el
door elbe28 Nov 9, 2014 om 17:03
Elektronica & tv

Roest

mogen de korven van een vaatwasmachine na 3 jaar roesten?
de fabrikant Etna verwees me naar de leverancier ITS die failliet is of ik kan nieuwe kopen voor ong. 100 euro.
volgens mij valt dit toch nog onder garantie of is het normaal.
mijn oude bosch was 26 jaar en puntgaaf.
kunt u mij helpen a.u.b.

3745 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2014 om 17:36
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Voor garantie moet u niet naar de fabrikant, maar naar de verkoper.

di
door digioma - Nov 9, 2014 om 17:41
646 Antwoorden / 29 Vragen

En laat die nou failliet zijn, zoals TS schrijft...

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2014 om 18:17
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Dan is er dus geen sprake meer van welke garantie dan ook, in geval van failliet.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Korven die roesten zijn zeer ongebruikelijk. Ik heb al meer dan 45 jaar een vaatwasser. Nu de derde sinds een jaar of 13. Nog nooit last van gehad.

Kijk eens bij de kringloop of de inname van witgoed of daar passende korven voir een prikkie te krijgen zijn.

bokskabouter
door bokskabouter - Nov 10, 2014 om 16:24
32 Antwoorden / 4 Vragen

Mahadma. Ik vrees, dat jouw kennis van zaken enigszins te wensen overlaat.
Om te beginnen moet je (onder normale omstandigheden) voor garantie bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant.
In het geval van faillissement wil dit niet zeggen, je zonder meer kunt fluiten naar je garantie.
Je kunt om te beginnen je claim neerleggen bij de curator maar, zeker gezien dat het alweer een poosje geleden is dat ITS failliet is gegaan, schat ik de kans op 0,0. Bovendien is de waarde van die korfjes dermate gering dat je wat schuldeisers betreft je naam op pagina 234 zult aantreffen.
Je kunt je ook tot de fabrikant wenden en omdat het hier om roestende korfjes gaat zal een beetje fatsoenlijke fabrikant deze korfjes (mogelijk/hopelijk) gratis vervangen.
Lukt dat ook niet kun je je ook tot het nieuwe bedrijf (als die er al is) wenden die ITS heeft overgenomen maar dan is het weer een kwestie van coulance. Is die er niet, dat resteert de fabrikant.
Dus dat er 'geen sprake' is van garantie dan wel dat je geen enkele kans maakt op vervanging, is wel erg kort door de bocht, waarbij ik denk dat de fabrikant (gezien de vrij geringe waarde van die korfjes) de meeste kans biedt. Als was het maar om een 'warme douche' te halen bij Antoinette van de concurrent van Kassa.

mahadma
door mahadma - Nov 10, 2014 om 16:39
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op deze totaal situatie is de kans op "garantie", in welke vorm dan ook, nihil of nul. Dat was bij de vraagstelling al duidelijk en tot die conclusie komt bokskabouter ook.

Anderzijds is het een teken in deze tijd om pressiemiddelen als "afdwingen" te gebruiken "want anders ga ik naar de tv, het internet of andere maatregelen te nemen". Dit is pas echt "kort door de bocht".

Je kan hooguit vriendelijk verzoeken, met stroop vang je meer vliegen als met azijn, of de fabrikant in dit geval wil meewerken aan een coulante oplossing.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 10, 2014 om 16:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"mijn oude bosch was 26 jaar" deze ging toen toch niet 'al' stuk hè?

bokskabouter
door bokskabouter - Nov 10, 2014 om 17:16
32 Antwoorden / 4 Vragen

Mahatma, Ik heb me pijnlijk vergist want je geeft in eerste instantie het juiste antwoord EERST naar de verkoper en dan pas naar de FABRIKANT. Sorry en excuses ! Blijf wel bij mijn stelling, dat klager niet geheel kansloos is maar grotendeels afhankelijk is van de fabrikant.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2014 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boskabouter

Ook niet gelezen dat de Ts zich al tot de fabrikant gewend heeft met 0 succes? Want Etna weet natuurlijk donders goed dat It's failliet is.

komsja
door komsja - Nov 10, 2014 om 17:54
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik lees dat er iemand is die al meer dan 45 jaar een vaatwasser heeft,heb zo,n vermoeden dat dat geen apparaat was maar een mens

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2014 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=komsja schreef op maandag 10 nov 2014, 17:54]Ik lees dat er iemand is die al meer dan 45 jaar een vaatwasser heeft,heb zo,n vermoeden dat dat geen apparaat was maar een mens

Misschien even de hele reactie kezen?

wimmi20
door wimmi20 - Nov 10, 2014 om 19:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het is niet onmogelijk dat ITS apparatuur heeft afgenomen van een fabrikant zonder fabrieksgarantie.
Dan kan men sterk met de prijs stunten.
Dan is de weigering van ETNA terecht.
Heeft u echter een garantiebewijs van ETNA dan is ETNA verantwoordelijk voor de garantie claim.
Immers, ITS was met het apparaat ook naar ETNA gegaan voor een gevalletje garantie.
Als ETNA u laat barsten dan is dat zeer onfatsoenlijk van ETNA.
Vraag : heeft u een garantiebewijs van ETNA ?