br
door brigit_1 Mar 26, 2007 om 15:29
Huishouden & energie

Rubber schilderen?

Bij mijn deuren zit een brede zwarte rubberen rand. Deze zou ik graag in de kleur van mijn deuren (wit) willen schilderen. Is dat mogelijk, of wie heeft er misschien een andere tip. Alvast bedankt voor jullie reactie.

55638 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan je het beste speciaal laten spuiten in de kleur die je wil.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat kan alleen als er een speciale wasch primer gebruikt word. vraag er naar bij een autospuiterij

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rubber is lastig, het zal bij warm en koud worden afbladeren en slecht hechten!

Het enige is eerst een kunststof primer erop doen, en dan pas schilderen!
Anders blijf je jaarlijks schilderen, en verwijderen is erg lastig!

Alleen zachte flexibele rubbers zoals deur rubbers van mijn auto kan niet, maar stevige van schuifpui zou kunnen.

Als het te zacht rubber is geen risico nemen of een niet zichtbaar proefstukje, en niet gelijk je hele huis!

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brigit rubber schilderen is een tijdelijke optie, door temperatuur verschillen gaat het waarschijnelijk bladeren.

De kleuring van rubber wordt gedaan bij het vervaardigen van rubber in de fabriek voor het vulkaniseren.

Met Groet Valerius

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

rubber is flexibel. Je zult dus een verf moeten nemen, die flexibel is. Wat denk je van leerverf.Leer is ook een flexibel materiaal.Wat je dan als primer moet gebruiken? Ik heb geen idee, maar ik denk, dat het ook mee moet buigen met het materiaal dat je wilt verven.Misschien een punt van overweging!Denk daar eens over na. Ik wens je veel succes!

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rubber valt niet te schilderen. Het is flexibel maar ook poreus. Vervangen in de gewenste kleur is de enige en beste optie. Met wat voor een verf of behandeling gaat de werking waarvoor het rubber bedoelt is verloren.

Ronny.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2007 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ene rubbersoort kan je niet met de andere rubbersoort vergelijken, is het zo hard als een schoenzool of zo zacht als het afdichingsrubber van bv. een autodeur. Dit wordt mede bepaald door de weekmakers in dit rubber. In algemeenheid geldt hoe harder het rubber hoe makkelijker het is over te schilderen. Mijn eigen ervaring is (18 jaar schilderen) dat meestal de weekmakers in het (syntetische ) rubber een probleem kunnen opleveren dat de verf kan gaan opweken (migreren) waardoor de verflaag ietswat kan gaan kleven (het zgn. " Zweten") maar geen paniek !!! komt gelukkig weinig voor

Het is correct dat verf op een flexibele rubberen ondergrond kan gaan scheuren en kan bladderen. Echte flexibele verf bestaat nu eenmaal niet. Wel kan je (via DHZ winkel of in de automobielsetor )primers kopen die elastisch genoeg zijn om beweging in de ondergrond op te vangen waardoor de starre verflaag toch heel blijft. als de primer begint aan te trekken ( hard te worden ) kan je al voorzichtig een dun laagje verf in de gewenste eindkleur aanbrengen, waarna - na droging - 1 of 2 lagen verf moet worden aangebracht.

Je moet het gewoon even uitproberen ook een professionele huisschilder schildert onderweg wel een dingen mee zonder dat het problemen geeft (kunststof strips bij gipsplaat, plafondaansluitingen, polyester spatschermen in de keuken , plastic elektriciteitsdekselstjes etc.)

ook als je meerdere lagen verf zet zal het bladderen (onthechten) van de verf minimaal plaatsvinden. Gebruik van een kunstofprimer of een scheutje OWATROL of gewone slaolie in de lakverf zal deze verf elastischer maken. Ook verf op waterbasis (acrylaatverf) is veel elastischer dan de gewone terpentine verdunbare verf. Ook als de kans op mechanische beschadiging aanwezig is ( trouwring of huissleutel of metalen gereedschap tegen het rubber stoten) zal je wellicht op termijn 1 x per 1 of 2 jaar even een nieuw laagje verf moeten aanbrengen. dit weegt dan niet op tegen constant tegen zwarte rubbber aan te kijken !!

Veel succes ik ben er niet bang voor !

ve
door verwijderd - Mar 29, 2007 om 07:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

de manier van behandelen beschreef ik ook al en uit ervaring

ve
door verwijderd - Mar 29, 2007 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhm...

sorry hoor, maareh, ik heb een poosje in een verffabriek gewerkt (Sikkens), en ik weet nog goed dat RUBBER absoluut niet tegen welke verf op terpentine basis dan ook kan.

alleen speciale "rubbers" die helemaal niet van rubber zijn, zijn bestand tegen oplosmiddelen...

niet alle rubbers zijn van rubber, maar wel veel.

als je die met een verf op terpentine basis bestrijkt, zie je het rubber in lengte groeien en uit de sponning komen waar je bij staat.

ik HOOP dus voor u dat uw rubbers NIET van écht rubber zijn, maar van één of andere kunststof, anders kunt u alle bovenstaande tips wegwerpen: echt rubber is NIET te schilderen. het gaat kapot als je het probeert.

hang maar eens een elastiekje boven een geopend verfblik, dan zie je binnen een paar minuten wat ik bedoel, want dan is het vanzelf zover opgerekt dat het in de bus hangt...

maar goed, slechts weinig "rubbers" zijn van "'echt rubber", de meeste raamrubbers zijn van een kunststof die, zoals al opgemerkt is, tjokvol zit met weekmakers om ze soepel te houden...

ook die zijn heel slecht tot niet te overschilderen.

maareh, raam- en deur rubbers komen in allerlei kleuren, u kunt altijd die rubbers nog vervangen door witte!

de rest is allemaal kunst- en vliegwerk wat NIET mooi gaat worden en misschien zelfs wel meer beschadigd dan verfraait.

succes,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

als ik iets over rubber lees wordt ik nieuwsgierig. Heb nl. bijna 30 jaar in de rubber research gewerkt. Die proef met het elastiekje is geen goed voorbeeld. De meeste elastiekjes zijn van natuurrubber gemaakt en dat kan absoluut niet tegen koolwaterstoffen (benzine, oplosmiddelen etc.) De huidige raamprofielen en dichtstrips zijn bijna altijd van EPDM  gemaakt, vanwege de uitstekende weersbestendigheid. Deze rubber kan ook niet goed tegen koolwaterstoffen. Ik denk echter dat overschilderen wel kan. Eerst de rubber goed ontvetten (aceton). Er migreert nl. vanalles naar het oppervlak. En bij het gebruik van de juiste primer verwacht ik een redelijk succes. Kijk voor verf eens op www.jachtverf.nl

Succes ermee!

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon niet doen. Het zou toch jammer zijn als de rubberstrip (of welk ander materiaal dan ook) door de verflaag stijf is en niet meer zijn functie (afdichten) kan vervullen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

luister en lees wat theodores schrijf  klopt en dat schreef ik al. bijna alle rubber is synth. van daar de manier met primer.  en de tussen droog tijd is belangrijk

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet schilderen het gaat er af.

je kunt beter witte strips nemen, maar die verkleurd ook,

als je ze verfd dan worden de strips hard en dan hebbeb ze geen veerkracht mer dus niet schilderen

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Technisch beschouwd zal het best wel mogelijk zijn om de deurrubbers te schilderen of spuiten, maar een langdurig goed resultaat hiervan moet u dus niet verwachten.
Geen enkele coating is zo flexibel en na korte tijd zullen de eerste scheurtjes in de coating komen. Advies dus : beter van niet.