jo
door joop2014 Nov 25, 2015 om 15:13
Geldzaken & recht

Schilder gebruikte stinkende verf

Wij hebben binnen de muren laten schilderen door een schildersbedrijf, en nu , 5 weken later , blijkt de gebruikte muurverf nog steeds te stinken. De schilder beviel deze verf aan omdat die goed zou dekken.
Het gaat om BO KH, die kost E 180,- per 12,5 liter, dat is dus niet goedkoop.
Hij wist niet dat die verf zo zou stinken, zijn groothandel had dat ook niet aan hem verteld, zegt hij. Ik ontdekte op het internet het technisch merkblad van de fabrikant en daar staat in dat deze verf een " geur" afgeeft die in de loop van de tijd minder word.Als ik dat van te voren had geweten was ik nooit akkoord gegaan met deze verf. De schilder zegt dat hij dat technisch merkblad nooit heeft gelezen. Maar daardoor heeft hij mij wel een slecht advies gegeven . Is het niet zijn verantwoordelijkheid de klant volledig te informeren, waarbij die klant ervan mag uitgaan dat hij zijn vakliteratuur heeft gelezen ? Dat hoeft die klant toch niet te doen?
We kamperen nu al 5 weken in de slaapkamer, beneden is het niet lekker zitten , we stoken daar nu voor de buitenlucht in de hoop dat die lucht verdampt en verdwijnt. Maar als het nog langer duurt trek ik het behang van de muur, dit is geen leven in je eigen huis. Mijn vraag is: kan ik de schilder aansprakelijk stellen voor verwijderen behang en opnieuw behangen?

19849 31 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 25, 2015 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo joop2014,

Wat een kl.... situatie.
Laat je iets voor veel geld door een 'vakman' doen en dan dit.
Wat voor reactie heb je van die vakman gekregen?
Zou die toch maar eens contacten en vragen wat-ie aan de situatie denkt te gaan doen.
Wie weet hoe lang die geur nog blijft ...

Sterkte en suc6

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2015 om 15:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat u een goede zaak heeft tegen de schilder, ik vond nl dit.

VISTA BO-KH VERGELEKEN MET ANDERE ISOLERENDE MUURVERF

Vista BO-KH kan goed vergeleken worden met Sikkens Alpha Isolux SF en Herbol Isomat WV. Het belangrijkste verschil met deze twee isolerende muurverven is dat ze watergedragen zijn en dus volgens de ARBO-wetgeving ook door professionele gebruikers binnen mogen worden toegepast: dit kan alleen wanneer hiervoor een speciale vergunning is aangevraagd. Het feit dat BO-KH oplosmiddelhoudend is, heeft wel als voordeel dat deze beter isoleert en dus voor de meest extreme gevallen van verontreiniging de betere optie is.

klik HIER

De andere twee verfsoorten zijn dus op waterbasis en de BO-KH niet en die mag daarom niet door een professionele schilder binnenshuis worden gebruikt, tenzij met een speciale vergunning. Nou lijkt me uit uw verhaal naar voren te komen dat hij die niet heeft aangevraagd. Dus wat hij heeft gedaan mag helemaal niet.

Ik denk dat u volledige herstel met de correcte verf van de schilder kunt vragen.

getty
door getty - Nov 25, 2015 om 16:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gaat het nu over behang of over verf, ik snap er niets van.

jo
door joop2014 - Nov 25, 2015 om 16:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

getty, op de muren zit behang en dat is geschilderd. Die verf is dus helemaal in dat behang getrokken, en het lijkt mij dat je om die geur kwijt te raken het hele behang er af zal moeten halen. een nieuwe laag andere verf zal die geur denk ik niet tegenhouden ?

Joop

jo
door joop2014 - Nov 25, 2015 om 16:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

edrick: zijn reactie was: ja, ik wist dit ook niet, de fabrikant zegt dat het met 7-8 weken verdwenen moet zijn. Maar voorlopig is het nog niet minder geworden, dus schot zit er niet in.

zoekster, het verbod om binnen met oplosmiddelhoudende verf te werken is ter bescherming van werknemers.( arbo).

Voor een schilderbedrijf van alleen de eigenaar geldt de arbo niet.

Joop

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2015 om 17:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik las dit

De verplichting geldt voor elke professionele schilder.

bron

Maar het zou best kunnen dat u gelijk heeft en dat het niet geld voor eenmanszaken. Evengoed vind ik dat hij u hiervoor had moeten waarschuwen.

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2015 om 17:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens heb ik met hetzelfde probleem te maken gehad, maar dat betrof een tafel. Ik had hem stomgenoeg afgelakt met lak op terpentine basis. Na alle lapmiddelen te hebben geprobeerd bleek de enige oplossing uiteindelijk een nieuwe laklaag eroverheen met een lak op waterbasis.
Dat hielp goed, de nieuwe lak smoorde als het ware de oude lak.

Of dit ook zo zal zijn bij muurverf, geen idee.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 25, 2015 om 23:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben absoluut geen handige man en weet niets van verf maar zou het kunnen dat door het intrekken in het behang dat de verf reageert met de behanglijm die weer slap wordt? Dat zou m.i. ook kunnen.
Diewilik

door 1953 - Nov 26, 2015 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De ruimtes goed doorluchten overdag.

Geursprays in de ruimtes spuiten; de oplossing?!

Op welke basis is de verf? Op waterbasis, met terpentine aangelengd, lijnzaadolie?

wi
door wim.bosboom - Nov 26, 2015 om 04:03
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joop2014 schreef op woensdag 25 nov 2015, 15:13] Mijn vraag is: kan ik de schilder aansprakelijk stellen voor verwijderen behang en opnieuw behangen?

Het antwoord is JA en NEE.
JA, want u kunt iedereen overal voor verantwoordelijk stellen, maar vooral NEE, want u kunt zelf geen actie ondernemen tenzij dat hoogst noodzakelijk is. Een beetje een dubbel antwoord dus. U moet het schildersbedrijf vragen het probleem op te lossen. Zou het zo zijn dat u aantoonbare schade zou oplopen, bijv. dat u zelf of iemand anders volgens artsenverklaring daadwerkelijk ziek bent geworden, dan mag u het probleem zelf oplossen en de schade verhalen.
Uw probleem is dat u het vindt stinken, maar anderen vinden dat misschien niet.
U kunt natuurlijk proberen de schade die u opgelopen hebt te verhalen, maar dan moet u zelf wel bewijzen dat u schade heeft geleden. En dat laatste wordt lastig. Gevolgschades worden vrijwel nooit uitgekeerd. Het is niet anders, tenzij u bijvoorbeeld kunt bewijzen dat de gebruikte verf verboden is in Nederland.
Dat u het vindt stinken wil nog niet zeggen dat de gebruikte verf verboden is.
Ik vind dat mijn buurvrouw stinkt, maar ja, ze mag er nog altijd wonen (grapje) en ik ondervind er geen onaanvaardbare en aantoonbare schade van dat ze stinkt, dus ik heb juridisch geen poot om op te staan, maar er wel veel last van als de wind ... (weer grapje).

jo
door joop2014 - Nov 26, 2015 om 16:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

diewilik, het is duidelijk waardoor die geur komt, de fabrikant zet het zelf in zijn technisch merkblad.
het is de plantaardige olie die als bindmiddel in de verf zit. De fabrikant blijkt daar open in, het is de schilder die ons dit niet heeft verteld ( zoals gezegd omdat hij het niet wist, maar dat is nu juist mijn punt. Hj hoort dat te weten,hij presenteert zich als vakman en geeft ons advies.. daar moeten we op kunnen vertrouwen, toch? )

1953, het betreft verf met oplosmiddelen, en alles staat al weken dag en nacht tegen elkaar open.Daardoor is het steenkoud in huis, en dan valt het mee,maar zodra de CV aangaat neemt die lucht weer toe, ook al staat alles nog op een kier open.

Joop

Em
door Emmap - Nov 27, 2015 om 12:35
162 Antwoorden / 8 Vragen

Vervelende kwestie!
Dit soort verf mag niet binnen worden gebruikt. Het lijkt me raar wanneer een arboregel niet zou gelden voor iemand die zijn eigen enige werknemer en baas is... dan zouden de kleinste bedrijven álle arboregels ter bescherming van de werknemer aan hun laars kunnen lappen? Lijkt me sterk...

De sympathieke oplossing zou kunnen zijn: u spreekt met de schilder af het nog 2-3 weken uit te zitten, tot die 7-8 weken om zijn. Als de 'geur' dan nog niet weg is, zorgt de schilder voor een passende oplossing die tot eind van de 'geur' leidt, of dat nu is alles eraf of overschilderen, dat is aan hem. Immers: hij heeft het probleem veroorzaakt, hij moet het ook oplossen. Als u zelf verstand van zaken had, had u de klus zelf kunnen klaren, maar dat kunt u niet, daarom heeft u een vakman ingehuurd. Als hij e.e.a. naar tevredenheid tot een goed einde weet te brengen is dat beter voor uw relatie met hem, en voor zijn eigen bedrijf.

Omslachtiger is een klacht inbrengen bij de geschillencommissie Schilders-, Behangers- en Glaszetbedrijf, maar dat heeft als ik het goed heb alleen zin als uw schilder daarbij is aangesloten.

Succes met het oplossen van het probleem!

simon55
door simon55 - Nov 27, 2015 om 12:49
1556 Antwoorden / 5 Vragen

joop2014

Voorop gesteld vindt ik die schilder maar n knutselaar als t echt n VAKMAN is behoort hij dat te weten ik ben n handige doe t zelver heb onlangs alle wanden opnieuw behangen en vervolgens geschilderd met acrylaat verf van t merk Dimago ziet er schitterend uit en stinkt niet gaat u opnieuw behangen ga dan naar n echte winkel en koop daar t merk en niet bij gamma etc sterker die hebben dat merk niet eens

ma
door marleenvanh - Nov 27, 2015 om 12:49
451 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad de schilder is de vakman (of zou dat moeten zijn.....!) en HIJ zit dus fout en moet dit voor u oplossen. Ik wist het niet is GEEN EXCUUS!

endemion
door endemion - Nov 27, 2015 om 14:50
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wiens idee was het om over behang heen te verven? Als de verf daarin trekt krijg je dus in principe een hele dikke laag verf en dat kan heel lang duren voordat het behoorlijk is uitgehard. Daarbij is het nu winter aan 't worden wat het uithardingsproces niet echt bevordert (vooral ivm de temperatuur).

Misschien is het een idee om niet zo zeer alle ramen en deuren open te zetten maar om de lucht goed te laten circuleren (ventilator) binnen de gesloten ruimte en dus op temperatuur en daarna een tijdje te laten luchten.

simon55
door simon55 - Nov 27, 2015 om 15:19
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ endemion

Wat u schrijft klopt niet want als je t schildert zoals ik al aangegeven had met Dimago dat er speciaal voor is om over behang heen te schilderen is t met 2 uur droog en dat is latexverf op acrylaat basis en mengbaar in alle kleuren die men wil

vr1944
door vr1944 - Nov 27, 2015 om 15:39
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Toepassing
? Voor het isoleren van nicotine- en brandschades
(watervlekken en roet).
? Gebruik binnen, daar waar een watergedragen
muurverf niet toepasbaar is.
? Voor het renoveren van plafonds en wanden
Eigenschappen
? Oplosmiddelhoudend
? Niet vergelend
? Goede isolerende eigenschappen
? Zeer goede dekkracht
? Spanningsvrij
? Aanzetvrije verwerking
? Potmat uiterlijk
? Economische verwerking
? Waterdampdoorlaatbaar
? Minimale invloed op akoestische eigenschappen
? Aromaat vrij
? Geur neutraal
Deze muurverf is niet op waterbasis en is alleen met olie verdunbaar .Vermoedelijk ontstaat de stank mede door de drukinkt die op het behang zit. Over behang en binnen verven moet je eigenlijk muurverf op waterbasis gebruiken.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 27, 2015 om 16:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De geur zal niet zo snel verdwijnen.
Want op de site van de importeur lees ik dat de geur wordt veroorzaakt door een bepaalde olie.
En olie verdampt niet snel.
Beetje vreemd : over deze verf lees ik dat het geurloos is, en op een andere pagina van de importeur staat dat het riekt.
Dat de verf alleen met een vergunning mag worden gebruikt geeft te denken wat betreft het gezondheids risico.
OJA, was een nieuw behangetje niet goedkoper geweest ?
En was het behang wel voorbehandeld met een impregneermiddel ?
Dat moet bij deze verf.

go
door gompy22 - Nov 27, 2015 om 16:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben mijn hele leven al schilder,
Hier moest dus een muurverf met een goede isolertende werking gebruikt worden.
Er is geen watergedragen muurverf (acrylaat ) die dit heeft, dus verval je op oplosmiddelhoudend ( synthetisch of te wel terpentine basis. )
Het nadeel hievan is inderdaad de scherpe doordringende geur die enkele weken kan blijven hangen.
Een paar bakken of emmers met koud water in de behandelde ruimte plaatsen versnelt het verdrijven van deze geur.
U zegt dat het bestaande behang overgeschilderd is met deze synthetische verf, maar heeft u er wel aan gedacht dat wanneer u dit behang een keer gaat verwijderen er een groot probleem is omdat deze verf geen vocht doorlaat en afstomen dus niet gaat.

sc
door scheurkogel - Nov 27, 2015 om 18:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat was de reden om een synthetische muurverf te gebruiken?

Ik zelf kan er maar één bedenken, nicotine aanslag.

jo
door joop2014 - Nov 27, 2015 om 23:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.

Toen wij in dit huis kwamen wonen, 14 jaar geleden , hebben we zelf het behang overgeschilderd met Flexa of Histor, welke weet ik niet meer. Omdat er nu wat vochtplekken zaten van optrekkend vocht ( het is een oud vrijstaand huis) wilden we er een nieuwe verflaag overheen doen. De schilder zei niet dat dat niet kon, en zei dat hij een isolerende verf zou gebruiken waar die vochtplekken niet doorheen zouden komen, wat met verf op waterbasis wel zou gebeuren.
Overigens zijn ook de muren van de WC met deze verf gedaan, en daar zat geen behang op, dat was een kale muur, en daar hangt nu diezelfde lucht.
Gompy 22, ik zal uw advies van de bakken water opvolgen ; moet ik dan de verwarming aanzetten of juist niet?
de laatste dagen is de geur trouwens nog viezer geworden , het ruikt nu meer zurig, wat erger wordt als de verwarming aangaat. En dat is dan hooguit 15 graden, om het huis weer wat op te warmen na het luchten.
Is die zurige lucht een teken dat de verf niet goed is?

Joop

zoekster
door zoekster - Nov 28, 2015 om 00:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bak koud water helpt ook niet, dat soort lapmiddelen kreeg ik ook allemaal aangeraden. Nog zoiets. Azijn. Melk. Koffie. Zout. Uien. Heb het allemaal geprobeerd.

Maar veel succes ermee.

endemion
door endemion - Nov 28, 2015 om 02:26
237 Antwoorden / 3 Vragen

@simon55
Mijn reactie was veel algemener dan wat jij er nu van maakt. Het was dan ook geen reactie op jou comment met erg specifieke wijze van over behang heen schilderen. Laat staan dat die manier voor de vraagsteller van toepassing was.

blok
door blok - Nov 29, 2015 om 13:23
79 Antwoorden / 8 Vragen

beste Joop,

olie kan vies (zurig) gaan ruiken als het oxideert.
je kunt dit ruiken aan een fles olie in de keuken die niet goed meer is, of ik zelf ruik t ook aan geichtscremes die verouderd zijn. stinkt !

kun je niet naar een juridisch loket gaan ? geven ze gratis advies.

vr1944
door vr1944 - Nov 29, 2015 om 17:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zuur gewordende olie is onzin . In verf gaat minerale olie .waarschijnlijk ben je in de war met plantaardige olie (laklijnolie) Dat werd vroeger gebruikt o.a. om verf te laten glanzen , maar dat zit niet in (half) matte muurverf

=blok schreef op zondag 29 nov 2015, 13:23: beste Joop,

olie kan vies (zurig) gaan ruiken als het oxideert.
je kunt dit ruiken aan een fles olie in de keuken die niet goed meer is, of ik zelf ruik t ook aan geichtscremes die verouderd zijn. stinkt !

kun je niet naar een juridisch loket gaan ? geven ze gratis advies.

jo
door joop2014 - Nov 29, 2015 om 19:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

vr1944, hier moet ik je toch even corrigeren want volgens het technisch merkblad van Bo KH is het een plantaardige olie die als bindmiddel is gebruikt ( goed voor mens en milieu, zetten ze er ook nog bij ).

Joop

vr1944
door vr1944 - Nov 29, 2015 om 22:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Olie als bindmiddel ??? Nou dan heb ik in de 25 jaar dat ik in de verfindustrie gewerkt iets gemist. Als er al laklijnolie in deze muurverf zit is die zeker niet de oorzaak van de geur.Ik ben benieuwd welke plantaardige olie er volgens in zit .Volgens de fabrikant is de verf oplosmiddel houdend en dat is terpentine e.d..Overigens is geen enkel verfproduct goed voor mens en milieu.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 29, 2015 om 23:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

vr1944,
u heeft 25 jaar in de verfindustrie gewerkt.
En wat de olie betreft vraagt u zich af of u iets gemist hebt.
Jazeker hebt u iets gemist, 25 jaar lang !

BO KH verf is een zgn alkyd verf.
Waarin het bindmiddel o.a.lood, kobalt of ijzer is.
Vanwege deze ingredienten is er een vergunning nodig voor gebruik binnenshuis.
Maar nu het olieverhaal : in deze verf kunnen verschillende niet minerale olien zitten.
Die om een mij niet bekende reden langolie worden genoemd.
Te weten : zonnebloemolie, saffoerolie, sojaolie of lijnolie.
Wat vreemd is : van deze verf wordt beweerd dat hij geurloos is, aldus de groothandel.
Bron : Wimmipedia
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=vr1944 schreef op zondag 29 nov 2015, 22:46: Olie als bindmiddel ??? Nou dan heb ik in de 25 jaar dat ik in de verfindustrie gewerkt iets gemist. Als er al laklijnolie in deze muurverf zit is die zeker niet de oorzaak van de geur.Ik ben benieuwd welke plantaardige olie er volgens in zit .Volgens de fabrikant is de verf oplosmiddel houdend en dat is terpentine e.d..Overigens is geen enkel verfproduct goed voor mens en milieu.

audb
door audb - Nov 30, 2015 om 10:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Grappig dat de binnen muren worden behandeld tegen indringen vocht in de plaats van de buitenmuren te behandelen met een vochtwerende middel.
Hier voor zou wel de muur eerst gereinigd moeten worden met een stoomreiniger en niet met wat te vaak gebeurt met een hoge druk reiniger en de voegen moeten opnieuw worden gedaan daarna kan met een normale hoge druk sproeier de vochtwerende laag worden aangebracht.

vr1944
door vr1944 - Nov 30, 2015 om 13:36
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Lood (verboden) wordt al jaren niet meer gebruikt bovendien zijn dat met cobalt en mangaan oxydatie drogers en geen bindmiddelen.Alkyd hars en/of latex zijn de bindmiddelen in muurverf. Lijnolie had ik al genoemd maar dat zit al in de bij op terpentine basis gebruikte alkyd hars (20 %). Ik ben benieuwd hoe een recept en de bewerking van muurverf er volgens jouw uitziet wijsneus . Nog maar even opnieuw koekelen dus.

vr1944
door vr1944 - Nov 30, 2015 om 13:49
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Lood (verboden) wordt al jaren niet meer gebruikt bovendien zijn dat met cobalt en mangaan oxydatie drogers en geen bindmiddelen.Alkyd hars en/of latex zijn de bindmiddelen in muurverf. Lijnolie had ik al genoemd maar dat zit al voor deze muurverf gebruikte alkyd hars (20 %). Ik ben benieuwd hoe een recept en de bewerking van muurverf er volgens jouw uitziet wijsneus . Nog maar even opnieuw koekelen dus.

foutje hersteld