ge
door gerbrandoonk Aug 28, 2015 om 16:51
Computers & telefonie

Restwaarde telefoon al betaald?

Hallo allemaal,

Ik heb tot alle tevredenheid een abonnement met telefoon afgenomen van de KPN. Hoewel niet slim van mezelf heb ik drie jaar geleden met volle verstand ook een leaseovereenkomst van het toestel ondertekend.

Het toestel bevalt nog prima en wil deze graag overnemen. Aan het eind van het contract was het toestel volgens de KPN €90,- waard.

Door oa te laat opzeggen en oversluiten heb ik drie maandtermijnen meer betaald. Nu is het bestanddeel leasekosten toestel in het maandbedrag €27,-.

Nu zegt de KPN dat het restbedrag €70,= euro is. Ik had gedacht dat dit ongeveer €9,- zou zijn.
Namelijk 90-(3x27)=9.

Dit is toch niet heel raar gedacht. Wie heeft dezelfde gedachte en wat kun je er dan aan doen?

Met vriendelijk groet,

Gerbrand Oonk

894 4 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2015 om 16:57
11521 Antwoorden / 51 Vragen

wat kun je er dan aan doen?

Niets, denk ik. Een leaseovereenkomst (lees contract) heeft rechten en plichten. Één van de plichten is: u moet betalen. Één van de rechten is dat u die periode van de laatste drie maanden zekerheid over een toestel heeft gehad, noem het een verzekering. De betaalbedragen en de waarde voor kpn die u als niet logisch ziet zijn dus wel logisch.

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2015 om 17:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gerbrandoonk,

.....Dit is toch niet heel raar gedacht.......
Vind ik dus wel. ;-)

De afschrijving is geen € 27 p/m!
In dat leasebedrag zitten ook andere kosten.

Met vr.gr.

ho
door hopetobehelping - Aug 29, 2015 om 13:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerbrandoonk,

het bedrag dat u betaalt voor de overname van het lease toestel is gebaseerd op de waarde die het toestel dan heeft: "Voor het overnemen betaal je de op dat moment geldende marktprijs voor het betreffende gebruikte toestel." (bron).

Het heeft dus niets te maken met de leasebedragen die u betaald heeft.
Natuurlijk had u zelf beter op moeten letten en die 3 maanden niet door moeten laten lopen maar ik vind het ook wel een beetje flauw van KPN. Die 3 maanden maken ze er relatief veel winst op omdat de waarde van het toestel niet veel zal dalen.
Aan de prijs van de € 70,- kunt u weinig doen.
Als KPN u niet of onvoldoende heeft geattendeerd op het einde van het leasecontract dan kunt u ze daar wel op aanspreken. Als een normaal abonnement verloopt dan is men er altijd als de kippen bij om maar een goed aanbod te doen zodat een klant blijft en een nieuw contract aangaat.
Als ik u was zou ik gewoon flink klagen en hopelijk komt KPN u dan tegemoet, maar KPN is het niet verplicht. Hopelijk is men tot iets bereid om u daarmee als klant te behouden.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2015 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hope

Waarom zou de Ts de KPN er op kunnen aanspreken dat zij hem niet gewaarschuwd hebben dat het leasecontract bijna ten einde liep?

[edit - redactie]