av
door avvisser Jan 16, 2010 om 21:40
Geldzaken & recht

Restschuld nhg met samenlevingscontract

Mijn zoon en zijn vriendin gaan uit elkaar. Ze moeten hun huis nu gedwongen gaan verkopen want geen van beiden kan de hypotheek alleen opbrengen, er zal nu een restschuld gaan ontstaan. Ze hebben een hypotheek met NHG. In de voorwaarden van de NHG staat wel een opmerking dat de restschuld kwijtgescholden kan worden als er een echtscheiding plaatsvindt. Nu zijn ze niet getrouwd maar ze hebben wel een samenlevingscontract.
Stelt de NHG een samenlevingscontract verbreken gelijk aan een echtscheiding? Ik heb me suf gezocht op internet maar kan hier niets van vinden.

10479 15 Rapporteer

raadgever
door raadgever - Jan 16, 2010 om 22:18
123 Antwoorden / 10 Vragen

Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn in veel opzichten gelijkwaardig.
Het zijn wettelijk geregelde samenlevingsvormen. De rechten en plichten, de voorwaarden die gelden om de verbintenis te kunnen sluiten, de wijze waarop de verbintenis tot stand komt en wordt beëindigd, dit alles ligt voor een groot deel vast in de wet. Wel zijn er verschillen als het gaat om kinderen.
Het geregistreerd partnerschap en het huwelijk komen tot stand bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Hoe de aangifte plaats moet vinden, de wachttijd, de getuigen, de op te maken aktes en andere formaliteiten zijn vastgelegd in de wet.

Aan het gaan samenwonen zijn geen formaliteiten en officiële instanties verbonden. De samenwonenden kunnen wel een samenlevingscontract maken. Het samenlevingscontract is een overeenkomst waarin mensen afspraken maken over allerlei zaken die met het samenwonen te maken hebben. U kunt samen onderling een overeenkomst maken. Maar het kan verstandig zijn om over een onderwerp als samenleven een officiële overeenkomst te sluiten bij de notaris. Een notarieel samenlevingscontract kan daarnaast als voorwaarde gesteld worden om in aanmerking te komen voor bepaalde regelingen, bijvoorbeeld partnerpensioenregelingen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Aan het opstellen van een notariële akte zijn kosten verbonden.

De vraag die zich dus aandient: is er sprake van een geregistreerd partnerschap.
Zo ja, dan staat dat dus gelijk aan een huwelijk en valt men onder de regels van het NHG ingeval van "scheiding".

av
door avvisser - Jan 16, 2010 om 22:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Raadgever,

Duidelijk antwoord. Ik zal zeker navragen of ze eea bij een notaris hebben laten vastleggen.

raadgever
door raadgever - Jan 16, 2010 om 23:14
123 Antwoorden / 10 Vragen

@ avvisser,

Dank voor uw reactie.
Het gaat niet zozeer of er iets bij de notaris is vastgelegd maar bij de Burgelijke Stand van de gemeente.

Ik wens u veel succes met uw belangrijke ondersteunende rol. Heb er zelf ervaring met mijn zoon. Is altijd lastig zoiets. Belangrijk is het om het goed met elkaar te regelen zodat in ieder geval de financiële schade beperkt blijft.

Met vriendelijke groet.

av
door avvisser - Jan 16, 2010 om 23:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

@ Raadgever,

Ik begrijp wat je aangeeft. Ze zijn niet bij de burgerlijke stand geregistreed helaas. Zal neerkomen op een schuld van 15.000 euro pp. naar het zich laat aanzien. Wellicht een optie om toch een geregistreerd partnerschap aan te gaan en deze na een half jaar te laten ontbinden. Scheelt een hoop geld.
Ze hebben gelukkig geen ruzie maar zijn beiden heel verdrietig dat het niet gaat samen.

Ben in ieder geval blij dat ik ondersteuning kan bieden.

Met vriendelijke groet.

raadgever
door raadgever - Jan 17, 2010 om 00:19
123 Antwoorden / 10 Vragen

@ avvisser,

Uw optie om alsnog geregistreerd partnerschap te regelen zou kunnen. Ik weet niet hoe de tennaamstelling van de hypotheek is geregeld. Daar staat dus niet in dat er sprake is van een geregistreerd partnerschap.

Dat kan dus betekenen dat er een nieuwe acte moet worden opgesteld in samenspraak met de hypotheekverstrekker en bekrachtiging door notaris.
Zal de nodige kosten met zich meebrengen.

Na een jaar ontbinden betekent dus ook een jaar hypotheek aflossen.

Maar inderdaad, 15.000 euri is ook veel geld.

Veel succes toegewenst!!

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2010 om 11:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Raadgever,
Je slaat de plank nu volledig mis door haast te stellen dat een samenlevingscontract hetzelfde is als een geregistreerd partnerschap. Dat is zeker niet het geval. Een GP is gelijk aan een huwelijk. Dus ook ondertrouw en ambtenaar van de burgerlijke stand. Een samenlevingscontract maakt je verder niets van elkaar. Voor de wet ben en blijf je vreemden. Je regelt alleen dat je samen de kosten van de huishouding zult betalen, wijst elkaar aan als begunstigde voor het partnerpensioen en/of regelt dat gezamenlijke zaken naar de langstlevende gaan bij overlijden.

Nu ze al uit elkaar zijn, kun je niet alsnog een gp aanpraten. Dat betekent namelijk dat ze dan eerst een gp moeten aangaan en vervolgens moeten scheiden. Zit niemand op te wachten. Met overigens alle gevolgen van dien als een (of beiden) later naar het buitenland gaat en/of een buitenlandse partner trouwt.

Ook je verhaal dat de tenaamstelling van een hypotheek verandert zou moeten worden via de notaris is onzin. Vooropgesteld dat zulks onmogelijk is, is het volledig onnodig en voegt niets toe om de hypotheek aan te laten passen als gevolg van een gp of huwelijk. Ze zijn beiden eigenaar van de woning en zijn dus ook beiden hypotheekgever. Ook al zou het huis van een van beiden zijn en de hypotheek ook door de eigenaar van het huis afgesloten zijn, hoeft er niets geregeld worden als er een huwelijk of gp zou volgen.

Oplossing is heel simpel: zoek niet op internet, maar vraag bij NHG. En je zult tot de conclusie komen dat bij niet-gedwongen verkoop er kwijtschelding kan volgen, mits aan enkele voorwaarden is voldaan. Een van die voorwaarden is trouwens dat NHG tijdig in kennis is gesteld en dat je als schuldenaren er alles aan hebt gedaan om de schade te beperken. Overigens zal NHG eerst bekijken of het niet mogelijk is om de schuld te verhalen door de lening om te zetten in een persoonlijke lening.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2010 om 12:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een aanvulling: het aangaan van een gp om zo bepaalde voordelen binnen te halen is overigens hetzelfde als het aangaan van een schijnhuwelijk. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag hier dus, als hij hier weet van heeft, geen medewerking aan verlenen en aangifte doen.

vladja
door vladja - Jan 17, 2010 om 12:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadgever,

In plaats van een hele verhandeling te houden over huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract en adviseren tot het plegen van frauduleuze handelingen (met een strafblad door het leven gaan?), is het slimmer om de voorwaarden van NHG te bekijken.

Algemene voorwaarden voor Borgtocht van de Nationale Hypotheek Garantie:

Deel 1. Definities:

scheiding : echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of beëindiging van een duurzaam samenlevingsverband.

Vladja

raadgever
door raadgever - Jan 17, 2010 om 12:57
123 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 17 jan 2010, 11:56]Raadgever,
Je slaat de plank nu volledig mis door haast te stellen dat een samenlevingscontract hetzelfde is als een geregistreerd partnerschap. Dat is zeker niet het geval. Een GP is gelijk aan een huwelijk. Dus ook ondertrouw en ambtenaar van de burgerlijke stand. Een samenlevingscontract maakt je verder niets van elkaar. Voor de wet ben en blijf je vreemden. Je regelt alleen dat je samen de kosten van de huishouding zult betalen, wijst elkaar aan als begunstigde voor het partnerpensioen en/of regelt dat gezamenlijke zaken naar de langstlevende gaan bij overlijden.

Marcel, verzoeke, alvorens commentaar te leveren, aan te geven wáár ik heb geschreven dat samenlevingscontract en GP hetzelfde is.
In tegendeel zelfs.

Ik schreef dus: De vraag die zich dus aandient: is er sprake van een geregistreerd partnerschap. Zo ja, dan staat dat dus gelijk aan een huwelijk en valt men onder de regels van het NHG ingeval van "scheiding".

Wie slaat hier nou de plank mis???

Graag uw reactie.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2010 om 13:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt duidelijk aangegeven dat er een samenlevingscontract is. Waarom ga je dan stellen of de vraag zich aandient of er sprake is van een gp? Daarmee impliceer dat je naar verloop van tijd een sml wel eens een gp zou kunnen worden. Zie overigens verder ook de kritiek van vladja!

raadgever
door raadgever - Jan 17, 2010 om 13:04
123 Antwoorden / 10 Vragen

=vladja schreef op zondag 17 jan 2010, 12:56: Raadgever,

In plaats van een hele verhandeling te houden over huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract en adviseren tot het plegen van frauduleuze handelingen (met een strafblad door het leven gaan?), is het slimmer om de voorwaarden van NHG te bekijken.

Algemene voorwaarden voor Borgtocht van de Nationale Hypotheek Garantie:

Deel 1. Definities:

scheiding : echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of beëindiging van een duurzaam samenlevingsverband.

Vladja

Vladja, mijn reactie op Marcel geldt dus ook voor u.

Eerst goed lezen wat ik schrijf en vervolgens commentaar.

Waar staat dat ik een aanzet geef tot frauduleus handelen?

Vragensteller komt met die optie. Niet ik.
Ik geef slechts aan wat de consequenties daarvan zijn en - als men dat al wil - wat er dan gedaan moet worden.
Niet meer en niet minder.

Kortom, eerst goed lezen, interpreteren en commentaar leveren.
Niet uw sterkste punt heb ik al aantal keren gemerkt.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2010 om 14:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Raadgever,
Blijkbaar is jouw enige sterke punt het binnen 24 uur behalen van meer dan 100 punten. Je hebt namelijk het frauduleus handelen ook niet afgeraden, volgens mij zelfs niet herkend.

Daarnaast nog het puntje van het "wijzigingen van de tenaamstelling van de hypotheekakte". Verdiep je eerst eens meer in hypotheken en je zult weten dat zulks niet mogelijk is.

Eerst weten waar je het over hebt en je daartoe beperken is een groter goed op dit forum, maar helaas sinds het nieuwe puntensysteem grotendeels verloren gegaan.

vladja
door vladja - Jan 17, 2010 om 14:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadgever,

Vraagsteller:

Wellicht een optie om toch een geregistreerd partnerschap aan te gaan en deze na een half jaar te laten ontbinden. Scheelt een hoop geld.

Dus een vraag of dit een optie/mogelijkheid is

Antwoord:

Uw optie om alsnog geregistreerd partnerschap te regelen zou kunnen.

Waar staat dat ik een aanzet geef tot frauduleus handelen?

Vragensteller komt met die optie. Niet ik.
Ik geef slechts aan wat de consequenties daarvan zijn en - als men dat al wil - wat er dan gedaan moet worden.

Bevestiging dat deze handeling/optie, die frauduleus is, kan en met wat er dan gedaan moet worden. (Buiten beschouwing gelaten of deze info correct is of niet.)

Als je iemand uitlegt hoe dat dan moet, dan wijs je haar de weg. Dat is in mijn optiek: aanzet geven. Volgens Van Dale:
aanzet tot iets geven = o.a. poging om iets gestalte te geven.

Je bent alleen vergeten om nog een consequentie te noemen:
strafvervolging wegens fraude, zoals Marcel ook al aangeeft.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 17, 2010 om 14:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Humor,

In zijn/haar profielschets geeft Raadgever aan:

gespecialiseerd in civielrecht en strafrecht

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2010 om 14:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ach, als je aanraking komt met het strafrecht ben je er toch ook mee bekend en dus ervaringsspecialist? En inderdaad: Humor!!! :-)