di
door diana staarthof Jul 3, 2015 om 20:28
Huishouden & energie

Scheur in Zonnescherm/markiesdoek.

Ik heb vorig jaar juni bij de Gamma in Purmerend een Markies/zonnescherm besteld en gekocht. Het zou 4 weken duren , maar hij kwam pas na 8 weken. De markies is opgehangen in augustus door een aannemer. Ik heb hem toen maar twee keer open gehad en dit jaar pas drie keer , omdat hij op de tweede etage hangt en duur hem niet open te zetten als er maar iets aan wind komt/is. Toen ik donderdag 02-07 jl. hem weer opende zag ik een grote scheur/gat en een beginnende scheur/gat. Ik heb meteen de Gamma gebeld en mijn beklaagt gedaan , ik moest maar foto's maken en opsturen dan konden zij beoordelen. Foto's gemaakt en verstuurd en ik werd gebeld dat scheuren niet onder de garantie valt. Mijn vraag is : Is het normaal dat een markiesdoek binnen een jaar kan/mag scheuren en kan ik de Gamma hier verantwoordelijk voor stellen voor slechte kwaliteit van materialen leveren ? Ik mocht de naam van de leverancier niet weten en de markies kost bijna € 1300,- euro. Wie kan mij helpen. Alvast bedankt.

4908 14 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jul 3, 2015 om 21:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste diana staarthof,

zoals u zelf ook al wel zult begrijpen behoort een markies/zonnescherm niet al binnen een jaar scheuren te vertonen. Wij hebben zelf zonneschermen (waren veel goedkoper dan de uwe) die al meer dan 10 jaar hangen en nog geen enkele scheur of mankement vertonen.

Hoop dat u nog iets heeft aan de volgende informatie van consuwijzer, klik hier.
Vraag is natuurlijk wat is de oorzaak van het ontstaan van de scheuren al binnen een jaar.
U heeft de markies/zonnescherm inmiddels langer dan 6 maanden in gebruik en dus zult u aan moeten tonen dat het niet uw schuld is dat er scheuren ontstaan zijn. Dat is lastig om dat aan te tonen, wellicht kunnen Gamma en u samen tot een compromis komen als u dat niet aan kunt tonen.

Om verhaal te halen zult u bij de verkoper, Gamma, moeten zijn.

Heeft u aan Gamma gevraagd waarom er geen garantie (geef aan dat een markies/zonnescherm toch minimaal 10 jaar mee behoort te gaan) wordt gegeven en wellicht ook nog gevraagd wat de oorzaak is van de scheuren ?

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af of die scheuren niet ontstaan kunnen zijn door een verkeerde plaatsing. Normaal markiesdoek kan jaren en jaren mee, maar als er ergens uitstekende scherpe delen zijn, gaat het fout natuurlijk.

user123
door user123 - Jul 4, 2015 om 08:58
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is er iets opgevallen, gegooid waardoor het doek gescheurd is. Doek scheurt niet vanzelf.

di
door digioma - Jul 4, 2015 om 12:37
646 Antwoorden / 29 Vragen

Is het echt een markies dus allemaal delen die in fases openklappen (erg leuk trouwens) of een strak zonnescherm en handmatig of elektrisch bediend? In het eerste geval zitten er meer bewegende delen in.
Zou het kunnen zijn dat in de smalle horizontale lange kast waarin het scherm verdwijnt misschien een gaatje zit waardoor lekkend regenwater steeds op die plek op het opgerolde scherm druppelt en dat daardoor verweerd? Of mogelijk heeft er een muisje/vogel op die plek tussen scherm en kast gezeten tijdens de wintermaanden (dat zou je kunnen zien aan vlekken op het scherm).
Anders moet er toch iets scherps uitsteken (schroef of zo) waar het scherm bij gebruik steeds langs schuurt.
In elk geval succes met je scherm.

df
door dfeenstra - Jul 6, 2015 om 12:27
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Diana,

Natuurlijk mag een markiesdoek niet zomaar scheuren / gaatjes vertonen, en zeker niet na een jaar al. Op veel markiesdoeken wordt een aantal jaren garantie gegeven. Op doeken van het merk Dickson, zit bijvoorbeeld al 10 jaar garantie. Het is natuurlijk lastig iets over deze gaten / scheuren te zeggen zonder deze foto's. Waar zitten deze op de markies? Zitten deze op de punten waar het doek opvouwt als de markies wordt ingeklapt? Ziet zelf ook punten in de omkapping van de markies die scherp zijn daar waar het doek van de markies wat is gescheurd langs komt bij het opklappen / neerlaten van de markies?

Ik weet niet welk merk doek u op uw markies heeft, maar dat zal Gamma vast wel weten. Ik vind dat ze het veel te gemakkelijk afdoen op basis van de foto's. Ik vind dat Gamma dit met hun leverancier moet opnemen en er iemand moet komen kijken naar de markies. Een doek scheurt niet zomaar.

Wat ik u ook wil meegeven voor het markies, is de tip om deze winters van de muur te halen, en het doek zo'n 2x per jaar even schoon te maken. Door de markies winters van de muur te halen en op te slaan in de garage / berging blijft deze lang goed, en dit is ook veel beter voor het doek.

Ik zou zeggen blijven bellen naar Gamma, ze moeten dit beter bekijken, en iemand langs sturen om de situatie ter plaatse te bekijken. Ze bieden standaard 2 jaar garantie op zonwering. En dan zal misschien die scheur daar niet in zitten, maar datgene wat die scheur veroorzaakt heeft dan zeker wel, en op die manier kunt u dan wel een nieuw doek krijgen uit de garantie.

Ik wens u veel succes, en hoor graag of het gelukt is met Gamma,

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dfeenstra

Zo simpel is het niet, dat markies hangt op de tweede etage. En hij is niet door Gamma opgehangen, maar door een aannemer.

df
door dfeenstra - Jul 6, 2015 om 12:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Zo simpel is het wel, ze heeft hem gekocht bij de Gamma, en die moet het dus gaan regelen.

Als het gaat om de markies er in de winter af te halen, ja, dat is wat lastiger. Daarom geef ik het ook mee als tip. Ook is het mogelijk om een beschermhoes te kopen voor de markies. Deze kan er overheen als deze is ingeklapt.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dfeenstra

Gamma moet helemaal niets. De koop is al meer dan zes maanden geleden, dus de Ts moet aantonen dat de schuld hij Gamma ligt. En er zal wel iets scherps in die bak van de markies zitten, wat de scheur veroorzaakt heeft. En ook daar is
Gamma niet voor aansprakelijk.

En een beschermhoes voor de tweede etage? Lijkt me ook niet echt handig.

df
door dfeenstra - Jul 6, 2015 om 12:54
11 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Dat is precies zo Gamma ook denkt, maar niet zoals de wet voorschrijft. Ze koopt de markies bij de Gamma, dus als er iets mis mee is moet ze daar ook weer naar terug. Gamma biedt 2 jaar garantie. Als er iets scherps in de bak zit dan is Gamma daar zeker aansprakelijk voor. Gamma heeft de markies verkocht. Stel dat dat scherps in de bak komt door de montage van de markies. Dan kan de Gamma de schade weer bij de aannemer die de markies heeft opgehangen claimen, of bij de leverancier van de markies als de bak bij levering al dat scherps had. Is dit scherps in die bak iets wat in die 6 maanden bijv vanaf het dak in die bak is gevallen? Ja, dan zou dit niet in de garantie vallen. Maar ik geloof niet dat Gamma dat vanaf een foto kan beoordelen.

Ik heb zelf een aantal jaren bij een markiezenleverancier gewerkt, en ik weet uit ervaring dat dit soort dingen heel lastig / zo bijna onmogelijk vanaf een foto beoordeeld kunnen worden. In de meeste gevallen ging de dealer die de markies had verkocht aan de klant er dan ook zelf langs.
Zo zou Gamma het ook moeten doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees nergens dat Gamma twee jaar garantie geeft op een markies en al helemaal niet op het doek.

Het zou nog iets anders zijn als het doek van de latten was afgescheurd of zo. Maar dat is niet het geval.

Ik weet niet en er nog woningen boven die van de Ts zijn. Zo ja, dan kunnen die iets scherps hebben laten vallen. Ook geen zaak voor Gamma.

df
door dfeenstra - Jul 6, 2015 om 13:15
11 Antwoorden / 1 Vragen

Check de folder voor buitenzonwering op de site van Gamma:

https://www.gamma.nl/medias/sys_master/hdd/he6/8892120563742.pdf

Garantie
U heeft 2 jaar garantie op alle buitenzonwering
van GAMMA.

Misschien is het doek wel op een punt van de latten losgelaten en daardoor gaan scheuren? Maar dat weten we niet, want wij hebben de foto niet gezien. We kunnen blijven gissen naar de oorzaak, maar daar moet Gamma naar gaan kijken.

di
door diana staarthof - Jul 6, 2015 om 19:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo afeenstra & tijger1 ,

Ik heb jullie antwoorden gelezen. De markies hangt op de tweede etage en ik kan er niet meer bij , dus kan ik hem er ook niet van afhalen en de kap controleren op iets scherps kan dus ook niet (het is een eengezinswoning , dus geen bovenburen). De grootste scheur zit bovenin in een vouw , als je hem ophaalt ( omdat hij op de tweede etage hangt is het ook een elektrische.) dan verdwijnt hij en als je hem uitvouwt dan komt hij tevoorschijn. Het beginnende gaatje is rechts onder en ook in een vouw. De Gamma deed heel kort af , een scheur valt niet onder de garantie en daarmee uit. Je kon praten als brugman , maar ze hadden de foto's gezien en dat was hun conclusie en daar moet je het mee doen. Ik mocht niet de naam van de leverancier hebben en ze hadden deze klacht nog niet gehad en daar moest ik het mee doen. Ik ben het er niet mee eens , maar kan niets doen als de Gamma zo starrig blijft. Ik ben altijd heel zuinig op mijn spullen , want onze markies die we hebben hangen voor het keukenraam op de begane grond hangt er al 25 jaar , niet gekocht bij de Gamma , maar mankeert nog niets.

df
door dfeenstra - Jul 6, 2015 om 19:54
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Diana,

Ik dacht al dat de gaatjes waren begonnen in een vouw van de markies. Dat ben ik vaker tegen gekomen, en werd altijd netjes door de dealer opgelost. Maar ja, dan moet de dealer wel meewerken. En als je de naam van de leverancier niet mag hebben, tja, dan wordt het lastig.

In principe hoeft u de markies ook niet van de muur te halen, dat is de zorg van de dealer, Gamma in dit geval. Ik zou eens contact opnemen met het hoofdkantoor van de Gamma.

Ik heb sterk het idee dat het een heel klein gaatje in het doek is geweest wat nu dus groter is geworden. Toen ik in de markiezen werkte kregen wij er altijd nieuw doek voor van de leverancier.
Weet u toevallig welk merk doek er op de markies zit?

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gamma is aangesloten bij een geschillencommissie. Dus dien uw klacht nog een keer schriftelijk in bij Gamma, stel daarin een termijn van bijvoorbeeld 14 dagen. Als zij daarop niet reageren, kunt u uw klacht indienen bij de geschillencommissie.