io
door iokasti Jan 29, 2014 om 13:14
Huishouden & energie

Scheve vloer na oplevering nieuwbouwhuis afkopen?

De verantwoordelijke bouwer wil de schuine vloer in de woonkamer afkopen met €1000,-. Dit om de zaak eens af te ronden. De woning is vlak voor de bouwvak in 2012 opgeleverd en wij constateerden deze fout ná het aanleggen van een laminaatvloer, ín de bouwvak. De bouwer vond dat wij op eigen kosten de vloer er weer uit moesten halen (kosten ong. €3500,-, ex verhuizen van woonkamermeubilair). Maar dat gaat niet. Nu biedt hij €1000,- om er vanaf te zijn.
Hoe moeten wij hiermee omgaan?

6586 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2014 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het er uit halen van een laminaatvloer zou € 3.500 moeten kosten? Kan mij dat haast niet voorstellen.

Hoeveel loopt de vloer schuin?

io
door iokasti - Jan 29, 2014 om 14:23
4 Antwoorden / 4 Vragen

Vloeroppervlakte is bijna 70m2 (open keuken en gang) en alles moet er uit. Hierbij inbegrepen evt. snijverlies en aankoop enkele pakken (offerte zomer 2013).
De vloer loopt ongeveer 3 cm af met een langzamer verloop vanuit het midden (grens keuken/woonkamer) en het hoogst bij de tuindeur (alwaar de gordijnen nu ahw scheef hangen..)

getty
door getty - Jan 29, 2014 om 14:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik snap het ook niet. U gebruikt toch grotendeels het laminaat weer opnieuw en hoeft alleen maar een paar extra pakken aan te schaffen? Dat kan dan toch nooit geen € 3500 zijn? Of gaat u van een compleet nieuwe vloer uit?

io
door iokasti - Jan 29, 2014 om 15:05
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nee ik ga niet van een nieuwe vloer uit, maar wel van verlies. Het laminaat is overdwars gelegd (vele korte stukjes) incl. plinten.
Vraag is eigenlijk ook of ik €1000,- moet accepteren of niet. De woning staat te koop, maar hoe verkoop je een woning met een schuine vloer? En zelf deze vloer rechttrekken kost ons niet alleen de vloer met ondervloer erin en eruit, maar ook cement (?) storten (er ligt vloerverwarming), dit moet drogen (hoe lang?), spullen eruit incl. een aan de muur bevestigd meubel, spullen er weer in en meubel weer aan de muur. En dan heb ik het niet over het ongemak ervan.

getty
door getty - Jan 29, 2014 om 15:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=iokasti schreef op woensdag 29 jan 2014, 15:05]Nee ik ga niet van een nieuwe vloer uit, maar wel van verlies. Het laminaat is overdwars gelegd (vele korte stukjes) incl. plinten.
Vraag is eigenlijk ook of ik €1000,- moet accepteren of niet. De woning staat te koop, maar hoe verkoop je een woning met een schuine vloer? En zelf deze vloer rechttrekken kost ons niet alleen de vloer met ondervloer erin en eruit, maar ook cement (?) storten (er ligt vloerverwarming), dit moet drogen (hoe lang?), spullen eruit incl. een aan de muur bevestigd meubel, spullen er weer in en meubel weer aan de muur. En dan heb ik het niet over het ongemak ervan.

U moet natuurlijk niets. Maar als u er eigenlijk niets aan wil doen en wil verhuizen zou ik die € 1000 accepteren en het zo laten. Wel moet u de nieuwe bewoner informeren over de scheve vloer. Het is dan aan die persoon of die het wel of niet wil aanpakken. De kosten daarvan kunnen natuurlijk wel het bod in de aankooponderhandelingen drukken. Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering waar u dit eventueel kan voorleggen?

io
door iokasti - Jan 29, 2014 om 15:32
4 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Getty, dank u wel. Wij zijn ook geneigd om het maar zo te laten al zal die €1000 geen zoden aan de dijk zetten vwb het uiteindelijke bedrag wat we voor het huis krijgen. De makelaar is op de hoogte van deze situatie.
De bouwer heeft het afgelopen 1,5 jaar heel knullig gereageerd op alle oplevergebreken van dit huis. Enerzijds begrijpelijk omdat de daadwerkelijke bouwer failliet ging (in die bewuste bouwvak) en hij dus andermans rotzooi moet ruimen. Anderzijds hebben wij hier ook niet om gevraagd.
Ingekort het volgende: een maand geen stroom in de keuken en geen vloerverwarming, half jaar fluitende luchtroosters, maanden lekkage op zolder, een cv ketel die ons de hele winter uit de slaap heeft gehouden, klapperen tuindeuren, scheuren in muren...en dan dus die vloer.. De scheuren in de muren en de vloer staan voor ons nog open. De bouwer heeft ze echter afgewezen... Nu dus een financieel aanbod van hem om de zaak af te kopen (zodat hij de bankgarantie kan opstrijken). Dat voelt voor mijn man wel goed, voor mij niet.
Rechtsbijstand vorig jaar al gevraagd maar die geeft aan dat het op een rechtszaak zal uitdraaien en dat wij dan aan het kortste eind zullen trekken.

getty
door getty - Jan 29, 2014 om 16:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=iokasti schreef op woensdag 29 jan 2014, 15:32]Beste Getty, dank u wel. Wij zijn ook geneigd om het maar zo te laten al zal die €1000 geen zoden aan de dijk zetten vwb het uiteindelijke bedrag wat we voor het huis krijgen. De makelaar is op de hoogte van deze situatie.
De bouwer heeft het afgelopen 1,5 jaar heel knullig gereageerd op alle oplevergebreken van dit huis. Enerzijds begrijpelijk omdat de daadwerkelijke bouwer failliet ging (in die bewuste bouwvak) en hij dus andermans rotzooi moet ruimen. Anderzijds hebben wij hier ook niet om gevraagd.
Ingekort het volgende: een maand geen stroom in de keuken en geen vloerverwarming, half jaar fluitende luchtroosters, maanden lekkage op zolder, een cv ketel die ons de hele winter uit de slaap heeft gehouden, klapperen tuindeuren, scheuren in muren...en dan dus die vloer.. De scheuren in de muren en de vloer staan voor ons nog open. De bouwer heeft ze echter afgewezen... Nu dus een financieel aanbod van hem om de zaak af te kopen (zodat hij de bankgarantie kan opstrijken). Dat voelt voor mijn man wel goed, voor mij niet.
Rechtsbijstand vorig jaar al gevraagd maar die geeft aan dat het op een rechtszaak zal uitdraaien en dat wij dan aan het kortste eind zullen trekken.

Dan lijkt me het duidelijk. Bod accepteren en er een hele dikke streep onderzetten en snel een verhuizen!

user123
door user123 - Jan 29, 2014 om 16:44
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=iokasti schreef op woensdag 29 jan 2014, 15:32]Beste Getty, dank u wel. Wij zijn ook geneigd om het maar zo te laten al zal die €1000 geen zoden aan de dijk zetten vwb het uiteindelijke bedrag wat we voor het huis krijgen.

...

Nu dus een financieel aanbod van hem om de zaak af te kopen (zodat hij de bankgarantie kan opstrijken). Dat voelt voor mijn man wel goed, voor mij niet.
Rechtsbijstand vorig jaar al gevraagd maar die geeft aan dat het op een rechtszaak zal uitdraaien en dat wij dan aan het kortste eind zullen trekken.

Lijkt mij ook niet zinvol om een lange juridische strijd te gaan voeren. Het huis moet worden verkocht, en straks zit u in een nieuwe woning een rechtzaak te voeren over uw oude huis waar u niet eens meer in woont. Dat bent u waarschijnlijk snel zat dat u toch gaat schikken, alleen met hoge juridische kosten.

Streep er onder en afsluiten. Dat zou ik doen.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is het dus allemaal niet zo erg, die gebreken, dat uw rechtsbijstand zegt dat u aan het kortste eind zal trekken.

En welke bankgarantie kan hij dan opstrijken?

Als het echt zo erg is, zou ik die rechtsbijstand maar eens achter de broek zitten. Die betaalt u ook niets voor niets. Wellicht dat zij een hogere vergoeding eruit kunnen slepen, ter compensatie van de verminderde verkoop opbrengst.