Retourneren internetaankoop B2B
Ik heb bij een webshop als bedrijf een aantal bedrijfskledingstukken besteld, betaald en ontvangen. Nu blijkt echter dat deze niet voldoen aan mijn verwachting (kleur niet mooi en maten totaal niet goed). Ik wil de kledingstukken retourneren, maar nu zegt de verkoper dat ze niets retour nemen, dit is hun beleid. Ze wil echter wel een uitzondering voor me maken en ze retour nemen, dan berekent ze echter wel 20% van de transportkosten. Ik vraag me af of dit mag. Ik weet dat je als consument 14 dagen bedenktijd hebt, maar heb je dat als bedrijf ook?
Nee, dat hebt u als bedrijf niet, behalve als u dat vooraf bent overeengekomen. Jammer.
U zou eventueel wel een beroep kunnen doen op nonconformiteit. Dat houdt in dat de zaak (de kleding) niet beantwoordt aan de overeenkomst. Als de maten niet goed zijn, lijkt mij dat een nonconfomiteit van de kleding.
In zo'n geval moet u de verkoper wel in de gelegenheid stellen om de correcte maten te leveren. De kosten voor de vervanging mogen niet bij u in rekening worden gebracht.
Wat de kleur betreft, als u harde afspraken heeft gemaakt over de kleur dan mag u ook die alsnog eisen. Als u bijv. naar aanleiding van een staal de kleuren heeft uitgezocht en deze kleuren voldoen daar in het geheel niet aan.
Het beste kunt u in geval van nonconformiteit het bedrijf schriftelijk (mail en/of brief) in gebreke te stellen en eisen dat de kleding binnen een bepaalde termijn alsnog volgens afspraak worden geleverd. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen.
Pas daarna komt ontbinding van de overeenkomst in zicht.
Lees goed de voorwaarden, daarin kunnen bepaalde zaken worden uitgesloten. Bijv. dat de kleur enigszins kan afwijken.
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen nu meteen voor ontbinding van de overeenkomst te kiezen en de 20% voor lief te nemen.
Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.
.....Ze wil echter wel een uitzondering voor me maken en ze retour nemen, dan berekent ze echter wel 20% van de transportkosten. .....
Als het inderdaad om 20% van de transportkosten gaat (en zo hoog kan dat bedrag toch niet zijn?) dan is dat aardige coulance.
Bedoelt verkoper niet 20% annuleringskosten?
Dan kom je er toch nog voor een koopje vanaf. ;-)
jorisw schreef op maandag 27 jul 2015, 17:25: Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.
Dit klopt niet. Art 7:17 BW (over nonconformiteit) geldt ook voor B2B.
Een deel ervan is speciaal gericht op de consumentenkoop, waarbij je gunstigere regels hebt.
Ook kan in een B2B aardig wat schade worden uitgesloten in de AV, maar niet alles.
"De kleur voldoet niet aan de verwachtingen." Een plaatje ziet er meestal wat anders uit. Is geen nonconformiteit.
"Maten totaal niet goed". Is maat 46 besteld en 40 geleverd? Niet conform, maar vallen de maten kleiner of groter uit dan verwacht? Misschien Italiaanse kleding, maat valt kleiner, of Duitse, maat valt groter. Is geen nonconformiteit.
zoekster schreef op maandag 27 jul 2015, 17:43:jorisw schreef op maandag 27 jul 2015, 17:25: Als consument wordt je wel beschermd voor dit soort problemen, als zakelijke koper niet. Dan moet je er onderling uit zien te komen.
Dit klopt niet. Art 7:17 BW (over nonconformiteit) geldt ook voor B2B.
Een deel ervan is speciaal gericht op de consumentenkoop, waarbij je gunstigere regels hebt.
Ook kan in een B2B aardig wat schade worden uitgesloten in de AV, maar niet alles.
Een non-conformiteit zou zijn als je (bijvoorbeeld) iets blauws hebt besteld en iets roods hebt gekregen. Een andere tint blauw dan je op het beeldscherm hebt gezien is geen non-conformiteit. Dat zou ook kunnen komen doordat de koper de kleur heeft beoordeeld op een niet gecalibreerd beeldscherm.
zoekster schreef op maandag 27 jul 2015, 17:07: U zou eventueel wel een beroep kunnen doen op nonconformiteit. Dat houdt in dat de zaak (de kleding) niet beantwoordt aan de overeenkomst. Als de maten niet goed zijn, lijkt mij dat een nonconfomiteit van de kleding.
Het lijkt me wel zeer vreemd als een partij kleding gekocht worden dat ALLE maten fout zijn. Dan heeft de besteller toch een rotzooi gemaakt van zijn lijst met maten.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest (voor jullie althans). Waar het mij om gaat is als er duidelijk niet is geleverd wat is besteld, of als er fouten zijn gemaakt door de verkoper, dat de koper (als bedrijf) een beroep kan doen op nonconformiteit. Het leek er even op dat de boodschap was dat omdat het een bedrijf betrof het altijd maar een geval was van 'pech gehad'. En dat is niet zo.
Vervolgens geef ik aan wat in het geval van een nonconformiteit kan worden gedaan. Niets meer en niets minder.
Of de artikelen nonconform zijn kan ik vanachter mijn laptop niet beoordelen. Ook mijn glazen bol heeft zijn beperkingen.
That's all folks!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Al die middelen die koud ook schoon wassen, hoe slecht zijn die voor het milieu?
Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit.
Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen.
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzoc
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer