mv
door mvdv Jul 27, 2015 om 16:06
Geldzaken & recht

Retourneren internetaankoop B2B

Ik heb bij een webshop als bedrijf een aantal bedrijfskledingstukken besteld, betaald en ontvangen. Nu blijkt echter dat deze niet voldoen aan mijn verwachting (kleur niet mooi en maten totaal niet goed). Ik wil de kledingstukken retourneren, maar nu zegt de verkoper dat ze niets retour nemen, dit is hun beleid. Ze wil echter wel een uitzondering voor me maken en ze retour nemen, dan berekent ze echter wel 20% van de transportkosten. Ik vraag me af of dit mag. Ik weet dat je als consument 14 dagen bedenktijd hebt, maar heb je dat als bedrijf ook?

2321 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat hebt u als bedrijf niet, behalve als u dat vooraf bent overeengekomen. Jammer.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou eventueel wel een beroep kunnen doen op nonconformiteit. Dat houdt in dat de zaak (de kleding) niet beantwoordt aan de overeenkomst. Als de maten niet goed zijn, lijkt mij dat een nonconfomiteit van de kleding.
In zo'n geval moet u de verkoper wel in de gelegenheid stellen om de correcte maten te leveren. De kosten voor de vervanging mogen niet bij u in rekening worden gebracht.

Wat de kleur betreft, als u harde afspraken heeft gemaakt over de kleur dan mag u ook die alsnog eisen. Als u bijv. naar aanleiding van een staal de kleuren heeft uitgezocht en deze kleuren voldoen daar in het geheel niet aan.

Het beste kunt u in geval van nonconformiteit het bedrijf schriftelijk (mail en/of brief) in gebreke te stellen en eisen dat de kleding binnen een bepaalde termijn alsnog volgens afspraak worden geleverd. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen.
Pas daarna komt ontbinding van de overeenkomst in zicht.

Lees goed de voorwaarden, daarin kunnen bepaalde zaken worden uitgesloten. Bijv. dat de kleur enigszins kan afwijken.

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen nu meteen voor ontbinding van de overeenkomst te kiezen en de 20% voor lief te nemen.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt het over 20% van de transportkosten, die kunnen natuurlijk nooit erg hoog zijn.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....Ze wil echter wel een uitzondering voor me maken en ze retour nemen, dan berekent ze echter wel 20% van de transportkosten. .....
Als het inderdaad om 20% van de transportkosten gaat (en zo hoog kan dat bedrag toch niet zijn?) dan is dat aardige coulance.
Bedoelt verkoper niet 20% annuleringskosten?

Dan kom je er toch nog voor een koopje vanaf. ;-)

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op maandag 27 jul 2015, 17:25: Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.

Dit klopt niet. Art 7:17 BW (over nonconformiteit) geldt ook voor B2B.
Een deel ervan is speciaal gericht op de consumentenkoop, waarbij je gunstigere regels hebt.

Ook kan in een B2B aardig wat schade worden uitgesloten in de AV, maar niet alles.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

"De kleur voldoet niet aan de verwachtingen." Een plaatje ziet er meestal wat anders uit. Is geen nonconformiteit.

"Maten totaal niet goed". Is maat 46 besteld en 40 geleverd? Niet conform, maar vallen de maten kleiner of groter uit dan verwacht? Misschien Italiaanse kleding, maat valt kleiner, of Duitse, maat valt groter. Is geen nonconformiteit.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 27 jul 2015, 17:43:
jorisw schreef op maandag 27 jul 2015, 17:25: Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.

Dit klopt niet. Art 7:17 BW (over nonconformiteit) geldt ook voor B2B.
Een deel ervan is speciaal gericht op de consumentenkoop, waarbij je gunstigere regels hebt.

Ook kan in een B2B aardig wat schade worden uitgesloten in de AV, maar niet alles.

Een non-conformiteit zou zijn als je (bijvoorbeeld) iets blauws hebt besteld en iets roods hebt gekregen. Een andere tint blauw dan je op het beeldscherm hebt gezien is geen non-conformiteit. Dat zou ook kunnen komen doordat de koper de kleur heeft beoordeeld op een niet gecalibreerd beeldscherm.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 27 jul 2015, 17:07: U zou eventueel wel een beroep kunnen doen op nonconformiteit. Dat houdt in dat de zaak (de kleding) niet beantwoordt aan de overeenkomst. Als de maten niet goed zijn, lijkt mij dat een nonconfomiteit van de kleding.

Het lijkt me wel zeer vreemd als een partij kleding gekocht worden dat ALLE maten fout zijn. Dan heeft de besteller toch een rotzooi gemaakt van zijn lijst met maten.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2015 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ben ik niet duidelijk geweest (voor jullie althans). Waar het mij om gaat is als er duidelijk niet is geleverd wat is besteld, of als er fouten zijn gemaakt door de verkoper, dat de koper (als bedrijf) een beroep kan doen op nonconformiteit. Het leek er even op dat de boodschap was dat omdat het een bedrijf betrof het altijd maar een geval was van 'pech gehad'. En dat is niet zo.

Vervolgens geef ik aan wat in het geval van een nonconformiteit kan worden gedaan. Niets meer en niets minder.

Of de artikelen nonconform zijn kan ik vanachter mijn laptop niet beoordelen. Ook mijn glazen bol heeft zijn beperkingen.

That's all folks!

ve
door verwijderd - Jul 30, 2015 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ging uit van de omschrijving: "niet voldoen aan mijnverwachtingen enz. enz."

Maar misschien geeft de Ts nog een toelichting op de eventuele gebreken.