br
door breggie Aug 19, 2013 om 23:42
Geldzaken & recht

Roken op school

bedrijven zijn verplicht om een rokers plek te hebben van de wet. geldt dat ook voor scholen (scholieren 16+)?
of mogen ze wel de scholen helemaal rookvrij maken?
wat zegt de wet hierover?

1619 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 19, 2013 om 23:51
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet verplicht helemaal niet om een rokersplek te creëren. Sommige bedrijven hebben met de OR afgesproken dit wel te doen. De Wet geeft alleen aan waar en wanneer er niet gerookt mag worden.

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2013 om 16:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk zijn scholen rookvrij. Ook de schoolpleinen. Dat er 'rokersplekken' worden gemaakt door sommige bedrijven is uit coulantie, maar is zeker niet verplicht.

ro
door ron530 - Aug 20, 2013 om 16:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De wet verplicht dat werkgevers de werknemers een rookvrije werkomgeving aanbieden, niets meer niets minder. Scholen kunnen wel het complete terrein rookvrij maken maar hoeven dat niet. Vooruitlopend op de nieuwe wetgeving die verkoop van tabakswaren beneden de 18 jaar strafbaar stelt doen sommige scholen een rookverbod voor het gehele terrein instellen, mooi initiatief maar roken in de buitenlucht is voor niemand op welk terrein dan ook verboden. Wettelijk gezien kunnen scholen geen boetes dan wel sancties opleggen als het beleid overtreden wordt.
Off topic verbieden van roken enzovoort moedigt de jongeren juist aan om het wel te gaan doen want het is voornamelijk erg stoer om iets te doen wat niet mag.

zoekster
door zoekster - Aug 20, 2013 om 17:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 20 aug 2013, 16:41]
Off topic verbieden van roken enzovoort moedigt de jongeren juist aan om het wel te gaan doen want het is voornamelijk erg stoer om iets te doen wat niet mag.
Ach, dat is toch een achterhaalde theorie. Ik zie voornamelijk dat kinderen van rokende ouders zelf ook gaan roken. Wordt er thuis niet gerookt, dan kan er even een periode zijn dat er wat (stiekem) wordt gepaft, maar dan stopt het weer. Ik zie het aan mijn familie, bijna rookvrij op wat aangetrouwd spul na en de zoon van mijn rookverslaafde zwager.

Nee hoor, heel goed, dat niet roken op school.

dearagain
door dearagain - Aug 20, 2013 om 20:42
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*op zich zou er in scholen best een rokersplek gemaakt kunnen worden

*een ieder is immers vrij om te doen en te laten wat hij of zij goed acht op een bepaalde leeftijd

*maar door het ventileren van deze twee stellingen wordt dit wel een discussie-item

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2013 om 21:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 20 aug 2013, 20:42]*op zich zou er in scholen best een rokersplek gemaakt kunnen worden

*een ieder is immers vrij om te doen en te laten wat hij of zij goed acht op een bepaalde leeftijd

*maar door het ventileren van deze twee stellingen wordt dit wel een discussie-item

Deze post leest wel als uitnodigen voor discussie en dat is dan door u. Ga er verder natuurlijk niet op in.

alfatrion
door alfatrion - Aug 20, 2013 om 22:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 20 aug 2013, 16:41]Off topic verbieden van roken enzovoort moedigt de jongeren juist aan om het wel te gaan doen want het is voornamelijk erg stoer om iets te doen wat niet mag.
Tegenwoordig wordt juist geadviseerd om slechte gewoontjes volledig te verbieden, omdat gebleken is dat ze dan juist minder snel geneigd zijn om het te doen en als ze het doen in mindere maten.