ja
door jaimy90 Dec 18, 2014 om 17:45
Huishouden & energie

Schimmel

Hallo
Ik had een vraag
Sins juni dit jaar zijn mijn zus me neefje en ik gaan samen wonen
Maar sins 3 maanden hebben wij schimmel in onze woonkamer slaapkamers keuken en douche
onze verwarming staat altijd hoog
En onze ventilatie luikjes staan altijd open
We zijn dus ook al 3 maanden bezig met bellen en mensen die komen kijken
Ze zijn heel tegenstrijdig want de ene x zeggen ze dat wij geen extreme leefstijl hebben en dan word weer gezegt we kunnen niks vinden wat er met het huis mankeert dus het is jullie fout er wordt gezegt omdat het een oud hoekhuis is we onze spullen 30cm van de muren moeten houden maar de schimmel zit ook op deuren en op het plafond en hoog op de muren nu weer word er gezegt maak het maar schoon en kijk maar wanneer het weer terug komt er hebben voor ons 4 gezinnen in 2 jaar tijd gewoond zijn weg gegaan vanwege de schimmel maar daar willen ze niks van weten de overkant van onze straat is gerenoveerd en dat van ons niet maar krijgen nergens duidelijke antwoorden op kan iemand ons alsjeblieft helpen

Sorry voor de spelfouten en geen leestekens
Dyslexie

4807 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2014 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet eerst schriftelijk klagen bij de huisbaas en eisen dat ze het gaan verhelpen. Stel een termijn waarbinnen ze moeten reageren.

Doen ze dan niet of willen ze er niets aan doen, dan kunt u een klacht indienen bij de Huurcommissie.

Klik hier dan kunt u er alles over lezen.

Dyslexie heeft toch geen betrekking op leestekens?;-)

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 17:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo jaimy90,

Je zult toch echt bij de woningbouwvereniging moeten zijn.
Misschien kun je iets regelen via de huurcommissie; klik hier.

Suc6

ja
door jaimy90 - Dec 18, 2014 om 18:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op het moment dat we last kregen van schimmel hadden we gelijk de woningbouwvereniging gebeld
Die heeft allerlei mensen laten komen vandaag zouden ze zo gezegt het komen schoonmaken maar dat hebben ze niet gedaan ze kwamen weer kijken omdat ze niet weten wat ze er mee aan moeten en schuiven het weer vooruit met maak het maar schoon en kijk maar wanneer het weer terug komt....
Er is ook vertelt dat we een vochtig huis hebben en we stoken ons op zn rotterdams gezegt de pest pleuris en zelf daar twijfelde ze over want ze moesten de gasmeter stand opnemen

En tijger1
Ja dat heeft er helaas ook mee te maken want je kijkt daar overheen en je weet niet wat waar moet hihi

gompy2
door gompy2 - Dec 18, 2014 om 19:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het wel zin heeft om de Huurcommissie in te schakelen net zoals edrick3 al schreef.
Jullie hebben vermindering van woongenot en daar kun je op zijn minst huurvermindering voor eisen.
Quote van tekst uit een artikel van JuroFoon:

Woongenot
Je verhuurder heeft de plicht om jou woongenot te verschaffen. Als je overlast ondervindt, dan kun je de verhuurder hierop aanspreken. Het maakt niet uit of je huurt van een particulier of een woningcorporatie. Zolang de overlast blijft en de verhuurder hier niets aan doet terwijl je daar wel (schriftelijk dus aantoonbaar) om hebt verzocht, kun je de rechter of de huurcommissie vragen om minder huur te betalen. Let op: dit is aan vervaltermijnen gebonden.

Huurprijsvermindering
Omdat je nog steeds woongenot hebt, maar minder, mag je niet de huurbetaling helemaal staken. Je mag evenmin zonder toestemming zelf minder betalen. Doe je dat wel en de verhuurder stapt naar de rechter om de achterstallige huur te eisen, kun je wel huurprijsvermindering als tegeneis vorderen.

Welke overlast?
Kort gezegd, gebreken die het woongenot verminderen en waarvoor de huurder zelf niet aansprakelijk is (bijvoorbeeld kleine herstellingen aan de woning) vallen er onder. Situaties die vaak voorkomen zijn:

burenoverlast;
lekkages aan de woning;
last van ongedierte;
hinder door stank of lawaai;
drugsgerelateerde overlast.

Schimmel staat niet specifiek vermeld maar kan best een reden zijn tot huurvermindering, dat beslist een Huurcommissie.

Voor het hele artikel, klik-> 5 Situaties waarin je minder huur betaalt

Nog een artikel van JuroFoon, wel goed om door te lezen:

Klik hier-> Minder huur betalen?

gompy2
door gompy2 - Dec 18, 2014 om 19:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry... ;-))

Ik denk dat het wel zin heeft om de Huurcommissie in te schakelen net zoals tijger1 en edrick3 al schreven.. \o/

simon55
door simon55 - Dec 19, 2014 om 12:41
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zeer zeker de huurcommissie hiervoor benaderen en neem eens contact op met Bouw en Woningtoezicht zie de site rotterdam.nl toezicht gebouwen telefoon nummer 14 010

er
door ericavisser - Dec 19, 2014 om 13:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ga een met de buren praten. Misschien hebben die hetzelfde probleem en samen sta je sterker.

er
door erky - Dec 19, 2014 om 16:11
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jaimy90,
Schimmel is een lastige om vanaf te komen. Mogelijkheden waardoor het komt zijn inderdaad, zoals je zelf zegt, ventilatie, maar het kan ook zijn dat slecht spouwmuurisolatie vocht brengt naar de binnenmuur. Lekkage bij de bovenburen kan ook, kortom: je wilt er vanaf.

Wat je zelf in ieder geval een keer moet doen is alle schimmelplekken in de badkamer schoonmaken met water met een scheut chloor.

En natuurlijk ga je je sterk maken naar de verhuurder toe. Stel de verhuurder schriftelijk aansprakelijk voor alle toekomstige medische kosten. Eis dat het probleem binnen 6 weken wordt opgelost en verzoek huurverlaging totdat het is opgelost. Bel niet, dat vergeten ze, schrijf, dan heb je bewijs, zeker als je het aangetekend doet of de brief zelf bij de receptie aflevert en vraagt te tekenen voor ontvangst. Stel in de brief ook dat jullie woongenot ernstig is aangetast. Dan krijgen ze pas in de smiezen dat er met jullie niet te sollen valt.
Ik hoop op een spoedige oplossing,
Succes,
Erky

ma
door manwijf - Dec 19, 2014 om 16:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet ook niet om de naam van de woningbouwvereniging te vermelden!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 19, 2014 om 17:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ga eens praten met de Gemeentelijke Gezondheids Dienst.

jpm
door jpm - Dec 20, 2014 om 12:46
820 Antwoorden / 28 Vragen

Met huurvermindering zet je wel druk, maar daarmee ben je nog niet van de schimmel af.
Zoals al gezegd, stel de verhuurder aansprakelijk, ook voor de gezondheidsschade die nog moet gaan optreden. Oorzaken van schimmel zijn altijd gecombineerd met ventilatie, in dit geval te weinig. Als openzetten van de ventilatieroosters niet voldoende helpt is er een serieus probleem. Het openzetten van een deur zal dan wellicht ook niet genoeg zijn, tenzij er meerdere tegenover elkaar openstaan. Met vochtig weer kan je daarmee juist weer het probleem vergroten.

Vermoedelijk is er iets wezenlijk mis met de spouwmuurisolatie. Komt er wel vocht binnen, maar het verlaat de woning niet. Als dit al vele keren met meerdere huurders is gebeurd dan mag je terecht spreken van een slechte verhuurder. Verdienen aan een huis mag, maar alleen als het huis in orde is.

ja
door jaimy90 - Dec 20, 2014 om 13:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel allemaal voor het reageren
Ik ben blij dat er dus meerdere mensen zeggen dat dit niet aan ons ligt
Want is het ook waar dat je vroeger je spullen 30cm van de muren moest houde ?

ro
door ron530 - Dec 20, 2014 om 13:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een hoekhuis is vatbaarder voor vocht dan een tussenwoning, vocht dringt middels de buitenmuren de woning binnen. Ventileren in combinatie met een hoge binnentemperatuur is geen optie want het vocht in de muren condenseert en slaat neer in de woning. U bent huurder dus moet de verhuurder dit probleem oplossen, daar zal de verhuurder niet blij mee zijn want het oplossen van het vochtprobleem betekent een complete renovatie van de buitenmuren en vochtvrij maken van de woning. Het renoveren is zo gedaan maar voor het huis vochtvrij is bent u dik een jaar verder. Als de verhuurder echt niet mee wil werken dan kunt u dit probleem bij de huurcommissie aankaarten maar pas als u in het gelijk wordt gesteld kunt u de huursom verlagen. m.a.w. zolang er geen uitspraak is moet u de normale huursom blijven betalen.

ma
door manwijf - Dec 20, 2014 om 16:38
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn kamer heeft ook een buitenmuur. Er is een dikke gasbetonnen muur voorgezet ter isolatie. Tevens is de buitenmuur geïmpregneerd. Ik heb de kasten gewoon tegen de plint staan, al meer dan 25 jaar en nog nooit geen probleem gehad.

Een vertrek vochtvrij maken kan d.m.v. een apparaat waar ik de naam niet van weet. Een stukadoor weet het wel. Na het stuken is het ook heel vochtig en dat is met dit apparaat in korte tijd weer weg. Misschien een idee al neemt het niet de oorzaak van het probleem weg.

jpm
door jpm - Dec 20, 2014 om 21:41
820 Antwoorden / 28 Vragen

Vroeger werden kasten en ander meubilair vaak tegen binnenmuren gezet, maar met de tegenwoordige mate van isolatie is dat echt niet nodig. Ik zag ergens de opmerking van het impregneren van de buitenmuren, het kan goed zijn dat het in dit geval wel heel goed kan helpen.
Het drogen van nieuwgestucte muren gebeurt vaak met warmtekanonnen, gedurende een paar dagen is een verdieping goed droog te krijgen. Bewoners moeten dan wel die paar dagen elders verblijven omdat de gestucte muren tijdens dat sneldrogen chemicaliën afscheiden.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2014 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan dus maar naar de huurcommissie.

ka
door kaakje - Dec 22, 2014 om 11:39
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker niet vergeten om in een bezwaarschrift de gezondheid aan de kaak te stellen. Schimmel in huis is hartstikke ongezond.

ft
door ftm - Dec 25, 2014 om 15:49
102 Antwoorden / 1 Vragen

In welke buurt staat dit huis en hoeveel huur getaal je?

labren
door labren - Dec 29, 2014 om 23:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

schimmel ontstaat door vocht, dus is er ergens lekkage , als die lekkage niet opgelost wordt blijft je last van schimmels houden want schimmels zijn heel makkerlijk te bestrijden