er
door erikklapper Dec 3, 2014 om 18:33
Huishouden & energie

Ruimte achter tegels "voegen

Ik heb de keuken betegeld, tegel over tegel. Nu is er een stukje loze ruimte achter de nieuwe tegels. Er is daar hoger getegeld. Hoe moet ik dit nu vullen/voegen? Hoe moet ik het voegmiddel erin krijgen?

7147 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 3, 2014 om 18:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Deze holle ruimte had van te voren moeten worden gelijk gesmeerd met stuc. Bij het betegelen dit met tegellijm insmeren. Nu heeft u een probleem wat niet makkelijk is op te lossen.

komsja
door komsja - Dec 3, 2014 om 19:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@erikklapper
Dit is heel simpel op te lossen hoor,het hangt er een beetje vanaf hoeveel de nieuwe tegel boven de oude tegel komt,u kunt in die ruimte voegmiddel laten lopen en nadat het voegsel een beetje afwerbaar is netjes afstrijken,en als de ruimte niet zo veel is kunt het netjes afkitten.
Dus geen enkel probleem om het op te lossen

ph
door philip36 - Dec 3, 2014 om 19:38
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Voegmiddel aanmaken, moet ongeveer de dikte van tandpasta hebben.
Daarvan wat op een doek doen en ermee over de voegen strijken.
Opgedroogd voegmiddel op de tegels naderhand gewoon af te vegen.
Mischien voor een betere hechting van het voegmiddel aan de ondergrond van de loze ruimte de voegen bespuiten met een plantenspuit.

ph
door philip36 - Dec 3, 2014 om 19:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Voegen natuurlijk eerst besproeien voordat u begint met voegen.

er
door erikklapper - Dec 3, 2014 om 20:41
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Als ik hetr goed begrijp moet ik eerst de boel besproeien met water, kan ik het voegmiddel er dan ingieten mbv een maatbeker?

ph
door philip36 - Dec 3, 2014 om 23:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe u het doet is niet belangrijk als het voegmiddel maar in die loze ruimten komt.
Ik was in de veronderstelling dat er alleen de breedte van een voeg als opening was naar de loze ruimte.
Vandaar mijn idee om het voegmiddel op een doekje of sponsje doen en dan over de voegen wrijven zodat het voegmiddel door de voegen in de loze ruimte komt.

Die loze ruimte is toch niet zo belangrijk, als de tegel goed vast zit en de voegen netjes afgewerkt worden is het toch prima.
Op internet kunt u wel info vinden om voegen af te werken.

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2014 om 23:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=erikklapper schreef op woensdag 3 dec 2014, 20:41]Bedankt voor de reacties.
Als ik hetr goed begrijp moet ik eerst de boel besproeien met water, kan ik het voegmiddel er dan ingieten mbv een maatbeker? Ik zou het besproeien maar achterwege laten. Hierdoor loopt u de kans dat het voegsel uit de voegen loopt. U kunt de holle ruimte met een vulpasta opvullen. Is de ruimte meer dan 1 cm dan gaat voegsel barsten als u het daar mee opvult. Om een mooie voeg tussen de tegels te krijgen kunt u deze met een stukje electrapijp natrekken. U krijgt dan een mooie verzonken voeg.

komsja
door komsja - Dec 4, 2014 om 16:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@erikklapper
U kunt wat gerbera ook al zegt het nat maken beter achterwege laten,en het voegsel met iets minder water aanmaken om te verkomen dat het voegsel wegloopt,en dan weet ik zeker dat het helemaal goed komt.

ph
door philip36 - Dec 4, 2014 om 18:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de ondergrond van de loze ruimte wat vochtig is hecht het voegmiddel beter op de ondergrond.
Het is niet de bedoeling dat het zo nat wordt dat het water uit de voegen loopt.
De voegen vullen met voegspecie, hiervoor gebruik je een sponsje
Nadat de voegspecie wat opgedroogd is met een schoon ietwat vochtig sponsje over de voegen strijken om een gladde voeg te krijgen.

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2014 om 23:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 4 dec 2014, 18:33]Als de ondergrond van de loze ruimte wat vochtig is hecht het voegmiddel beter op de ondergrond.
Het is niet de bedoeling dat het zo nat wordt dat het water uit de voegen loopt.
De voegen vullen met voegspecie, hiervoor gebruik je een sponsje
Nadat de voegspecie wat opgedroogd is met een schoon ietwat vochtig sponsje over de voegen strijken om een gladde voeg te krijgen.
Uw reactie is ietwat verwarrend.
Het gaat om een ruimte die boven de tegels is onstaan omdat de nieuwe laag iets hoger komt dan de oude tegels. Die ruimte moet worden opgevuld en dat kun je het beste doen met een vulpasta. Dus nogmaals niet nat spuiten, de voegen met een doek of spons inwassen en nadat deze bijna zijn uitgehard met een stukje pvc buis de voegen natrekken. Je krijgt dan een strakke gelijkmatige verzonken voeg. De hele boel een nacht laten drogen en de volgende dag de tegels met een weinig vochtige doek schoonwassen.

lu
door lucyl - Dec 5, 2014 om 22:48
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het in de badkamer gehad,was een ruimte aan de bovenkant van 2 cm heb het op advies van bouwmarkt de rand met kit erin gespoten en toen een strip die speciaal voor de afwerking voor tegels is erin gedrukt(die hebben ze ook in aluminium kleur) en is meteen netjes afgewerkt,zit er intussen al 5 jaar.

labren
door labren - Dec 6, 2014 om 13:59
862 Antwoorden / 0 Vragen

vol laten lopen met geel of roodband dat is stuc omdat dat spul snelwerkend is