ms
door msw Feb 13, 2010 om 21:18
Huishouden & energie

Scheuren stucwerk verlaagd plafond

Drie jaar geleden hebben we in onze nieuwbouwwoning het plafond laten verlagen. Dit is door een aannemer gebeurd. Een stucadoor die we daarna zelf hebben ingehuurd, heeft het plafond van stuwerk voorzien. Een paar maanden geleden kwamen er ineens scheuren op het plafond (precies de breedte van de stucplaten.) De stucadoor is erbij geweest en zegt dat dit waarschijnlijk komt door het werken van het huis of een constructiefout van het verlaagd plafond. De scheuren worden steeds erger en zijn nu over het gehele plafond aanwezig. Elke 1.20 meter breed loopt er een scheur over het plafond en er komen nu ook dwarse scheuren, (daar waar de stucplaten waarschijnlijk ophouden.) Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe nu verder?

27989 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo msw,het plafond zal verlaagd zijn met vurenhouten balkjes en rachels en daar weer gipsplaten op ,de standaard gipsplaten zijn 60cm breed de lengte is versgillend, het vurenhoud zal nog werken in het begin en dan ontstaan schuren.
Het beste is het hout in je huis op te slaan om werking door warmte en droogte er uit te halen,dit is eigelijk wat er gebeurd.
Je zal dus moeten repareren met een flexibel vulmiddel zoals allabastine, maar het kan even duren voordat het hout uitgewerkt is.

Sukses Nico

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkende latten na 3 jaar? Dat deze werken in het begin, begrijp ik, maar na 3 jaar, is er dan niet iets anders aan de hand? Vocht probleem of zo?

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het houtwerk zou zijn gekrompen,(na 3 j geloof ik daar niet meer in ) En gips platen krimpen niet.

Dus moet je het zoeken in een constructie fout ,of dat het stukwerk niet op de juiste wijze is aangebracht ter plekke van de naden.Het kan ook een combinatie van beiden zijn.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2010 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gipsplaten krimpen ook niet heb ik ook niet gezecht,maar hoe kan het dan dat van mijn keukenblok de louvre deurtjes van grenen s,winters goed open en dicht kan doen en zomers klemmen en dat hangt er wel 40 jaar,als magicscanman en pino daar een verklaring voor hebben prima.
Voor mij blijft er een verschil van lucht vochtig heid zeker deze winter dat we langer moeten stoken met de hogerige luchtvochtigeheid daardoor ontstaat, kortom hout blijft altijd nog wel wat werken bij deze omstandigheden.

Mvrgrt nico

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan ik begrijpen, maar dan zal de vraagsteller er al langere tijd last van moeten hebben. We praten hier over 3jaar, da's wel lang.... Ik denk dat Allabastine een tijdelijk lapmiddel is en niet de oplossing. Als het huis 'werkt' zal er dan bijv niet eerder sprake zijn van een verzakking o.i.d... Ik zou er een expert bij halen en deze er naar laten kijken, scheuren in muren en plafonds zijn nooit een goed voorteken...

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo pino, zoals vragensteller al zij,het gaat om een nieuwbouw woning daar verwacht ik nog geen verzakking van,ik denk dat we de vragensteller de kans moeten geven wat de reden is om zijn plafond te hebben verlaagd

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden dat het plafond is verlaagd doet er niet toe.

De vraag is: Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe nu verder?

Als eerste zou ik de aannemer uitnodigen ,en vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De aannemer zal waarschijnlijk verwijzen naar de stucadoor en de stucadoor naar de aannemer.
Komt u er dan nog niet uit, dan kunt u door een bouwkundige een rapport op laten stellen door de vereniging van. of door een ander onafhankelijk adviesburo

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 13 feb 2010, 23:40: Gipsplaten krimpen ook niet heb ik ook niet gezecht,maar hoe kan het dan dat van mijn keukenblok de louvre deurtjes van grenen s,winters goed open en dicht kan doen en zomers klemmen en dat hangt er wel 40 jaar,als magicscanman en pino daar een verklaring voor hebben prima.
Voor mij blijft er een verschil van lucht vochtig heid zeker deze winter dat we langer moeten stoken met de hogerige luchtvochtigeheid daardoor ontstaat, kortom hout blijft altijd nog wel wat werken bij deze omstandigheden.

Mvrgrt nico

Stel je vraag in "vraag en antwoord"dan zal ik je daarop een antwoord geven

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@msw

Waarschijnlijk gevolg van veel stoken de afgelopen maanden.
Vraag de stucadoor eens wat het gaat kosten om de scheuren te repareren.
Mogelijk stelt hij een schappelijk prijsje voor.

Vrgr. AF
p.s. maar wacht even met de reparatie tot het voorjaar.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de stucadoor wel stucgaas gebruikt?
Zoniet dan kan je hem daarop aanspreken.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

msw

Het zit er dik in, dat de stucadoor geen stucgaas heeft gebruikt. Als dat zo is, dan dient hij zijn werk kosteloos over te doen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van welke leverancier en type plaat er wordt gebruik ( afgeschuint ) zijn er vul middelen ,waarbij je geen stucgaas hoeft te gebruiken.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet hierbij wel opmerken dat het niet gaat om een houten onderconstructie, maar een metalstud onderstructuur, waarop de gipsplaten zijn bevestigd. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn? Misschien gaan metalstud, gips en stucwerk niet samen? Ik hoor het graag.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft ,de aannemer heeft het plafond verlaagd ,Dus als ik het goed begrijp heeft de aannemer ook de gipsplaten aangebracht. En de stucadoor alleen het stucwerk.

Als u eens naar de volgende handleidingen kijkt ,kunt u wellicht zelf beoordelen of het Metalstud goed is aan gebracht ,en het stucwerk op de naden goed zijn uitgevoerd.

1. handleiding

2. handleiding

ve
door verwijderd - Feb 14, 2010 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou inderdaad kunnen zijn dat er stukgaas gebruikt moet worden,bij mijn in de woonkamer zijn gipsplaten gebruikt van 4 meter lang (die zijn d.r ook) en zijn gewoon gesausd, is geen stukadoor bij gekomen en zit prima.

mtvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een goede werking om scheuren achteraf tegen te gaan, gebruiken wij altijd z.g. stucgaas.
Als uw stucadoor dit achterwege heeft gelaten, is hij er voor verantwoordelijk.
Heb zelf al honderden plafonds gestuct in de loop der jaren, zonder scheuren.
Had mijn werkgever ook niet gepikt.

Succes,
Mvg,
Henk

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

heeft de stucadoor op de naden gaas gezet,als hij dat niet heeft gedaan,dan scheuren de naden, dus aan de stucadoor even vragen

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste msw,

Jammer dat u de klus, dus inclusief het stucadoren, niet helemaal bij de aannemer hebt ondergebracht. In dat geval zou de verantwoordelijkheid geheel bij de aannemer gelegen hebben en zou er niet het in de bouw bekende afschuifsysteem zijn gehanteerd.
U schreef dat het om een nieuwbouwwoning gaat. Het zou kunnen dat er zetting is opgetreden, maar dat is waarschijnlijk niet het geval als de woning onderheid is.
En dan nog denk ik niet dat daar de oorzaak gezocht moet worden, want bij zetting zakken één of meer muren een klein beetje, waarbij de daarop rustende vloeren vanzelf meegaan en dus ook het daaraan bevestigde plafond. Om zetting als oorzaak uit te sluiten moet gewoon even nagegaan worden of het plafond in beide richtingen waterpas is aangebracht.
Ook de vloer(en) even nakijken op al dan niet waterpas zijn.
Meest waarschijnlijke oorzaak is m.i. een ondeugdelijke dichting van de naden tussen de gipskartonplaten.
Om uit te sluiten dat het aan de metalstud plafondhangers ligt zou een gipsplaat verwijderd kunnen worden.
Wat magicscanman suggereerde is natuurlijk prima: eerst de aannemer en stucadoor vragen wat ze precies hebben gedaan, om aan de hand daarvan de meest waarschijnlijke oorzaak te kunnen bepalen, al dan niet met behulp van een externe deskundige.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw stucadoor heeft hoop ik wel tape gebruikt om de gipsplaten aan elkaar te verbinden, dit ziet eruit als gaas ongeveer 6 cm breed, en dat plak je op de platen, hierdoor komen er dus geen scheuren.
Succes

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin om gaas te gebruiken, een ruimte van 1 a 2 mm tussen de platen is gunstig om te stuken,er vormt zich dan een soort brugje tussen de platen voor extra stevigheid. Als er gestuct wordt dan moet men kruislings werken. Dus de latten in de lengte om de dertig cm en de stuc platen liefst 40cm br haaks er op.
Juist om werking tegen te gaan.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerde gipsplaten gebruikt die niet vocht bestendig zijn.
De goede zijn groen van kleur en de andere licht grijs,deze krimpen wel degelijk door het vocht.
Dus helaas waarschijnlijk nieuwe maar dan groene gipsplaten plaatsen of er krimpband over doen maar ook dat gaat fout kan ik je nu al wel vertellen.
Weet het uit eigen ervaring.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

aflierman schreef op maandag 15 feb 2010, 23:52: Verkeerde gipsplaten gebruikt die niet vocht bestendig zijn.
De goede zijn groen van kleur en de andere licht grijs,deze krimpen wel degelijk door het vocht.
Dus helaas waarschijnlijk nieuwe maar dan groene gipsplaten plaatsen of er krimpband over doen maar ook dat gaat fout kan ik je nu al wel vertellen.
Weet het uit eigen ervaring.

Groene platen gebruik je voor natte ruimtes Waar om je aanname dat het hier om een natte ruimte gaat

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevr,

Na het lezen van uw klacht/vraag het volgende;
1.Het is al vreemd dat de naden om de 120 cm scheuren, dat zou kunnen betekenen dat er gips wandplaten op het plafond zijn gebruikt, wat op zich al ongebruikelijk is.
2. Heeft de aannemer of de stucadoor de gipsplaten aan gebracht ivm de aansprakelijkheid,
3. ook al een eerder genoemde mogelijkheid ,de naden zijn niet afgegaast en met pasta afgedicht,
4. Indien het te maken heeft met niet erkende vakstucadoors kunt u ook geen verhaal halen.
5. de normale werkwijze is op een houten raamwerk van 40 cm h.o.h dat daar dwars stuc gipsplaten van 40 x 200 cm overheen geschroefd worden in een halfsteens verband.
Daarna worden de naden door de stucadoor met gaas afgeplakt om scheuren te voorkomen ook de kopse naden.
Daarna wordt het gehele plafond gestucadoord in uitvoering naar keuze.
Indien de stucadoor een verkeerde wijze van werken heeft gebruikt heeft u recht op gratis vervanging of een goed uitgevoerde reparatie.

met vr gr
een uitvoerder

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste henkvann,

Wij hebben de offerte van de aannemer nagekeken en daar staat alleen vermeld "het leveren van een verlaagd plafond". Niet hoe het is afgewerkt.
Wat als de aannemer het plafond daadwerkelijk met wandplaten heeft afgewerkt? Er staat nl niet in de offerte hoe hij het zou afwerken.
Zijn wij dan naïef geweest? (Wij hebben er nl geen verstand van.)
Bovendien, een stucadoor moet dat dan toch ook zien? Dat het geen stucplaten zijn? We hebben trouwens wel met een erkend stucadoor gewerkt.

Met vriendelijke groet,
msw