lottesanne
door lottesanne Nov 21, 2014 om 11:00
Geldzaken & recht

Schenken

Onze vader is overleden. Gedurende zijn leven heeft hij niets geschonken aan zijn kinderen of kleinkinderen. Vader is overleden, moeder zit in een verpleeghuis. Omdat moeder handelingsonbekwaam is, ben ik na het overlijden van vader aangesteld als bewindvoerder. Nu blijkt hij een vermogen in de vorm van spaargeld te hebben die beduidend hoger is het bedrag dat wordt vrijgelaten voor de inkomstenbelasting en de vrijstelling voor de zorgtoeslag.
Wij willen nu de rechter vragen om uitbetaling van de kindsporties om het vermogen omlaag te brengen (waarom moet de overheid meeprofiteren van de spaarzin van vaders?). Dit is nog niet genoeg. Er blijft nog veel over. Daarom wil ik als bewindvoerder van moeder een bedrag gaan schenken aan de kinderen/kleinkinderen. Ik hoor echter dat dit laatste niet is toegestaan omdat mijn ouders bij leven ook niets heeft geschonken. Weet iemand hoe dit precies zit/

1569 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De rechter zal dat normaal gesproken niet toestaan. Het hangt van een eventueel testament af waarin is geregeld dat kindsdelen kunnen worden uitbetaalld.

Ook schenkingen doen namens moeder zal niet toegestaan worden, omdat er, zoals gezegd, geen historie is van schenkingen. Uiteraard kunnen er wel gewoon cadeautjes worden gegeven bij een verjaardag of zo.

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 17:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Onlangs is er door een rechter toestemming verleend om gebruik te maken van de bijzondere vrijstelling van € 100.000,-- zonder dat er een schenkingstraditie was. Maar dan moeten alle kinderen dus wel een eigen woning hebben waarbij ze die schenking kunnen gebruiken. Ook zul je de schenking uiterlijk op 31 december moeten doen.

Bedenk echter wel dat de schenking voor de AWBZ pas over 2 jaar gevolgen heeft. De peildatum voor de eigen bijdrage ligt namelijk 2 jaar in het verleden.

U kunt overigens wel van mening zijn dat de overheid niet mee mag profiteren, maar waarom heeft vader dan niet eerder geschonken of een goed testament opgesteld?

ho
door hopetobehelping - Nov 21, 2014 om 17:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lottesanne,

helaas kan ik u geen antwoord geven op uw vraag.
Wat ik wel weet is dat het feit dat uw vader (ik neem aan uw moeder ook niet) nooit heeft geschonken de afgelopen jaren dit de mogelijkheden om nu te schenken niet verhogen. Bij 'wilsonbekwaamheid' baseert men zich vaak op het verleden (om dat door te zetten).

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor uw moeder zal in dat verpleeghuis de lage eigen bijdrage berekend zijn tot in ieder geval de sterfdatum van uw vader. Vandaar wellicht dat er zoveel geld "over" is.

Als er al geschonken mag worden heeft dat natuurlijk wel meteen effect. Want uw ouders kunnen dit jaar nog fiscaal partner zijn, met wellicht voor uw moeder, als zij zelf een gering inkomen heeft de extra hoge vrijstelling.

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 20:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Het box 3 vermogen van moeder daalt inderdaad meteen door de schenking. Maar voor de berekening van de eigen bijdrage van de AWBZ, is de peildatum 2 jaar in het verleden gelegen. Daarvoor werkt de schenking dus nog niet.

lottesanne
door lottesanne - Nov 21, 2014 om 20:59
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat vader nooit eerder geschonken heeft komt omdat hij geen fatsoenlijke begrafenisverzekering had. Hij wilde de kinderen niet met de kosten van de crematie opzadelen. Omdat moeder overlijdensuitkeringen kreeg en de eigen bijdrage CAK nu heel laag is, waardoor zij nu vrij veel netto inkomen over houdt, is het vermogen in een paar maanden tijd ca. € 7.000,00 gestegen. Vader had gespaard tot aan de vrijstellingsgrens voor een alleenstaande , dus nu komt moeder er in een paar maanden tijd ver overheen.

En dat ik het de overheid misgun, me dunkt die plukt al genoeg van de burger. Kijk maar naar het eigen risico, naar de extra bij te betalen belasting over 2014, etc. etc. Daar zijn alle verhoudingen zo langzamerhand zoek. Iemand die een beetje spaart wordt gepakt en de mega verdieners worden steeds maar weer ontzien. Maar dat even terzijde.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Dat weet ik. Maar twee jaar geleden was vader er nog en had moeder wellicht zoals gezegd een extra vrijstelling.

@lottesanne

U heeft het over het vrijgesteld bedrag voor de zorgtoeslag, maar dat is € 80.000 plus het mormale vrijgestelde bedrag.

En als vader had gespaard tot het bedrag voor een alleenstaande, dan hebben we het over net ruim € 20.000. Dus ruim daaronder.

Daar zal geen kantonrechter toestemming voor geven om schenkingen van te doen.

Die eigen bijdrage voor het CAK wordt herzien naar het inkomen, dus dat geld is zo weg.

En waarom zou de overheid, dus wij, moeten opdraaien voor kosten die iemand zelf kan betalen?

In een verpleeghuis heb je geen eigen risico. En als uw moeder een gering inkomen heeft, zal het met die extra te betalen belasting ook wel meevallen.

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 21:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Uit je laatste post maak ik op dat vader en moeder dus niet veel vermogen hadden. Dan is de AWBZ-heffing ook vrijwel nihil en de box-3 heffing valt dan ook nog wel mee.

Als je al de erfdelen zou mogen uitkeren, dan verschuif je de box-3 heffing naar de kinderen en schiet je er netto niets mee op.

Heb je gebruik gemaakt van de mogelijkheid om binnen 8 maanden na het overlijden van vader een rente-overeenkomst te sluiten? Dan zou je erfbelasting kunnen besparen bij het overlijden van moeder en verdien je dan nog wat terug. Of heb je geen advies ingewonnen?

jantje7
door jantje7 - Nov 21, 2014 om 21:29
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tijger1 en @marcel75

Vrij duidelijke antwoorden van jullie, alleen de vraag was of er een mogelijkheid was om het spaarsaldo te verlagen middels schenkingen. De bijkomende kosten van verpleeghuis is voor TS op dit moment niet aan de orde.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

En daar is toch antwoord op gegeven?

Het gaat de Ts juist om de kosten voor het verpleeghuis, zodat moeder niet "te veel" moet betalen.

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 21:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

jantje,
Maar wel de aanleiding van de vraag. En verlaging van de eigen bijdrage sec is niet voldoende om toestemming te krijgen van de kantonrechter om schenkingen te doen of zelfs maar om over te gaan tot aflossing van de geldvordering (dat laatste is overigen een fiscale doodzonde).

marcel75
door marcel75 - Nov 21, 2014 om 21:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Eigenlijk gaat het TS er om dat het hun iets kost en jij en ik die kosten dragen.....

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog. De Ts heeft het erover dat vader gespaard heeft tot het vrijgestelde bedrag voor een alleenstaande omdat hij geen begrafenisverzekering heeft. Dus normaal gesproken, is er nog een flink bedrag van dat spaargeld afgegaan. Blijkbaar heeft het CAK de bijdrage nog niet verhoogd, want de Ts heeft het erover dat die zo lasg is, terwijl juist heel veel mensen klagen dat die nojdrage zo hoog is. Dus die nota komt nog.

En dan wil ze dat restant al gaan uitdelen? Moeder zal dan ook wel geen begrafenisverzekering hebben. Dus maar beter reserveren.