j
door j eggelaar Jun 26, 2014 om 19:47
Winkels & webshops

Rode peper net paprika

Is het iemand anders ook opgevallen dat de rode pepers te koop in de supermarkt tegenwoordig net een paprika zijn?

Alleen aan de zaadjes zit nog wat (weinig) hitte, ik kan het hele ding zo opeten en het vruchtvlees smaakt hetzelfde als paprika, er zit helemaal geen hitte aan.

Dit is geen gewenning, zovaak eet ik ze nu ook weer niet en ik heb ook om te testen wat va het sap op de binnenkant van mijn pols gedaan.

Helemaal geen hitte

Weet iemand waarom dat is? Waar zou ik nu het beste verse rode pepers kunnen kopen die wel heet zijn?

Bij voorbaad dank.

7500 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2014 om 20:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo j.eggelaar,

Ik zou eens in een toko kijken of bij een goede groentezaak.

Info over rode peper: klik hier.

Met vr.gr.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 26, 2014 om 20:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Kijk even hier en lees de overeenkomsten, maar vooral de verschillen tussen paprika en de diverse pepers.

costnix
door costnix - Jun 26, 2014 om 21:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het andersom meegemaakt. Bij een wandelvakantie in Slowakije kregen weg vaak een groene paprika mee als "fruit". Deze bleek vaak net zo heet te zijn als een (rode) peper. Het was aan de buitenkant niet te zien.

pi
door pieterwolters - Jun 26, 2014 om 22:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is het zo geteeld dat het voor doorsnee consumenten makkelijker te verwerken is. Als zo'n peper heel erg heet is, kan een klein beetje teveel een gerecht oneetbaar maken. Door het wat af te zwakken hoef je wat minder nauwkeurig te doseren.

Maar op de markt in in speciaalzaken kan je vast nog wel de echte krijgen.

j
door j eggelaar - Jun 26, 2014 om 22:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden mensen, ik denkt dat u gelijk heeft PieterWolters en dat het expres afgezwakt is. Lijkt mij niet handig want wie koopt er nu een peper als hij een paprika wil. Ik zoek juist naar die hete smaak en die is met supermarkt pepers niet te krijgen.

Ik zal eens googlen of er bij mij in de buurt een toko zit of op de markt vragen, dit is een goed idee.

Bedankt,

J Eggelaar.

gompy2
door gompy2 - Jun 26, 2014 om 22:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j eggelaar schreef op donderdag 26 jun 2014, 19:47]Waar zou ik nu het beste verse rode pepers kunnen kopen die wel heet zijn?
Bij voorbaad dank.
Weet niet waar je woont maar in de grotere steden zijn er genoeg toko's te vinden, en dan met name Surinaamse toko's waar men specerijen kan kopen.
Dan moet je vragen naar de Madame Jeanette's.
Heb je die eenmaal gehad, kom je hier vast niet meer klagen ;-)
Daar is een flesje Tabasco net Chocomel bij \o/
Hier een lijst met diverse pepers en hun mate van scherpte.
Hmmm, smullen hoor..(not)..

Klik-> Scovilleschaal

gompy2
door gompy2 - Jun 26, 2014 om 22:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens nog wat J Eggelaar.
Wist je dat je verslaafd bent geraakt aan het eten van hete pepers? ;-)
Maar uiteraard voel je je er prettig bij..

Quote:
Effecten van peper

Het eten van zeer scherpe gerechten is in zekere mate verslavend als men er eenmaal aan gewend is. Het capsaïcine stimuleert de warmtezintuigen in de mond en wekt zo de indruk van hitte. Als reactie hierop worden in de hersenen endorfinen afgescheiden om de pijn van deze vermeende 'brandwond' minder te voelen. Endorfinen zijn de lichaamseigen stoffen die op dezelfde receptor gaan zitten als morfine. Dit geeft de gebruiker een plezierig en behaaglijk gevoel.

Op de huid wordt peper toegepast in capsicumcrème die een warmtegevoel en een versterkte doorbloeding geeft en bij gewrichtspijnen wordt toegepast.

Het eten van rode pepers zou helpen tegen verkoudheid. Ook zou het eten van pepers de stofwisseling doen versnellen.

Bron, klik-> Wiki, Spaanse peper

boppe1943
door boppe1943 - Jun 26, 2014 om 22:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Oh, u wilt chilipepers? Als er geen Surinaamse winkel in de buurt is, dan misschien een Indonesische toko? Daar heten ze lomboks of cabeh rawit. Die zijn echt héét!

gompy2
door gompy2 - Jun 26, 2014 om 23:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op donderdag 26 jun 2014, 22:35]Daar heten ze lomboks of cabeh rawit. Die zijn echt héét!
Da's een snoepje van de week, "slechts" 50.000 / 100.000 Scoville-eenheden, stelt niks voor ;-)
Die Surinaamse Madammekes met hun 150.000 - 325.000 Scoville-eenheden, da's pas ècht zweten...

si
door silvitje - Jun 27, 2014 om 10:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u niet in de war met de zoete rode punt paprika?
Die lijkt wat meer op een grote rode peper maar is juist minder heet!