of het wel of niet een fabricagefout is geweest.
Is het geen fabricagefout geweest dan houdt het gewoon op voor de consument in dit geval, en de verkopers komen er mee weg.
Dat is de tendens van alle berichten die ik tot niet toe gelezen heb.
Alleen bij het rammelen op klachtensite's wil het wel eens tot een oplossing komen, uit coulance, voor het oog van Neerlands volk.

Neem maar eens contact op met een aantal witgoed leveranciers via mail of zo over deze zaken en vraag ze hoe dit nu eigenlijk zit.
Heb ik ongelijk dan ben ik de eerste om je mijn nederige excuses aan te bieden, na eigen controle uiteraard...

Oké, ik zal het je uitleggen. Die witgoed leveranciers hebben mij nl niets uit te leggen, want die begrijpen er zelf vaak geen hout van.

Er zijn 2 soorten garantie.
1) De handelsgarantie/fabrieksgarantie. Die komt van de fabrikant/toeleverancier die naar de verkoper zijn apparaten stuurt, die verkoper op zijn beurt op zijn beurt aan de consument verkoopt.
Die handelsgarantie, daar kan een fabrikant in stellen wat hij wil, hij kan garantie geven op de stekkers, hij kan garantie geven op de motor, 1 jaar op de stekker, 10 jaar op de motor, nul jaar op de manchet. Hij kan garantie geven op wat hij maar wil en is daarbij niet aan een wet gebonden, behalve dat hij wel zijn garantievoorwaarden moet naleven.

2) Dan heb je iets anders, en dat is de wettelijke garantie. In de wettelijke garantie gaat men ervan uit dat een product moet voldoen aan de overeenkomst, aan wat je redelijkerwijs mag verwachten van een product.

Daarbij draait het in feite om de volgende wet
art 7:17 lid 1

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Beantwoordt een zaak (een product) niet aan de overeenkomst, dan noemt men het ook wel een non-conform product.

Bij die wettelijke garantie is er nog iets opgenomen in de wet en dat is dat een product dat binnen 6 maanden na koop (aflevering om precies te zijn) een defect vertoont, dat er dan een vermoeden is dat het product bij aanvang al een defect had. Die zich dan binnen die 6 maanden openbaart. Dit geldt alleen bij een consumentenkoop.

Art 7:18 lid 2 BW

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Hierin ligt verborgen dat de bewijslast de eerste 6 maanden bij de verkoper ligt.

Handelsgarantie en wettelijke garantie hebben weinig met elkaar te maken hebben, maar het kan een indicatie geven wat je van een product in ieder geval mag verwachten, hoeft dus niet. Een fabrikant, toeleverancier is helemaal vrij om waar dan ook garantie over te geven. Hij mag zelfs helemaal geen garantie geven, nergens toe verplicht.

De de consument houdt hoe dan ook zijn recht op de wettelijke garantie met de omgekeerde bewijslast binnen de eerste 6 maanden.

Deze wasmachine met de defecte manchet is een non-conform product, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dit ligt aan een gebruikersfout.

gompy2
door gompy2 - Jan 14, 2015 om 00:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Oké zoekster.
Ik ga me er verder in verdiepen en vragen stellen en je hoort nog van me.

th
door theakemna - Jan 14, 2015 om 11:30
29 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dat vroeger ook eens gehad en werd ook afgewezen door fabriekHebben toen een particuliere reperateur gebeld en deze had bij dat merk gewerkt. Wat bleek er zat een te grote schroef of moer, dat weet ik niet meer, achter de rubberring en daardoor versleet de rubberring heel snel omdat hij erlangs schuurde. Heb nooit meer een apparaat van dat merk gekocht

fp
door fpo - Jan 14, 2015 om 11:42
87 Antwoorden / 3 Vragen

@theakemna, welk apparaat was dat dan? Kan handig zijn voor de andere lezers.....

johanna66
door johanna66 - Jan 14, 2015 om 11:48
48 Antwoorden / 6 Vragen

Absurd. Dit moet gewoon onder garantie vallen. Maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken.
De rubber ring van mijn Zanussi is na 25 jaar nog steeds intact. Nooit geen problemen mee gehad.
Maar een baantje wat € 200,00 voor een half uur werk oplevert, zoek ik nog steeds.

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2015 om 11:55
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Johanna66

Als je de vraag leest staat er wel € 200,00 maak ook € 42,18 arbeidsloon, dat is even wat anders. En die € 42,18 is alleen het arbeidsloon bruto, want dat verdient de monteur ook nog niet eens netto .....

wimmi20
door wimmi20 - Jan 14, 2015 om 12:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

1953 en Zoekster,
jullie hebben het steeds maar over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Nederland heeft deze vorm van garantie niet, ondanks de Europesche
aanbeveling.
Ik ga mij niet bezondigen aan lappen tekst overnemen.
Dus klop zelf maar in bij Koekel : wettelijke garantie in Nederland.

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2015 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 14 jan 2015, 12:58]1953 en Zoekster,
jullie hebben het steeds maar over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Nederland heeft deze vorm van garantie niet, ondanks de Europesche
aanbeveling.
Ik ga mij niet bezondigen aan lappen tekst overnemen.
Dus klop zelf maar in bij Koekel : wettelijke garantie in Nederland.
Natuurlijk heeft Nederland de wettelijke garantie. Wat eigenlijk niet meer wil zeggen dan dat de consument recht heeft op een deugdelijk (conform) product.
Dit is in feite een samenraapsel van bepaalde wetsartikelen. (7:17 t/m 7:24)

Het verschil met andere Europese landen is dat de conformiteitsprincipe in Nederland onbegrensd is, in de andere landen houdt die op bij 2 jaar.

klik HIER even, dan zie je de informatie van de rijksoverheid. Misschien overtuigt dat je.

(en zo hoef ik mij ook niet te bezondigen op lappen tekst)

h19l49
door h19l49 - Jan 14, 2015 om 13:24
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het stellen van €200,- voor een half uurtje werk is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht aangezien hier €42,18 aan arbeidsloon in zit en dat is tegenwoordig heel normaal.
Voorrijkosten is afhankelijk van de reistijd en de gereden kilometers en btw is geen arbeidsloon aangezien dit naar de fiscus gaat.
Dat het arbeidsloon tegenwoordig zo hoog is zijn wij zelf ook schuldig aan aangezien we graag ook zoveel mogelijk willen verdienen.

watertoren
door watertoren - Jan 14, 2015 om 19:11
30 Antwoorden / 21 Vragen

even als aanvulling als men een wasmachine zoekt zonder rubberen manchet, dan heeft het merk ASKO deze, de kwaliteit van deze machines zijn vergelijkbaar of zelfs beter dan een miele.

sl
door slobberbone - Jan 14, 2015 om 19:35
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=watertoren schreef op woensdag 14 jan 2015, 19:11]even als aanvulling als men een wasmachine zoekt zonder rubberen manchet, dan heeft het merk ASKO deze, de kwaliteit van deze machines zijn vergelijkbaar of zelfs beter dan een miele.

Vul ik jouw even aan :) Denk ook eens aan een bovenlader heeft wel een rubber maar komt niet in aanraking met het wasgoed en gaat met gemak een machine leven mee :)

deexpert
door deexpert - Jan 14, 2015 om 23:35
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 14 jan 2015, 12:58]1953 en Zoekster,
jullie hebben het steeds maar over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Nederland heeft deze vorm van garantie niet, ondanks de Europesche
aanbeveling.
Ik ga mij niet bezondigen aan lappen tekst overnemen.
Dus klop zelf maar in bij Koekel : wettelijke garantie in Nederland.

Wimmi20, doe nou niet. Dom, dom, dom

IK zou wat minder keokelen (leuk he)

De enige echte expert

wimmi20
door wimmi20 - Jan 15, 2015 om 00:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jemigdepemig, jezelf de echte expert noemen.
Je moet maar durven.
U steekt waarschijnlijk ook elke dag wat veren in een daarvoor niet bedoelde plaats.
Om te beginnen : een taalexpert bent u zeker niet, dat bewijst u zelf.
U heeft het over keokelen, een woord dat volgens De Dikke niet bestaat.
Van garantie heeft u ook al geen verstand,
De Expert hoeft alleen maar in te kloppen : Garantiebepalingen in Europa.
En wat leest de expert daar : Nederland kent geen wettelijke garantie.
In andere landen bestaat een wettelijke garantieperiode van 2 jaar.
Dat is een advies van de Europese commissie.
Nederland volgde dit advies niet.
Kortom : 2 jaar wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Dat is bij ons anders geregeld.
Zoekster gebruikt een heleboel woorden om mijn ongelijk aan te tonen.
Maar het door haar genoemde begrip "conformiteitsbeginsel" is heel iets anders dan wettelijke garantie.
Zo zie je maar weer Expert, er is nog een hoop waar u niets van weet.
Advies van Wimmi : kies een andere minder blabla schuilnaam.
Domantwoord is al in gebruik.

racingweirdo
door racingweirdo - Jan 15, 2015 om 00:39
23 Antwoorden / 6 Vragen

Zokertje en iedereen hier maken een denkfout.

Om in aanmerking te komen voor kostenloze herstel is het benodigd om de verkoper in kennis te stellen en hem een redelijk termijn te geven.

Mr visser heeft in recht in de regio al eens uitgelegd dat als je de leverancier overslaat en zonder hem te kenen het defect laat repareren, je hem niet achteraf verantwoordelijk kan houden voor de kosten, je hebt hem immers geen mogelijkheid tot reparatie geboden.

In dit geval heeftts dus nergens recht op.

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 00:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik geef het op, je zult het nooit snappen.

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 00:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=racingweirdo schreef op donderdag 15 jan 2015, 00:39]Zokertje en iedereen hier maken een denkfout.

Om in aanmerking te komen voor kostenloze herstel is het benodigd om de verkoper in kennis te stellen en hem een redelijk termijn te geven.

Mr visser heeft in recht in de regio al eens uitgelegd dat als je de leverancier overslaat en zonder hem te kenen het defect laat repareren, je hem niet achteraf verantwoordelijk kan houden voor de kosten, je hebt hem immers geen mogelijkheid tot reparatie geboden.

In dit geval heeftts dus nergens recht op.
Die is niet overgeslagen. Had je geweten als je de vervolgreacties van ts goed had gelezen.

Heb ik via de leverancier gemeld en die hebben Siemens gestuurd viel niet onder de garantie

(Mijn eerdere reactie over het 'opgeven' was overigens voor wimmi20 bedoeld.)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2015 om 01:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 11:38]Waarom Siemens laten komen? U had zich tot de verkopende partij moeten richten met uw probleem van de wasmachine, kwalificeren als ondeugdelijk product verkocht.

Op een wasmachine van een half jaar oud: twee jaar wettelijke garantie! Verkopende partij heeft herstelplicht!

Tja, ook hier weer is de wettelijke consumentenkoop wetgeving van toepassing. Burgerlijk Wetboek Boek 7 art 17 en verder. Alleen art 17 stelt al: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. En dat geldt voor én een nieuw en een tweedehands apparaat!!!! De inhoud van lid 2 is eveneens duidelijk
Vervolgens is de verkopende partij verantwoordelijk waarbij ik verwijs naar het gestelde in BW art 7:20 en vervolgens 21. (www.wetten.nl). In dit geval had de verkoper voor reparatie moeten zorgen en niet Siemens als producent. Voor de goede orde: mijn opmerking geldt niet als de aankoop geen consumentenkoop is geweest maar een aankoop via de groothandel bijv. Macro.

Hoe dan ook een klacht indienen resp. verhaal halen bij de verkoper maar als u zelf de fabricant heeft ingeschakeld kan dat een probleem worden, helaas.

door 1953 - Jan 15, 2015 om 02:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 13 jan 2015, 12:43]Wat ik niet lees in de vraagstelling is hoe oud de machine is, nieuw of gebruikt, enz. We gaan nu uit van een nieuwe machine, een half jaar oud. Het kan evengoed een gebruikte machine zijn van een half jaar oud, en ook niet wie de verkoper is.

Nieuw en vier maanden oud!

door 1953 - Jan 15, 2015 om 02:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 14 jan 2015, 12:58]1953 en Zoekster,
jullie hebben het steeds maar over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Nederland heeft deze vorm van garantie niet, ondanks de Europesche
aanbeveling.
Ik ga mij niet bezondigen aan lappen tekst overnemen.
Dus klop zelf maar in bij Koekel : wettelijke garantie in Nederland.

Zucht!!

Bescherming consument met wettelijke garanties

door 1953 - Jan 15, 2015 om 02:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 15 jan 2015, 00:50][quote=racingweirdo schreef op donderdag 15 jan 2015, 00:39]Zokertje en iedereen hier maken een denkfout.

Om in aanmerking te komen voor kostenloze herstel is het benodigd om de verkoper in kennis te stellen en hem een redelijk termijn te geven.

Mr visser heeft in recht in de regio al eens uitgelegd dat als je de leverancier overslaat en zonder hem te kenen het defect laat repareren, je hem niet achteraf verantwoordelijk kan houden voor de kosten, je hebt hem immers geen mogelijkheid tot reparatie geboden.

In dit geval heeftts dus nergens recht op.
Die is niet overgeslagen. Had je geweten als je de vervolgreacties van ts goed had gelezen.

Heb ik via de leverancier gemeld en die hebben Siemens gestuurd viel niet onder de garantie

(Mijn eerdere reactie over het 'opgeven' was overigens voor wimmi20 bedoeld.)

Dat begreep ik zelfs!

door 1953 - Jan 15, 2015 om 02:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op donderdag 15 jan 2015, 01:42][quote=1953 schreef op dinsdag 13 jan 2015, 11:38]Waarom Siemens laten komen? U had zich tot de verkopende partij moeten richten met uw probleem van de wasmachine, kwalificeren als ondeugdelijk product verkocht.

Op een wasmachine van een half jaar oud: twee jaar wettelijke garantie! Verkopende partij heeft herstelplicht!

Tja, ook hier weer is de wettelijke consumentenkoop wetgeving van toepassing. Burgerlijk Wetboek Boek 7 art 17 en verder. Alleen art 17 stelt al: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. En dat geldt voor én een nieuw en een tweedehands apparaat!!!! De inhoud van lid 2 is eveneens duidelijk
Vervolgens is de verkopende partij verantwoordelijk waarbij ik verwijs naar het gestelde in BW art 7:20 en vervolgens 21. (www.wetten.nl). In dit geval had de verkoper voor reparatie moeten zorgen en niet Siemens als producent. Voor de goede orde: mijn opmerking geldt niet als de aankoop geen consumentenkoop is geweest maar een aankoop via de groothandel bijv. Macro.

Hoe dan ook een klacht indienen resp. verhaal halen bij de verkoper maar als u zelf de fabricant heeft ingeschakeld kan dat een probleem worden, helaas.

Verkopende partij heeft herstelplicht en maakte zich met een Jantje-van-Leiden zich af door Siemens te sturen. Siemens zou de factuur van € 199,05 bij de opdrachtgever moeten voorleggen, de verkopende partij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2015 om 16:28
16774 Antwoorden / 202 Vragen

indien, zoals voorgaand gemeld inderdaad de verkoper Siemens heeft gezonden is het bijzonder aan te bevelen per aangetekend te verzenden brief het betaalde bedrag terugvorderen bij de verkoper! Zet eventueel in de brief dat u het Kassa forum heeft geraadpleegd. (Soms is het jammer dat Kassa geen tas heeft zoals Radar)

wimmi20
door wimmi20 - Jan 19, 2015 om 16:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Interessant al die antwoorden.
Maar stond er niet in de garantievoorwaarden dat manchetten niet onder de garantie vallen ?

edrick3
door edrick3 - Jan 19, 2015 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 19 jan 2015, 16:59]Interessant al die antwoorden.
Maar stond er niet in de garantievoorwaarden dat manchetten niet onder de garantie vallen ?

Als je de eerdere reacties gelezen had......
Heeft niets met garantie van doen.
Het is binnen de termijn van 6 maanden.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 20, 2015 om 11:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag wordt een beetje bizar.
Ik heb per e-mail contact gehad met de klantenservice van Coolblue.
Op de manchet is geen beperkte garantie, en men stelt dat een manchet alleen maar kapot kan gaan als dat de schuld is van de koper.
Bovendien stelt Coolblue dat een manchet veel langer mee moet gaan dan 5 maanden.
Een en ander is ter beoordeling van de monteur.
Ik vraag mij af hoe een manchet kapot kan gaan door eigen schuld
Wat ook mogelijk is : de machine is na de koop niet aangemeld bij Siemens om de garantie te activeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2015 om 10:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. wimmie20@ inderdaad bizar, zeker nu de wetgever ook stelt dat DE VERKOPER MOET BEWIJZEN DAT ....

zoekster
door zoekster - Jan 23, 2015 om 10:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De vraagsteller laat niets meer van zich horen, dus nou ja...
Dan kunnen wij er verder ook niet veel mee.