me
door mea_1 Jul 17, 2014 om 08:36
Huishouden & energie

Schade rieten dak door vogels

Moet verzekering schade aan rieten dak door beschermde vogels (kraaien) vergoeden?

15837 12 Rapporteer

mi
door miepje58 - Jul 17, 2014 om 11:02
208 Antwoorden / 6 Vragen

Moet u niet eens gewoon de polisvoorwaarden lezen?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 17, 2014 om 11:17
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Is dit het hele verhaal? Heeft u een speciale verzekering voor het dak? En hoe oud is dat dak?
De eerste 10 jaar zal het rieten dak weinig last ondervinden van beschadiging door vogels. Alleen wanneer er zich mosvorming begint voor te doen, gaan ze in het riet zitten pikken om de levende organismen die in het mos zitten op te eten. Ze zullen ook wel proberen om korte rietstengels los te trekken om hun nest te bouwen. De vogels zijn bovendien intelligent genoeg om steeds op dezelfde plaats rietstengels weg te halen zodat het onderliggende riet iets losser komt te liggen en de volgende stengels steeds makkelijker zijn weg te halen. Zolang een standaard rieten dakbedekking 30 cm dik is, is er niet snel reden tot paniek, maar wanneer er op verschillende plaatsen aanzienlijke stukken materiaal zijn verdwenen kunt u het best de rietdekker inschakelen om het riet weer aan te vullen. Maar net wat miepje zegt: kijk er de verzekeringsvoorwaarden op na wie de kosten daarvan moet ophoesten.

mahadma
door mahadma - Jul 17, 2014 om 11:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

welke verzekering(en) betreft dit, dat maakt het zoeken naar een antwoord een stuk makkelijker als een "one liner."

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2014 om 11:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mea,

Over wat voor schade heb je het?
In het geval van een rieten dak zijn er meestal aparte voorwaarden in de polis opgenomen (maatschappij, soort polis??).
Kijk ook eens hier (schadebestrijding).

ja
door jacojaco - Jul 17, 2014 om 14:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de verzekering bellen om na te gaan of de verzekering dit dekt. Als het antwoord ja is is het gemakkelijk, als het antwoord nee is zou ik de polisvoorwaarden zelf goed gaan doorlezen.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2014 om 16:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

KLIK.
"Schitterend taalgebruik" ;-). Maar voor rieten dak moet u sowieso extra verzekerd zijn. Dat lees ik dan op diverse verzekering sites.

le
door leenpres - Jul 18, 2014 om 11:38
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

heb je de dader all aansprakelijk gesteld
mensen hou nu eens op met deze onzin daardoor zijn de premies niet meer te betalen
Van verzekeringen dit is het risico van het vak.

mo
door mof - Jul 20, 2014 om 10:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

hoi leenpress ... geen wa verzekering zal iets vergoeden omdat de kraaien niet aan te spreken zijn op de schade.
Er is juridisch niemand aansprakelijk tenzij de kraaien tam zijn en/of iemands eigendom. Dan is de eigenaar aansprakelijk te houden.

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 10:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat krijgt je niet vergoed , het lijk mij ook heel erg sterk dat die kraaien lekkage aan je rieten dak veroorzaken omdat ze af en toe 1 rietstengel uit je dak trekken , dan is je dak niet dik genoeg gelegt en heb je echt hele slechte rietdekkers gehad

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2014 om 10:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat riet dekkers ook wel naast herstel werk ook reinigen van mos doen.
De brandwerende coating die ze tegen betaling aanbrengen zal tevens voor lagere brandverzekering premie leiden dus je kreeg daardoor geld terug.

Maar ook, de vogels vinden die coating smerige smaak hebben dus stoppen met plukken.

Dus de oplossing is brandwerende coating aanbrengen, de Kraaien een smerige smaak in hun bek en Uw dak blijft heel.

di
door digioma - Jul 24, 2014 om 00:04
646 Antwoorden / 29 Vragen

Aan dit advies heb je niet zoveel, maar wel handig om te weten... wij zijn vorige week teruggekeerd van een vakantie in Normandie (Pont-Audemer, onder le Havre). In die streek zijn heel veel authentieke woningen (muren leem met houten balken en vooral dikke rieten daken). Al eeuwen planten de bewoners precies op de nok van het rieten dak over de hele lengte Irissen. Die planten met vrij lange harde puntige bladeren. Ik dacht ooit dat dit als bescherming was tegen onweer (bijgeloof), maar dat geldt voor de vetplantjes (Sedum). Bewoner heeft me verteld dat dat dikke rij Irissen juist is tegen de vogels. Vooral in het voorjaar gaan ze op de nok zitten en trekken er vele rietstengels uit voor hun nesten. Groot probleem daar want rieten daken zijn daar ook kostbaar. Daarom dus de Irissen met hun lange puntige harde bladeren, want daar landen echt geen vogels op. Misschien is rij rode nokdakpannen plaatsen een optie? Verzekeringswerk denk ik niet; is een risicofactor voor rieten daken.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 29, 2014 om 00:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vogels die een rieten dak beschadigen zijn geen kraaien.
Het zijn kauwen.
Die bouwen in het riet hun nest.