de
door dede0 Sep 18, 2014 om 13:37
Computers & telefonie

Reserve-laptop uitschakelen

Hoe kan ik een reserve-laptop met WindowsXP helemaal uitschakelen?

6159 49 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2014 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dede0,

Wat bedoel je met 'helemaal uitschakelen'?
Zou zeggen: trek de stekker uit het stopcontact. ;-)

mahadma
door mahadma - Sep 18, 2014 om 13:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

trek de stekker uit het stopcontact. ;-)

Maar wel eerst netjes afsluiten natuurlijk.

de
door dede0 - Sep 18, 2014 om 14:37
27 Antwoorden / 26 Vragen

Met 'helemaal uitschakelen' bedoel ik afdanken. Ik gebruik die reserve-laptop niet meer sinds ik als vervanging een tablet heb, maar mijn virusscanner Bullguard gaat uit van drie computers en ik wil alles wat op de oude laptop staat ongedaan maken en van drie naar twee pc's. Ik ben 85 en dus aangewezen op raad van deskundigen als edrick3 en Mahadma

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2014 om 14:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dede0,

Dat is nog niet zo eenvoudig.
Maar wellicht kun je ergens hulp vandaan halen: (klein)kind, handige buurman, etc.

Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Andere mogelijkheid: alle data verwijderen.
Lees de info hier.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2014 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dede0,

Als je het niet te moeilijk wilt maken zou ik kiezen voor Ccleaner.
Klik op de reeds gegeven link en lees bij Ccleaner. Programma kun je hier veilig downloaden.

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2014 om 16:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Verwijder de virusscanner met uninstall waardoor deze niet meer herkend wordt als 3e scanner. En om daarna de schijf leeg te maken kan dit ook met format.

mahadma
door mahadma - Sep 18, 2014 om 17:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Persoonlijk: zou ik dit doen: Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Als je weet dat harde schijven door specialistische bedrijven vaak nog volledig uitgelezen kunnen worden, ga ik voor zekerheid, zoals edrick schrijft.

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2014 om 17:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt eventueel met die laptop naar een inloopspreekuur van Seniorweb in uw woonplaats gaan als het niet goed lukt. Die spreekuren zijn veelal in de bibliotheek of een sociaal centrum. Daar kan men u helpen of doen ze het eventueel voor u met bijv. Killdisk (zie de link van @edrick3).

zi
door zippo46 - Sep 19, 2014 om 12:29
12 Antwoorden / 0 Vragen

Paar schroefjes aan de onderkant losdraaien, harddisk er uit en in de grijze vuilniszak.
Format helpt niet, dezelfde "specialisten" die doorboorde en platgehamerde schijven nog kunnen uitlezen, hebben een format snel teruggedraaid. Meestal wordt alleen de FAT-sector verwijderd maar blijven alle gegevens op je schijf staan.
Oude partitie verwijderen, nieuwe maken.
Hou het simpel, in de zak ermee...

mvg

ta
door tar - Sep 19, 2014 om 12:32
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 18 sep 2014, 17:06]Persoonlijk: zou ik dit doen: Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Als je weet dat harde schijven door specialistische bedrijven vaak nog volledig uitgelezen kunnen worden, ga ik voor zekerheid, zoals edrick schrijft.
Edrick vertelt weer die GROTE aantoonbare onuitroeibare ONZIN!

Met CCleaner kun je b.v. een harde schijf 35 keer met een wis-algoritme overschrijven en dan is niemand meer in staat om je gegevens uit te lezen!

CCleaner

Of met Eraser:

Eraser

Een harde schijf met een hamer of boormachine bewerken levert niet alleen energie en geldverlies op, maar is ook slecht voor je gezondheid, doordat er minuscule giftige stofdeeltjes bij vrijkomen...

Toon aan dat b.v. de Gutmann wist algoritme gebroken is!

Ik zeg nu al! Dat kunt u niet!

ta
door tar - Sep 19, 2014 om 12:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel bericht: vrijdag 19 sep 2014, 12:32

Mahadma vertelt ook die onzin!

edrick3
door edrick3 - Sep 19, 2014 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tar,

.....Met CCleaner kun je b.v. een harde schijf 35 keer met een wis-algoritme overschrijven en dan is niemand meer in staat om je gegevens uit te lezen!......
Inderdaad.
Zoals ik in m'n reactie van 18/9 15.05 uur ook aangegeven heb.

ta
door tar - Sep 19, 2014 om 12:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel: Toon aan dat b.v. de Gutmann wist algoritme gebroken is!

= Toon aan dat b.v. de Gutmann wis algoritme gebroken is!

ta
door tar - Sep 19, 2014 om 12:44
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Edrick3,

U schrijft wel als eerste om de schijf fysiek te vernietigen!

Zelfs door een kind... Waar is uw verstand?

Het slopen van een harddisk is geen kinderspeelgoed!

Aangezien er metalen delen plotseling kunnen losschieten en/of stofdeeltjes kunnen vrijkomen bij fysieke vernietiging is dit advies gevaarlijk en totaal onzinnig!

Zie zelf uw betoog:

=edrick3 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:53: @dede0,

Dat is nog niet zo eenvoudig.
Maar wellicht kun je ergens hulp vandaan halen: (klein)kind, handige buurman, etc.

Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Andere mogelijkheid: alle data verwijderen.
Lees de info hier.

Suc6

zi
door zippo46 - Sep 19, 2014 om 12:52
12 Antwoorden / 0 Vragen

ook een harddisk is in elkaar gezet met schroefjes...alles losdraaien en de schijf verder als onderzetter gebruiken......

audb
door audb - Sep 19, 2014 om 13:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk allemaal maar de laptop kan nog steeds dienst bewijzen voor mensen die het wat minder hebben maar de harddisk moet dan wel helemaal leeg zijn.
Hiervoor moet een low level format programma voor gedownload en die zijn op internet wel te vinden.
In tegenstelling tot een normale format wist deze de gehele harddisk maar hou wel rekening er mee dat het wel een paar uur kan duren voor de harddisk ook daad werkelijk is gewist.
Daarna de laptop naar de kringloop of gewoon aanbieden via een advertentie.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 19, 2014 om 15:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Zou de laptop bewaren (batterij verwijderen) op een dag ontdek je dat 'n tablet toch niet alles is..

wimmi20
door wimmi20 - Sep 19, 2014 om 20:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag op zich vindt ik nogal vreemd.
Waarom moet er een virusscanner abo terug van 3 naar 2 computers.
Virus abo's zijn bijna altijd voor 1 of voor 3 computers.
Zet die laptop gewoon in de kast, het maakt in de abo kosten niets uit.
De vraagsteller noemt 2 in zijn ogen deskundigen.
Uitgerekend die schrijven rare dingen.
1 adviseert zelfs CCleaner te gebruiken.
Ik heb nieuws voor onze deskundige: een harde schijf kun je niet wissen met CCleaner.
En wie gaat er nou een reserve computer wissen ?

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 20:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 19 sep 2014, 12:44]
@ Edrick3,

U schrijft wel als eerste om de schijf fysiek te vernietigen!

Zelfs door een kind... Waar is uw verstand?

Het slopen van een harddisk is geen kinderspeelgoed!

Aangezien er metalen delen plotseling kunnen losschieten en/of stofdeeltjes kunnen vrijkomen bij fysieke vernietiging is dit advies gevaarlijk en totaal onzinnig!

Zie zelf uw betoog:

[quote=edrick3 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:53]@dede0,

Dat is nog niet zo eenvoudig.
Maar wellicht kun je ergens hulp vandaan halen: (klein)kind, handige buurman, etc.

Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Andere mogelijkheid: alle data verwijderen.
Lees de info hier.

Suc6
Doe even normaal met je grote schreeuwbek. Met (klein)kind bedoelde edrick3 natuurlijk een kind van de 85 jarige (dus iemand van bijv. 60) of een kleinkind, van bijv. 30.

Waar is jouw verstand?

wimmi20
door wimmi20 - Sep 19, 2014 om 20:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
het is u alweer gelukt onzin uit te kramen.
Dus met een kind wordt volgens u het kind van een 85 jarige bedoeld.
De onzin Oscar wordt aan u toegekend !
Een kind kan de was doen, is een uitdrukking.
En volgens Zoekster is dat kind 65 jaar oud.
Waar is uw verstand ?

mahadma
door mahadma - Sep 19, 2014 om 20:29
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Effe rekenen: de vraagsteller is 85 jaar, dus het kind van de vraagsteller kan zomaar 60-65 jaar zijn, het kleinkind van de vraagsteller kan zomaar 35-40 jaar zijn, misschien heeft de vraagsteller wel achterkleinkinderen die tussen de 10-20 jaar zijn. Deze berekening is gebaseerd op redelijkheid en billijkheid, het kàn heel goed zijn dat de (klein)kinderen van vraagsteller een hele andere leeftijd hebben. Maar wellicht, mogelijk, per ongeluk, eventueel kàn de vraagsteller terugvallen op een jongere generatie die wél met computers raad weet .............

P.s. Ik hoef geen commentaar op dit geschrevene.

ltmvz
door ltmvz - Sep 19, 2014 om 21:47
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:13]Doe even normaal met je grote schreeuwbek.
Nou, nou, heel erg verheffend vind ik ook dit niet.

Zo kende ik u nog niet, mevrouw zoekster.

Ik adviseer de CCleaner, tenzij het om militaire geheimen gaat.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 19, 2014 om 22:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ltmvz,
ik ben op computergebied een simpele ziel.
Op dit gebied vraag ik af en toe aan mijn opa om advies.
Kunt u mij uitleggen hoe je met CCleaner een HD volkomen wist ?
Ik bedoel dus totaal leeg.
Mijn opa weet het ook niet.
++++++++++++++++++++++++++++++++================

quote=ltmvz schreef op vrijdag 19 sep 2014, 21:47

=zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:13: Doe even normaal met je grote schreeuwbek.

Nou, nou, heel erg verheffend vind ik ook dit niet.

Zo kende ik u nog niet, mevrouw zoekster.

Ik adviseer de CCleaner, tenzij het om militaire geheimen gaat.

ltmvz
door ltmvz - Sep 20, 2014 om 06:39
949 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo wimmi20,

=tar schreef op vrijdag 19 sep 2014, 12:32: Met CCleaner kun je b.v. een harde schijf 35 keer met een wis-algoritme overschrijven en dan is niemand meer in staat om je gegevens uit te lezen!

Dit zou ik dus doen.

CCleaner>Gereedschap>Gegevenswisser>Beveiliging>Zeer complex overschrijven (35 keer).

Tenzij het gaat om militaire geheimen, natuurlijk?.

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2014 om 07:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wimmi20, voor de zoveelste keer laat je je onkunde weer blijken. CCleaner kan inderdaad niet de hele schijf wissen, maar wel alle lege ruimte veilig onherstelbaar overschrijven. Dus stap 1 is alle persoonlijke bestanden verwijderen, stap 2 is dan de beschikbaar gekomen ruimte overschrijven met CCleaner.

Verder wordt er hier nog al overdreven over de herstel mogelijkheden. Het gaat hier niet om een topsecret regerings laptop die in de handen van de Amerikanen of Russen terecht is gekomen. In het verleden gebeurde het dat mensen computers zo aan het vuil zette of nog even de bestanden verwijderde. Ja, dan is het eenvoudig de bestanden te herstellen. Maar een paar keer overschrijven met willekeurige data maakt herstel al heel moeilijk voor de gemiddelde burger.

gompy2
door gompy2 - Sep 20, 2014 om 08:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:00]
Ik heb nieuws voor onze deskundige: een harde schijf kun je niet wissen met CCleaner.
Je zwetst er weer lustig op los, en je gaat maar door met anderen proberen te verbeteren terwijl je zelf niet eens begrijpt waarover je zwetst.
Steek die doelloze energie eens in daadwerkelijke oplossingen voor een vraagsteller, daar is dit forum meer mee gebaat.

Als men in Ccleaner is, op "Gereedschap" klikken, dan op "Gegevenswisser" , dan kan men aangegeven:
Wis ->
Alleen vrije ruimte
of, door op het pijlte te klikken,
Gehele schijf (Alle gegevens worden gewist)

En dan heeft men nog de keuze hoe te overschrijven:
Eenvoudig overschrijven (1 keer)
Uitgebreid overschrijven (3 keer)
Complex overschrijven (7 keer overschrijven)
Zeer complex overschrijven ( 35 keer)

ltmvz
door ltmvz - Sep 20, 2014 om 09:17
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 20 sep 2014, 07:55]CCleaner kan inderdaad niet de hele schijf wissen, maar wel alle lege ruimte veilig onherstelbaar overschrijven.
Volgens mij kan dit dus wèl (de hele schijf wissen): zie ook de bijdrage van de heer gompy2.

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2014 om 09:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zaterdag 20 sep 2014, 09:17][quote=diumenge schreef op zaterdag 20 sep 2014, 07:55]CCleaner kan inderdaad niet de hele schijf wissen, maar wel alle lege ruimte veilig onherstelbaar overschrijven.
Volgens mij kan dit dus wèl (de hele schijf wissen): zie ook de bijdrage van de heer gompy2.

Een andere schijf, bijvoorbeeld de D-schijf, wel ja. Maar ik verwacht toch wel dat Windows een stokje steekt voor het wissen van de C-schijf. Ik kan er naast zitten, want ik ga het niet uitproberen.

ltmvz
door ltmvz - Sep 20, 2014 om 09:35
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 20 sep 2014, 09:26]Maar ik verwacht toch wel dat Windows een stokje steekt voor het wissen van de C-schijf. Ik kan er naast zitten, want ik ga het niet uitproberen.
Inderdaad, het Windows besturingssysteem wordt volgens mij gespaard (dat las ik kort geleden nog op het CCleaner Forum), maar dat lijkt mij toch geen probleem?

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2014 om 10:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zaterdag 20 sep 2014, 09:35]Inderdaad, het Windows besturingssysteem wordt volgens mij gespaard (dat las ik kort geleden nog op het CCleaner Forum), maar dat lijkt mij toch geen probleem?
Zeker niet. Prima juist. Wie weet is er dan nog iemand anders blij mee te maken.

vr1944
door vr1944 - Sep 20, 2014 om 11:19
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een hoop antwoorden op deze vraag .Jammer dat niemand zich afvraagt wie er nou geïnteresseerd is naar de inhoud van jouw afgedankte harde schijf .Verwijder alle wachtwoorden en geef een hengst op de harde schijf of laptop en breng hem naar de recycling. .Als er iemand geïnteresseerd naar je persoonlijke bestanden is, zijn deze tijdens je bezoeken op internet al tig keer bekeken of gekopieerd zijn. Oftewel persoonlijke bestanden en foto's zijn onbelangrijk voor een ander.

=dede0 schreef op donderdag 18 sep 2014, 13:37: Hoe kan ik een reserve-laptop met WindowsXP helemaal uitschakelen?

wimmi20
door wimmi20 - Sep 20, 2014 om 12:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ltmvz, Diumenge, Gompy2,
U probeert nou wel met laatdunkende taal mij belachelijk te maken.
Maar uw antwoorden bewijzen dat u niets hebt begrepen van de vraag.
Hoe CCleaner werkt weet ik ook wel.
Maar jullie zijn niet in staat gebleken de vraag te begrijpen.
Vraagsteller vraagt hoe hij de computer HELEMAAL kan uitschakelen.
Dat houdt in dat de HD totaal geleegd wordt.
En dat kan niet met CCleaner.
Want Windows wordt niet gewist, ook niet de oemm versie die ook op de HD zal staan.
En ook CCleaner kan niet zichzelf wissen.
Er zal wel weer een onbenullige opmerking komen van onze deskundigen.

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2014 om 12:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Belachelijk maken doe je zelf al prima, daar heb je onze hulp niet bij nodig wimmi20.

Wat TS wil is inderdaad zijn laptop helemaal 'uitschakelen', daar geeft hij ook een soort van definitie van.

=dede0 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:37: Met 'helemaal uitschakelen' bedoel ik afdanken. Ik gebruik die reserve-laptop niet meer sinds ik als vervanging een tablet heb, maar mijn virusscanner Bullguard gaat uit van drie computers en ik wil alles wat op de oude laptop staat ongedaan maken en van drie naar twee pc's. Ik ben 85 en dus aangewezen op raad van deskundigen als edrick3 en Mahadma

Dede0 heeft dus wat raad en advies nodig, CCleaner is gezien zijn doel een prima advies. Waar is jouw advies in je reacties wimmi20?

Hier?
=wimmi20 schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:00: De vraag op zich vindt ik nogal vreemd.
Waarom moet er een virusscanner abo terug van 3 naar 2 computers.
Virus abo's zijn bijna altijd voor 1 of voor 3 computers.
Zet die laptop gewoon in de kast, het maakt in de abo kosten niets uit.
De vraagsteller noemt 2 in zijn ogen deskundigen.
Uitgerekend die schrijven rare dingen.
1 adviseert zelfs CCleaner te gebruiken.
Ik heb nieuws voor onze deskundige: een harde schijf kun je niet wissen met CCleaner.
En wie gaat er nou een reserve computer wissen ?

Of in van je andere reacties, wij mij er s.v.p. even op.

labren
door labren - Sep 20, 2014 om 12:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

FORMATEREN, dan is die helemaal leeg

labren
door labren - Sep 20, 2014 om 12:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

je gooit je instalatie cdrom erin en je klikt op formateren en niet op instaleren dan wordt die helemaal leeg gemaakt

ltmvz
door ltmvz - Sep 20, 2014 om 12:26
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 19 sep 2014, 22:47]Ltmvz,
ik ben op computergebied een simpele ziel.
Hallo wimmi20,

Blijkbaar niet alleen op computergebied!

Ik heb geprobeerd u een serieus antwoord te geven, maar die moeite had ik mij kunnen besparen.

Prettig weekeinde.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 20, 2014 om 12:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Diumenge,
u vraagt wat mijn advies was.
Het bizarre van uw vraag is dat uitgerekend u nou juist mijn advies aanhaalt.
Mijn advies staat in het tweede grijze blok van uw laatste bijdrage.
Voor u kennelijk te moeilijk.
En vertel nog eens hoe je deskundig een HD volkomen wist met CC.

Cookies
door Cookies - Sep 20, 2014 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......maar mijn virusscanner Bullguard gaat uit van drie computers.......

Wat dit er mee te maken heeft, ontgaat mij. De licentie voor 3 p.c.'s is al gekocht, geld krijg je echt niet terug als je maar 2 licenties in gebruik hebt.

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2014 om 12:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wimmi20, goed advies inderdaad om de laptop in de kast te zetten. Is alleen geen antwoord op de vraag van TS. Opmerkelijk omdat u kennelijk als enige in staat bent de vraag te begrijpen. Wat u doet wimmi20 is selectief lezen en antwoorden.

=wimmi20 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 12:02: ...
Maar jullie zijn niet in staat gebleken de vraag te begrijpen.
Vraagsteller vraagt hoe hij de computer HELEMAAL kan uitschakelen.
Dat houdt in dat de HD totaal geleegd wordt.
En dat kan niet met CCleaner.
Want Windows wordt niet gewist, ook niet de oemm versie die ook op de HD zal staan.
En ook CCleaner kan niet zichzelf wissen.
Er zal wel weer een onbenullige opmerking komen van onze deskundigen.

gompy2
door gompy2 - Sep 20, 2014 om 12:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 12:02]Ltmvz, Diumenge, Gompy2,
U probeert nou wel met laatdunkende taal mij belachelijk te maken.
Maar uw antwoorden bewijzen dat u niets hebt begrepen van de vraag.
Hoe CCleaner werkt weet ik ook wel.

Duidelijk blijkt dat je Ccleaner niet kent want je beweerde dat er geen harde schijf met met Ccleaner gewist kon worden, en daar was mijn reactie op.
[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:00]Ik heb nieuws voor onze deskundige: een harde schijf kun je niet wissen met CCleaner.

En over laatdunkende taal, lees je zelf wel een terug wat je hier op dit forum schrijft, denk het nooit..

Nu wil ik niet verder gaan met dit zinloze geleuter, en mijn schrijven nu richten aan de Topicstarter want ik zie nog steeds geen oplossing voor de vraagsteller van jouw hand, alleen weer andere proberen pootje te lichten, zoals altijd dus.

@dede0.
Als je de systeemschijf C van je laptop totaal wilt leegmaken, dan gaat dat niet, Windows staat het niet toe dat je alles kunt verwijderen.
Daarvoor moet je je laptop opstarten van andere hardware als je C (boot)schijf, van een CD-drive of USB stick dus.
Nu weet ik niet of jouw laptop al de mogelijkheid heeft om te booten (opstarten) van een USB-stick, dat kun je vinden in je bios-setup, maar anders toch zeker wel van een CD of DVD-drive, mits je die op je laptop zit.
Op die CD of USB-stick kun je een programmaatje installeren, die nadat het opgestart is, je de keuze geeft wat te doen.
Het programmaatje heet DBAN

Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot image that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN is appropriate for bulk or emergency data destruction.

Klik hier-> Darik's Boot and Nuke

Het werkt heel simpel, maar kom je er niet uit dan even hulp bij je in de buurt vragen, het wijst eigenlijk vanzelf.
Suc6

gompy2
door gompy2 - Sep 20, 2014 om 13:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Securely erase a mechanical hard drive with DBAN

Download DBAN—a time-tested option for erasing HDDs that's loved by geeks around the world despite the fact that it hasn't been updated in years. Once you've downloaded it and burned the .iso to a disc, insert the disc into your PC and tell your computer to boot to the optical drive rather than your hard drive. If you're hoping to erase a RAID-enabled hard drive, you'll need to disassemble the RAID volume and set each disk to JBOD mode before you start, as well.

Once DBAN is up and running in all its blue-and-white glory, you simply select which disk to wipe and press the M key on your keyboard to select an erasure method. The three-pass "DoD Short" is (still) my preferred method, though more-robust options are available. Press F10 to start the wipe once everything looks good. Depending on the method you choose and the size of the disk, erasing the data can take hours or even days. Bring a sandwich and a copy of PCWorld magazine, or better yet, walk away and do something else while DBAN does its magic.

me
door mein33 - Sep 20, 2014 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beste deelnemers aan dit topic,

Is het ook mogelijk om het met elkaar oneens te zijn zonder in verderfelijke beledigingen jegens elkander te vervallen.
Ook zonder persoonlijke aanvallen en beledigingen is het mogelijk om elkaar duidelijk te maken dat u het met een gegeven reactie niet eens bent.
Dit zou een interessant onderwerp als dit voor een ieder en zeker voor Ts. heel veel plezieriger maken om te lezen en proberen te begrijpen

Vriendelijke groet aan u allen,

mein33

En nee, a.u.b. nu niet met het vingertje gaan wijzen.

ta
door tar - Sep 20, 2014 om 16:07
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 20:13][quote=tar schreef op vrijdag 19 sep 2014, 12:44]
@ Edrick3,
U schrijft wel als eerste om de schijf fysiek te vernietigen!

Zelfs door een kind... Waar is uw verstand?

Het slopen van een harddisk is geen kinderspeelgoed!

Aangezien er metalen delen plotseling kunnen losschieten en/of stofdeeltjes kunnen vrijkomen bij fysieke vernietiging is dit advies gevaarlijk en totaal onzinnig!

Zie zelf uw betoog:

[quote=edrick3 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:53]@dede0,

Dat is nog niet zo eenvoudig.
Maar wellicht kun je ergens hulp vandaan halen: (klein)kind, handige buurman, etc.

Helemaal afdanken: harde schijf met een hamer of boormachine bewerken.

Andere mogelijkheid: alle data verwijderen.
Lees de info hier.

Suc6
Doe even normaal met je grote schreeuwbek. Met (klein)kind bedoelde edrick3 natuurlijk een kind van de 85 jarige (dus iemand van bijv. 60) of een kleinkind, van bijv. 30.

Waar is jouw verstand?
Zoekster,

Heeft u weer niets anders te doen dan dit soort onzinnige reacties te plaatsen.

Schreeuwbek? U bedoelt uzelf? Beleefdheid is u blijkbaar vreemd...

Een harddisk bestaat uit scherpe metalen delen en uit broos (giet)metaal wat met grote kracht uit elkaar kan spatten als je daar hard op gaat slaan, gevaarlijk dus; ook voor (b.v. de ogen van) volwassenen!

Boren levert giftig stof op en is dus ook gevaarlijk!

Gevaarlijke "oplossing" op dit forum plaatsen zonder goed na te denken over de consequenties is ronduit onverantwoordelijk en gevaarlijk.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 20, 2014 om 16:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Carola,
dit antwoord gaf ik ook zo'n beetje.
Zijn wij hier de enigen die logisch nadenken ?
En niet met adviezen komen waar vraagsteller waarschijnlijk de ballen van snapt.
En zijn kind van 65 ook niet.
Zelfs in een vreemde taal wordt geadviseerd.
Nochmals: mit CCleaner kriegt mann Fenstern nicht weg !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=carola.83 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 12:37: .......maar mijn virusscanner Bullguard gaat uit van drie computers.......

Wat dit er mee te maken heeft, ontgaat mij. De licentie voor 3 p.c.'s is al gekocht, geld krijg je echt niet terug als je maar 2 licenties in gebruik hebt.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2014 om 16:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tar schreef op zaterdag 20 sep 2014, 16:07]

Een harddisk bestaat uit scherpe metalen delen en uit broos (giet)metaal wat met grote kracht uit elkaar kan spatten als je daar hard op gaat slaan, gevaarlijk dus; ook voor (b.v. de ogen van) volwassenen!

Boren levert giftig stof op en is dus ook gevaarlijk!

Gevaarlijke "oplossing" op dit forum plaatsen zonder goed na te denken over de consequenties is ronduit onverantwoordelijk en gevaarlijk.

O gaat het nu niet ineens niet meer om kinderen? Zijn het nu de volwassenen die in levensgevaar verkeren door het molesteren van de harde schijf?

Zelfs door een kind... waar zit uw verstand? vroeg je toch aan Edrick3?

wimmi20
door wimmi20 - Sep 20, 2014 om 16:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bericht voor de redacteur :
zonder te lezen de laatste 20 reacties verwijderen.
Snel klaar, en aan de koffie.

ta
door tar - Sep 20, 2014 om 18:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 20 sep 2014, 16:33][quote=tar schreef op zaterdag 20 sep 2014, 16:07]

Een harddisk bestaat uit scherpe metalen delen en uit broos (giet)metaal wat met grote kracht uit elkaar kan spatten als je daar hard op gaat slaan, gevaarlijk dus; ook voor (b.v. de ogen van) volwassenen!

Boren levert giftig stof op en is dus ook gevaarlijk!

Gevaarlijke "oplossing" op dit forum plaatsen zonder goed na te denken over de consequenties is ronduit onverantwoordelijk en gevaarlijk.

O gaat het nu niet ineens niet meer om kinderen? Zijn het nu de volwassenen die in levensgevaar verkeren door het molesteren van de harde schijf?

Zelfs door een kind... waar zit uw verstand? vroeg je toch aan Edrick3?

@ Zoekster,

Begrijpend lezen is blijkbaar ook niet uw sterkste kant...

Waar zei ik levensgevaar? U bent dus duidelijk aan het Trollen

Ik zei:

"Een harddisk bestaat uit scherpe metalen delen en uit broos (giet)metaal wat met grote kracht uit elkaar kan spatten als je daar hard op gaat slaan, gevaarlijk dus; ook voor (b.v. de ogen van) volwassenen!".

Het woord ook in bovenstaande zin verwijst ook naar kinderen.

Ik begrijp werkelijk niet waar u zich druk over maakt en maar blijft doorzeuren over het feit dat een harddisk geen kinderspeelgoed is.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2014 om 18:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 20 sep 2014, 16:33][quote=tar schreef op zaterdag 20 sep 2014, 16:07]

Een harddisk bestaat uit scherpe metalen delen en uit broos (giet)metaal wat met grote kracht uit elkaar kan spatten als je daar hard op gaat slaan, gevaarlijk dus; ook voor (b.v. de ogen van) volwassenen!

Boren levert giftig stof op en is dus ook gevaarlijk!

Gevaarlijke "oplossing" op dit forum plaatsen zonder goed na te denken over de consequenties is ronduit onverantwoordelijk en gevaarlijk.

O gaat het nu niet ineens niet meer om kinderen? Zijn het nu de volwassenen die in levensgevaar verkeren door het molesteren van de harde schijf?

Zelfs door een kind... waar zit uw verstand? vroeg je toch aan Edrick3?

Je zat gewoon op een fout spoor en je wilt het onder geen beding toegeven.

zi
door zippo46 - Sep 20, 2014 om 20:44
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de vragensteller willen adviseren een volgende keer eerst in alle rust eens op google rond te neuzen,daar krijg je tenminste antwoord op je vraag en heb je niet te maken met wijsneuzen die het te druk hebben met elkaar om een simpele oplossing te bieden.......
Jongejongejonge........