fl
door flessebon May 28, 2015 om 21:21
Computers & telefonie

Router probleem

Heb een router gekocht maar het lukt niet om te internetten, zowel draadloos niet als bekabeld.
Tablet ziet wel streepjes maar internetten lukt niet. Internetten met de laptop ook niet als ik de utp kabel op de router aansluit. Wat kan ik doen?
Alvast bedankt.

5103 17 Rapporteer

zw
door zwaardvis - May 28, 2015 om 22:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Met alleen een router ben je er niet. Je moet een modem hebben en een abonnement bij een internet provider...Misschien heb je al een modem en is in dat modem al een (wifi)router ingebouwd. Vraag dan de provider om instructies om een eigen router aan te sluiten. Meestal moet je trouwens dat modem 1 minuutje van de stroom afhalen om te resetten, nadat je een nieuwe router hebt aangesloten....

zw
door zwaardvis - May 28, 2015 om 22:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Oh ja en je moet natuurlijk verbinding met de router maken met een wachtwoord......
Graag meer info wat je hebt en wat je doet.

fl
door flessebon - May 28, 2015 om 22:07
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heb de router ingesteld volgens het boekje. Tablet heeft verbinding met de router neem ik aan, heb de router een naam gegeven en op de tablet de sleutel ingevoerd. Staan meerdere browsers op vanaf de fabriek maar krijg geen verbinding, ook niet met de Youtube app. Zou die kapot zijn?

fl
door flessebon - May 28, 2015 om 23:14
418 Antwoorden / 7 Vragen

Waarschijnlijk maandochtendmodel.... Gereset, maar dat helpt niet. Maar een ander merk proberen.
Bedankt voor de moeite.

ph
door philip36 - May 28, 2015 om 23:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het tablet verbinding heeft met de router ziet u bovenin het beginscherm het draadloos-icoontje.
De computer waarmee u de vraag heeft gesteld is die ook draadloos verbonden met de bewuste router?
Over welk type tablet heeft u het?

dobby
door dobby - May 29, 2015 om 02:23
749 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je wel (gegeven je details gaan we gewoon van standaard gebruik uit) - de WAN ingang van je router op de / een uitgang van je modem aangesloten?

(en dat kan een cablemodem, een fibermodem, een xDSL modem, een satelietmodem, of zelfs nog een ISDN of analoog modem zijn *shiver* ) - de WiFi van je router doet het blijkbaar wel, omdat je met je tablet wel "streepjes" hebt.. maar als de router zelf verder geen internet verbinding heeft dan kan hij ook geen internet signaal aan je tablet en/of laptop geven..

Een min of meer recente windows versie geeft in zo'n geval een waarschuwing, iets van "No Internet" of "Limited Connectivity" ofzo..

Even, ik gok dat je kabel of DSL hebt.. je hebt toen je internet bestelde (dat heb je toch ooit gedaan?) minstens 1 "kastje" gekregen, een modem.. dat staat waarschijnlijk ergens in de meterkast, of in de huiskamer; in elk geval grote kans dat het bij de hoofd telefoonaansluiting zit of bij de hoofd TV aansluiting. De modem zal wel meerdere lampjes hebben, met ook iets als "OnLine", "Line", "@" of ziets.. het zou helpen als dat lampje zou branden, en dan het liefst groen of blauw ofzo, liever niet rood of oranje..

Kan je verifieren dat je zo'n lampje ziet op je modem?

Daarna moet je de router dus op de modem aansluiten.. LAN (als er meer zijn LAN1, maar dat is denk ik niet relevant op dit moment), of OUT, of DATA, of.. als de netwerk kabel past is het waarschijnlijk de goede uitgang..

Dan zowel de modem als de router maar even resetten.. niet echt nodig, maar het geeft wel een op zich werkende situatie.. dus:

Pak een Universal Reset Tool (paperclip), en druk 15 seconden de reset button (gaatje achterop ofzo) in, indien aanwezig. Dan 2 minuut wachten als de LEDjes iets veranderden.

Dan de spanning eraf, 1 minuut wachten, resetpin indrukken indien aanwezig, spanning erop. en pas na 30 seconden ofzo de resetpin loslaten

DIt zowel bij de modem als ook de router doen; zonder specifiek merk en model is dit de meest algemene manier die ik zo snel even kan verzinnen. Mocht je router na deze acties een of twee zeer regelmatig knipperende LEDjes hebben dan staat hij misschien in een recovery mode (tftp upload), dan gewoon nog even uitzetten, en na een halve minuut weer aanzetten.

Als nu alles is aangesloten zou je internet moeten hebben (niet perse optimaal, misschien zelfs 2 routers achter elkaar, maar gewoon iets als "ping 95.101.204.18" of "ping [2a02:26f0:6b:280::2768]" in een commandprompt (of terminal session op je tablet) zou moeten werken...

Als dit werkt kunnen we verder gaan tweaken indien nodig of gewenst, als dit niet werkt dan zit er op een lager niveau iets mis en zullen we toch meer details van je apparatuur en je internet verbinding moeten hebben..

fl
door flessebon - May 29, 2015 om 09:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

Alle lampjes die moesten branden hebben gebrand. Ook div. malen gereset. Niets hielp. Deze gaat retour. Ga een ander merk proberen.
Prettig weekend.

Jeannetims
door Jeannetims - May 29, 2015 om 11:15
51 Antwoorden / 3 Vragen

@Flessebon, heb je de opmerking van dobby goed gelezen: [quote]. maar als de router zelf verder geen internet verbinding heeft dan kan hij ook geen internet signaal aan je tablet en/of laptop geven...
Hoe is je router met het internet verbonden? En heb je op je router de LAN gegevens van je internetprovider ingevuld? Dit is NIET hetzelfde als je (e-mail)account van je provider.

pe
door pebk - May 29, 2015 om 11:15
579 Antwoorden / 0 Vragen

Beste flessebon,

Als je straks weer terug bent met een ander merk, maar met hetzelfde probleem, probeer dan je vraag iets uit te breiden.

De vraag die je gesteld hebt is moeilijk te beantwoorden, dat zie je wel aan de vragen die je terug krijgt. Wat betreft routers is het handig om het merk en type te vermelden. De meeste grote fabrikanten hebben zogenaamde simulatoren (zoals deze) draaien van bijna alle routers die ze verkopen. Hiermee kunnen mensen 'meekijken' en je helpen het probleem te tackelen.

Zoals je het beschrijft lijkt het probleem niet aan de kant van de tablet tot de router te liggen, maar tussen de router en de buitenwereld. Heb je een apart modem? Zit daar ook een router in? Heeft deze hezetlfde subnet? Zit de kabel er wel goed tussen? Accepteert het modem alleen het MAC adres van je vorige router? Er zijn zoveel mogelijke oorzaken van je probleem...

audb
door audb - May 29, 2015 om 11:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan ook een DNS conflikt zijn maar dat kan Dobby het beste uitleggen hoe dat te veranderen.

ki
door kikkervisje - May 29, 2015 om 13:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij bleek het probleem te zijn dat (als ik het goed heb) de PC en de linksys router hetzelfde IP-adres hadden. Na het veranderen van het 3e cijfer in het IP-adres ging het goed. Zie
http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=140074#For_Automatic_Configuration___DHCP_Setting
Zie voor aansluiting kabels ook
http://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=142912

hi
door hipppo - May 29, 2015 om 14:40
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 28 mei 2015, 22:01]Met alleen een router ben je er niet. Je moet een modem hebben en een abonnement bij een internet provider...Misschien heb je al een modem en is in dat modem al een (wifi)router ingebouwd. Vraag dan de provider om instructies om een eigen router aan te sluiten. Meestal moet je trouwens dat modem 1 minuutje van de stroom afhalen om te resetten, nadat je een nieuwe router hebt aangesloten....

What's in a name..
Toen ik twee jaar geleden van Tele2 overstapte naar de KPN voor internet, kreeg ik een modem toegestuurd waarmee ik zelf er niet in slaagde een internetverbinding tot stand te brengen. De KPN stuurde vervolgens een technische man op mij af die mij toevoegde dat het hier geen modem betrof maar een router. Hij kreeg het ding ook niet aan de praat en gelukkig had hij een andere bij zich die wel bleek te werken. Het is dus niet èn een router èn een modem dat je nodig hebt, maar slechts één kastje. Hoe je dat noemt doet dus eigenlijk niet echt terzake.

ja
door janf43 - May 29, 2015 om 15:10
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hipppo schreef op vrijdag 29 mei 2015, 14:40. Het is dus niet èn een router èn een modem dat je nodig hebt, maar slechts één kastje. Hoe je dat noemt doet dus eigenlijk niet echt terzake.

Om verbinding te maken met het internet is een modem nodig. Om het verkregen signaal te distribueren over meerdere computers of draadloos door te geven is een router nodig. Er is dus wel degelijk een verschil, al worden de functies vaak in een kastje gecombineerd.

zw
door zwaardvis - May 29, 2015 om 15:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Hippo. TS schrijft dat hij een router heeft gekocht. In een gewone winkel dus. Daarnaast heb je ALTIJD een modem van de internetprovider nodig. Deze MOduleert en DEModuleert het signaal van en naar de provider toe. Het kan zijn, zoals ik al schreef dat in dat kastje ook een (Wifi)router zit ingebouwd. Een router verdeelt het signaal van het modem over de verschillende aangesloten apparaten. Zonder router kun je maar 1 PC aansluiten op het modem.Tegenwoordig is een modem/router combinatie (een kastje dus) gebruikelijk maar 5 jaar geleden of zo niet. Ik heb ook nog een Ziggo modem die alleen modem is en daarnaast mijn eigen gekochte router.
Als hij een modem/router al heeft en hij wil zijn eigen gekochte router daar op aansluiten dan kan dat een stuk moeilijker zijn dan wanneer hij een gewoon modem zonder ingebouwde router heeft. Twee routers achter elkaar stelt namelijk diverse configuratievraagstukken die je moet oplossen: Wil je een of 2 DHCP servers gebruiken enz. Deze regelen de interne IP adressen). Het is dus van belang te weten wat TS voor een apparaat heeft gekregen van zijn provider. Als hij er een heeft, daar schrijft hij niet over.....

dobby
door dobby - May 29, 2015 om 19:51
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hipppo schreef op vrijdag 29 mei 2015, 14:40]What's in a name..
Toen ik twee jaar geleden van Tele2 overstapte naar de KPN voor internet, kreeg ik een modem toegestuurd waarmee ik zelf er niet in slaagde een internetverbinding tot stand te brengen. De KPN stuurde vervolgens een technische man op mij af die mij toevoegde dat het hier geen modem betrof maar een router. Hij kreeg het ding ook niet aan de praat en gelukkig had hij een andere bij zich die wel bleek te werken. Het is dus niet èn een router èn een modem dat je nodig hebt, maar slechts één kastje. Hoe je dat noemt doet dus eigenlijk niet echt terzake.I beg to differ.. je hebt in elk geval een modem nodig, hoe dan ook. Period. Ik ken in nederland geen instanties die op prive/enduser/domestic aansluitingen een IP aansluiting afmonteren.. (hell.. ook de aloude huurlijnen hadden eigenlijk altijd al de modem in-house geplaatst).. Hoe dan ook, een modem is echt nodig.. normale recente netwerk spullen gebruiken eigenlijk allemaal 802.3, (en uitbreidingen), zeg maar "bedraad ethernet".. hoe je dat de wereld instuurt is een ander punt, daar komt de modem in beeld.. die zorgt dat er via een of andere verbinding een signaal gaat, wat hij aan de user kant in "ethernet" omzet.. (dat kan via de telefoonlijn gaan, via de TV kabel, via een sateliet (one-way), via postduiven, hoe dan ook).. die details maken aan jouw kant niet uit.. vanaf de modem heb je gewoon een standaard netwerk aansluiting waar je "mee kan doen wat je wilt"..

Een router is optioneel; de meeste prive aansluitingen hebben 1 IPv4 adres, daar kan je dan 1 apparaat tegelijk aan hangen. Nu was dat toendertijd goed te doen (zeker toen je nog gratis of tegen geringe kosten tot wel 4 IPv4 addressen kon gaan); dat ging allemaal zonder extra hardware; maar tegenwoordig ga je het niet redden met 1 IPv4 adres. Zodra je meerdere aansluitingen hebt, heb je meer "gaatjes" nodig waar je de kabel in stopt.. dit kan een hub zijn (wired or, alle poorten staan parallel logisch gezien), of een switch (intelligente hub, alleen de relevante poorten worden tijdelijk met elkaar verbonden voor elk data pakketje). Verder moet je dan nog allerlei route tabellen invoeren op de verbonden apparaten, of er een router tussen zetten, die dat, even simpel gezegd, voor je regelt (en dan nog wat)..

Maar goed - Conceptueel heb je dus *altijd* een modem nodig, in de praktijk ook eigenlijk altijd wel een router, en eigenlijk ook altijd wel een switch (luxe versie van een hub, tegen verwaarloosbare meerkosten). Ook kan je nog een draadloze component toevoegen indien gewenst.

Nu kan je natuurlijk overal aparte kastjes voor nemen (ben ik persooonlijk een voorstander van), maar dat hoeft niet. Een hedendaagse consumentenrouter heeft bv. eigenlijk altijd wel een switch ingebouwd. Veel modems van je service provider hebben ook een router en een switch en een wifi accesspoint geintegreerd..

Voordeel van losse kastjes is eenvoud, 1 interface om in te stellen (vaak is er wat minder in te stellen), geen ingewikkelde kabel plannen. Nadeel: je hebt (potentieel) minder controle over de losse functies, je kan het minder makkelijk precies zo tweaken als je zelf wilt. Plus het is niet echt makkelijk om b.v. met een eigen EuroDocsys cablemodem aan te komen, om maar een voorbeeld te noemen. Ook is het energieverbruik weer een factor (waar tegenover dan weer een single point of failuer staat, maar bij prive aansluitingen ligt gewoonlijk alles eruit als 1 component eruit ligt)

Maar het feit dat iemand bij een nieuwe aansltuiting in een pruts-het-zelf pakket een router in plaats van een modem (al dan niet ingebouwd in b.v. de genoemde router).. is op zn minst vreemd, (en komt op mij niet waarschijnlijk over, maar ik verbaas me wel vaker over dingen).. Hoe dan ook, dat werkt dus niet..

Overigens zitten er nog wel meer problemen achter het verschijnsel "minder unieke IP addresses dan verbonden apparaten", maar daar zijn weer allerlei oplossingen voor, goede, en minder goede, (en minder goed geimplementeerde goede).. Dat gaat nu een beetje te ver, plus een verhoogd stokpaardje gehalte.. even een minder goed idee nu..

hi
door hipppo - May 29, 2015 om 22:49
303 Antwoorden / 2 Vragen

Janf43, zwaardvis en dobby zullen ongetwijfeld gelijk hebben. De KPN man die mij vertelde dat het kastje dat hij bij mij installeerde een router was en geen modem wist dus niet waar hij het over had. Het was trouwens een bijzonder onaangenaam, ongemanierd persoon, maar dat staat wellicht los van zijn gebrek aan kennis van zaken.

dobby
door dobby - May 30, 2015 om 02:01
749 Antwoorden / 1 Vragen

@flessebon, please, humour me, en prik je laptop [UTP,eventuele WiFi uitzetten, flightmode aan] eens direct in je modem? (ik ga even uit van het meest gangbare home-scenario, met alles automagisch).. na een minuutje ofzo, heb je dan internet op je laptop of niet? Puur om wat dingen uit te sluiten..

(je zal bij een default instelling een beperkt afgestelde firewall hebben; dit is niet perse _de_ manier om je systeem zonder verdere configuratie lang te laten staan (hoewel niet direct een ramp, en op zich wel interessant om te zien hoe snel je van buiten af benadert zal worden, om het eens netjes te zeggen), maar puur de verbinding op zich heeft wel diagnostische waarde..