la
door lauralang2 Mar 6, 2008 om 14:05
Geldzaken & recht

Rits laarzen na 3 maanden kapot

Eind november heb ik een paar laarzen gekocht voor 140 euro. Nu 3 maanden later is de rits van een paar stuk en de andere slecht. Nu zegt de winkelier dat hij geen garantie geeft op ritsen en de fabrikant ook niet. Maar aangezien de laarzen er nog netjes uit zien, wil hij de  helft van de kosten van de reparatie van een laars vergoeden. Ik moet zelf 12,50 betalen. Hij geeft toe dat de andere rits ook slecht is, maar daar doet hij niets aan en ook niet als deze kapot gaat.


In eerste instantie was ik overbluft door de winkelier en heb ik toegestemd, hierna heb ik gebeld dat ik het er niet mee eens ben.


Er staat in de winkel niet dat ze geen garantie geven op ritsen en ik heb ook geen folder meegekregen. Wat moet ik doen.


 

5912 2 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2008 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dank je wel Read3 voor je antwoord.


Mijn enige punt is het volgende. Hij was heel stellig in zijn antwoord en dat was wat hij voor mij kon doen. De helft vergoeden. Ik sta nu nog sterker door jouw hulp. Maar wat als hij blijft weigeren.


Dan heb ik de volgende keuzes:


Wat kan de consument doen als de winkelier voet bij stuk houdt en geen redelijke oplossing biedt?



  • Juridisch advies inwinnen
  • Winkelier schriftelijk op rechten / plichten wijzen
  • Geschillencommissie inschakelen

Het zou kunnen dat dit het inwinnen van juridisch advies veel duurder is dan zijn aangeboden oplossing. Op de website van de schoenenzaak staat niet dat hij aangesloten is bij branche vereniging.


Het is duidelijk dat ik nogmaals het gesprek moet aangaan, maar recht hebben is soms niet recht krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2008 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag laura,


Je hebt laarzen gekocht mèt ritsen en niet zonder ritzen. De verkoper dient je in zijn geheel garantie aan te bieden en dat zeker in het eerste halve jaar na aankoop. In die periode heb je immers als consument speciale wettelijke rechten:


 


 


Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. In jouw geval stel je gewoon dat de ritzen van de laarzen ondeugdelijk zijn. Van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:



  1. Dat het product wordt hersteld of vervangen.

  2. en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,


  3. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

  4. als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,



  5. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

Bewijslast


Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je het vermoeden hebben dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. In jouw geval is hier sprake van non-conformiteit (de laarzen voldoen niet aan de norm dat het heel normaal is om om de ritzen te gebruiken bij deze laarzen. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming van de consument is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper.


Lees ook even de verwijzingen: 


BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22


GarantievragenbijKassa


GarantieVragen2


Consuwijzer2


VeelVoorkomendeMisverstanden


Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

rosa 60
rosa 60 - Apr 17, 2024 om 21:02
Winkels & webshops

Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft

heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering  heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw  maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer