tu
door tui68 Sep 24, 2014 om 18:39
Computers & telefonie

Saturn weigert laptop terug te nemen binnen bedenktermijn

Via Saturn online heb ik 10 dagen geleden een laptop aangeschaft. Deze laptop voldoet niet aan mijn wensen. Is traag, geluidskaart werkt niet goed, blue tooth doet het niet. Kortom, ik wil m terugsturen om mn geld terug te krijgen of eventueel een andere bij hen aan te schaffen. Via hun klantenservice ( 0800 0399) kreeg ik te horen dat als ik de laptop heb aangehad ik m niet meer kan retourneren. In hun retourvoorwaarden staat echter wel dat ik het product " ...in die mate mag gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het product wenst te behouden". Ook wettelijk gezien mag ik het product binnen 14 dagen terug sturen als ik er spijt van heb. Hoe kan je jn godsnaam beoordelen of een laptop kij bevalt als ik m niet mag aandoen om te testen. De dame aan de telefoon weigert om mij het adres door te geven waar ik het naartoe kan sturen en legt de telefoon zo onbeschoft neer zonder dat het gesprek tot een einde is gekomen. Kan iemand mij aub adviseren wat ik nu moet doen. Ik vind dit niet terecht en volgens mij wettelijk ook niet toegestaan.

2018 43 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 18:46
11531 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft de windows licentie geactiveerd. Dus gebruikt en dus niet meer als nieuw te verkopen. Dus niet meer terug te sturen. U zegt dat: Is traag, geluidskaart werkt niet goed, blue tooth doet het niet. Traag kan aan de specificaties liggen of aan wat u gewend was. Geluidskaart kan (mogelijk) fout ingesteld zijn. Bluetooth werkt niet, voor dat laatste kan de pc voor garantie worden aangeboden in reparatie. Laat een slimme kennis, vriend, collega er eens naar kijken of het geen fout van u is.

Een tegenvraag: zou u zelf de pc geaccepteerd hebben als er al een werkende windows versie op draaiende was?

Cookies
door Cookies - Sep 24, 2014 om 18:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uit de voorwaarden:

Uitgesloten van retour en omruiling zijn:

Prepaid- en softwarepakketten.
Licentiegebonden producten.
Navigatieapparatuur.
Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige datadragende producten.
Satelliettunerpakketten en smartcards.
Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, hoofdtelefoons).
Op maat gemaakte producten en/of aanpassingen aan producten in opdracht van de klant.
Giftcards

zoekster
door zoekster - Sep 24, 2014 om 19:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige datadragende producten

Dat kunnen ze gerust in hun voorwaarden zetten, maar dat is een onwettige voorwaarde, dus die kan zo de prullemand in.

Weer eentje die het herroepingsrecht wil ontduiken.

Het is echter wel een probleem dat de licentie is geactiveerd.

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2014 om 19:32
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tui68 schreef op woensdag 24 sep 2014, 18:39]Via hun klantenservice ( 0800 0399) kreeg ik te horen dat als ik de laptop heb aangehad ik m niet meer kan retourneren.
Heeft u het gesprek opgenomen? Zo nee, dan kunt u met dit deel van het verhaal niets.

[quote=tui68 schreef op woensdag 24 sep 2014, 18:39]Kan iemand mij aub adviseren wat ik nu moet doen.
Schrijven.

[quote=mahadma schreef op woensdag 24 sep 2014, 18:46]U heeft de windows licentie geactiveerd. Dus gebruikt en dus niet meer als nieuw te verkopen.
Dat is ondernemersrisico.

[quote=carola.83 schreef op woensdag 24 sep 2014, 18:55]Uit de voorwaarden:

Uit de wet:
[quote=Artikel 6:230i lid 1 BW]Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.[quote=Artikel 6:230o lid 1 sub a onder 1 BW]De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, vanaf de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.[quote=Artikel 6:230r lid 1 BW"]De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

Prepaid- en softwarepakketten; Licentiegebonden producten; Navigatieapparatuur; Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige datadragende producten; Satelliettunerpakketten en smartcards; Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, hoofdtelefoons); en Giftcards komen niet voor op de lijst met wettelijke uitzondering.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 20:16
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Dus volgens Alfatrion kunnen we allemaal een geactiveerde versie van windows krijgen ..........

Dat lijkt mij toch effe lastig. Er wordt iets wezenlijk in gebruik genomen, de software. Ik mag dus ook een duur software pakket per internet bestellen, instaleren en terugsturen omdat het (al of niet zogenaamd) niet bevalt ............ Als dat mag wil ik wel een paar pakketjes bestellen.

zoekster
door zoekster - Sep 24, 2014 om 20:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 24 sep 2014, 19:32]

Hygiënische producten
wettelijke uitzondering.
3 de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

Die zie ik er toch wel echt bij staan hoor.

Dat van die licentie, tja dat is een lastige...

6.de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

of ze daarmee ook het erop zetten van een besturingssysteem bedoelen...

laat ik over aan de rechter.

Giftcards die electronisch worden opgeladen, die je dus in je account hebt staan via internet zullen ook geen bedenktijd hebben, neem ik aan.

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2014 om 21:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 sep 2014, 20:26][quote=alfatrion schreef op woensdag 24 sep 2014, 19:32]
Hygiënische producten
wettelijke uitzondering.
3 de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

Die zie ik er toch wel echt bij staan hoor.
Nee, toch niet.
1. Er zit verschil tussen een hygiënische product met verzegeling en een hygiënische product zonder verzegeling;
2. Er zit verschil tussen een hygiënische product en een product dat om hygiënische redenen niet terug te zenden is (ik weet er zo snel niet een voorbeeld bij);
3. Er zit verschil tussen een product dat verzegeld is en een product dat niet verzegeld is;

De uitzondering betreft producten die zijn verzegeld welke ongeschikt zijn om terug te worden gezonden nadat de verzegeling is verbroken.

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 sep 2014, 20:26]Dat van die licentie, tja dat is een lastige...

6.de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
Het product "computer met Windows" laat zich niet kwalificeren als computerprogrammatuur. Bovendien is bij deze wijze van verspreiding niet mogelijk om Windows los te verzegelen. Op die manier zou het wel heel erg gemakkelijk om het herroepingsrecht te omzeilen. Je zet "gewoon" iets van software op de computer en daarmee kun je de consument dan het recht ontnemen om het product uit te proberen.

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 sep 2014, 20:26]Giftcards die electronisch worden opgeladen, die je dus in je account hebt staan via internet zullen ook geen bedenktijd hebben, neem ik aan.
Een giftcard is eveneens geen audio- of video-opnamen of computerprogrammatuur.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 21:45
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Dan wordt het duidelijk (als ik het goed lees). De PC mag terug, maar de geactiveerde software is geopend/gebruikt en mag dus niet terug. Dus in deze stelling (als voorbeeldberekening) PC met windows kost 200 euri's. De pc mag terug, waarde 100 euri's, de software is geactiveerd en mag niet terug, dus wordt ook niet terugbetaald. Dus krijgt deze "klant" 100 euri's terug ......... Gelijk of ongelijk?

diumenge
door diumenge - Sep 24, 2014 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hoeft Windows niet direct te activeren toch? Althans ik dacht dat dat binnen 30 o.i.d. dagen na ingebruikname moet, als je dat wel doet dan kan je stellen dat je een virtueel zegel verbroken hebt.

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2014 om 21:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is dat de software hier niet los op een DVD is geleverd, maar onderdeel is gemaakt van de computer.

Overigens is het aanleveren van software op een DVD onvoldoende; de DVD moet ook nog eens verzegeld worden.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 21:54
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe wil je een pc testen? TS heeft getest en geconstateerd: is traag. Dus Windows moet geactiveerd zijn. Hoe wil je dit anders weten.

diumenge
door diumenge - Sep 24, 2014 om 21:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mijzelf, o nee, toch niet :-(

Klik

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2014 om 22:02
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Ministerie van economische zaken]Maar hoe zit het nu met de laptop waar de software op zit? Het is redelijk dat een consument de laptop test om te zien of deze voldoet aan zijn verwachtingen en de functievereisten zoals deze vermeld staan op de verkoopsite aanwezig zijn. Als er voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig is dan kan deze moeilijk gescheiden worden van de laptop en zal het herroepingrecht gelden voor het gehele product inclusief de sofware.

http://blog.iusmentis.com/2008/11/20/recht-van-retour-bij-laptops-via-internet/comment-page-1/#comment-10556

gerbera
door gerbera - Sep 24, 2014 om 22:27
7356 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 24 sep 2014, 21:58]@mijzelf, o nee, toch niet :-(

Klik in dit verhaal lees ik dit, Kopers van een nieuwe pc met Windows 8 hebben geen last van de verandering. Op deze pc’s is de OEM-versie van het besturingssysteem al door de pc-bouwer geactiveerd. Hier maak ik uit op dat windows reeds geactiveerd was of zie ik dat verkeerd ?

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 06:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 24 sep 2014, 22:27]in dit verhaal lees ik dit, Kopers van een nieuwe pc met Windows 8 hebben geen last van de verandering. Op deze pc’s is de OEM-versie van het besturingssysteem al door de pc-bouwer geactiveerd. Hier maak ik uit op dat windows reeds geactiveerd was of zie ik dat verkeerd ?

Daar had ik even overheen gelezen. Maar ik herinner mij inderdaad niet dat ik op mijn laatste laptop Windows (8) moest activeren. Dus dat lijkt te kloppen. Windows heeft ook een ingebouwde functie om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen volgens mij, mits het wachtwoord bekend is. Hoe dan ook, ik zou als volgende koper die laptop niet accepteren als duidelijk was dat deze al eerder gebruikt was. Vervelend voor de ondernemers dus...

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 11:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als verkoper zou ik dan zeggen "dan moet je het ding maar niet online kopen". Het mes snijd natuurlijk aan twee kanten.

Maar je kunt natuurlijk altijd een beroep doen op het herroepingsrecht. De verzendkosten retour zijn voor de koper tenzij de verkoper je er op heeft gewezen dat de verzendkosten voor jouw rekening zijn.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 11:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 25 sep 2014, 11:16]Als verkoper zou ik dan zeggen "dan moet je het ding maar niet online kopen". Het mes snijd natuurlijk aan twee kanten.

Waarom zou de verkoper dat zeggen tegen de koper?

De koper is toch juist enorm in het voordeel als hij de laptop online koopt?

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 12:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet realistisch om te verwachten dat jij een product mag uitproberen en zonder opgave van redenen mag terugsturen en tegelijk dat dit product niet door een andere consument is uitgeprobeerd.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 12:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 25 sep 2014, 12:24]Het is niet realistisch om te verwachten dat jij een product mag uitproberen en zonder opgave van redenen mag terugsturen en tegelijk dat dit product niet door een andere consument is uitgeprobeerd.
Maar de koper blijft natuurlijk het recht houden om de eerder uitgeprobeerde laptop terug te sturen. Als merkbaar is dat iemand anders er al op aan de gang is geweest, dan vrees ik dat die realistische insteek bij de koper geheel zal ontbreken.

Het is gewoonweg een lastig probleem.

pi
door pieterwolters - Sep 25, 2014 om 18:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 24 sep 2014, 21:54]Hoe wil je een pc testen? TS heeft getest en geconstateerd: is traag. Dus Windows moet geactiveerd zijn. Hoe wil je dit anders weten.

Snelheid e.d. hoef je niet te testen. Daarvan heb je de specificaties die je weet voordat je m besteld. Als dingen echt kapot zijn valt het onder garantie.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 18:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 25 sep 2014, 18:08]Snelheid e.d. hoef je niet te testen.
De snelheid van wat? De meest basale eigenschappen zijn aangegeven, maar deze zeggen de consument helemaal niets. Als ik twee computers op een netwerkje aansluit, hoe snel is een bestand dan van deze ene naar de andere computer te sturen? Dat hangt van te veel factoren af: dat kun je alleen ervaren in de praktijk.

Hoe lang duurt het voor dat je de computer kunt gebruiken na het aanzetten? Zelfs als dit al aangegeven is dan nog zegt zo'n getal een consument niets. Ook dit is iets dat je moet ervaren.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 18:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 sep 2014, 12:48]Het is gewoonweg een lastig probleem.
Het maken van een gost image is voor computers een goede oplossing. Hiermee is de computer zo weer in de originele staat terug te zetten. Het verhaal met licenties is iets dat de verkoper met Microsoft moet regelen.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 25 sep 2014, 12:24]Het is niet realistisch om te verwachten dat jij een product mag uitproberen en zonder opgave van redenen mag terugsturen en tegelijk dat dit product niet door een andere consument is uitgeprobeerd.
Consumenten verschillen. Ik ben niet van het op afstand kopen, uitproberen en dan terugsturen. Ik bedenk mij achteraf niet. Zou ik echter, voor de volle prijs, een product ontvangen dat iemand anders al 'getest' heeft dan gaat het retour. Ik koop online voor het gemak en omdat het vaak goedkoper is, niet vanwege het recht om te retourneren.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 19:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 sep 2014, 18:54]Consumenten verschillen. Ik ben niet van het op afstand kopen, uitproberen en dan terugsturen. Ik bedenk mij achteraf niet. Zou ik echter, voor de volle prijs, een product ontvangen dat iemand anders al 'getest' heeft dan gaat het retour. Ik koop online voor het gemak en omdat het vaak goedkoper is, niet vanwege het recht om te retourneren.
Het is vanwege het recht om te retourneren dat je een product kan terug sturen omdat een ander het vijf tellen in zijn handen heeft gehad. Als je een auto bij de dealer koopt dan krijg je een product waar anderen mensen een proefrit mee hebben gemaakt en daar moet je het volle pond voor betalen.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vijf tellen in handen hebben gehad is geen enkel probleem. Laptop uitgepakt, folie van het scherm, verpakking gescheurd, dat soort dingen. Dat is wel een probleem. Persoonlijk ben ik van mening dat die regels omtrent het recht op retourneren veel te ver gaan. Zeker als ik jouw bijdrages hier zie en daaruit blijkt hoe ver de rechten van de consument kennelijk gaan.

In het geval van deze vraag heeft TS zich of niet goed geïnformeerd of de laptop is defect. In het eerste geval vindt ik het belachelijk dat een volgende mogelijke met die laptop komt te zitten, in het tweede geval moet de laptop gewoon vervangen of gerepareerd worden.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de prijs van de laptop, er worden laptop voor onder de driehonderd euro verkocht. Dat zijn geen snelheidsmonsters.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 19:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 sep 2014, 19:20]Vijf tellen in handen hebben gehad is geen enkel probleem. Laptop uitgepakt, folie van het scherm, verpakking gescheurd, dat soort dingen. Dat is wel een probleem. Persoonlijk ben ik van mening dat die regels omtrent het recht op retourneren veel te ver gaan. Zeker als ik jouw bijdrages hier zie en daaruit blijkt hoe ver de rechten van de consument kennelijk gaan.

In het geval van deze vraag heeft TS zich of niet goed geïnformeerd of de laptop is defect. In het eerste geval vindt ik het belachelijk dat een volgende mogelijke met die laptop komt te zitten, in het tweede geval moet de laptop gewoon vervangen of gerepareerd worden.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de prijs van de laptop, er worden laptop voor onder de driehonderd euro verkocht. Dat zijn geen snelheidsmonsters.
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Alfatrion vindt bijv. met een wasmachine, dat je de vuile was erin mag stoppen, waspoeder erbij en draaien maar en dan toch nog het recht hebben om het ding zonder opgave van redenen terug te sturen. Ik vind gewoon aanzetten met water erin en kijken of hij het doet genoeg.

Het deel van vervangen of gerepareerd worden, dat ben ik niet met je eens. Als je een DOA krijgt, dan moet er simpelweg een vervanger worden gestuurd met weer een bedenktijd van 14 dagen. Ik vind het belachelijk dat als je een kapot product koopt dat het meteen de reparatie in kan.

Ook al zou je zogenaamd de keus hebben tussen vervanging en reparatie, je hoort vaak genoeg dat een product meteen de reparatie ingaat. Verkopers trekken zich niets aan van wat eens door de minister over die keuze is gezegd.
Vanuit dat standpunt kan ik de vraagsteller wel begrijpen dat hij er meteen vanaf wil.

Ik vraag me overigens ook af of de laptop een fout heeft. Misschien heeft hij helemaal geen bluetooth. Bij de specificaties staat vaak wat er wel in zit, maar niet wat er niet in zit.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 20:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Zoekster, uiteraard ben ik ook een voorstander van vervanging in een dergelijke situatie. Dat zou ik persoonlijk ook eisen, maar gezien de vele reacties op dit forum bij soortgelijke vragen dat de leverancier ook mag repareren heb ik die optie er bij gezet.

Ik denk overigens dat de laptop van TS niet defect is, ik verwacht dat het een goedkoop modelletje is waar meer van verwacht wordt dan realistisch is.

mahadma
door mahadma - Sep 25, 2014 om 20:44
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou wel eens willen weten, welk type, merk en specs deze pc heeft.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 20:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 sep 2014, 20:24]@Zoekster, uiteraard ben ik ook een voorstander van vervanging in een dergelijke situatie. Dat zou ik persoonlijk ook eisen, maar gezien de vele reacties op dit forum bij soortgelijke vragen dat de leverancier ook mag repareren heb ik die optie er bij gezet.

Maar juist door die optie sta ik toch meer 'aan de kant' van alfatrion, ook al gaat hij mij te ver. Ik wil geen vervanging moeten eisen als ik een product koop dat meteen al een probleem heeft. Dat betekent een 'gevecht' waar ik geen zin in heb. Dan beroep ik me liever op het herroepingsrecht en verder zoeken ze het maar uit.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 20:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 sep 2014, 20:44]Ik zou wel eens willen weten, welk type, merk en specs deze pc heeft.
Ik ook. Zou veel verduidelijken.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 21:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 sep 2014, 20:54]Maar juist door die optie sta ik toch meer 'aan de kant' van alfatrion, ook al gaat hij mij te ver. Ik wil geen vervanging moeten eisen als ik een product koop dat meteen al een probleem heeft. Dat betekent een 'gevecht' waar ik geen zin in heb. Dan beroep ik me liever op het herroepingsrecht en verder zoeken ze het maar uit.

Als de laptop echt stuk is en herroepingsrecht in die situatie beter werkt, dan ben ik het helemaal met je eens. Het doel heiligt de middelen.

Los daarvan vind ik ook dat het herroepingsrecht zoals alfatrion het uitlegt te ver gaat, ik weet ook niet of het juist is. Naar mijn mening zou het uitproberen niet verder moeten gaan dan wat in de winkel ook mogelijk is. Om door te gaan op het eerdere voorbeeld, in de winkel kan je geen wasje draaien ook niet met alleen water, dus dan zou dat thuis ook niet moeten kunnen als je het product wenst te retourneren.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 21:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn standpunt staat waarschijnlijk tussen dat van jou en alfatrion in. Wel werking vaststellen, dus aanzetten even kijken of het product het doet, maar het niet te gek maken.

In dit geval was ik heel blij met het herroepingsrecht zoals het in de wet staat.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 21:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt ja. Werking vaststellen is logisch. Maar ook als de laptop prima werkt en achteraf het formaat of de kleur toch niet bevalt dan mag deze geretourneerd worden. Dat had de koper echter ook kunnen vaststellen zonder 'm aan te zetten. Prima om consumenten te beschermen, maar het gaat soms wat ver naar mijn mening.

Niet dat mijn mening daarbij belangrijk is, recht is recht. Maar persoonlijk pas ik er dus voor een product te ontvangen, tegen de volle prijs, dat niet meer nieuw is.

Afijn, TS is hier verder niet mee geholpen. Volgens mij is het wel duidelijk dat in dit geval de laptop retour kan, en wellicht ook terecht.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 21:42
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 sep 2014, 19:35]Ik ben het voor een groot deel met je eens. Alfatrion vindt bijv. met een wasmachine, dat je de vuile was erin mag stoppen, waspoeder erbij en draaien maar en dan toch nog het recht hebben om het ding zonder opgave van redenen terug te sturen. Ik vind gewoon aanzetten met water erin en kijken of hij het doet genoeg.

Ik zou wel eens willen weten hoeven de waarde van een wasmachine daalt als gevolg van het draaien zonder kleding en hoeveel met. Ik vermoed dat het verschil nihil zal zijn.

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 sep 2014, 19:35]Ook al zou je zogenaamd de keus hebben tussen vervanging en reparatie, je hoort vaak genoeg dat een product meteen de reparatie ingaat. Verkopers trekken zich niets aan van wat eens door de minister over die keuze is gezegd.

Maar dat is iets dat op alle vlakken plaats vindt. Moet je eens kijken hoeveel webwinkel consumenten dwingen om voor af te betalen. Zelfs webwinkel de gebonden zijn aan een keurmerk doen dit.

mahadma
door mahadma - Sep 25, 2014 om 21:47
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Maar dat is iets dat op alle vlakken plaats vindt. Moet je eens kijken hoeveel webwinkel consumenten dwingen om voor af te betalen. Zelfs webwinkel de gebonden zijn aan een keurmerk doen dit.

Hoeveel extra werk zouden de incassoburo's / deurwaarders extra hebben als dit niet het geval was?

Ik pas wel op, als je iets koopt op internet of retournemende winkels, is de kans dus meer dan groot dat je iets koopt wat al bij één of meerdere anderen is geweest. Terwijl je er wel voor nieuw moet voor betalen.

Als er een regeling was dat als het apparaat één of meerdere keren verkocht / getest is door anderen er een korting op zou komen ben ik daar dus voor.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 sep 2014, 21:47]...
Als er een regeling was dat als het apparaat één of meerdere keren verkocht / getest is door anderen er een korting op zou komen ben ik daar dus voor.

Helemaal mee eens. Zo heb ik op een veiling van Mycom voor een goede prijs een laptop op de kop getikt waarvan ik wist dat deze retour gekomen was. Van te voren duidelijk aangegeven, dus ik had daar geen enkel probleem mee.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 21:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 sep 2014, 21:12]Los daarvan vind ik ook dat het herroepingsrecht zoals alfatrion het uitlegt te ver gaat, ik weet ook niet of het juist is. Naar mijn mening zou het uitproberen niet verder moeten gaan dan wat in de winkel ook mogelijk is.

De wetgever heeft duidelijk niet voor dat criterium gekozen. De regels zijn heel simpel.

- Een consument heeft bij online aankopen een herroepingsrecht.
- Het herroepingsrecht houdt in dat de consument binnen 14 dagen na bezorging de koop kan ontbinden, zonder opgave van redenen
- De consument moet dan het product binnen 14 dagen terug sturen.
- De verkoper moet de aankoopprijs plus de verzendkosten heen binnen 14 dagen terug betalen.

- Als het product in waarde is verminderd als gevolg van het in gebruik nemen door de consument, dus wanneer de consument verder is gegaan dan noodzakelijk was om de aard, de kenmerken en de werking van het product te proeven, dan moet de consument dit bedrag vergoeden.

Er is geen ruimte voor argumenten als "maar in een stenen winkel mag je dit niet doen, dus...".

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2014 om 21:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@alfatrion, dat is mij inmiddels wel duidelijk en is ook prima verder, persoonlijk hou ik er een andere mening op na en vind ik het overdreven in het voordeel van de consument.

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 22:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 sep 2014, 21:47]Hoeveel extra werk zouden de incassoburo's / deurwaarders extra hebben als dit niet het geval was?
Consumenten kunnen deurwaarders natuurlijk gewoon de opdracht gegeven om deze winkeliers te dagvaarden.

mahadma
door mahadma - Sep 25, 2014 om 22:06
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Consumenten kunnen deurwaarders natuurlijk gewoon de opdracht gegeven om deze winkeliers te dagvaarden.

Ik bedoel dus als er geen vooraf betaling van klant naar winkel zou zijn dat het incasso gebeuren zou ontploffen. En vermoedelijk heel veel winkels zouden het niet meer redden. En komen er alleen grote jongens die de markt gaan beheersen. Is dat de bedoeling van "de wet"?

alfatrion
door alfatrion - Sep 25, 2014 om 22:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 sep 2014, 22:06]Ik bedoel dus als er geen vooraf betaling van klant naar winkel zou zijn dat het incasso gebeuren zou ontploffen.
Dat valt best mee.

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 sep 2014, 22:06]En vermoedelijk heel veel winkels zouden het niet meer redden. En komen er alleen grote jongens die de markt gaan beheersen. Is dat de bedoeling van "de wet"?
Dat kun je wel roepen, maar ik zie geen aanleiding om te vermoeden dat het de verhouding tussen wel en niet op tijd betalende klanten wezenlijk anders zou zijn bij een kleine winkel als bij een grote winkel. Het over grote deel van de klanten zijn netjes en betalen op tijd of bijna op tijd. En juist zij de dupe als het bedrijf over de kop gaat.

mahadma
door mahadma - Sep 25, 2014 om 22:19
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Door welke kleur bril kijk je. Ik denk zelf, maar daar zijn we het dus niet over eens, dat als mensen die iets bestellen zonder vooraf betaling zich snel "over eten" om het simpel te zeggen met het idee: Dat komt wel goed. Omdat het nu gebruikelijk is kan je pas kopen als je het geld hebt. Ook kunnen vreemden niet op jouw rekening bestellen en jouw de rekening sturen. Probeer eens een probleem/stelling van meerdere kanten te bekijken.

alfatrion
door alfatrion - Sep 26, 2014 om 08:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De stelling is: een kleine winkel krijgt zoveel meer dan grote winkel te maken met wanbetalers dat zij door deze problematiek over de kop zullen gaan. En je argument is: "Door welke bril kijk je? Probeer dit van meerdere kanten te bekijken". Ik vind dat niet erg overtuigend, jij wel?

Heb je eigenlijk laatst gekeken naar Kassa toen het faillissement van Neckermann werd besproken? De curator heeft gekozen voor een flits faillissement. Consumenten die vooruit hadden betaald (met het idee van het komt wel goed) waren hun geld kwijt.

Een algemene voorwaarde (dwz een beding dat is opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen) mag niet verplichting tot de vooruitbetaling van meer dan 50%. Als dit toch gebeurt dan geldt de hoofdregel dat er betaald moet worden bij aflevering dwz gelijk oversteken. Dit kan gerealiseerd worden met een dienst als Klarna of Billpay. De derde partij neemt het risico over van de winkelier en geeft de consument 14 dagen om te betalen na aflevering.