lo
door lollypopie Apr 9, 2014 om 12:40
Auto & vervoer

Schade bij Achteruit rijden

Goedendag,
Afgelopen zaterdag hebben wij helaas een aanrijding gehad.
Ik reed links achteruit een parkeervak uit. ( waarmee je zou zeggen dat ik aansprakelijk ben omdat ik bezig was met een bijzondere verrichting) Nou is alleen het geval dat de tegenpartij niet op zat te letten want zij toeterde net voor de aanrijding naar een collega die tegenover ons geparkeerd stond. Ik was al ruim over de helft uit het parkeervak ik schrok en remde en vervolgens reed zij langs mijn rechterachterkant. Op het moment dat ik begon met mijn bijzondere verrichting was de weg nog vrij, 3 vakjes naast bij zat een bocht waar zij vandaan is gekomen, omdat zij niet oplette en naar haar collega toeterde en zwaaide ben ik van mening dat zij aansprakelijk is. Op de vraag die ik haar stelde waarom ze wel kon toeteren en niet kon remmen antwoorde ze ik zag je niet want ik toeterde naar mijn collega. Toch wil zij mij aansprakelijk stellen. En op papier ziet het er natuurlijk naar uit dat ik aansprakelijk zou zijn, Maar haar getuigen bevestigde ook nog is dat er naar haar getoeterd werd.

Wie kan mij helpen ?

18284 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2014 om 13:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

lollypopje, alleen de getuige zou je kunnen helpen, om het toeteren en zwaaien te bevestigen maar ik ben bang dat je haar naam niet genoteerd hebt (denk ik dan?). Tja, dat word waarschijnlijk zelf betalen. Als het niet te kostbaar is zou ik in ieder geval niet mijn bonus/malus op het spel zetten; stijg je weer in jaarlijkse kosten, of anders gezegd: ga je weer een treetje (of wat) naar beneden.

Ja
door JanvanAlles - Apr 9, 2014 om 13:47
321 Antwoorden / 1 Vragen

Of de tegenpartij nou zat te toeteren of afgeleid door haar haar te kammen of in haar tas keek of de portemonnee er wel in zat doet in deze niet ter zake, zij stond/reed op de openbare weg, u was bezig met een bijzondere verrichting dus per defenitie schuldig.

Ja
door JanvanAlles - Apr 9, 2014 om 13:52
321 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus het woord U ontbrak, u bent dus schuldig.

ma
door marnix1 - Apr 9, 2014 om 13:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

Quote:" ik schrok en remde en vervolgens reed zij langs mijn rechterachterkant."
Stond u stil tijdens de aanrijding?

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2014 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Hebben wij helaas een aanrijding gehad" dus u zat niet alleen in de auto. U voerde een bijzondere verrichting uit, blijkbaar op een onoverzichtelijk stuk weg. U moet zich er dus van overtuigen dat dat veilig kan, of uw passagier pas later laten instappen, nadat u uit het vak bent gereden.

Of er getoeterd of gezwaaid is, is niet relevant. De andere auto reed op de rijbaan en hoeft niet te verwachten dat er een auto uit een parkeervak komt rijden, waardoor hij op de rem moet staan.

U bent dus gewoon aansprakelijk.

edrick3
door edrick3 - Apr 9, 2014 om 14:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, achteruitrijdend verkeer moet altijd voorrang verlenen.
Als de tegenpartij dus niet tegen je stilstaand voertuig is gereden zul je dus voor de kosten op moeten draaien.

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 54
Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:

Wegrijden
Achteruit rijden
Van een uitrit de weg oprijden, of van een weg een inrit oprijden. (voorkeur verdient: de bestuurder die uit de uitrit komt, vóór laten gaan)
De doorgaande rijbaan = autosnelweg via de invoegstrook oprijden en de doorgaande rijbaan via de uitrijstrook verlaten.
Wisselen van rijstrook (daarom altijd goed over de schouder kijken en in de 'dode hoek')
Keren (dit geldt dus ook bij de uitvoering van de bijzondere verrichtingen)
(Bron:infonu)

er
door erikmulder - Apr 9, 2014 om 16:05
32 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog, zelfs iemand die in een eenrichtingsweg de verkeerde kant op rijdt heeft voorrang op iemand die een bijzondere verrichting uitvoert. Krom, maar waar.

sw
door swat1500 - Apr 9, 2014 om 20:32
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Doordat u achteruit reed en aan het parkeren was bent u aansprakelijk, of u 100% aansprakelijk bent hangt af van de vraag of de andere partij iets te verwijten valt. Onder de 50% gaat u niet komen.