di
door ditjesdatjes Apr 24, 2015 om 11:44
Geldzaken & recht

Samenwerking SHV met overige instanties

Wij zijn al (dit is geen grap), VIJF jaar bezig om in de SHV te komen in Den Haag. Elke keer is er weer een vernieuwde procedure die als resultaat heeft dat we weer de boot missen. De laatst vernieuwing was dat je niet als samenwonenden samen de schuld mag oplossen, dit moet nu apart. De mevrouw die de laatste intake deed, reageerde zeer geïrriteerd toen ik wilde uitleggen hoe lang wij al bezig waren en wat er de laatste anderhalf jaar was gebeurd en maakte een ontzettend gestresste indruk. Daar had ze immers niks mee te maken, ik moest gewoon haar richtlijn volgen. Toen ze me ook nog eens probeerde wijs te maken dat we niet hadden moeten bellen, maar naar de balie op hun kantoor hadden moeten komen, was ik zo onthutst dat ik als een mak, murw lammetje de rest van haar instructie maar heb aangehoord, om daarna compleet in stupor naar huis te gaan. Geen ziel die me in die acht maanden tijd de tip had gegeven om naar een balie op kantoor te gaan.... .

Anderhalf jaar geleden hadden we alle papieren in orde, we voldeden aan alle criteria, maar ik moest nog 1 kwijtschelding bij de gemeente aanvragen. Nadat ik deze heb ingediend, heeft de gemeente me (wederom, geen grap) ACHT maanden aan het lijntje gehouden, ik kreeg er maar geen duidelijkheid over. We werden op het hart gedrukt dat deze dingen lang duurden, er was een achterstand die ze moesten inhalen, er werden notities gemaakt zodat er aangetoond kon worden dat we er achter aan zaten. Zelfs als we bezorgd de SHV (OPMAAT) belden om dit aan te geven, wisten die ons te vertellen dat dit standaard was en dat we geduld moesten hebben. Eindresultaat: Geen antwoord op mijn verzoek, maar een gerechtelijk bevel om z.s.m. met het geld over de brug te komen. Dit inclusief een extra boete natuurlijk.

In de tussentijd heeft de belasting EN de gemeente zodanig druk gezet dat we alsnog hebben geprobeerd om regelingen te treffen met deze (steeds agressievere) instanties, wat uiteindelijk heeft geleid tot een situatie waarbij we binnen no-time op straat zijn gezet. Geen aankondiging tot uitzetting, gewoon bam en je staat op straat en dan kan je vrijwel niks meer beginnen. De makelaars/verhuurders gaan dus ook lekker met deze agressieve trend mee en de incasso bedrijven zitten letterlijk op hun schoot.

Kortom, aangeven dat je in de wacht zit bij SHV is nu een teken geworden voor schuldeisers om juist zo snel mogelijk druk te zetten i.p.v. de realiteit onder ogen te willen zien. Quota's halen, wat nou menselijkheid.

Ik kan nog wel doorgaan, maar ik denk dat u nu wel een beetje door heeft wat deze chaos zoal teweeg brengt. We hebben onze beste wil getoond maar worden stelselmatig naar de afgrond gedreven..., immers, het is toch zelf onze schuld? Onder deze noemer worden continue alle bezwaren genegeerd.

De vraag is dus: Is het nog mogelijk om uit deze brei te komen?

Vriendelijk dank voor uw aandacht.

Henk Heidweiller