ta
door tanteriet Mar 19, 2015 om 19:57
Auto & vervoer

Saldo via ideal op OV Chipkaart zetten

Ik reis zelden (nooit) met het OV, mede omdat ik die OV-Chipkaart haat. Maar nu wil ik 45 euro op de chipkaart zetten en thuis betalen via iDeal. Bij een automaat kun je kiezen uit 10,20 of 50 euro. Bij OV-chipkaart.nl kun je alleen kiezen tussen 10 en 20 euro. Bij webshop.htm.nl/nl_NL/webshop/product kun je kiezen tussen 10 en 25 euro.
Waarom kan nergens een eigen bedrag kiezen? Moet ik nu bij de ene site 20 euro en bij de andere site 25 euro opladen om op 45 euro te komen? En vervolgens naar een OV-automaat gaan om deze 2 bestellingen op de kaart te plaatsen? Wat een omslachtig gebeuren. Lijkt wel de 19e eeuw.

4923 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat blijkbaar een flinke reis maken dat u € 45 op uw kasrt wil zetten.;-))

Ga gewoon naar ern automaat en zet er € 50 op, toch geen ramp?

ta
door tanteriet - Mar 19, 2015 om 20:02
87 Antwoorden / 10 Vragen

Of nog erger, als ik 55 euro er op wil, dat kan zelfs niet bij een automaat. Dat is maximaal 50.
Moet ik dan eerst 10, dan 20 euro bij de ene site en dan 25 euro bij de andere site kopen. 3x een iDeal transactie doen? Dat is puzzelen hè. (Ik wil geen automatisch opladen hebben)

ta
door tanteriet - Mar 19, 2015 om 20:05
87 Antwoorden / 10 Vragen

@Tijger1, Flinke reis? Nou ik moet ook terug en wil voldoende saldo hebben voor heen- en terug reis en onderweg niet nog eens saldo bij moeten kopen. Bovendien gaat het mij om het principe dat het zo moeilijk wordt gemaakt. Vroeger kocht je gewoon een retourkaartje voor 55 euro en klaar voor de rest van de dag...

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, vroeger. Toen kocht je gewoon een retourtje aan het loket. Maar helaas dat is voorbij.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 22:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, tanteriet, wat ben ik het helemaal met u eens. En dat gezeur dat je niet meer over "vroeger" kan praten maakt mij helemaal van de leg. Vooral dat je gewoon niet meer kan kiezen wat men werkelijk wil. Dat gezeik dat je maar mee moet gaan in de toekomst, okay, maar er valt weinig te kiezen dan wat de andere 'partij' je voorschotelt. Dus vrije keuze? Nee, is er niet meer. Vooral het "commentaar" van tijger1 jaagt me in de gordijnen, geen empathie, maar dat is vooral omdat hij/zij zelf als senior telkens benadrukt dat zij met haar tijd meegaat. Is fijn, maar er zijn meer mensen in dit land die er ander over denken, net zoals u en ik.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Welk commentaar van mij jaagt u in de gordijnen? Vroeger kon je toch gewoon ern retourtje kopen? En dat is helaas volgens mij allang niet meer zo. Verder geen idee, want ik ben in 1993 voor het laatst met de trein geweest.

Ik ga helemaal niet met mijn tijd mee. Ik stap al meer dan 40 jaar in mijn auto als ik ergens naar toe wil.

En u hebt ook een auto, dus u bent daar ook niet van afhankelijk. Ik ben niet de baas van het openbaar vervoer, dus wat schiet men op met mijn empathie?

Men kan blijkbaar € 40 laden of € 50, maar wil € 45. Jammer dan, kies maar iets anders.

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2015 om 23:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topicstarter kan ook een e-ticket kopen KLIK

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2015 om 23:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Bij OV-chipkaart.nl kun je alleen kiezen tussen 10 en 20 euro........

Dit klopt niet wat je schrijft: je kunt ook kiezen voor 50,- euro. Dus je ziet problemen die er helemaal niet zijn.

ta
door tanteriet - Mar 19, 2015 om 23:29
87 Antwoorden / 10 Vragen

Waar kun je je saldo met 50 euro online opwaarderen? Ik zie alleen 10 en 20 euro. En op een enkele website 25 euro. Oh ja 2x25 = 50 en 2x20+1x10= 50 en 10+20+25=55. Dat bedoel ik met puzzelen.
En als je 1e klas wilt reizen en met de tram verder wilt heb je misschien wel 95 euro nodig: 25+20+20+20+10 of zo? 5xiDeal? Of 2 maal 50 euro pinnen aan de NS automaat en iedereen daar ophouden want hier is maar 1 automaat op het station.

Waarom niet zelf het bedrag bepalen? Zodat als ik er 87,93 op wil zetten ik er 87,93 op kan zetten.

Oh ik bedenk net, als de terugreis duurder dan 20 euro is, 1e klas kan dan makkelijk, 2e klas haal ik dat ook, kun je dan beter niet uitchecken? 20 Euro is het starttarief en bij niet uitchecken blijft het daar toch bij?

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2015 om 23:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Waar kun je je saldo met 50 euro online opwaarderen?.........

KLIK

Of koop een e-ticket.

ta
door tanteriet - Mar 19, 2015 om 23:38
87 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 19 mrt 2015, 23:33].......Waar kun je je saldo met 50 euro online opwaarderen?.........

KLIK

Of koop een e-ticket.

Ja waar dan? 10 en 20. 50 is alleen bij automatisch opladen....

En E-ticket is inderdaad een goede optie als je allen met de trein gaat.. Maar niet als je verder met de tram, bus of metro wilt. Dan moet je zeker weer losse kaartjes bij de bestuurder kopen, als dat nog bestaat. Als ze de chipkaart zo promoten omdat die zo handig zou zijn, waarom maken ze dan het opwaarderen zo moeilijk?

door 1953 - Mar 20, 2015 om 01:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat een omslachtigheid bracht het u teweeg met iDeal!

Gewoon een OV-chipkaart oplaadpunt is al voldoende en die staan tegenwoordig vrijwel in elke supermarkt of welk winkel dan ook.

pi
door pieterwolters - Mar 20, 2015 om 07:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is echt zoeken naar problemen. Het argument dat je niet met het OV reist omdat je de OV-card haat is echt geweldig. Hoe verzin je het. Vroeger moest je eerst in de rij staan om zo;n achterlijke strippenkaart of een kaartje bij het loket te mogen kopen. Nu is het even de OV kaart tegen een paal aanhouden en je kunt de trein in. Dat is toch alleen maar een verbetering?

gompy2
door gompy2 - Mar 20, 2015 om 07:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 07:12]Dit is echt zoeken naar problemen. Het argument dat je niet met het OV reist omdat je de OV-card haat is echt geweldig. Hoe verzin je het. Vroeger moest je eerst in de rij staan om zo;n achterlijke strippenkaart of een kaartje bij het loket te mogen kopen. Nu is het even de OV kaart tegen een paal aanhouden en je kunt de trein in. Dat is toch alleen maar een verbetering?
100 Procent mee eens!
Ik vind het ideaal.

Maar TS kan ook een eenmalige chipkaart kopen als er met de trein gereisd moet worden, het kost alleen 1 Euro extra:
Quote:

De eenmalige chipkaart (los treinkaartje)

Voor de incidentele reizigers en bijvoorbeeld toeristen die geen OV-chipkaart hebben, is er de zogenaamde eenmalige chipkaart (los kaartje). Dit is een papieren kaartje met chip die te koop is bij de NS-kaartautomaat (met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo) en NS-servicebalie en is geldig bij alle treinvervoerders. U hoeft op dit kaartje geen saldo te laden. U checkt er wel mee in en uit.

U betaalt voor de eenmalige chipkaart altijd vol tarief. U kunt hiermee dus niet met korting reizen. Op de vier meest gebruikte producten (enkele reis, retour, dagkaart en het van AnaarBeter-kaartje) betaalt u een toeslag van € 1 om de meerkosten te dekken. U betaalt geen toeslag op de Railrunner, Dagkaart Fiets, Dagkaart Hond, ICE toeslag enkele reis, Euregioticket, Intercity direct Toeslagen en voor kaartjes (met of zonder korting) naar België, Luxemburg, Duitsland en Lille (Frankrijk). De extra balietoeslag is in zijn geheel komen te vervallen.

Met een eenmalige chipkaart reist u door per vervoerder in en uit te checken bij een poortje of paaltje en kunt u ook zónder OV-chipkaart probleemloos door de poortjes.

Goed om te weten: eenmalige chipkaarten zijn alleen te koop met de datum van vandaag. U kunt dus geen kaartje kopen met een datum die in de toekomst ligt. Uitzonderingen zijn de kaartjes naar Duitsland en België.

Bij deze automaat koopt u een eenmalige chipkaart:

Bron, klik hier-> De eenmalige chipkaart (los treinkaartje)

ekiem
door ekiem - Mar 20, 2015 om 16:22
676 Antwoorden / 100 Vragen

Tanteriet en Tenormin, wat jullie zeggen, daar kan ik me helemaal in vinden. Is voor mij dan ook de reden om al helemaal geen gebruik meer te maken van de trein.
En nee, ik ben niet van "gisteren ".

Maar misschien een tip voor uw eventuele reis. Waarom niet via de Blokker of Appie een goedkoop kaartje kopen. Er zijn regelmatig acties waarbij je een kaartje voor 17 of 15 euro kunt kopen en je dan een dag onbeperkt kunt reizen.
Wel even de voorwaarden lezen want die kunnen per actie verschillen. Ben je meteen van een hoop gedonder met het opwaarderen af.

ekiem

di
door diemenees - Mar 20, 2015 om 19:00
196 Antwoorden / 15 Vragen

Dan nog maar weer eens wat echte ware feiten:
1.je kan nog steeds gewoon kaartjes kopen uit de automaat. Kost wel 1 eur meer als op saldo reizen. Die kaartjes hebben OOK een sjip erin en gelden 1 dag-enkel of retour. Je kan er de hele dag onbeperkt mee IN+UITsjekken, zowel langs de route als erbuiten. Dus je kan ook nog onderbreken zolang je wilt.
2.voor zo'n enorm bedrag moet Rietje toch wel een enorme reis maken. Loop dan eerst ff naar de AH en betaal 17 eur voor een bon waarmee je online een DAGkaart heel Nederland per trein (weliswaar pas na 9.00 ma-vr) kan ophalen. Voor die bespaarde 40 eurie hoef ik nu niks te hebben.
3.Als je gewoon een normale retour doet op chipsaldo, dan hoef je er enkel voor te zorgen, dat je voor de TERUGreis nog minimaal 16 eur op je kaart hebt. NS zegt wel 20, maar dat is geldinhalige ontkenning van feiten.
4. en: kan er nou werkelijk Niemand gewoon logies nadenken meer? Je hoeft dus helegaar niet precies in 1 keer het bedrag op je sjip te zetten-je kan het in 2-3-4 of wat je maar wilt doen.
Bij het GVB-metro in AMSterdam kan je wel het bedrag kiezen-in hele euro's- maar ik weet niet het maximum. Dus als je nou perse 55 wil: 25+20+10-of elke andere combinatie.
Je maakt hetzelf gewoon veel te moeilijk en projekteert dat allemaal op die kaart.

zw
door zwaardvis - Mar 20, 2015 om 19:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

dat je voor de TERUGreis nog minimaal 16 eur op je kaart hebt. NS zegt wel 20, maar dat is geldinhalige ontkenning van feiten.

Dat is wel verwarrend dan, als zelfs NS verkeerde informatie geeft.....

ta
door tanteriet - Mar 20, 2015 om 20:24
87 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=diemenees schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 19:00] Dus als je nou perse 55 wil: 25+20+10-of elke andere combinatie.
Als je de reacties gelezen had, had je gemerkt dat we al zelf op dat idee gekomen waren. Weliswaar door op verschillende websites te kopen. Ik weet trouwens niet of dat mogelijk is: 3x kopen en dan in een keer je bestelling afhalen. Geen ervaring mee.
Zag dat er ook 1 of 2 webshops van vervoerders zijn waar je wel 50 euro kunt opwaarderen met iDeal. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je 15 vervoerderswebsites gaat afzoeken om te kijken of er een bijzit waar je 50 euro kunt pinnen?
Mijn idee zou zijn om de klant zelf te laten bepalen welk bedrag hij wil pinnen/opwaarderen.

Als jij bij een bank een geldautomaat zou mogen ontwerpen, zou je dan ook zeggen: hier kan alleen 10 en 20 euro worden gepind, en als u 200 euro wilt hebben moet u maar 10x20 euro pinnen.....zeer klantvriendelijk.
Die tip van AH is trouwens wel aardig. Nog maar 2 dagen mogelijk. Dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Dat E-ticket is wel een goede structurele oplossing..

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 21, 2015 om 00:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is het voordeel aan thuis opwaarderen, wanneer je alsnog langs de automaat moet?

ta
door tanteriet - Mar 21, 2015 om 03:44
87 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 00:53]Wat is het voordeel aan thuis opwaarderen, wanneer je alsnog langs de automaat moet?
Waarom bestaat deze optie?
En ja, waarom moet je alsnog langs een automaat? Dat hadden ze beter kunnen ontwerpen.

Heb inmiddels gezien dat je ook meerdere keren saldo kunt kopen en dan alles in 1x met iDeal betalen. Dus niet 3 x 20 euro = 3 x iDeal. Dat hadden ze ook wel duidelijker kunnen maken.

wepsie
door wepsie - Mar 21, 2015 om 10:28
10 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom toch al die moeite, u geeft aan zelden met het OV te reizen dus een OV chipkaart is dan niets voor u. Deze is alleen geschikt als u regelmatig met het OV reist.

U kunt gewoon een retourtje op het station kopen, en zoals al aangeven is dat 1 euro duurder. Dan in de bus, metro, tram etc. Koopt u ook een kaartje en klaar is kees.