co
door conny gilhuis Mar 8, 2015 om 17:42
Huishouden & energie

Roestvorming en gezondheid

De korven van mijn ETNA vaarwasser vertonen lelijke roestplekken. De fabrikant doet moeilijk en zit in een zg. ontkenningsfase. Is roest slecht voor de gezondheid in dit geval ?

33634 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2015 om 20:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ijzer is goed tegen bloedarmoede. ;-)

Valt het nog onder garantie?
Anders nieuwe korven aanschaffen.
Lijkt me trouwens niet zoveel kwaad te kunnen,

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die korven zullen toch wel geplastificeerd zijn?

Ga eens langs een kringloop en vraag of ze daar oude korven hebben.

Maar die roest kan geen kwaad.

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2015 om 20:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Trouwens een hoop geld als je een nieuwe korf wilt kopen; kijk maar eens hier.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2015 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook eens klik hier.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2015 om 21:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor een vergelijkbare tip: klik hier.

frisiantje
door frisiantje - Mar 9, 2015 om 13:19
13 Antwoorden / 0 Vragen

Of het slecht voor de gezondheid is weet ik niet, maar wenselijk is het in ieder geval niet.
Een roestig object kan "aanstekelijk" werken op andere metalen objecten waardoor zich daar ook roest op kan gaan vormen tijdens het draaien van de vaat.

En natuurlijk wordt het ook alleen maar erger, want de rest van de korf zal alleen maar meer beginnen met roesten met alle gevolgen van dien.

mo
door mof - Mar 9, 2015 om 13:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

nee, roest is niet slecht voor je gezondheid. ook niet goed trouwens. Je moet er natuurlijk niet een kilo per dag van opeten.
Roest is echter wel poreus, het kan zijn dat er vuiligheid in de openingen blijft zitten waar je wel ziek van zou kunnen worden worden.

Verder, roest is niet aanstekelijk. Dat is een fabel. Als een voorwerp in de vaat roest gaat daarvan een ander voorwerp niet ook roesten. Het is geen bacterie of virus of wat dan ook.
Voorwerpen gaan roesten als ze ijzer bevatten dat kan reageren met zuurstof. Vocht cq water kan het proces versnellen. Ook warmte laat de reactie snelheid toenemen, daarom is het risico in een vaatwasser wel hoger dan daarbuiten.

ma
door manwijf - Mar 9, 2015 om 13:33
574 Antwoorden / 1 Vragen

Tweedehands korf zoals Tijger voorstelt is helemaal geen slecht idee. Zelfs wanneer je een (defecte) vaatwasser tweedehands aanschaft beneden de 100,- ben je nog goedkoper uit. Op marktplaats zie je soms witgoed voor een heel aardige prijs.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2015 om 13:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Roest kan geen enkel kwaad.
Het blijft in de machine toch niet aan de vaat plakken ?

me
door mein33 - Mar 9, 2015 om 14:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De afgifte van roest zal tijdens een afwasbeurt zo weinig zijn dat dit geen risico geeft voor de gezondheid.
Aangezien roest een vaste materie is zal er, na de spoelcyclus van de vaarwasser, weinig kans zijn dat er op het serviesgoed e.d. roestrestjes zullen zijn achtergebleven.
Het roestproces zal wel versterkt worden door het gebruik van het regenereer zout dat voor de waterontharding wordt gebruikt, en na verloop van tijd zal het draadwerk van de korf doorroesten.

crewmember
door crewmember - Mar 9, 2015 om 15:43
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook aan te raden de klep van je vaatwasser altijd een poos helemaal open te zetten na een wasbeurt. En daarna deze op een kier te laten staan. Zo kan de binnenkant drogen en voorkom je roest.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2015 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die korven zijn geplastificeerd. Dus ze moeten beschadigd zijn dat ze gaan roesten. Nog nooit meegemaaktna jarenlang gebruik.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2015 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe oud uw vaatwasser is, maar blijkbaar komt dat meer voor bij Etna.

Klik hier

Vraag me dan toch af of het niet gewoon garantiewerk moet zijn, want zoals gezegd, nog nooit gezien dat die korven roesten bij machines van Bosch. Blijkbaar hele slechte kwaliteit..

komsja
door komsja - Mar 9, 2015 om 18:50
1064 Antwoorden / 218 Vragen

ijzer is opzich gezond,maar roest is niet echt ijzer meer te noemen,het is een soort van afval van ijzer en dat er roestdeeltjes in je machine komen door de geroeste korven kan op zich niet zo heel veel kwaad voor de gezondheid want de eventuele roestdeeltjes zullen niet zo gauw aan je vaat blijven kleven,maar als het moeilijk word om de verkoper of de fabrikant hierop aan te spreken en hun u niet tegemoet willen komen,dan is het wellicht een idee om die paar roestplekken zelf te verwijderen en dan met een goede verf te spuiten zodat er in ieder geval geen roest meer in uw machine terecht komt.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 10, 2015 om 08:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn vorige Bosch, ja wel 15 jaren oud weg gedaan.. wegens roest...
Ik kreeg aanslag op lepeltjes omdat roest neerslaat op metalen gewassen vaat!
Ik moest elk half jaar de roest krabben en verven, en daarom maar nieuwe gekocht.
Als je allen borden en zo was geen punt maar de zeep is zo agressief dat de normale verf werd aangetast...

Achteraf gehoord dat ik in plaats van normale verf auto lak had moeten nemen...
Dan is na roestvrij maken er een hardere lak en die wel bleef zitten.

Dus als je geen dure korven voor oudere vaatwasser wilde is roestvrij krabben en verven met bij stip lak de beste oplossing...
Hoeft niet in kleur te zijn, vind je de herstelde plekken eerder voor latere controle...

mahadma
door mahadma - Mar 10, 2015 om 09:58
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Een afwasborstel koop je met een beetje mazzel 3 voor € 1,00 ...........

me
door mein33 - Mar 10, 2015 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 09:58]Een afwasborstel koop je met een beetje mazzel 3 voor € 1,00 ...........

@mahadma,

Ts kan beter een "penseeltje" nemen dan een "afwasborstel" om de roestplekken, nadat deze goed zijn geschuurd, te verven met een (auto)lak.
Met een "afwasborstel" wordt het verven zo'n geklieder en krijg je het trouwens ook niet netjes strak afgelakt. ;-))

Trouwens in een auto lakstift zit al een penseeltje.

ma
door mahonie - Mar 11, 2015 om 12:01
11 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Connie, Je vraag is er een op medisch terrein. Vraag het dus (ook) aan een medicus. De suggesties voor de 'technische' oplossing zijn in ieder geval waardevol. Je rechten als consument moet je afdwingen bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Succes.

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2015 om 12:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe oud is de vaatwasser?