westhoekje
door westhoekje Mar 3, 2015 om 11:01
Geldzaken & recht

Samenwonen

Ben huisbezitter die helaas gebruik maakt van een uitkering. Mijn vriendin en ik zouden graag willen samenwonen. Zij neemt vanuit de vorige relatie zoveel vermogen mee dat zij geen gebruik hoeft te maken van het sociale "vangnet"

Veranderd de hoogte van mijn uitkering hiermee?

721 7 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 3, 2015 om 11:11
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een WW uitkering is afgeleid van uw inkomen gedurende het laatste half jaar dat u nog werkte en hierop heeft het verder geen invloed dat nu gaat samen wonen. Voor alle andere uitkeringen is uw woonsituatie van invloed en zal tot korting leiden.

westhoekje
door westhoekje - Mar 3, 2015 om 11:51
54 Antwoorden / 19 Vragen

Dank voor uw antwoord was er al bang voor, wat ook meteen het antwoord geeft op de stelling dat er steeds minder mensen gaan samenwonen trouwen en waarom.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 11:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=westhoekje schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 11:51]Dank voor uw antwoord was er al bang voor, wat ook meteen het antwoord geeft op de stelling dat er steeds minder mensen gaan samenwonen trouwen en waarom.

Flauwekul. Je doet alsof half Nederland in de bijstand zit.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 11:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Je kan jouw redenering ook omdraaien: mensen in de bijstand gaan minder samenwonen omdat ze dan niks meer krijgen van de gemeenschap.

ge
door gerboe - Mar 3, 2015 om 11:55
806 Antwoorden / 0 Vragen

@jantje7: hetzelfde geldt ook voor arbeidsongeschikheidsuitkeringen van het UWV.

@westhoekje: denk ook even aan toeslagen want daar kan samenwonen wel invloed op hebben.

westhoekje
door westhoekje - Mar 3, 2015 om 12:03
54 Antwoorden / 19 Vragen

[Flauwekul. Je doet alsof half Nederland in de bijstand zit.

Even ter attentie voorheen gold men als werkloos al men minder dan 12 uur in de week werkte.
Dat is laatst bijgesteld naar 1 uur.

Het zelfde effect is als men meer geld drukt, en daardoor de waarde vermindert.

pi
door pieterwolters - Mar 3, 2015 om 12:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=westhoekje schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 11:51]Dank voor uw antwoord was er al bang voor, wat ook meteen het antwoord geeft op de stelling dat er steeds minder mensen gaan samenwonen trouwen en waarom.

De groei in alleenwonenden zie je vooral bij hoger opgeleiden met een relatief goede baan en bij ouderen. Het komt dus niet door de uitkeringsmaatregelen. Sterker nog: als je afhankelijk bent van een uitkering kan je beter wel gaan samenwonen zodat je veel kosten kunt delen.