wi
door willyg Mar 13, 2014 om 11:10
Vrije tijd & tuin

Robomow - dure herstelkosten - fabrieksfout

Robomow RM200 dd 18/06/09 gekocht.ad ca.950,--. en 4 zomerseizoenen gebruikt.
Vorig seizoen maakten de aangedreven wielen dusdanige herrie, dat wij het automatische maaien moesten staken. (Bij fabrikant was dit een bekend probleem voor dit model).
Reparatie zou ca. 450,-- euro bedragen, aangezien er ook een nieuw moederbord nodig zou zijn omdat de oude niet paste op de reparatie-set (reparatie-set = 250,-- nieuw moederbord = 200,--).
Importeur verwijst naar verkoper; verkoper kan alleen op onze kosten het probleem verhelpen.
Beiden wijzen op garantie-termijn, maar zelfs van een wasmachine verwacht je een langere levensduur.
Kan dit zomaar????

3124 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ne
door nedcro - May 25, 2014 om 22:34
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee, de verkoper heeft het mis !

U heeft wettelijk recht op een deugdelijk product.
Volgens Europese regelgeving in gevallen als dit, mínimaal twee jaar.
Echter, omdat het niet een paar schoenen betreft (want die slijten) maar een product waarvan U in redelijkheid een langere levensduur mag verwachten (zoals een wasmachine e.d. of uw Robomaaier), heeft de verkoper de plicht dit voor U op te lossen.
Zie bijv. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie.
Ook raad ik U aan op internet nog eens de regels te lezen, zodat U niet met ee kluitje in het riet/gras wordt gestuurd.
En als de fabrikant inmiddels een technisch probleem heeft erkend, wordt het nog helderder.
Met vriendelijke groeten vanuit Kroatie, Pim de Vos (svinisce.blogspot.com).

alfatrion
door alfatrion - May 25, 2014 om 23:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee, de verkoper heeft een wettelijke verplichting om u een deugdelijk product te leveren (art. 7:17 BW). Wanneer de verkoper hierin tekortschiet, zoals hier is gebeurt, dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging (art. 7:21 lid 4 BW). Deze verplichting moet de verkoper kosteloos uitvoeren (art. 7:21 lid 2 BW). De verkoper mag daarom geen vergoeding verlangen voor het gebruik van het ondeugdelijke product (Quelle arrest). Van dit alles mag niet in uw nadeel worden afgeweken (art. 7:6 BW). Laat u zich dan ook niet afschepen met het verhaal dat u zelf een deel zou moeten betalen omdat u het product als vier jaar heeft kunnen gebruiken.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

De wettelijke garantie van twee jaar is in Nederland niet van toepassing. En als u vorig jaar al een probleem had met die machine had u dat toen moeten aankaarten. U kunt nu nog slechts op een beetje coulance hopen.

Dat ding heeft het karen goed gedaan, dus was wel degelijk deugdelijk. Maar alles slijt en heeft zijn onderhoud modig.

alfatrion
door alfatrion - May 25, 2014 om 23:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nederland is, als lidstaat van de Europese Unie, verplicht om de consumptierichtijn te implementeren in haar wetgeving. Nederland heeft slechts de vervaltermijn van twee jaar niet overgenomen. Derhalve is de wettelijke garantie van tenminste twee jaar ook in Nederland van toepassing.

=tijger1 schreef op zondag 25 mei 2014, 23:37: Dat ding heeft het karen goed gedaan, dus was wel degelijk deugdelijk. Maar alles slijt en heeft zijn onderhoud modig.

De wetgever heeft nu juist geen vervaltermijn opgenomen omdat de ondeugdelijkheid van een product zich ook vele jaren later kan openbaren. Een product is ondeugdelijk wanneer het niet over de eigenschappen bezit die de koper gerechtvaardigd mocht verwachten. De koper mag in beginsel verwachten dat het product de kwaliteit en prestaties bied die voor producten van het zelfde soort normaal zijn (art. 2 lid 2 sub d richtlijn 99/44/EG). Dit product bood die kwaliteit niet omdat het een erkent productiefout heeft. Dus is het ding ondeugdelijk.

wi
door willyg - May 27, 2014 om 09:57
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt lieve mensen, ik ga met deze informatie aan de slag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 10:33
16830 Antwoorden / 202 Vragen
0

Met name alfatrion@: let op! Wel is waar is de consumentenwetgeving van toepassing naast ook het conformiteitsbeginsel (zie BW art 17 en verder) maar gelet op het gegeven dat de machine 4 jaar oud is mag er wettelijk rekening worden gehouden met afschrijving. Daarnaast geldt m.i. ook dat het mankement al meteen bij het ontdekken had moeten worden aangekaart bij de verkoper.

Dat er sprake is van een erkende fout kan een rol spelen om de afschrijving verminderd te krijgen.

Er is echter iets dat ik niet begrijp: herrie bij aangedreven wielen, dus een kennelijk technisch probleem, zou vervanging van een moederbord moeten betekenen (= electronica)?

Waarom is het hier geen kwestie van het vervangen van de aangedreven wielen?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

anita555
anita555 - Sep 11, 2023 om 12:25
Computers & telefonie

Hoe vind ik het accountnummer van LSC Smart Connect weer terug?

Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer