lu
door luckycat Jun 25, 2014 om 10:12
Huishouden & energie

Roestvorming op RVS-Ikea-inbouwapparatuur - meer ervaringen?

Onze anderhalf jaar oude keuken van Ikea vertoont op verschillende plekken op de RVS inbouwapparatuur roestplekken. Op de Datid gaskookplaat, op de Underverk afzuigkap en op de Boholmen spoelbak plus op één van de handgreepjes zitten roestvlekken die spontaan zijn ontstaan.

Ikea zegt dat dit niet onder de garantie valt maar mijns inziens is dit een materiaalfout. Roesvrij of Roestvast staal hoort niet spontaan te gaan roesten op plekken waar zelfs nog nooit een doekje met schoonmaakmiddel is geweest! Gewoon spontane roestvorming door slechte kwaliteit RVS.

Ik wacht nu op een tweede antwoord van de klantenservice want ik wil dat de roestende apparatuur vervangen wordt door apparatuur van een andere kwaliteit (en materiaal). Voor mij nooit meer RVS van de Ikea want de kwaliteit is zwaar teleurstellend!

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad met Ikea?

7152 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Roestvast staal roest niet zomaar, dat komt door een beschadiging. En nooit een schoonmaakdoekje op geweest? In een keuken? Dat moet een grapje zijn. Maar door schoonmaakmiddelen komt het niet.

U kunt het wel simpel verhelpen.

Lees hier

lu
door luckycat - Jun 25, 2014 om 11:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger1, Dat er nergens een schoonmaakdoekje is geweest, lees je niet in mijn verhaal: het komt ZELFS voor op plekken waar geen schoonmaakmiddel is geweest. En daar is NIETS maar dan ook NIETS beschadigd door wiens toedoen dan ook. Onbeschadigd RVS hoort niet te roesten.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult helaas zelf aan de slag moeten, want Ikea gaat die apparatuur echt niet vervangen.

lu
door luckycat - Jun 25, 2014 om 11:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wacht nog op een tweede reactie van hun kant. Bij materiaalfouten als deze zou de garantie namelijk wel degelijk van toepassing moeten zijn.

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2014 om 11:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er is wel eens eerder een klacht geweest over snelle roestvorming bij apparatuur van IKEA.

klik HIER

Ook een Datid gaskookplaat. Lijkt me niet echt topkwaliteit.

gompy2
door gompy2 - Jun 25, 2014 om 12:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van Ikea staat duidelijk beschreven dat het om roestvrij staal gaat en geen roestvast bij de afzuigkap en spoelbak.
Roestvast staal kan wel degelijk roesten, maar dan hadden ze dat er bij moeten zetten dat het om roestvast staal ging en niet zoals nu vermeld, roestvrij staal.
De gaskookplaat heb ik niet kunnen vinden maar ik neem aan dat daar ook de vermelding roestvrij bij stond.
Je zit nog ruim in de garantietermijnen, afzuigkap 5 jaar, spoelbak 25 jaar, dus ik zou daar zomaar geen genoegen mee nemen, met de roestvorming niet maar met die afwijzing van de claim sowieso ook niet als ik zo zie wat de prijzen zijn.
Hoe heb je die claim gemeld?
Anders zijn er voldoende klachtensites waar je je klacht kunt melden riching Ikea.
Na het melden van de klacht wordt er contact opgenomen met het bedrijf waar de klacht tegen gericht is, die geeft een weerwoord en meestal wordt het dan wel "in den minne geschikt".

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Roestvrij staal is gewoon een onjuiste benaming voor roestvast staal.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 25, 2014 om 12:57
1129 Antwoorden / 98 Vragen
lu
door luckycat - Jun 25, 2014 om 13:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Gompy2 en zoekster, dank jullie voor jullie antwoord en voor je tips. De claim heb ik via het online klachtenformulier van de Ikea gemeld, na er vele detailfoto's en andere kopieën voor te hebben gemaakt. Ze houden zich niet aan wat ze op hun website beloven (en wat je bovendien redelijkerwijs mag verwachten, ook nog eens voor de prijs die we ervoor hebben betaald). De andere klachtensites ga ik zeker eens bekijken!

@tijger1, roestvrij of roestvast, er horen gewoon geen vlekken op te ontstaan, punt uit.

gompy2
door gompy2 - Jun 25, 2014 om 13:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat de benaming onjuist is, en ook de verdere specificaties.
Maar waar het mij om gaat is of een gewone consument kan worden geacht dit te weten.
Als bij een artikelomschrijving specifiek wordt vermeld dat iets roestvrij is, moet een leek dan weten dat iets toch kan gaan roesten, of moet dat ook weer specifiek bij een artikel vernoemd worden.
De algemene gedachtegang is dat het zogenaamde roestvrij staal niet kan roesten.
Bij de omschrijving van de artikelen staat wel vermeld "Gratis 5 jaar garantie. Raadpleeg onze folder voor de garantievoorwaarden".
Het kan zijn dat er in die folder nog iets meer vermeld is over bepaalde garantievoorwaarden, op de site heb ik niets kunnen ontdekken in ieder geval.
Staat er verder niets over in dan denk ik dat die afwijzing die TS heeft gekregen best wel aangevochten kan worden.

costnix
door costnix - Jun 25, 2014 om 22:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Even wat geknipt en geplakt uit de Wikipedia:

De benaming roestvrij die in algemeen taalgebruik zeer gewoon is, wordt in de vaktaal van metallurgen niet gebruikt[1]. Roestvast staal zal wel degelijk roesten. Deze oxidehuid kan echter afsluitend zijn,[2] waardoor in bepaalde gevallen geen verdere roestvorming zal plaatsvinden of deze roestvormig erg vertraagd zal worden. In omstandigheden die hardnekkig genoeg zijn, of bij beschadiging van de beschermende oxidehuid, kan de roestvorming plaatselijk extra snel plaatsvinden. Dit wordt o.a. veroorzaakt door chloriden of andere metalen die zich nestelen in het oppervlak. Dit is ook de reden, waarom bij het bewerken van rvs geen stalen gereedschappen gebruikt mogen worden. Praktischer is echter om na het verwerken, het rvs te behandelen waarbij alle mogelijke verontreinigingen worden verwijderd. Dit is het zogenaamde beitsen, waarbij langs chemische weg alle verontreinigingen worden opgelost en verwijderd.

Roestvast/roestvrij staal kan weldegelijk roesten!

lu
door luckycat - Jun 25, 2014 om 22:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

@costnix, precies, Ikea gebruikt de naam Roestvrij en wekt dus verwachtingen die de producten bij lange na niet waarmaken. En dat is nou precies de reden waarom ik me zwaar genept en vooral niet serieus genomen voel. Als jij een nieuwe auto hebt gekocht die na anderhalf jaar al roest, maak je toch ook aanspraak op je garantie? Of vind je dan ook dat je hier geen recht op hebt en laat je je afschepen met het argument dat je je auto wel met een schuurspons zult hebben gewassen en dat elke auto roest? Het punt is hier niet of het gaat of metallurgen wel of niet spreken over roestvrij: Ikea gebruikt deze term wel. Die kwaliteit maken ze niet waar en dat is kwalijk.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@luckycat

U begrijpt het relaas van @costnix niet

Ook roestvrij staal kan roesten.

costnix
door costnix - Jun 26, 2014 om 09:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Staal roest ALTIJD, alleen ontstaat er bij RVS een beschermende laag van molybdeenoxide. Wanneer die laag beschadigd raakt, zal het onderliggende RVS toch gaan roesten.