hf
door hfoppen Jan 13, 2010 om 21:32
Geldzaken & recht

Restant hypotheekbedrag

Beste mensen,

eind vorig jaar een hypotheek afgesloten. Na aftrek van de diverse kosten bleef er nog een bedrag over (wat we dus eigenlijk "teveel" hadden). Dit bedrag is overgemaakt op onze betaalrekening.

In hoeverre kan ik dit geld nu gebruiken voor andere zaken dan voor 't huis? Kan ik er bijv. een auto van kopen of een nieuwe computer!?

Alvast bedankt

8455 16 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2010 om 02:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Foppen,

Wanneer je hypotheek lening is verminderd met het naar je betaalrekening overgeboekte bedrag, dan kun je dit gewoon consumptief gebruiken.

Wanneer de hypotheek niet is verminderd met dit bedrag, dan gaat de hypotheeknemer (de bank?) buiten haar boekje, omdat rente van geleend geld voor consumptieve doeleinden (b.v. auto, computer, bruiloft o.i.d.) niet meer van je inkomen afgetrokken mag worden vóór belastingen.

Doe je dat toch, kun je er ongelofelijk gelazer mee krijgen en na moeten betalen aan de belasting!

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jan 14, 2010 om 08:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hardware,
Het maakt de bank niet uit wat je met het geld doet. Die kan dus niet buiten haar boekje treden. Als het overschot voor andere zaken gebruikt dan aanschaf en/of verbetering van de eigen woning dan is de rente inderdaad niet meer aftrekbaar. De Belastingdienst kan vragen om bonnetjes/nota's wat betreft het gebruik van het overschot.

Overigens is de bank inderdaad de hypotheeknemer. De geldnemer is de hypotheekgever.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2010 om 10:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

"Overigens is de bank inderdaad de hypotheeknemer. De geldnemer is de hypotheekgever."
Het is goed dat je dit even onder de aandacht brengt. We hebben het er op deze site in lang vervlogen tijden al eens over gehad.

Het is mij bekend, doch het wordt vaak omgedraaid, ook in de pers. Mijn vraagteken achter bank duidt er op dat ik veronderstel dat de bank in het onderhavige geval de hypotheeknemer is, doch dat hoeft niet. Het kan ook een verzekeringsmaatschappij of een pensioenfonds zijn.

Het zou m.i. de hypotheeknemer wel wat uit moeten maken wanneer zij hypothecair krediet (dat wel onder bepaalde voorwaarden wel aftrekbaar is) op deze maniet tot consumptief krediet (dat niet meer aftrekbaar is) maakt, want zij werkt op deze manier mee aan of geeft aanleiding tot belastingontduiking.

Wanneer de bank hier geen voorlichting in geeft, en het lijkt er op dat ze dat in dit geval heeft nagelaten anders was de vraag niet gekomen, voldoet zij tevens niet aan haar informatieplicht.

H.

marcel75
door marcel75 - Jan 14, 2010 om 10:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Henry,
In de offerte van geldverstrekkers staat tegenwoordig al standaard dat rente alleen aftrekbaar is als aan de voorwaarden van de IB is voldaan. Zeker als het gaat om een krediethypotheek wordt het vaak gebruikt voor andere zaken dan de eigen woning. Mensen eten dan hun huis op zodat ze wat ruimer kunnen leven.

Het aanzetten tot belastingontduiking ontgaat mij hier. Je moet, als de Belastingdienst er om vraagt, kunnen aantonen waar je het geld voor besteed hebt. Ook als dat deels voor de woning is geweest, is een deel van de rente aftrekbaar. Het consumptieve deel dan uiteraard niet.

hf
door hfoppen - Jan 14, 2010 om 22:36
2 Antwoorden / 3 Vragen

beste mensen,

bedankt voor jullie reacties. Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Stel (vooraf berekend):
Aankoopbedrag: 220.000
Kosten koper etc.: 10.000
------------ +
Hypotheekbedrag: 230.000

Nu blijkt dat de kosten koper wat minder zijn en er is ook nog wat afrondingsverschil. Kortom...er is 'maar' 225.000 nodig.

Bij het passeren van de akte wordt door notaris rek.nr. gevraagd om restant te kunnen overmaken. Er wordt dus 5.000 overgeboekt naar de betaalrekening.

Ik heb begrepen dat je die 230.000 in principe kunt opgeven voor je aangifte. Maar als ik nu van die 5.000 een computer e.d. koop. Is dat dan wel of geen probleem met de Belastingdienst!? Of is het enkel zo dat ik niet 230.000 maar 225.000 (dus -/- 5.000) kan opgeven voor de aangifte!?

Of begrijp ik er nu niets van en haal ik alles door elkaar? :).

erpmessage
door erpmessage - Jan 14, 2010 om 22:48
19 Antwoorden / 2 Vragen

M.i. is in eerste instantie €225.000 van belang voor aangifte. Als €5.000 aantoonbaar wordt aangewend voor de inrichting: stoffering en meubilair, dan kan het bedrag voor aangifte daarmee worden verhoogd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 15, 2010 om 00:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Foppen:

Wanneer de hypotheekakte vorig jaar is gepasseerd en de resterende €5000,- nog niet besteed is t.b.v. het huis en niet voor consumptieve aankopen, dan kun je in de aangifte over 2009 rustig die €230.000,- aangeven als hypothecaire lening. De €5000,- en de rente daarover dient in box 3 opgevoerd te worden.

Als in 2010 de €5000,- consumptief gebruikt wordt, dan dient ze van het hypothecaire krediet afgetrokken te worden.

H.

bloedkoraal
door bloedkoraal - Jan 15, 2010 om 12:07
38 Antwoorden / 1 Vragen

De hypothecaire lening die U aan de belasting opgeeft blijft € 230.000,--.
De rente die U moet betalen over de € 5.000,-- is rente over consumptief krediet en moet afgetrokken worden van de totale rente.

opuntia
door opuntia - Jan 15, 2010 om 15:00
16 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt natuurlijk doen met het geld wat je zelf wilt.

Maar waarschijnlijk wil je weten of er voor deze € 5000 ook renteaftrek mogelijk is.

De bank geeft dus een veel hoger bedrag dan de koopprijs van de woning.
Welke bank doet dit tegenwoordig nog?
Er wordt niet gesproken van eigen geld.
Het huis moet dan veel hoger getaxeerd zijn door de bank dan de koopprijs van de woning.
Je bent een bofkont.
De belastingdienst kijkt naar de aankoopprijs van de woning en het hypotheekbedrag dat werkelijk is opgenomen.
De belastingdienst weet niet dat er € 5000 hiervan naar de betaalrekening is gegaan.
De rente van het opgenomen hypotheekbedrag € 230000 kan afgetrokken worden.

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2010 om 15:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Opuntia,
Alle banken financieren de kosten koper nog mee. Is ook niet veel mis mee en heeft niet zo veel met taxatie te maken. Bank kijkt naar executiewaarde en financiert dan vaak maximaal 125% daarvan. Dat er wat overblijft kan komen door lagere bijkomende kosten als taxatie, afsluitkosten en notariskosten.

Naar de Belastingdienst moet je kunnen aantonen dat je het volledige bedrag hebt gebruikt voor aanschaf en/of verbetering van de eigen woning.

jokesk
door jokesk - Jan 15, 2010 om 16:35
50 Antwoorden / 9 Vragen

Het geld kun je voor je huis gebruiken. dit moet je wel bij de belasting aan kunnen tonen zodat je het belastingtechnisch kan aftrekken.
Heb je het geld o.a. voor een auto gebruikt.. dan is het bedrag niet aftrekbaar.

Misschien dat je het kunt gebruiken voor een versnelde aflossing. (wel eerst nagaan of er geen boeteclausule op de hyptheek staat voor versnelt aflossen)

te
door teha - Jan 15, 2010 om 17:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Voorbeeld:

Op 31-12-2008 was de hypotheekschuld op de woning €200.000,00

Betaalde rente over over 200.000,00 = (Bijvoorbeeld 5%) € 10.000,00

Maar € 5.000,00 is niet gebruikt maar te veel gefinancierd.

U maakt dan de volgende berekening:

Aftrekbare rente is dus de rente die betaald wordt over de daadwerkelijke hypotheek schuld op het huis.

€ 195.000,00
------------------ X € 10.000 = € 9.750,00
€ 200.000,00

Als u dat opgeeft bij de belasting aangifte zult u daar weinig van merken.
U kunt dus gewoon zonder angst dit extra geld gebruiken hoor.

Wel elk jaar deze berekening maken en een document van maken zodat u direkt de gegevens parraat hebt als de belsting dienst daarom vraagt.

Mvgr.

Rob

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2010 om 20:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rob,
Voor de IB-renteaftrek mag je de rente niet pro rato toerekenen. De rente ansich is aftrekbaar of niet. Gebruik je € 5.000,-- voor consumptieve doeleinden, dan mag je de verschuldigde rente over die € 5.000,-- niet in aftrekbrengen. Volgens jouw berekening is consumptief krediet wel deels aftrekbaar voor de IB en dat is voor 2001 al afgeschaft.

te
door teha - Jan 15, 2010 om 20:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste Marcel ,
Ik heb nergens gezegd dat de rente van € 5.000,00 aftrekbaar is.
Je moet het alleen in mindering brengen op het totale hypotheek bedrag.
Van de hypotheek verstrekker krijg je elk jaar een opgave van betaalde rente, in mijn voorbeeld was dat € 10.000,00, dat bedrag mag je dus niet aftrekken, daarvoor kun je de berekening maken die ik ooit eens van een inspecteur heb gekregen.

Hij mag dfus maar € 9.750,00 aftrekken als Hypotheek rente en geen € 10.000,00
Zo blijft die € 5.000,00 dus buiten je aftrek.

mvgr.

Rob

nonna
door nonna - Jan 15, 2010 om 21:51
45 Antwoorden / 23 Vragen

Hoi phfoppen,

Ik weet niet wat voor Hypotheekvorm je hebt, maar als je een spaarhypotheek hebt, dan kun je bij de verstrekker vragen hoeveel geld je in de spaarpot mag stoppen.
Het voordeel hiervan is dat je maandlast direct iets naar beneden gaat en je hetzelfde spaarrente bedrag over krijgt als dat je moet betalen voor je aflossing.
Deze manier maakt niet uit voor je rente teruggave per maand omdat de schuld hetzelfde blijft.
Win win dus, zo heb ik het al twee keer gedaan
.

ps
door psoentjens - Jan 16, 2010 om 01:57
8 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geld over hebt en je wil het niet gebruiken voor consumptief gebruik (want daarmee verlies je (een deel van) het recht op renteaftrek, dan kun je het beste het bedrag dat je op je betaalrekening gestort hebt gekregen, weer in dat jaar als "extra aflossing" op je afgesloten hypotheek terug storten. Meestal is dit voor een bepaald percentage van de hoofdsom (10 tot 15%) boetevrij.
Je kunt dit percentage vinden in je hypotheek contract.