be
door bertjee Aug 12, 2012 om 13:17
Voeding & gezondheid

Rookoverlast buurman op het balkon

Wij wonen sinds anderhalf jaar in ons huisje en zolang hebben we dus ook last van onze buurman. Ik ben namelijk astmatisch. Hij rochelt wat af de gehele dag en in de zomer kunnen wij niet op het balkon zitten omdat hij de hele dag een sigaar op het balkon staat te roken. Verder ben ik een paar maanden zwanger en ik vind die luchtjes alleen maar viezer door de hormonen.

Verder hebben we helemaal geen last van hem. Als hij bijvoorbeeld in zijn huis alleen zou roken en dus niet op het balkon, zouden wij gered zijn en kunnen we weer lekker samen op het balkon zitten.

Iemand hetzelfde probleem? Of weet iemand een optie?
En wat zijn eigenlijk mijn rechten in dit verhaal?

18403 48 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rechten? Geen.

Je kan iemand (nog) niet verbieden te roken in zijn eigen huis of op balkon. Hij zal op balkon roken om het in huis fris(ser) te houden.
Pech voor jou.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk heb je geen rechten, wij hebben dit zelfde probleem met een WIET rokende buurman, de huismeester, woningbouw, kunnen er allemaal niets aan doen, het wordt gedoogd in Nederland. Ben zelf longpatient, en heb ook tijdens mij zwangerschap veel last gehad van de WIET lucht CQ rooklucht.

@ Grootvader, totale onzin!!! Bevallen gaat makkelijker bij sportieve getrainde vrouwen: Ben totaal niet sportief, maar heb me kind ZONDER hulp, en pijnbestrijding en een navelstreng om dr nek, op de WERELD gezet....

Heb nog nooit van een MAKKELIJKE bevalling gehoord !!!

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je uberhaupt al eens met buurman gepraat voordat je hier op dit forum direct je beklag gaat doen en denkt aan wat je recht is e.d.? Gewoon rustig uitleggen wat de situatie is zonder op je strepen te gaan staan en dingen te gaan eisen werkt in veel situaties een stuk beter.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zei de buurman hierover toen je hem er op aansprak?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De buurman doet niet open wanneer er vreemd bezoek aan de deur staat. Praten wordt dus een lastig verhaal. Omdat wij hier vergeleken bij de rest van de buurt kort wonen, hebben wij geen problemen verder met deze man. De rest van de buren hebben er ook last van, alleen houden hun mond.

naitsoezn schreef op zondag 12 aug 2012, 13:38: Heb je uberhaupt al eens met buurman gepraat voordat je hier op dit forum direct je beklag gaat doen en denkt aan wat je recht is e.d.? Gewoon rustig uitleggen wat de situatie is zonder op je strepen te gaan staan en dingen te gaan eisen werkt in veel situaties een stuk beter.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is erg vervelend al kom je in deze situatie. Wij proberen het deze man ook echt niet onmogelijk te maken, alleen vanwege gezondheidsredenen proberen we in ieder geval te bereiken ... als dat lukt, dat hij niet meer op het balkon rookt. Bedankt voor je reactie, ik was even benieuwd naar een ander zijn/haar ervaringen.

stofzuigers schreef op zondag 12 aug 2012, 13:35: Eigenlijk heb je geen rechten, wij hebben dit zelfde probleem met een WIET rokende buurman, de huismeester, woningbouw, kunnen er allemaal niets aan doen, het wordt gedoogd in Nederland. Ben zelf longpatient, en heb ook tijdens mij zwangerschap veel last gehad van de WIET lucht CQ rooklucht.

@ Grootvader, totale onzin!!! Bevallen gaat makkelijker bij sportieve getrainde vrouwen: Ben totaal niet sportief, maar heb me kind ZONDER hulp, en pijnbestrijding en een navelstreng om dr nek, op de WERELD gezet....

Heb nog nooit van een MAKKELIJKE bevalling gehoord !!!

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij staat toch regelmatig op het balkon, kan je hem dan niet aanspreken?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm vreemd verhaal,

U schrijft, dat u niet met de buurman kan communiceren omdat hij de deur niet open doet.. maar wel dat hij op zijn balkon staat...

Dan zou ik denken, ga zelf op dat balkon staan en leg je probleem en situatie uit..zo bereik je hem ook, of schrijf een brief..

Maar de vraagstelling vind ik persoonlijk nogal vreemd, en ver gaan...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:40: De buurman doet niet open wanneer er vreemd bezoek aan de deur staat.

Je bent anderhalf jaar buren maar als je aan de deur staat wordt je als 'vreemd bezoek' beschouwd?.... Dan is het misschien op te lossen door een keer rustig ECHT kennis te maken. Nodig de buurman uit op de koffie of voor een borrel. Als de kou van de onbekendheid eenmaal uit de lucht is, kun je waarschijnlijk veel makkelijker tot een oplossing komen.

Ik weet het, het is een open deur, maar dat is de vraag stellen eigenlijk ook...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben de gemeente inmiddels een brief laten schrijven, maar dat heef niet voldoende geholpen. We hebben zelf aangebeld, geen gehoor. Om nou over het balkon heen te schreeuwen waar een bergruimte tussenzit, is best lastig maar het valt te proberen. Bedankt.

diumenge schreef op zondag 12 aug 2012, 13:45: Hij staat toch regelmatig op het balkon, kan je hem dan niet aanspreken?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een eigen mening mag je altijd hebben, net zoals wij. Ik wordt echter mer geholpen met mensen die dezelfde ervaringen hebben (gehad). Maar bedankt voor je reactie. Zoals hier al eerder staat heeft de gemeente een brief gestuurd naar deze meneer. Wij hoopte dat dit genoeg zou helpen. Ik zal wat tips opvolgen van andere mensen die hier wat hebben achtergelaten. Bedankt.

agaat77 schreef op zondag 12 aug 2012, 13:46:

Hmm vreemd verhaal,

U schrijft, dat u niet met de buurman kan communiceren omdat hij de deur niet open doet.. maar wel dat hij op zijn balkon staat...

Dan zou ik denken, ga zelf op dat balkon staan en leg je probleem en situatie uit..zo bereik je hem ook, of schrijf een brief..

Maar de vraagstelling vind ik persoonlijk nogal vreemd, en ver gaan...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De buurman is denk ik sociaalgestoord. Hij is heel erg op zichzelf, en je vind hem nooit op straat verders, we hebben het idee dat hij ook nooit boodschappen doet, al sta ik eerlijk gezegd niet de gehele dag op de uitkijk ofzo. Hij doet het (gelukkig) niet alleen bij ons, maar zodra er andere aan de deur komen, precies hetzelfde. Maar bedankt voor je reactie. Ik zal het nog eens proberen.

emcede schreef op zondag 12 aug 2012, 13:47:
bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:40: De buurman doet niet open wanneer er vreemd bezoek aan de deur staat.

Je bent anderhalf jaar buren maar als je aan de deur staat wordt je als 'vreemd bezoek' beschouwd?.... Dan is het misschien op te lossen door een keer rustig ECHT kennis te maken. Nodig de buurman uit op de koffie of voor een borrel. Als de kou van de onbekendheid eenmaal uit de lucht is, kun je waarschijnlijk veel makkelijker tot een oplossing komen.

Ik weet het, het is een open deur, maar dat is de vraag stellen eigenlijk ook...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk, dat er dan weinig opties overblijven...

Zeker wanneer de man in kwestie contactgestoord is... is en blijft waarschijnlijk een lastig verhaal...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp nu dat het lastig is om contact te leggen met deze buurman. Dan valt er dus ook weinig aan te doen helaas, want verder dan vriendelijk verzoeken kom je niet omdat je hem niet kan verbieden op z'n eigen balkon te roken. Sigarenrook is sowieso smerig (ook als je niet astmatisch en/of zwanger bent). Klinkt raar, maar kan je niet iets doen met een ventilator? Dus de rook wegblazen als je zelf op het balkon zit?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:49: We hebben de gemeente inmiddels een brief laten schrijven, maar dat heef niet voldoende geholpen. We hebben zelf aangebeld, geen gehoor. Om nou over het balkon heen te schreeuwen waar een bergruimte tussenzit, is best lastig maar het valt te proberen. Bedankt.
diumenge schreef op zondag 12 aug 2012, 13:45: Hij staat toch regelmatig op het balkon, kan je hem dan niet aanspreken?

1. Misschien is telefonisch contact een optie. Vragen of u even mag komen praten en dan rustig uw probleem uitleggen.
Het is aan buurman of hij rekening met u wilt houden.

2. mediation. Eerst vragen of buurman hier aan zou willen mee werken.

3. een scherm tussen beide balkons, liefst in overleg. Anders als het een huurwoning betreft via de eigenaar van de woningen.
Bij huurwoning vooraf ook overleg met eigenaar woning.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reis met OV en sta 's ochtends en 's middags bij bus of tramhalte tussen vele rokende mensen.
Vind ik ook vies maar het is nou eenmaal zo.
Kan moeilijk zeggen dat ze niet mogen roken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op zondag 12 aug 2012, 14:40: Ik reis met OV en sta 's ochtends en 's middags bij bus of tramhalte tussen vele rokende mensen.
Vind ik ook vies maar het is nou eenmaal zo.
Kan moeilijk zeggen dat ze niet mogen roken.
Denk niet dat er bussen en trams stoppen bij dat balkon.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente heeft een brief geschreven aan een man, die op zijn eigen balkon staat te roken????????????????

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:49: We hebben de gemeente inmiddels een brief laten schrijven, maar dat heef niet voldoende geholpen.

Grof geschut gelijk zeg, je had ook eerst zelf even een briefje kunnen schrijven met uitnodiging voor kennismaking/koffie als je hem niet te spreken kon krijgen.
Kans dat hij nu welwillend is om je tegemoet te komen na een brief van de Gemeente lijkt me klein,
dus zou zeggen blijf voortaan zelf binnen als jij er ast van hebt of koopt zoals al gezegd een blower om de rook weg te blazen en laat de man verder met rust.
Recht om te eisen dat hij stopt met (Buiten) roken heb je namelijk niet.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zondag 12 aug 2012, 14:21:
3. een scherm tussen beide balkons.

Goede suggestie!!!!

Moeten ze dan die bergruimte weghalen?

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:49: Om nou over het balkon heen te schreeuwen waar een bergruimte tussenzit, is best lastig maar het valt te proberen.

Ik vraag me af wat de gemeente in zo'n brief zet, want in principe hebben ze er geen zak mee te maken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hebben een brief gestuurd met de vraag of hij er rekening mee wilt
houden. En je snapt zelf ook wel dat als je een klein balkon hebt en het enige is wat je hebt, graag zonder problemen wilt benutten.
Bedankt voor je reactie, zelf kan ik er alleen niets mee. Misschien andere wel.

stacey schreef op zondag 12 aug 2012, 14:48:
bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:49: We hebben de gemeente inmiddels een brief laten schrijven, maar dat heef niet voldoende geholpen.

Grof geschut gelijk zeg, je had ook eerst zelf even een briefje kunnen schrijven met uitnodiging voor kennismaking/koffie als je hem niet te spreken kon krijgen.
Kans dat hij nu welwillend is om je tegemoet te komen na een brief van de Gemeente lijkt me klein,
dus zou zeggen blijf voortaan zelf binnen als jij er ast van hebt of koopt zoals al gezegd een blower om de rook weg te blazen en laat de man verder met rust.
Recht om te eisen dat hij stopt met (Buiten) roken heb je namelijk niet.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anders dan je byyrman vriendelijk te verzoeken er mee op te houden kan je niets en doet hij dat niet dan ben je klaar. Verder valt er niets over te zeggen, hoewel er nog genoeg reacties zullen komen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 14:54: Bedankt voor je reactie, zelf kan ik er alleen niets mee. Misschien andere wel.
.

Jij kan er niets mee ?
Je zou alsnog - beetje laat en dat had je 1e optie moeten zijn - Zelf je buurman even een uitnodiging voor kennismaking/ koffie en gesprekje kunnen sturen.
Vind het persoonlijk nogal asociaal de man gelijk via de gemeente te laten benaderen dat hij `overlast` zou veroorzaken terwijl hij zelf wellicht niet eens op de hoogte was van feit dat iemand er last van zijn sigaartje zou kunnen hebben.
Jouw benadering van je buren lijkt mij eerder een reden om juist niet te stoppen met roken..
Maar koop zo`n blower/ventilator zet die op je balkonen blaas de rook een andere kant uit dan ben je ervan af en wijs blij dat het geen buur is de zijn stereo dag en nacht op 20 heeft want dat is veel lastiger probleem dan beetje rook Buiten.....

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 12 aug 2012, 14:43: Denk niet dat er bussen en trams stoppen bij dat balkon.

Nee maar het is wel de openlucht, hè.
En gelukkig wonen we hier niet in Amerika waar je in de buitenlucht, eigen huis of auto niet meer mag roken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het eerlijk gezegd erg ver gaan om te klagen als je buren op het balkon roken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertjee schreef op zondag 12 aug 2012, 13:53: De buurman is denk ik sociaalgestoord. Hij is heel erg op zichzelf, en je vind hem nooit op straat verders, we hebben het idee dat hij ook nooit boodschappen doet, al sta ik eerlijk gezegd niet de gehele dag op de uitkijk ofzo. Hij doet het (gelukkig) niet alleen bij ons, maar zodra er andere aan de deur komen, precies hetzelfde.

Hoe krijgt hij zijn eten in huis, per luchtpost over het balkon?
Gemeente stuurt brief over het roken, is de wethouder inmiddels ingeschakeld?
Wat een grappig verhaal...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn sigaren worden per postduif bezorgd?

De gemeente zou van mij een pittige brief terug krijgen als ze het lef hadden om zich zo te mengen in /bemoeien met mijn privé-leven.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rook zelf ook buiten, omdat mijn kat astma heeft. Als ik dan dankzij de buren die al anderhalf jaar naast me wonen en me nooit aangesproken hebben terwijl ik buiten sta, een brief van de gemeente krijg omdat mijn buiten roken overlast veroorzaakt, zou ik pislink worden. Stap 1 is [u]altijd[/u] de buren zelf aanspreken. Had desnoods een briefje door de brievenbus gedaan.... Als ik de buurman was, zou ik nu al helemaal niet meer geneigd zijn om rekening met u te houden, ik denk dat die actie om naar de gemeente te stappen veel kwaad heeft gedaan. Uiteraard is het naar dat u er last van heeft, maar roken op je eigen balkon mag. Want wat is de volgende stap, de overbuurvrouw kookt met te veel knoflook en dat stinkt? De achterbuurman heeft stinkende aftershave?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder TS te willen beledigen, maar er bestaan hutjes op de heide ..... Daar heb je van niemand last. Anders gezegd: leven en laten leven. De reeds gedane acties zijn van dien aard dat ik ook niet meer mee zou werken. Zelf rook ik niet, maar buiten roken (lees op het balcon) is nu eenmaal wettelijk toegestaan. En misschien draait iemand anders wel de verkeerde soort muziek, waar TS niet van houdt. Verhuizen is een optie .......... Maar kijk dan wel uit wie en hoe de buren zijn.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan hebben we het nog niet gehad over de rook van barbecues, vooral in de zomer en van de houtgestookte kachels die, vooral in de koudere jaargetijden, belastingvrij de omgeving mogen vervuilen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op zondag 12 aug 2012, 17:11: En dan hebben we het nog niet gehad over de rook van barbecues, vooral in de zomer en van de houtgestookte kachels die, vooral in de koudere jaargetijden, belastingvrij de omgeving mogen vervuilen.

Ik neem aan dat er belasting op de sigaren geheven is. :)

Het is ongelooflijk dat een gemeenteambtenaar zich bemoeid heeft met het rookgedrag van een inwoner van de stad/dorp op het balkon.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

verder ben ik een paar maanden zwanger en ik vind die luchtjes alleen maar viezer door de hormonen.
Ja, dan kan zelfs de geur van bloemkool ook wel op je reukorgaan slaan. Maar de geur van de sigaar kan niet zo veel kwaad voor je ongeboren baby, hoor. Ik neem aan dat je ook boodschapjes doet, dus ook de autogassen inademt. Heb je daar dan geen last van met je astma? Hoe "wereldvreemd" je de op zijn balkon rokende buurman ook vind, wat mij betreft mag hij in en buiten op zijn eigen stekkie roken. En hoe je iemand van de Gemeente zover hebt gekregen die man daar op aan te laten schrijven, daar begrijp ik heel weinig van. Misschien is dit het enige pleziertje wat hij heeft in zijn leven, zijn rokertje.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er ook tegen in te brengen is TS vindt dit vervelend. Er zijn mensen die zo ingewerkt zijn in het hedendaagse rechtsgevoel dat zij schaamteloos menen zo'n kwestie als een soort onrecht op een site te kunnen plaatsen. Zijn dat nou de dingen die ons bezig moeten houden? Ik vind het een zorg waar je zelf maar een oplossing voor moet bedenken. Die rechten toch, ze horen gewoon in je te zitten maar als de buurman buiten wil sigaren paffen dan doet-ie dat maar. Het enige recht wat je hebt is met hem praten en vragen of het misschien wat minder kan.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op zondag 12 aug 2012, 19:28: Het enige recht wat je hebt is met hem praten en vragen of het misschien wat minder kan.

En veel verder moeten de rechten ook niet gaan. Ik denk niet dat er veel mensen op zitten te wachten dat de overheid zich met regelgeving op dit niveau gaat bemoeien...

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zondag 12 aug 2012, 17:51:
Het is ongelooflijk dat een gemeenteambtenaar zich bemoeid heeft met het rookgedrag van een inwoner van de stad/dorp op het balkon.

Als je kijkt naar waar mensen zich hier menen mee te mogen bemoeien is dat zo vreemd nog niet.

zwemmer schreef op zondag 12 aug 2012, 19:28: Het enige recht wat je hebt is met hem praten en vragen of het misschien wat minder kan.

Zelfs dat recht heb je niet als hij dat niet wil.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 12 aug 2012, 22:04:
tdehond schreef op zondag 12 aug 2012, 17:51:
Het is ongelooflijk dat een gemeenteambtenaar zich bemoeid heeft met het rookgedrag van een inwoner van de stad/dorp op het balkon.

Als je kijkt naar waar mensen zich hier menen mee te mogen bemoeien is dat zo vreemd nog niet.

.

Het is wel vreemd. Ongeacht waar mensen zich op een forum mee bemoeien, dat gebeurt nu eenmaal op forums.
Dat een gemeenteambtenaar een brief stuurt naar een man over zijn rookgedrag op het balkon is raar.
Je wilt gewoon alles wat tdehond zegt dwarsbomen. Geef maar toe.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees meer reacties over een Gemeenteambtenaar die een brief heeft geschreven naar betreffende roker maar ga me in alle oprechtheid afvragen of dit echt het geval is geweest. Zal het wat hard schrijven: daar geloof ik geen bal van. Volgens mij heeft een ambtenaar helemaal geen recht om, want dat doet hij dan uit naam van de Gemeente, iemand een brief te schrijven met "verzoek" om niet te roken.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op zondag 12 aug 2012, 22:17:
winterman schreef op zondag 12 aug 2012, 22:04:
tdehond schreef op zondag 12 aug 2012, 17:51:
Het is ongelooflijk dat een gemeenteambtenaar zich bemoeid heeft met het rookgedrag van een inwoner van de stad/dorp op het balkon.

Als je kijkt naar waar mensen zich hier menen mee te mogen bemoeien is dat zo vreemd nog niet.

.

Het is wel vreemd. Ongeacht waar mensen zich op een forum mee bemoeien, dat gebeurt nu eenmaal op forums.
Dat een gemeenteambtenaar een brief stuurt naar een man over zijn rookgedrag op het balkon is raar.
Je wilt gewoon alles wat tdehond zegt dwarsbomen. Geef maar toe.

Ik ben net een interessant boek over dit soort gedrag aan het lezen. :)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij ook heel sterk dat een ambtenaar een brief schrijft naar iemand die op zijn eigen balkon rookt.
Moet niet gekker worden.
What's next?
Auto's en bussen verbieden langs je balkon te rijden als je buiten zit , die ruik je immers ook.....

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 07:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gelijk probleem, een inpandig balkon slechts gedeeld door een klein schotje waar achter mijn lieve buurvrouw het ene na het ander pakje rookt en dit tot diep in de nacht wegens privé problemen. Uiteraard is zij vrij om te doen, haar verzocht binnen te roken, wil dit niet omdat alles nieuw is. Men moet zich voorstellen dat de enigste beluchting van het appartement op dat balkon uitkomt, zijnde een klein slaapkamerraam en de balkondeur. De ramen in het appartement kunnen niet open !! De voordeur open zetten om het geheel door te luchten is ook geen optie, het zijn gesloten galerijen waar ondanks verbod veel ouderen staan te roken en dan heb ik het nog niet over de stinkende etensluchten die naar boven trekken, de bovenste etage waar ik woon, het dak geeft ook hier geen beluchting. Vooropgesteld dat ik prima met de buurvrouw overweg kan het is een lieve dame die niet graag binnen rookt. De bouw van het appartement maakt het onmogelijk om goed te luchten en de woningbouw geeft geen thuis. Zijn hier regels voor, ik neem aan dat een woning tot een bepaald niveau belucht moet kunnen worden en dat de bouw deze voorziening mogelijk moet maken.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dreuven

Dit topic is al meer dan een jaar oud.

Als uw ramen niet open kunnen, moet er een centraal ventilatie systeem in de woning zitten.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt een centraal systeem wat nauwelijks werkt, ook dat zet geen zoden aan de dijk.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@drouven

Dan moet u daar dus over klagen bij uw huisbaas.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me goed voorstellen dat TS last heeft van de sigarenrook en de gemeente een brief heeft laten schrijven.
Dat kan wanneer iemand in ernstige mate overlast ondervind.
Ik ben blij dat er in de horeca niet meer gerookt mag worden, niet zo zeer vanwege de gezondheid maar alleen al voor de stank.
Wat betreft overlast, als uw buurman op het balkon de hele dag zijn tuin staat te besproeien en het water waait de hele dag uw tuin in, dus als u een stap in uw tuin zet wordt u nat, of als u een raam open hebt waait het water binnen, zegt u dan ook "hij mag op zijn balkon zijn tuin besproeien?"
Maar bij (sigaren)rook is dat niet zo erg en mag het wel?

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@philip36

Ja, gelukkig mag iemand nog steeds op zijn eigen balkon roken, al doet hij dat 24 uur per dag.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2013 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk is het tussen augustus 2012 en nu opgelost.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2013 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt dit een nogal vreemd verhaal als ik alles lees. Ik zelf rook gelipukkig al lang niet meer maar andere verbieden buiten te roken gaat mij toch wel wat ver. Als iemand wil roken op hun eigen balkon is dat hun goed recht en als u daar dan last van heeft gaat u toch even naar binnen als hij daar staat.
En u verteld uw buurman verder niet te kennen maar u heeft wel uw oordeel over hem al getrokken.
Mensen toon eens wat meer tolerantie naar elkaar toe.