on
door onthutsend Apr 22, 2014 om 16:56
Garantie & verzekeringen

Schadevrije jaren

Ik ben erachter gekomen dat ik 120 euro per maand moet betalen voor de all risk verzekering op mijn nieuwe Peugeot 106. Helaas blijkt dat mijn schadevrije jaren onbekend zijn.
Nu ben ik ook helaas niet meer zeker waar mijn auto / motorverzekeringen gelopen hebben.
Hoe kan ik achterhalen wat mijn schadevrije jaren zijn, zodat ik niet zoveel voor mijn verzekering hoef te betalen. Mijn eerste verzekering was ongeveer op mijn 19de levensjaar en ik ben inmiddels 36.
Ligt dit puur aan mij of is hier nog wat aan te doen?

713 5 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 22, 2014 om 17:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u een jaar of langer voorafgaand aan de nieuwe verzekering geen autoverzekering heeft gehad vervallen uw schade vrije jaren. Waar die verzekering ooit gelopen heeft maakt niet meer uit. Sec gezien begint u weer helemaal overnieuw.

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2014 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo onthutsend,

.....Hoe kan ik achterhalen wat mijn schadevrije jaren zijn, zodat ik niet zoveel voor mijn verzekering hoef te betalen. .....
Dat kun je niet meer achterhalen.

Wie houdt mijn schadevrije jaren bij?

Je verzekeraar houdt je schadevrije jaren bij. Tenminste, van de verzekeringen die je nog bij hem hebt lopen. Het aantal schadevrije jaren van de verzekeringen die je hebt beëindigd, houden verzekeraars sinds 2007 ook bij. Dat doen ze in een centrale elektronische database: Roy-data. Wissel je van verzekeraar? Dan controleert je nieuwe verzekeraar jouw aantal schadevrije jaren in die database.

.....Ligt dit puur aan mij of is hier nog wat aan te doen?......
Nee, daar is niets meer aan te doen.
Als je langer dan een jaar geen verzekering gehad hebt ben je je opgebouwde no-claim/schadevrije jaren kwijt.

Hoe lang zijn mijn schadevrije jaren geldig?

Zodra je je autoverzekering opzegt, zijn je schadevrije jaren beperkt geldig. Meestal is dat een jaar na het beëindigen van je verzekering.

Ook kun je de verzekering ‘schorsen’; voor een bepaalde tijd stopzetten. Bij een aantal verzekeraars kun je de schadevrije jaren dan bewaren. Je kunt aan je verzekeraar vragen wat de mogelijkheden zijn.
(Bron:allesoververzekeren)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het moet dan toch al lang geleden dat u een auto of motorverzekering had, als u niet meer weet waar u verzekerd was. Dan zijn die jaren sowieso vervallen.

lo
door lovewinnie - Apr 22, 2014 om 18:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al meer dan een jaar geen autoverzekering gehad dan klopt het dat je weer bij 0 moet beginnen. Dit geld ook zo Als je een auto least. Ook bij leas auto bouw kregen schadevrije jaren op.

jantje7
door jantje7 - Apr 22, 2014 om 19:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk is het goed koper om eerst een aantal jaren in een oudere auto te rijden met enkel een WA verzekering om zo schadevrije jaren op te bouwen. Kunt u later altijd nog een nieuwe auto al-risk verzekeren.