wa
door wawijngaarden Feb 4, 2015 om 15:28
Auto & vervoer

Saldo tegoed ov chipkaart vernietigd. DIEFSTAL!

Ik gebruikte af en toe openbaar vervoer NS icm een 40% reducteikaart en dat kan alleen met een OV chipkaart die ik jaren terug als persoonlijke kaart had aangeschaft. Om er gebruik van te maken moet er minimaal € 20,- op staan anders kun je niet inchecken. Sedert enige tijd is de voordeel kaart niet zo voordeling meer en heb ik voordeel abonnement opgezegd en geen gebruik meer gemaakt van het gebrekkige spoorwegnet. Stond nog wel tegoed op kaart en wilde dat eraf halen. Omdat kaart verlopen was kon dit niet aan het loket en kreeg formulier mee om kaart op te sturen en saldo terug te krijgen. Hierna kreeg ik brief dat saldo restitutie uitsluitend mogelijk is binnen jaar na einde gebruiksrecht. Zat ik na en zonder overleg is de OV chipkaart vernietigd. Dit is mi pure diefstal, tegoed staat mi los van gebruiksrecht van kaart!
met vriendelijke groet
Carla

1481 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 4, 2015 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wawijngaarden,

Een persoonlijke OV chip kaart is 5 jaar geldig.

Die had je kunnen vernieuwen via de website. Het saldo van de oude kaart ontvangt u op uw bankrekening binnen 30 dagen nadat uw kaart verloopt. Uw nieuwe kaart wordt binnen gemiddeld drie werkdagen thuis gestuurd. Het vernieuwen van uw OV-chipkaart en uw saldo terugvragen kan tot een jaar na het verlopen van uw OV-chipkaart.

Abonnementen en Automatisch opladen worden van uw oude kaart overgezet op uw nieuwe kaart. Als u voor de eerste keer incheckt, wordt uw kaart direct automatisch opgeladen.

Info 'alles over verlopen kaarten' klik hier..

Blijkbaar ben je een jaar na de vervaldatum je saldo dus ook kwijt.
Net zoiets als met een verlopen cadeaubon.

Maar voelt wel onrechtvaardig aan!.

Met vr.gr.

sw
door swat1500 - Feb 4, 2015 om 22:58
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van diefstal.
Bij de aanschaf van de OV chipkaart bent u akkoord gegaan met de (ongetwijfeld niet door u gelezen) voorwaarden voor het gebruik van die kaart.
Er is dus niet wederrechtelijk gehandeld en om die reden kan er geen sprake zijn van diefstal.

door 1953 - Feb 5, 2015 om 02:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Flauwe kul die €20,-! Misschien dat het bij NS zo is. Op mijn OV-card staat €7,52 naast het RET-abonnement. Reis sinds 2007 niet meer met de trein. Zelfs nu ik al ruim 60+ ben, maak ik geen gebruik van de NS. Weet überhaupt niet of er nog zeven vrije reisdagen bestaan.

gerbera
door gerbera - Feb 5, 2015 om 13:41
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 5 feb 2015, 02:16]Flauwe kul die €20,-! Misschien dat het bij NS zo is. Op mijn OV-card staat €7,52 naast het RET-abonnement. Reis sinds 2007 niet meer met de trein. Zelfs nu ik al ruim 60+ ben, maak ik geen gebruik van de NS. Weet überhaupt niet of er nog zeven vrije reisdagen bestaan. Als u al zo lang niet met NS reist waarom reageerd u dan. Reizen met NS op een OV kaart moet er minimaal € 20,- op de kaart staan, en ja de 7 vrije reisdagen bestaan nog steeds. Dus niks flauwe kul. Waar het om gaat is dat Ts zijn geld kwijt is omdat er voorwaarde zijn verbonden aan het gebruik van de OV kaart.

di
door diemenees - Feb 7, 2015 om 10:40
196 Antwoorden / 15 Vragen

hr/mw wijnhggaarden heeft inderdaad niet goed opgelet.
Allereerst hoef je maar 10 eur op je kaart te hebben voor NS als je zo'n kortingskaart hebt.
4-6 weken voor de kaart zelf na 5 jaar verloopt stuurt OF NS of OV-sjip je een herinnering en daarin staat duidelijk wat je te doen hebt voor verlenging/nieuwe kaart en hoe je resterend saldo kan terugkrijgen. Als je daar nu pas mee komt, dan heb je zelf enorm zitten slapen.