la
door lampekap Oct 31, 2010 om 16:10
Geldzaken & recht

Restschuld

Ik heb mijn huis verkocht met een verlies van 15000 euro omdat ik het na 1 jaar alweer verkocht heb wegens samen wonen.
ik heb op het ogenblik geen werk dus heb ik het sneller verkocht dan dat ik van plan was.
Ik heb denk snel weer werk maar kan pas na de proeftermijn een lening bij de bank krijgen.
Het nhg wil mij helpen voor die lening, is de rente bij het nhg hetzelfde als bij een bank?

Bedankt voor het antwoord.

1367 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 31, 2010 om 16:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat zal je echt bij beiden na moeten vragen en dan ook welke voorwaarden daar aan verbonden zijn.

Vladja

edwardus
door edwardus - Oct 31, 2010 om 18:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

NHG is geen geldverstrekker maar een garantiefonds, of heb ik wat gemist de laatste tijd?
NHG kun je aanvragen bij een hypotheek en kost wat extra t.o.v. dezelfde hypotheek zonder NHG.

la
door lampekap - Oct 31, 2010 om 18:52
19 Antwoorden / 28 Vragen

omdat ik zonder werk zit bieden zij mij hulp dmv een lening hebben ze gezegd.
dus geen schuld bij de bank maar bij de nhg

edwardus
door edwardus - Oct 31, 2010 om 18:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het nu om een lening van 15000 of om een nieuwe hypotheek?
In het eerste geval: zie antwoord van Vladja.

la
door lampekap - Oct 31, 2010 om 19:03
19 Antwoorden / 28 Vragen

lening ik heb mijn huis verkocht maar kom 15000 euro tekort.
omdat ik even geen werk heb krijg ik geen lening voor de restschuld.
nhg staat garant voor de restschuld zeggen ze.
het kan zelfs kwijtgescholden worden maar ik ga er van uit dat ik een schuld bij hun krijg.
ik wil graag weten of zij een zelfde rentepercentage hebben als een bank.

mi
door miraltje - Oct 31, 2010 om 19:04
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Ik heb mijn huis verkocht met een verlies van 15000 euro omdat ik het na 1 jaar alweer verkocht heb wegens samen wonen.

sinds wanneer geldt samenwonen als criteria voor het nhg om de restschuld bij de geld verstrekker te voldoen?

nhg betaald de restschuld alleen als door werkeloosheid en/of arbeidsongeschiktheid er geen mogelijkheid meer bestaat om de restschuld aan de kredietverstrekker te voldoen.

als je gaat samenwonen kies je daar zelf voor en ben je dus zelf aansprakelijk voor de eventueele restschuld.

la
door lampekap - Oct 31, 2010 om 19:09
19 Antwoorden / 28 Vragen

het is ook geen rede dat weet ik

maar het samenwonen is alleen versneld om dat ik geen werk meer had.
en het huis te duur werd.
Dus toen heb ik het tekoop gezet

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 08:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NHG zal de schuld richting de bank wel hebben voldaan, zodat daar geen rechtschuld meer bestaat. Dat betekent echter nog niet dat je van de schuld afbent. Die zit nu "gewoon" bij NHG.

Wat voor rente zij rekenen, weet ik niet. Vraag het eens bij ze na. Maar als je nu geen werk hebt of nog in een proeftijd zit, zul je bij een bank geen lening kunnen krijgen. Ik zou dan aan NHG blijven betalen, todat je, tegen eventueel gunstiger voorwaarden, kunt overstappen naar een andere bank.

govert van dijk
door govert van dijk - Nov 1, 2010 om 23:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij leen je niet bij de NHG maar gewoon bij de bank. Die verstrekt de lening wel iets goedkoper als je een garantie van de NHG bezit. Wellicht heb je hier iets aan. Succes!

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 09:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Govert,
Je leent in eerste instantie bij de bank. Als je daarbij NHG afgesloten hebt en je de woning moet verkopen met een restschuld, kan de NHG de restschuld aan de bank voldoen. De bank is dan dus voldaan. NHG is echter geen liefdadigheidsinstelling; zij geen eerst kijken of er een betalingsregeling met je te treffen valt en of je alles hebt gedaan om de schade te beperken. In een uiterste geval kan de NHG de schuld kwijtschelden. MAar ze zullen dus eerst proberen in elk geval iets terug te krijgen.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 09:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Govert,
Ben het wel me je eens dat je niet leent bij de NHG. Je kunt ze echter wel wat schuldig zijn.