he
door hellenkok Jul 17, 2015 om 12:47
Geldzaken & recht

Samenwonen in bijstandsituatie en partner schuldsanering

Hallo,
Mijn WW stopt begin 2016, ik ga dan waarschijnlijk bijstand aanvragen. Mijn vriend heeft schuldsanering aangevraagd, zijn huis wordt door scheiding waarschijnlijk met executieveilingen verkocht. Omdat hij nu (sinds kort) werk heeft via uitzendbureau, verdient hij te veel om voor een sociale woning bij de woningbouw in aanmerking te komen. Ik heb een koophuis en wil wel met hem samenwonen.
Mijn vraag is of ik dan wel in aanmerking kom voor bijstan, echter alleen het bedrag wat mijn vriend krijgt is niet mee rond te komen samen en zeker niet met onze co-ouderschap.
Wie heeft tips of ervaringen.
Alvast bedankt!!

3463 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar komt u wel in aanmerking voor bijstand nu u een eigen huis hebt?

Het is dus een opeenstapeling van rampen. Nu WW straks bijstand, co-ouderschap, en daarnaast misschien schuldsanering en een baan bij een uitzendbureau.

Mijns inziens niet verstandig om die rampen samen te voegen.

Uw vriend kan beter een kamer zoeken en eerst proberen zijn eigen leven op de rails te krijgen.

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2015 om 13:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hellenkok,

.....Mijn WW stopt begin 2016, ik ga dan waarschijnlijk bijstand aanvragen......
Wanneer heb ik met een eigen huis recht op bijstand?
Lees de info van de Rijksoverheid hier.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2015 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De bijstandsnorm voor gehuwden/samenwonenden ligt rond de 1500,- euro per maand.

Om voor bijstand in aanmerking te komen terwijl je een koopwoning hebt, gelden er bepaalde voorwaarden meer info

In financieel opzicht is het naar mijn mening zeer onverstandig in genoemde omstandigheden te gaan samen wonen.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijstand voor geeuwden/samenwonenden is € 1.306,42 per maand.

fi
door fisbel - Jul 17, 2015 om 18:14
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het bedrag dat Carola.83 hierboven noemt is bruto per maand. Het bedrag dat tijger1 noemt is netto per maand. Meestal wordt gerekend met netto, want dat is wat je 'in handen' krijgt. Lees hier de netto bedragen die per 1 juli 2015 gelden.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2015 om 20:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:47]Bijstand voor geeuwden/samenwonenden is € 1.306,42 per maand.

Maar ze kijken toch ook naar het bruto-inkomen van de partner en niet naar netto?

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2015 om 20:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk heb je een baan tegen die tijd, dat maakt alles een stuk makkelijker.

jonnes
door jonnes - Jul 17, 2015 om 21:07
32 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Je zegt dat je vriend schuldsanering heeft aangevraagd. Hij zit er dus nog niet in. Hij heeft dan dus schuld (en). Zolang hij niet in de schuldsanering zit, kan een schuldeiser als er geen goede betalingsregelin getroffen kan worden eventueel loonbeslag leggen en in een nog vervelender geval boedelbeslag. Dat betekent dat als uw vriend bij u woont en ze komen boedelbeslag leggen, dat U dan moet kunnen aantonen dat de spullen in huis van u zijn! Dus overdenk nog even of u nu al wil gaan samenwonen, de problemen kunnen er wel eens groter door worden!

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 20:16][quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:47]Bijstand voor geeuwden/samenwonenden is € 1.306,42 per maand.

Maar ze kijken toch ook naar het bruto-inkomen van de partner en niet naar netto?

Uiteraard wordt er ook naar het bruto inkomen gekeken.

Maar een werkende houdt van een bruto inkomen meer over dan iemand die een uitkering heeft.

Het ging me er alleen om aan te geven dat als hij meer dan die € 1.300 netto aan inkomen heeft, bijstand nul zou zijn.

he
door hellenkok - Jul 17, 2015 om 22:36
5 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor de reacties en meedenken.
Mijn vriend heeft werk, maar gaat binnenkort de schuldsanering in. Dus bruto een goed inkomen, netto niet veel.

mahadma
door mahadma - Jul 17, 2015 om 23:14
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Let op, bruto een leuk salaris, netto niet, maar veel instanties gaan uit van bruto, of anders gezegd: normaal standaard salaris vóór aftrek aflossing.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2015 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hellenkok schreef op vrijdag 17 jul 2015, 22:36]Bedankt voor de reacties en meedenken.
Mijn vriend heeft werk, maar gaat binnenkort de schuldsanering in. Dus bruto een goed inkomen, netto niet veel.

Nee, maar dat gaat de bijstand niet voor u aanvullen.

door 1953 - Jul 18, 2015 om 02:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 jul 2015, 13:09]Maar komt u wel in aanmerking voor bijstand nu u een eigen huis hebt?

Het is dus een opeenstapeling van rampen. Nu WW straks bijstand, co-ouderschap, en daarnaast misschien schuldsanering en een baan bij een uitzendbureau.

Mijns inziens niet verstandig om die rampen samen te voegen.

Uw vriend kan beter een kamer zoeken en eerst proberen zijn eigen leven op de rails te krijgen.

Waarschijnlijk executieverkoop eerdere koophuis (met verlies) vanwege scheiding.

door 1953 - Jul 18, 2015 om 02:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Aanvraag (begin 2016) op grond van de Participatiewet. Situatie voor de Participatiewet kunnen nog eventueel wijzigen voor 2016, hoogte norm e.d.

Voor vermogen geldt een vrijstelling, kan eventueel voor 2016 anders dan voor 2015.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Quote
Waarschijnlijk executieverkoop eerdere koophuis (met verlies) vanwege scheiding. ,quote

Leest u de vraag niet eens, voordat u wat neer pent?

phenix
door phenix - Jul 18, 2015 om 23:17
15 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 09:44]@1953

Quote
Waarschijnlijk executieverkoop eerdere koophuis (met verlies) vanwege scheiding. ,quote

Leest u de vraag niet eens, voordat u wat neer pent?

:-)

Even praktisch.
Koopwoning met bijstand kan, mits je inteert op t eigen vermogen in de woning en je er rekening mee houdt die bijstand op termijn op basis van krediet op je huis terug te betalen ... Als je nieuwe partner onregelmatig inkomen en WW heeft en ook diens woning via executie wordt verkocht, houdt dan rekening met een restschuld en invloed op uitkering/bijstand wegens samenwonen.

Beste is eerst eens alle info te verzamelen zodat je precies weet wat de financiële gevolgen kunnen zijn in verband met bovenstaande. Ik begrijp dat je t niet zult verkiezen, maar zou het een optie zijn om hetzij gescheiden te blijven wonen (wel dubbele woonlasten dan) of heel misschien voorzichrig na te denken over verkoop van je woning en dan samen huren?

Voordeel bijstand koopwoning is dat een groter vermogensbestanddeel behouden blijft. Nadeel is niet alleen dat het vreemd vermogen toeneemt, maar ook dat je dat in de toekomst terug moet betalen.

Voordeel samenwonen is vermijden dubbele woonlast. Nadeel is dat zijn uitkering/loon meegenomen wordt bij de bepaling in welke mate krediet wordt verleend cq bijstand wordt verstrekt.

Sterkte!

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@phenix

Nu even praktisch zoals u schrijft. Lees nou even zorgvuldiger de vraag.

Partner heeft geen WW, maar werkt via een uitzendbureau. De Ts heeft WW. En later misschien bijstand.

Het is al zeker dat partner een restschuld over houdt van zijn pand en hopelijk voor hem de schuldsanering ingaat.

En dan samen huren? Van wat? Partner verdient te veel voor een sociale huurwoning en Ts heeft een eigen woning. Dus ze krijgen niets en uiteraard hebben ze geen geld voor een vrije vestiging.

En met zijn inkomen wordt er straks echt geen bijstand verleend.

door 1953 - Jul 19, 2015 om 00:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 23:58]@phenix

Nu even praktisch zoals u schrijft. Lees nou even zorgvuldiger de vraag.

Partner heeft geen WW, maar werkt via een uitzendbureau. De Ts heeft WW. En later misschien bijstand.

Het is al zeker dat partner een restschuld over houdt van zijn pand en hopelijk voor hem de schuldsanering ingaat.

En dan samen huren? Van wat? Partner verdient te veel voor een sociale huurwoning en Ts heeft een eigen woning. Dus ze krijgen niets en uiteraard hebben ze geen geld voor een vrije vestiging.

En met zijn inkomen wordt er straks echt geen bijstand verleend.

Het gaat om de situatie pas in 2016!!

phenix
door phenix - Jul 19, 2015 om 01:43
15 Antwoorden / 1 Vragen

@1953 mee eens :-)

@tijger1
Praktisch beschouwd ten aanzien van toekomstige situatie. Misschien antwoord juist lezen?

@hellenkok
Je zou kunnen overwegen om je vraag eens voor te leggen aan een advocaat die kennis heeft van de bijstandswetgeving. Een eerste gesprek is veelal gratis. Als je zorgt dat je bij zo n eerste gesprek bijv. Je laatste aanslag woz en andere inkomensgegevens e.d. meeneemt is de kans groot dat je na dat eerste gesprek al aardig wat over jouw specifieke situatie wijzer bent geworden. Een eerste gratis consult is in beginsel vrijblijvend en als gezegd meestal gratis. Juist omdat je een woning in eigendom hebt is t zaak dat je in een zo vroeg mogelijk stadium uitzoekt wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Je kan bij het juridisch loket ook langsgaan en zij kunnen eventueel je verwijzen naar een advocaat bij je in de buurt. Als je vriend meegaat en ook zijn financiële gegevens meeneemt krijg je misschien een nog vollediger advies, zodat jullie in alle rust voor het zover is dat de nieuwe situatie intreedt beslissingen weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Een gesprek met een advocaat valt onder zijn beroepsgeheim. Als je dezelfde info bij de femeente zou navragen is de kans groot dat als je eenmaal aan zou kloppen voor bijstand de notitie van dat informatieve gesprek nu opduikt in je dossier en dat kan op zijn zachtst gezegd minder handig uitpakken voor jullie beiden

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan en gaat een advocaat in een "gratis" kenningsmakingsgesprek met een aanstaande bijstandsklant en aanstaande schuldsanerings klant alle ins en outs van het samenwonen van dat stel beoordelen. ;-))

he
door hellenkok - Jul 19, 2015 om 19:18
5 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Klopt idd dat een verhaal/vraag vaak verkeerd wordt gelezen.
Ik denk dat samenwonen met iemand in de schuldsanering niet lukt als je zelf bijstand hebt of aan wil vragen.
Positief denken dan maar en er van uit gaan dat er een oplossing komt ;-)
Altijd fijn de verschillende meningen en tips te lezen, nogmaals bedankt.