daanv
door daanv Jun 11, 2010 om 19:13
Geldzaken & recht

Rijbewijs niet altijd voldoende als ID

De laatste tijd verneem ik steeds vaker dat een rijbewijs niet wordt aanvaart als ID bewijs. Ik heb als ID een geldig rijbewijs en een verlopen paspoort. Wanneer heb ik een ID kaart of een geldig paspoort nodig?
Natuurlijk weet ik dat ik bij grensoverschrijding een geldig ID kaart of paspoort nodig heb.

69907 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een rijbewijs wordt maar in een aantal gevallen als legitimatie geaccepteerd. Om daarvan een lijst neer te zetten is onbegonnen werk.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Een rijbewijs is géén wettig identiteitsbewijs.
--Een identiteitskaart of paspoort is een reisdocument en een identificatiebewijs.
In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren--

Dus rijbewijs is enkel te gebruiken als er (specifiek) Aangegeven wordt dat dit als legitimatie geaccepteerd wordt.........

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort; een geldige Nederlandse identiteitskaart; een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Klik hier om alles te lezen.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via de site van Elena kom je uit op het overzicht van Wanneer/Welk .......wat je zocht;

--Welk identiteitsbewijs mag ik gebruiken in welke situatie?
In situaties waarin u zich moet identificeren is het gebruik van uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument als identiteitsbewijs toegestaan.
Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan.
In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken
--
Lees Hier meer

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

KLIK HIER
(zorg wel voor een pdf-reader)

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op vrijdag 11 jun 2010, 19:29: Hoi,

Een rijbewijs is géén wettig identiteitsbewijs.
--Een identiteitskaart of paspoort is een reisdocument en een identificatiebewijs.
In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren--

Dus rijbewijs is enkel te gebruiken als er (specifiek) Aangegeven wordt dat dit als legitimatie geaccepteerd wordt.........

Van de site van de overheid geplukt...die weten het wel....:

Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort; een geldige Nederlandse identiteitskaart; een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke reisdocumenten heb ik nodig?
Dit is afhankelijk van het land van bestemming. Doorgaans geldt dat u in het bezit moet zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart en soms ook een visum. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u tijdens uw reis de juiste documenten kunt laten zien. Verlopen of beschadigde reisdocumenten worden niet geaccepteerd. Overige documenten zoals het rijbewijs, de bibliotheekkaart of bankpas zijn geen formeel identiteitsbewijs en worden dus ook niet geaccepteerd.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op vrijdag 11 jun 2010, 21:28:
:

Van de site van de overheid geplukt...die weten het wel....:
Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort; een geldige Nederlandse identiteitskaart; een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Als je even verder leest.............OOK op de site van de overheid.......

--Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan. In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 07:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat de overheidsite het juiste antwoord zou moeten weergeven. Waarom zou ik hieraan moeten twijfelen?

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

daanv schreef op zaterdag 12 jun 2010, 07:18: Het lijkt mij dat de overheidsite het juiste antwoord zou moeten weergeven. Waarom zou ik hieraan moeten twijfelen?

Waar moet je aan twijfelen dan ?!

Staat er toch duidelijk genoeg als je de moeite neemt ALLES even te lezen
en niet alleen de eerste 2 regels die jou goed uit zouden komen............

Dit Staat er:
----Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan.
In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken
.--
Klik Hier

Staat in overzicht duidelijk vermeld wanneer een Rijbewijs Niet geaccpeteerd wordt.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die reden van twijfelen vroeg ik eigenlijk aan de mensen die een andere mening toegedaan waren. In de opnoeming bij de overheid staat dat je je bij een notaris ook met een rijbewijs kan legitimeren. Enkele jaren geleden nam de notaris bij een vernieuwing van mijn hypotheek geen genoegen met een rijbewijs. Gelukkig was mijn paspoort toen noch niet verlopen.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

daanv schreef op zaterdag 12 jun 2010, 15:51: . Enkele jaren geleden nam de notaris bij een vernieuwing van mijn hypotheek geen genoegen met een rijbewijs. Gelukkig was mijn paspoort toen noch niet verlopen.

Misschien was de notaris niet goed ik de hoogte of was het destijds nog niet toegestaan,
of wellicht hangt het af van de reden van notarisbezoek......geen idee
(wellicht weet Marcel75 hier iets over .....)

ve
door verwijderd - Jun 13, 2010 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ daanv,

: Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties
waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u
zich er niet mee identificeren.
Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit of verblijfsstatus.

Voor een hypotheek of lening is je nationaliteit van belang.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2010 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan voor welke locatie u zich moet identificeren. Ik dacht ooit eens slim te zijn om zo'n fijne ID-kaart aan te schaffen. Maarja, toen ik een paar weken later op een Amerikaanse legerbasis in Duitsland kon werken ben ik ruim een uur aan de poort bezig geweest om binnen te komen. De legerbasis was Amerikaans grondgebied, de padvinders accepteerden mijn Europese IDkaart niet!

Sindsdien heb ik altijd mijn paspoort bij me!

ve
door verwijderd - Jun 13, 2010 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zo simpel op te lossen:

Gewoon een paspoort aanschaffen. Dat kun je overal en altijd gebruiken als identiteitsbewijs. Wel zo gemakkelijk.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2010 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel antwoord; omdat uit uw rijbewijs uw nationalitiet niet blijkt. Je kan namelijk als buitenlander een rijbewijs hebben, maar toch geen nederlands ingezetene zijn. Vandaar

ve
door verwijderd - Sep 25, 2012 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hieronder de officiele lezing

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

ve
door verwijderd - Sep 25, 2012 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was al de officiele lezing twee jaar terug toen de vraag aan de orde was.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2012 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

And goodnight to all....