komsja
door komsja Nov 21, 2014 om 17:43
Geldzaken & recht

Samen wonen

Heb al een aantal jaren een eigen huis (met een hypotheek)
Als m,n vriendin en ik besluiten om samen te gaan wonen en m,n vriendin betaald (o.a) de helft van de hypotheek en stel dat het samen wonen toch niet zo,n goed idee was en de relatie stopt kan m,n ,dan ex-vriendin aanspraak maken op de helft van m,n huis omdat ze (aantoonbaar) voor de duur van het samen wonen de helft aan de hyptheek heeft betaald

689 26 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2014 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je vriendin verstandig is, gaat ze niet met jou samen wonen voordat er e.e.a. zwart op wit is gezet.

Wel mee betalen met de hypotheek en met lege handen letterlijk op straat komen te staan? Voor jou waarschijnlijk een leuke deal, voor haar een hele slechte.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2014 om 19:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou eigenlijk wel ff met je vriendin willen "spreken" en haar aanraden om juist niet me je te gaan samenwonen, komsja. Blijf lekker je hypotheek zelf betalen; helemaal met carola.83 eens.

komsja
door komsja - Nov 21, 2014 om 19:22
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Geachte carola.83 en Geachte tenormin
Het ging niet om mezelf maar om m,n zoon die met zijn vriendin gaat samen wonen,en had ook al tegen hem gezegd (voorgesteld) dat hij gewoon de volledige hypotheek blijft betalen maar dat ze wel samen de kosten van het gas water en licht en eten en drinken samen kunnen delen,behalve het roken want zij rookt zelf niet en hij rookt vrij stevig en daar hoeft zij niet aan mee te betalen

fi
door fisbel - Nov 21, 2014 om 19:31
851 Antwoorden / 3 Vragen

Er is uiteraard geen sprake van aanspraak op het huis van de kant van uw vriendin. Zij woont bij u in. U heeft een gezamenlijke huishouding.

Zo te zien bent u geen fiscaal partner met uw vriendin. Als er een minderjarig kind in huis is of komt wordt u dat wel. De eigen woning staat op uw naam. Er is feitelijk geen verschil met de situatie van 2 partners die samenwonen in een huurhuis. En de kosten delen.

Het is redelijk dat u een 'huur' vraagt van uw vriendin. Of dat de helft van de betaalde hypotheekrente moet zijn, is aan u en aan uw vriendin. Houdt u er wel rekening mee dat u belastingvoordeel zult hebben. U zou dus uit moeten gaan van de netto woonlasten. Omdat uw vriendin inwoont worden de gemeentelijke lasten iets hoger. Daardoor wordt de te betalen 'huur' die u vraagt iets hoger, maar niet veel meer dan €10 per maand.
En natuurlijk zijn er ook kosten van gas, water, licht (electra)
Het is misschien handig om een aparte huishoudpot of rekening te hebben voor de boodschappen.

En het is niet heel vreemd dat u op zakelijke basis de kosten wilt delen. Als het inkomen van uw vriendin lager zou zijn, kunt u daar natuurlijk wel rekening mee houden. Het Nibud heeft op haar site verschillende tips hoe de kosten in uw situatie 'eerlijk' verdeeld kunnen worden.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 21, 2014 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ze kan toch gewoon bijdrage aan de lasten zonder samen een .hypotheek te nemen, en u gewoon de aflossing voor u rekening nemen. Dan betaalt zij gewoon de huur gedeeltelijk kan je zo bepalen.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2014 om 19:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 21 nov 2014, 17:43]Heb al een aantal jaren een eigen huis (met een hypotheek)
Als m,n vriendin en ik besluiten om samen te gaan wonen en m,n vriendin betaald (o.a) de helft van de hypotheek en stel dat het samen wonen toch niet zo,n goed idee was en de relatie stopt kan m,n ,dan ex-vriendin aanspraak maken op de helft van m,n huis omdat ze (aantoonbaar) voor de duur van het samen wonen de helft aan de hyptheek heeft betaald

Dit schrijf je als vraag en vervolgens: het gaat niet over mij maar mijn zoon die met zijn vriendin wil samen wonen. Schrijf het dan in de eerste plaats wat duidelijker, sorry! Nee, natuurlijk hoeft de vriendin van uw zoon niet aan de rookgewoonten van uw zoon bij te dragen. U rookt toch inmiddels elektronisch? Misschien ook iets voor uw zoon om het een "shot" te geven.

komsja
door komsja - Nov 21, 2014 om 19:56
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Ik had achteraf inderdaad wat duidelijker moeten zijn,maar had niet verwacht dat jullie zouden denken dat het mijzelf ging,want als er eentje is die never nooit meer samen gaat wonen ben ik het wel,ik maakte me alleen bezorgd over hun verliefdheid en de snelheid van het samenwonen en de verliefde afspraken die ze samen hadden gemaakt.

sw
door swat1500 - Nov 21, 2014 om 20:45
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, zolang beide personen geen samenlevingsovereenkomst aangaan of huwen in gemeenschap van goederen wordt deze vriendin geen medeeigenaar van de woning. Ook niet als zij meebetaald aan de hypotheek. Bij einde relatie heeft zij ook geen recht op teruggave van het meebetaalde.

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 21:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Swat
Met een samenlevingscontract is de vriendin nog geen mede-eigenaar (ook niet met een huwelijk of gp trouwens, maar dat ter zijde).

Ik zou in dit geval echter wel een samenlevingscontract adviseren met een meer-/minderwaarde-clausule. Vriendin betaald immers, direct danwel indirect, mee aan de hypotheek. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat zij mee doet in de waardeverandering.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2014 om 21:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marcel75, maar pappa komsja maakt zich zorgen over: verliefd zijn, blind zijn en daarna: kassa voor de misschien toekomstige ex vriendin. (Wie weet blijven ze wel 50 jaar samen). Dus hij, de vader, lijkt dit dan niet redelijk. Kan ze dan niet gewoon bij de zoon intrekken, boodschappen e.d. betalen zonder direct voor ook de helft van de hypotheek te moeten opdraaien, als het fout mocht gaan?

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2014 om 10:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Als iemand je boodschappen (mee) betaald hou je onder aan de streep zelf geld over. Indirect betaald die ander dus ook mee aan mijn huisvestingskosten (immers aan de kosten van de huishouding). Je moet in mijn ogen dus niet zo zeer naar het labeltje kijken in deze, maar naar het grotere geheel.

mebo
door mebo - Nov 22, 2014 om 11:18
153 Antwoorden / 40 Vragen

Uw zoon is de eigenaar van de woning en daar zal door het gaan samen wonen niets aan veranderen.
De hypotheeklasten bestaan waarschijnlijk uit een deel aflossing en een deel rente.
Uw zoon moet het aflossingsdeel geheel voor zijn rekening blijven nemen, zo betaald alleen hij aan de aflossing van de hypotheek.
Het rentedeel kan geheel of deels worden gedeeld als zijnde een bijdrage in de woonlasten (vergelijkbaar met het delen van de huur).
Over de overige lasten van het wonen en de huishouding zullen ze samen nadere afspraken moeten maken.

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2014 om 20:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mebo,
Wat u wilt regelen zal in de praktijk niet werken. Laat mij een voorbeeld geven: stel uw maandlasten zijn in totaal € 1.000,-- (inclusief boodschappen etc). Iemand trekt bij u in u verplicht diegene de boodschappen van € 250,-- te betalen. Uw maandlasten dalen daarmee met € 250,--. Die gaan dan af van die € 1.000,- waarin ook de hypotheeklasten zaten. Indirect betaald de huisgenoot dus ook mee aan de hypotheek. Maar dat is gewoon even logisch en dus zonder geldlabels denken.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2014 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er voor twee personen boodschappen worden gedaan, houdt de eerste persoon natuurlijk geen geld over. Want anders zou hij of zij alleen voor zichzelf moeten kopen.

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2014 om 23:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Laat ik nu even "de wet" vergeten, als dat al mogelijk is. De zoon van Komsja, al startte hij het topic over zichzelf, heeft eigen huis en vriendin komt erbij. Nou even omdraaien: diezelfde zoon moet ook nu boodschappen doen, koken, belasting van alles betalen, energie, water, heffingen en weet ik veel van wat nog meer. Ik woon in uppie maar moet toch ook koken, wat ik meestal voor meerdere dagen doe. Wat is er dan zo "link" aan om, als proefdraaien, het eerst gewoon te proberen? De Gemeente hoeft toch niet á la minute te weten waar je woont/ingeschreven staat? Ik heb ook mijn neef uit Australië 3 maanden over de vloer; ga ik toch niet gelijk melden aan de Gemeente? Nou ja, ik ben van het Simplistisch Verbond, zullen we maar zeggen. ?

komsja
door komsja - Nov 24, 2014 om 18:09
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
De nu inwonende vriendin had een eigen huurwoning en heeft de huur opgezegd en zich uit de gemeente waar ze woonde uitgeschreven en heeft zich ingeschreven in de gemeente en het op het huisadres van m,n zoon.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi toch? Samen wonen, samen betalen.

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2014 om 19:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

en samen delen!

komsja
door komsja - Nov 24, 2014 om 19:48
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Lijkt allemaal heel erg simpel,maar zo simpel werkt het allemaal niet

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2014 om 19:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Komsja,
Het werkt zo moeilijk als je het zelf maakt. Maar beter nog: het is het leven van je zoon. Laat hem dat leven hebben!

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2014 om 20:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 24 nov 2014, 19:52]Komsja,
Het werkt zo moeilijk als je het zelf maakt. Maar beter nog: het is het leven van je zoon. Laat hem dat leven hebben!

Correct, maar leest u nog eens wat @komsja schrijft: vrijdag 21 nov 2014, 19:56
Denk dat pappa gewoon bang is dat zoon hetzelfde zal overkomen als... (of iets in dien aard). Wat uiteraard niet zo hoeft te zijn.

komsja
door komsja - Nov 25, 2014 om 17:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
U blijft er maar op terugkomen,maar het gaat niet om mij en heb dit ook nooit aan de hand gehad het gaat om m,n zoon en nogmaals heb de vraag verkeerd gesteld maar hou a.u.b ermee op om te denken dat het om mijzelf gaat.HET GAAT NIET OM MIJZELF!!!!!!!!!!!

komsja
door komsja - Nov 25, 2014 om 17:13
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@marcel75
Ik laat m,n zoon z,n leven leiden zoals hij dat wil,maar aangezien ik op mijn leeftijd iets meer levenservaring heb dan m,n zoon probeer ik hem wel zoveel mogelijk te behoeden voor bepaalde dingen die hijzelf met de alom bekende roze bril niet ziet en niet bij stil staat.
Natuurlijk moet je je kinderen ook fouten laten begaan want daar leren ze van,maar dit is niet even zomaar een probleem.

marcel75
door marcel75 - Nov 25, 2014 om 19:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zie nog steeds het probleem niet eigenlijk. Regelt uw zoon niets, dan heeft zijn vriendin nergens aanspraak op. Regelen uw zoon en zijn vriendin wel iets bij een notaris, dan zijn dat hun zaken en deelt vriendin (mogelijkerwijs) mee in de onder-/overwaarde die ontstaat gedurende de samenwoning waar zij ook aan meebetaald.

Onder aan de streep is het dus de zaak van uw zoon en zijn vriendin.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2014 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch volkomen logisch dat ouders kinderen voor fouten en vergissingen proberen te behoeden? Aak al zijn ze volwassen?

marcel75
door marcel75 - Nov 25, 2014 om 19:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Behoeden voor en bedenkingen hebben is prima, voorschrijven ligt daar vlakbij....