Rits laarzen na 3 maanden kapot
Eind november heb ik een paar laarzen gekocht voor 140 euro. Nu 3 maanden later is de rits van een paar stuk en de andere slecht. Nu zegt de winkelier dat hij geen garantie geeft op ritsen en de fabrikant ook niet. Maar aangezien de laarzen er nog netjes uit zien, wil hij de helft van de kosten van de reparatie van een laars vergoeden. Ik moet zelf 12,50 betalen. Hij geeft toe dat de andere rits ook slecht is, maar daar doet hij niets aan en ook niet als deze kapot gaat.
In eerste instantie was ik overbluft door de winkelier en heb ik toegestemd, hierna heb ik gebeld dat ik het er niet mee eens ben.
Er staat in de winkel niet dat ze geen garantie geven op ritsen en ik heb ook geen folder meegekregen. Wat moet ik doen.
Dank je wel Read3 voor je antwoord.
Mijn enige punt is het volgende. Hij was heel stellig in zijn antwoord en dat was wat hij voor mij kon doen. De helft vergoeden. Ik sta nu nog sterker door jouw hulp. Maar wat als hij blijft weigeren.
Dan heb ik de volgende keuzes:
Wat kan de consument doen als de winkelier voet bij stuk houdt en geen redelijke oplossing biedt?
- Juridisch advies inwinnen
- Winkelier schriftelijk op rechten / plichten wijzen
- Geschillencommissie inschakelen
Het zou kunnen dat dit het inwinnen van juridisch advies veel duurder is dan zijn aangeboden oplossing. Op de website van de schoenenzaak staat niet dat hij aangesloten is bij branche vereniging.
Het is duidelijk dat ik nogmaals het gesprek moet aangaan, maar recht hebben is soms niet recht krijgen.
Dag laura,
Je hebt laarzen gekocht mèt ritsen en niet zonder ritzen. De verkoper dient je in zijn geheel garantie aan te bieden en dat zeker in het eerste halve jaar na aankoop. In die periode heb je immers als consument speciale wettelijke rechten:
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. In jouw geval stel je gewoon dat de ritzen van de laarzen ondeugdelijk zijn. Van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:
- Dat het product wordt hersteld of vervangen.
- Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.
- de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).
en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,
als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je het vermoeden hebben dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. In jouw geval is hier sprake van non-conformiteit (de laarzen voldoen niet aan de norm dat het heel normaal is om om de ritzen te gebruiken bij deze laarzen. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming van de consument is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper.
Lees ook even de verwijzingen:
BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22
GarantievragenbijKassa
GarantieVragen2
Consuwijzer2
VeelVoorkomendeMisverstanden
Sukses en met vriendelijke groet, Read3.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer