donna
door donna Nov 18, 2014 om 19:22
Computers & telefonie

Samsung Galaxy Core 2

Ik heb een Samsung Galaxy Core 2 gekocht , maar nu lees ik in verschillende reviews dat de batterij niet langer dan een dag mee gaat en dat is voor mij veel te kort. Zoiets moet je natuurlijk uitzoeken voor je hem koopt, ja, ik weet het, ik besloot in de winkel toch niet te gaan voor het model dat ik had uitgezocht. Ik mag nog ruilen, dus zou nu graag weten of iemand ervaring heeft met deze telefoon en iets weet van de batterijduur.

6212 10 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Nov 18, 2014 om 21:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@donna.

Met een beoordeling van de Samsung Galaxy Core 2 kan ik je niet helpen, wel met een beoordeling van de Samsung Galaxy Core 1 v.w.b batterij-duur, die heb ik zelf, en misschien is de machinerie wel redelijk vergelijkbaar.

Ben een af en toe beller, maar ik maar ik gebruik het apparaat wel ontzettend veel als ik daags op pad ben. Ik fiets vaak hele dagen en luister dan naar de radio of eigenlijk meer naar de MP3 speler en als ik iets leuks zie neem ik daar foto's van.
Eigenlijk kun je zeggen dat als ik op pad ga het apparaat van een uur of 9 s'morgens tot een uur of 4 s' middags aan staat en zeer intensief wordt gebruikt met de display helderheid op maximaal.
Hetzelfde gebeurd als ik zomers aan zee ben met mooi weer, vanaf de zelfde tijden als beschreven staat dat ding continu aan.
Als ik dan aan het eind van de middag thuis kom heb ik nog gemiddeld een 55 tot 60% batterijlading.
Zoals geschreven, bij zeer intensief gebruik, maar niet met internetten of downloaden of video's kijken, dat dus niet.
Heb ik het apparaat alleen thuis aan in stand-by stand of heel soms een keer bellen dat gaat de batterijlading echt vele dagen mee, maar heb ik de display helderheid ook veel minder.

Het geluid van radio en MP3 speler is perfect.
De camera is voor mij zeer boven verwachting, die van mijn vorige GSM K810i was al goed, maar deze vind ik beter, en die Core 2 zal dezelfde uitrusting hebben denk ik.
Als je de foto's wilt bekijken, klik hier-> Fietsen in ....
Je kunt dan ook op "Diashow" klikken.

De Core 2 is sinds deze zomer te koop.
De mogelijk negatieve reviews v.w.b de batterijduur die je gelezen hebt kunnen van kort na een aankoop zijn geweest, en je leest alleen maar de negatieve berichten uiteraard.
Mijn ervaring met GSM en Smartphone batterijen is dat ze eerst een flink aantal keren op en ontladen moeten worden willen ze hun maximum capaciteit echt gaan leveren.
(Ik weet het, Lithium-ion mogen niet helemaal ontladen worden en het toestel alarmeert ook)
De capaciteit van jouw Core-2 is 2000mAh, die van mijn Core-1 is 1800mAh, dus in principe zou de batterijduur van de beide toestellen niet zo veel moeten verschillen.

Voor de rest vind ik mijn Core-1 een erg fijn apparaat, ben er erg blij mee, is nog nooit vastgelopen, geeft nooit geen problemen, heb de wereld aan apps ingeladen, waaronder een Sygic navigatiesysteem app met half Europa aan kaarten( echt een aanrader, werkelijk), heb er een SD kaartje in met een flink aantal GByte's waar mijn muziek en nav-systeem op staat, en het ding gaat gaat maar door.
Ik denk dat jouw Core 2 er niet voor onder zal doen en voor zijn prijsklasse Low-Budget) heb je er, als hij net zo werkt als mijn Core-1, een bijzonder fijn apparaat aan.

Nogmaals mijn verhaal is op de Core-1 gebaseerd..
Suc6

hereistom
door hereistom - Nov 18, 2014 om 21:33
730 Antwoorden / 1 Vragen

Een accu bereikt de maximale prestatie niet na de eerste oplading. Alleen door op een juiste manier met de accu om te gaan kan de maximale prestatie en levensduur worden bereikt. Een Li-ion accu moet meerdere malen volledig geladen worden. Er zijn minstens 10 volledige accu-opladingen nodig om het maximale uit de accu te halen. Deze eerste reeks van opladingen bepaalt in hoge mate hoeveel opladingen er tijdens de levensduur mogelijk zijn.
Bij de eerste keer opladen kan het voorkomen dat de accu niet volledig wordt opgeladen. Indien het apparaat waarin u de accu gebruikt een indicator heeft kunt u dit zelf constateren. Laad de accu in dat geval niet verder op maar gebruik de accu tot deze geheel leeg is. Door de accu daarna volledig op te laden wordt de opnamecapaciteit bevorderd (indien noodzakelijk een aantal keren herhalen).
Het kan bij een nieuwe accu ook voorkomen dat de lader (direct) aangeeft dat de accu reeds volledig is opgeladen is terwijl dit nog niet het geval is.

Over het volledig ontladen bestaan nogal wat misverstanden. U kunt de accu best volledig ontladen, dit volledig ontladen is als bijv. de telefoon uit zichzelf uitschakeld.
Diep ontladen is niet goed voor een accu, maar diep ontladen gebeurt pas als u een lege accu langere tijd leeg laat liggen, daarom is het aan te raden om een accu altijd op te laden voordat u 'm opbergt en af en toe weer eens op te laden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 18, 2014 om 23:10
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hereistom schreef op dinsdag 18 nov 2014, 21:33]daarom is het aan te raden om een accu altijd op te laden voordat u 'm opbergt en af en toe weer eens op te laden.
En de accu daarbij verwijderen uit het apparaat.

crewmember
door crewmember - Nov 19, 2014 om 12:53
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hereistom schreef op dinsdag 18 nov 2014, 21:33]Deze eerste reeks van opladingen bepaalt in hoge mate hoeveel opladingen er tijdens de levensduur mogelijk zijn..

Bron? Ik meen dat dit helemaal niet meer waar is voor Li-on batterijen. Eerder voor de oudere NiMh en NiCd's.

costnix
door costnix - Nov 19, 2014 om 12:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@lekkerisdat
Heeft u wel een geprobeerd om een accu uit een iPhone te halen? En,... ging dat?

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2014 om 13:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het op en ontladen van een Li-ion batterijen voor de eerste keer bestaan er veel verschillende meningen.
Ik heb deze richtlijn aangehouden:

Quote:

Tips voor opladen van je smartphone

Geplaatst op 22 mei 2014 door Zaki Khawari in de categorie Nieuws, Tips

Even snel je telefoon aan de oplader voordat je de deur uit gaat. Die gewoonte zul je vast wel herkennen toch? Heerlijk om jezelf die extra 5 minuten te gunnen. Vragen over de batterijduur kom je regelmatig tegen op het internet. En terecht. Want ergernis nummer 1 over huidige telefoons is namelijk de batterijduur.

Heeft het zin om je telefoon heel kort op te laden?

Nee, niet echt. Het hangt een beetje af van wat voor een telefoon je hebt, en dus wat voor soort batterij je gebruikt. Maar even snel 5 minuten opladen voordat je de deur uit gaat blijkt eerder iets voor je eigen gemoedstoestand te zijn dan voor je smartphone. Misschien dat je er een paar procent bij krijgt, maar dit zal voor je telefoon weinig uit maken.

Is het dan schadelijk om je telefoon zo kort op te laden?

Nee, tegenwoordig niet meer met de nieuwe smartphones. De meeste smartphones hebben ‘Lithium-ion’-batterijen, zoals dat heet. In tegenstelling tot de telefoons van vroeger, hoef je door het gebruik van dit soort batterijen je daar geen zorgen om te maken. Een snelle oplaad beurt heeft zin als je meer dan 10% erbij laadt. Niet te vroeg stoppen met laden!

Kan ik mijn telefoon beter helemaal leeg laten lopen voordat ik deze weer oplaad?

Nee, dat is zelfs af te raden als je een Lithium batterij hebt. Wanneer je deze helemaal leeg laat lopen, verkort telkens de levensduur van de batterij. Dus bij 5% doe je het gelijk aan de lader.

Moet ik mijn telefoon helemaal tot 100% opladen?

Nee. Dit is iets wat men vroeger veel zei. Met de nieuwere Lithium batterijen is het niet meer nodig je batterij helemaal leeg te laten lopen om deze vervolgens in 1 keer volledig op te laden.

M’n telefoon opladen als deze nog ruimschoots batterij heeft kan dus geen kwaad?

Klopt. Zelfs als je nog 80% batterij hebt zou het niet uit moeten maken om deze op te laden.

En als ik de eerste keer een nieuwe telefoon ga opladen?

Bij de eerste keer moet je wel voorzichtig zijn. Een batterij moet namelijk geïnitialiseerd worden. Bij een Lithium batterij betekent dat je deze de eerste keer helemaal moet opladen. Het is aan te raden om je telefoon de eerste keer 5 tot 6 uur op te laden, ook al staat er allang in je scherm dat je telefoon op 100% zit. Deze aanduiding klopt volgens de experts namelijk niet de eerste keer, dus negeer de 100% en neem het zekere voor het onzekere!

Maakt de temperatuur van mijn telefoon nog iets uit?

Ja. Het is het beste voor je batterij om je telefoon op kamertemperatuur te houden. Te lang in een warme broekzak, een auto in de zon of in direct zonlicht kan er voor zorgen dat je batterij veel sneller leeg loopt. Op de lange termijn zorgt een oververhitte accu ervoor dat je levensduur ervan achteruit gaat. Koelte is over het algemeen beter voor je apparaat, al is het ook geen goed idee je telefoon in de ijskast te bewaren. Wanneer je telefoon tijdens het laden heel warm aanvoelt, is er wellicht iets mis met je lader. Gebruik daarom altijd kwaliteit laders en geen goedkope prut.

Is het slecht om m’n 100% opgeladen telefoon in de lader te laten zitten?

Nee hoor, niet echt. De meeste opladers zijn tegenwoordig redelijk smart en sluiten de stroomtoevoer af als je batterij helemaal vol is. Je kunt dus prima je telefoon een hele nacht aan de oplader leggen. Let op, bij onofficiële laders moet je controleren of ze warm worden.

Kan ik mijn telefoon gebruiken tijdens het opladen?

Jazeker. Dit is bij Lithium batterijen, welke meestal in smartphones zitten, geen probleem. Tenzij je veel zware apps aan hebt staan waardoor de telefoon steeds warmer wordt, maar onder normale omstandigheden is dit geen probleem. Natuurlijk zal je telefoon er wel wat langer over doen om op te laden.

Wat zeggen Apple en Samsung over het gebruik van de batterij?

Volgens Samsung bleek het volgende: laad je telefoon zo vaak en wanneer je maar wilt op, daar is de batterij immers voor bedoeld. Lekker duidelijk toch? Apple zegt terecht dat een batterij maar een bepaald aantal keer opgeladen kan worden, maar dat het niet vast staat hoe vaak dit is. Ze geven aan dat het goed is om bijvoorbeeld 1 keer in de maand de batterij helemaal leeg te laten lopen.

Bron, klik-> Mobiele telefoons en tablet reparatie

Mijn persoonlijk ervaring is dat in het allereerste begin na een dag op pad te zijn geweest, de ontlading in procenten dieper was als later.
Echter is dat uiteraard geen bewijs, ik ben niet met meetapparatuur bezig geweest om dat echt te controleren.

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2014 om 14:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al schreef, allerlei meningen over hoe de eerste keer op te laden.
Quote:

Een nieuwe accu in gebruik nemen

Welk type accu het ook is, het wordt altijd aangeraden om een splinternieuwe accu voor gebruik helemaal op te laden en deze vervolgens pas weer op te laden wanneer de accu bijna leeg is. U kunt dit in het begin het beste een paar keer herhalen. Op die manier wordt de accu geconditioneerd (zeg maar 'ingereden', zoals een nieuwe auto) en wordt de capaciteit optimaal benut.

Bron, klik-> Computer-Idee Haal meer uit uw accu's en batterijen

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 19, 2014 om 16:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 19 nov 2014, 12:55]@lekkerisdat
Heeft u wel een geprobeerd om een accu uit een iPhone te halen? En,... ging dat?
Ben een verstandig mens en die koopt geen rommel.

costnix
door costnix - Nov 19, 2014 om 16:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@lekkerisdat plus verstandig is twee :-(

donna
door donna - Dec 4, 2014 om 09:56
207 Antwoorden / 43 Vragen

Dank voor de reacties, ik ben weer wat wijzer geworden. De maximale 9 uur die Samsung aangeeft is spreektijd, dat stond er niet bij. Standby verbruikt hij veel minder, ik kan nu toe met opladen na een paar dagen omdat ik de telefoon niet zo vaak gebruik.